Miten alkuun tutkimuksissa?

  • Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti
Elisa
Hei!

Meillä on lasta yritetty yli vuosi, eikä tulosta näy syntyvän. Kävin yksityisellä gynellä ihan perustarkastuksessa, eikä siinä mitään erikoista havaittu. Miehelle saatiin lähete sperma-analyysiin, josta tulokset olivat normaalit. Haluaisin kuitenkin julkiselle puolelle tutkimuksiin, koska nuo yksityisen hinnat ovat melko korkeat. Ilmeisesti tarvitaan lähete johokin korkeampaan instanssiin, saako sen terveyskeskuksesta omalta lääkäriltä? Asumme Helsingin seudulla. Pelkään julmetusti endometrioosia, koska kuukautiskivut ovat muuttuneet aivan järkyttäviksi ja muutenkin oireet tuntuvat sopivan.

Kiitos, jos joku viitsii vastata!
 
Moikka! Itse sain lähetteen ihan tk:lääkäriltä. Toiset taas ovat sen hakeneet yksityiseltä gyneltä. Eli kannattaa jonpaan kumpaan mennä ja kertoa tilanne, niin saavat sitten laittaa teille lähetteen eteenpäin. Itse en osaa kertoa Helsingin seudusta, kun Tampereen suunnalla asun, mutta osaisiko joku muu?

 
kkk
Itse sain pyytämällä lähetteen yksityiseltä gyneltä, joka toimitti sen Jorviin. Ajanvarauskirje Jorvista tulikin reilun viikon sisällä (tammikuussa), mutta eka käyntiaika menikin sitten noin 4 kk päähän (huhtikuun loppuun). Meillä ei tämä käynti ole siis vielä ollut ja tuskin mennäänkään, koska päätimme haketua yksityiselle. Mikäli oikein ymmärsin gynen puheista, joka toimenpidettä pitää sitten erikseen jonottaa.
 
Elisa
Kiitoksia vastauksista. Soitin terveysasemalle, josta ei aikoja löytynyt ennen kuin kuukauden päähän. Ei siis kovin lupaavasti ala tämä julkinen osuus! Ja olen ymmärtänyt, että sen lähetteen saamisen jälkeen vasta se odottelu alkaakin. Jos edes sitä lähetettä saan, ajan antaneen hoitajan mielestä taidan hieman hätiköidä asian kanssa. Minusta 14 kuukauden yritys antaa jo merkkejä siitä, että kaikki ei ehkä ole kohdallaan, varsinkin kun kierrossa on ollut yhtä ja toista ongelmaa. Mutta katsotaan nyt, mitä lääkäri sitten kuukauden päästä sanoo.

Mukavaa kevään jatkoa ja onnea yrityksiin!
 
Yksityiselle gynelle pääsin viikossa ja Avaan olisin saanut ajan seuraavaksi päiväksi, mutta kun se ei minulle käynyt niin seuraava aika oli 1 1/2 kuukauden päästä. Yksityinen gyne taisi maksaa jotain päälle 50 euroa (kuitenkin alle 100 euroa). Totesi tutkimuksessa ettei minusta mitään vikaa löydy.
 

Yhteistyössä