miten aikaisin eka sana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
8½-9kk ikäisenä tuo alko sanoo "mamma" hyvin tarkoituksellisesti. Ei siis rallattele sitä huvin vuoks vaa sanoo joskus jos on pissahätä tai sitten jos tulee pipi.

Meidän iltatähden ensimmäinen selkeä sana oli puu. Asumme maalla ja puita on joka puolella, ja hän alkoi toistella puu-sanaa ikkunasta ulos sylissä katsellessaan ehkä noin 7-8 -kuukauden iässä. Mammu (äiti tai tissimaito) ja titi (isä) tulivat melkein samoihin aikoihin.

Hämmästeli kovasti terkkarikin, mutta niin vaan alkoi sanoja tulemaan, 1 vuotiaana puhui jo tosi selvästi ja oikeastaan 1,5 vuotiaana sanavarasto vastasi 3 vuotiaan puhetta, lauseita tuli ja kommunikointi onnistui siitä alkaen todella hyvin! Nyt, 3,5 vuotiaana puhuu kuin aikuinen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä tytön suusta tuli äiti 6 kk ikäisenä:
Hämmästeli kovasti terkkarikin, mutta niin vaan alkoi sanoja tulemaan, 1 vuotiaana puhui jo tosi selvästi ja oikeastaan 1,5 vuotiaana sanavarasto vastasi 3 vuotiaan puhetta, lauseita tuli ja kommunikointi onnistui siitä alkaen todella hyvin! Nyt, 3,5 vuotiaana puhuu kuin aikuinen. :)

tän vastauksen on aina tultava täntyyppisissä ketjuissa. On pakko tulla. Ihanaa että saatiin tämäkin vastaus.

Alkuperäinen kirjoittaja jeeee:

tän vastauksen on aina tultava täntyyppisissä ketjuissa. On pakko tulla. Ihanaa että saatiin tämäkin vastaus.

Tämä ei ole edes mitenkään ihan ihmeellinen veto. 1 vuotiaana voi ihan hyvin tulla puhetta, vaikka moni muu ei vielä puhu. 3-vuotiaan tavoitetaso ei ole kovin iso, joten kyllä niitä 1.5v:tä on jotka lauseita puhuvat selkeästi ja sanavarastoa piisaa.

Meillä eka sana "isi" tuli 10kk. 1v tasan oli muutama pari sanainen lause ja 30 sanaa ja 1v7kk oli ihan jatkuvaa pulinaa, lauseilla. Nyt vajaa 3v, mutta ei nyt sentään puhu kuin aikuinen. Mutta hyvin puhuu.

Mä olen vauva palstalla palstaillut ja tottunut siellä kaikenmaailman puukkoihin, mutta en tiennyt tämän palstan kykenevän samaan. :( Mulla on 4 lasta joista 3 isompia, he oppivat puhumaan kai ihan normaalisti, eli n 2 vuotiaana. ja tämä kuopus on uuden mieheni kanssa ainut lapsi, joka siis ihan aikuisten oikeesti oppi puhumaan aikaisin. ja mä en tullut tänne saadakseni p*skaa niskaani, kuvittelin vaan vastaavani kysymykseen. Mutta näköjään samanlaisia ääliöitä on tämäkin palsta täymmä, eli ihan sama vaikka jätänkin samantien lukemiset ja jatkan vauvalla, siellä tähän tosiaan on jo tottunut. Itse aiheesta vielä se, että ystäväpiirissä on paljon lapsia ja moni ystävänikin aikoinaan hämmästeli tyttäreni puhetta, mutta se kai ihan sama kun p*skanpuhujia täällä riittää!

9kk sanoi ekan sanan "äiti"..1-vuotiaana osasi n.10 sanaa. 1v3kk osasi n.30 sanaa. Sen jälkeen sanavarasto alkoi pienenemään ja jo osatut sanat unohtui.. Sitten 1v8kk alkoi taas uusi puhevaihe ja yllättäin alkoi tulla sanoja älyttömästi. Nyt 1v9kk ja sanoi viikonloppuna ekat 2 sanan lauseet. Sanavarasto karttuu nyt mieletöntä vauhtia.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Näihin ketjuihin saa vastata vaan, jos lapsi sanoo korkeintaan äidi ja aikasintaan kouluiässä... :xmas:

Huomasin. Olen pahoillani, siis todella pahoillani että vastasin. ;) Mutta voin antaa vihjeen että jos joku kysyisi minkä ikäisenä lapsesi lähti kävelemään, vastaisin siihenkin ketjuun, mutta silloin en välttämättä saisi puukkoa koska tyttö lähti kävelemään vasta 1 v 9 kk ikäisenä. Sitä ei kukaan pitäisi mahdottomana. Eikö? ;)

Heh :hug: On tää kanssa kummaa juu. Silloin ihan alussa tuli vertailtua oikeesti muiden samanikäisiin, mutta eipä enää. Tyttö siis 1v 7kk vanha ja sanavarasto on karttunut todella hyvin (siis mun mielestä :heart: ). Äiti oli eka sana ja tuli alle puolenvuoden ikäisenä, sen jälkeen kesti muutama kk, että alkoi "kunnolla" sanoja tulemaan =) Nyt tulee jo hienosti S- ja R-kirjaimet, äsken sanoi isille "harso" tuolla makkarissa, kun on oltu oksennustaudissa ja harsoa kannettu mukana pari päivää =) Sanoja siis tulee joka päivä, laskin tänään, että varastossa on jo lähes 40 sanaa.
Mutta siis mun käsityksen mukaan kaikki lapset kehittyy omaan aikaansa, meillä taas tuo liikkeelle lähtö kesti "pidempään" eli kävelemään lähdettiin vasta vuoden iän jälkeen (vaikka ei kait sekään mitään supermyöhäistä ollut).

Lapset oppii eri ikäisinä :heart: Suurin osa kuitenkin jossakin vaiheessa puhuu. Oma tosiaan sanoo jo nyt äiti, eka en meinannu uskoa mutta tuleehan se sieltä. Osaa yhden viittomankin :)

Siskon keskimmäinen ei puhunu oikeesti muuta ku "mamma" vielä 1v4kk ikäisenä ja sekin on ihan ok. Yks pikkuveljistä ei sanonu vissiin mitään ennen 1v7kk mutta nyt höpöttää paljon selvemmin ku ikäisensä!

muistaakseni esikoinen oli 10kk kun tuli sanat äiti, auto ja mamma (joka kyllä tarkotti tissiä, eli ilmeisesti maitoa..)pikkuveli on 7kk eikä vielä puhu mitään, oman vauvakielensä lisäksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja jeeee:

no miksei tulis, ei toi nyt niin kummalta kuulostanu.. meilläkin lapsi sanoi useaan kertaan jo "äiti", mutta 7kk iässä ensimmäisen kerran niin, että tiesin satavarmasti kutsuvan minua :)

Vajaa 6kk - n. 6½kk äiti, isi ja tissi. Alle 1v lyhyit lauseit ja kaikki kirjaimet. 1½v pitkii lauseit. Koht 1v9kk täyttävä papupata poika puhuu melkeen ku aikuset. :heart: Jokainen lapsi on yksilö ja kehittyy omaan tahtiinsa. Ei oo mikään kilpailun ja leuhkimisen aihe. :)

Yhteistyössä