miten alkaa synnytys ?

voiko sitä jotenkin ounastella fiiliksistä mitä on päivän aikana tai pari päivää aiemmin vai alkaako se yleensä kuin salama kirkkaalta taivaalta, että herää keskellä yötä kauheisiin kipuihin, lapsivesi menee samantein jne. Alkaako se siis pikkuhiljaa vai pitääkö tässä olla koko ajan piikkarit jalassa valmiina synnärille juoksemaan ?

tyhmiä kyselen, ekaa kun odotan. :x

Ei mitenkään tyhmä kysymys. Kikilla varmaan erilailla mutta kerrompa omani:

Muutamana päivänä oli korkeintaan kerran päivässä tullut pari kipeetä kovaa supistusta joissa kipu uutta ja puristi alasekää ja reisiä. Oli ollut kipeitä suppareita jo 5kk:lta lähtien mut toi oli uutta ja kovempaa!

Sitten synnytys alkoi eräänä yönä juuri kun olin menossa petiin n.klo 12 yöllä. :/ Mies nukkui ja mä en ehtiny päätä tyynyyn panna. Alkoi vaan heti säännölliset ja kovat kipeet supparit. Sattui mahaan, alaselkään ja kai reisiin. Hirveen kova polte ja puristus tuntui myös noissa paikoissa.
Herätin miehen heti. Alkoi mittaan aikaa ja merkkaan ylös supparit. Vajaan 19h päästä poika oli maailmassa. :wave:
Toista odotan ja jännää on. :D

Eli mä en kyllä osannu ennakoida vaan toi käynnisty yht äkkiä ja jatku säännöllisenä heti.

Itsellä ei ainakaan ole mitään enteitä ollut. 2 kertaa lähti supistuksilla käyntiin ja kerran meni vedet. Tuo vesien lähtöhän se on kaikkein helpoin tapa tietää milloin synnytys alkaa, supparit kun saattaa loppuakin.
Synnytyssupistukset kyllä tuntee että ne on niitä, koska ovat aivan erilaisest mitä harjoitussupparit. Ne on "oikeesti" kipeät.

Ensisynnyttäjän yleensä ei tarvi olla kovin vauhilla lähdössä vaan voi rauhassa odottaa kotona monta tuntiakin että suppareitten väli tihenee.
Itse tosin olin poikkeus tässä asiassa. Esikkoa odottaessa kärvistelin kipeitä supistuksia kotona monta tuntia, mutta ne ei olleet lainkaan säännölliset. Saattoi olla 20 minsaa väliä ja lopulta ne loppui oikeastaan kokonaan. No soitin kumminkin synnärille koska minulta tuli myös hieman verta. Kätilö käski tulla näytille ja paikat olikin 8 senttiä auki.

Kannattaa tosiaan soittaa sairaalaan, sitten kun mietityttää että lähteäkö vai ei.

Yhteistyössä