Miten äitiysrahan käy? työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olen ollut kokopäivätyössä viimeiset 1,5 vuotta. Sitä ennen opiskelija. Synnytän kesällä, työsopimus nykyisessä työssä päättyy tammikuun alkupuolella. Jos en saa töitä tai en pysty niitä hakemaan keväällä, niin muuttuuko saamani äitiysraha jotenkin oleellisesti?

no äitiyspäiväraha lasketaan 2010 verotulojen perusteella ensisijaisesti, koska silloin kun haet päivärahaa, ei 2011 verotus ole vielä valmis. mutta siis ilmeisesti olet ollut 2010 vain osan vuotta töissä?
toinen vaihtoehto on viimeisen 6kk työtulot mutten tiedä, huomiodaanko ansiosidonnaista tuossa tulona ja missä määrin.

[QUOTE="annika";25329660]no äitiyspäiväraha lasketaan 2010 verotulojen perusteella ensisijaisesti, koska silloin kun haet päivärahaa, ei 2011 verotus ole vielä valmis. mutta siis ilmeisesti olet ollut 2010 vain osan vuotta töissä?
toinen vaihtoehto on viimeisen 6kk työtulot mutten tiedä, huomiodaanko ansiosidonnaista tuossa tulona ja missä määrin.[/QUOTE]

Juu, vain osan. Alle puoli vuotta.

Mulla meni niin et olin töissä vuoden 2009, työsuhde päättyi vuoden vaihteessa, jäin äitiyslomalle toukokuussa 2010 ja koska tuloissa oli niin rankka muutos, laskettiin raha 6kk ajalta kesäkuu-joulukuu 2009 kun toimitin vaan palkkakuitit kelaan.

Mulla meni niin et olin töissä vuoden 2009, työsuhde päättyi vuoden vaihteessa, jäin äitiyslomalle toukokuussa 2010 ja koska tuloissa oli niin rankka muutos, laskettiin raha 6kk ajalta kesäkuu-joulukuu 2009 kun toimitin vaan palkkakuitit kelaan.

Okei, hyvä jos on tuollainenkin mahdollisuus. Vähän jää harmittamaan jos jää ihan minimipäivärahoille, vaikka töitä on tehty niin paljon kuin mahdollista ennen raskautta.