Miten 4-vuotiaanne puhuvat, neuvolatäti ehdotti puheterapiaa äännevirheitten vuoksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eräs äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eräs äiti"

Vieras
4-vuotias ei osaa sanoa r-kirjainta, itse en siitä ole huolissani ja netistä luin toisen kunnan sivuilta että tarkastuksessa voi äännevirheitä esiintyä. Nuori neuvolatäti kiinnitti huomiota, kun lapsella tulee joissain sanoissa välillä l-kirjain h-kirjaimena, esim. "heipä" = "leipä", jonka lapsi osaa sanoa kyllä kun korjataan. En aiemmin ole korjaillut erityisemmin, kun olen ymmärtänyt itse mitä lapsi tarkoittaa enkä niin noteerannut, että tässä kohtaa ne pitäisi jo aina mennä oikein. Kieltäydyin vielä puheterapeutille lähdöstä ja täti sanoi, että tarkastetaan tilanne puolen vuoden kuluttua. Ajattelin, että voimme treenata kotona näitä sanoja, korjaan arjessa ne lapsen puheesta, luemme enemmän ja opettelemme aakkosia, joista lapsi jo osan osaakin, kuten numeroistakin. Käsittääkseni lapsella ei ole fyysistä ongelmaa kielen käytössä, kun korjattuna osaa sanat kyllä sanoa.

Kokemuksia?

Meidän 4½-vuotias ei myöskään sano ärrää, eikä d-kirjaintakaan. Ässän sanoo väriin, laittaa kielen hampaiden väliin ja suhauttaa siitä. Eli vähän "lässyttää". Ei ole puheterapiaa määrätty, enkä kyllä meniskään. :D

No tuo kuulostaa kyllä erikoiselta, että lapsi osaa sanoa L-kirjaimen, mutta silti puhuu oudosti, kuten tuo maiitsemasi heipä. Harvinaista jo 4-vuotiaalle, joten itse kyllä veisin lapsen puheterapiaan ja jos neuvolantätsykin sitä suositteli, niin ei tuollainen puhe ihan normaalia ole. Ei ole tullut vastaan kenelläkään tuon ikäisellä, vaikka päiväkodissa olenkin työskennellyt jo(?) :) 8vuotta.

[QUOTE="vieras";21975403]Meidän 4½-vuotias ei myöskään sano ärrää, eikä d-kirjaintakaan. Ässän sanoo väriin, laittaa kielen hampaiden väliin ja suhauttaa siitä. Eli vähän "lässyttää". Ei ole puheterapiaa määrätty, enkä kyllä meniskään. :D[/QUOTE]

Tuon perusteella täällä teitä olisi sinne kehotettu, kun täti luki oikein lapusta että "useita äännevirheitä" on syy laittaa lapsi puheterapiaan.

Ja siksi se olisi mielestäni vielä tässä kohtaa turhaa, kun näitä muutamia mitättömiä pieniä kirjainvirheitä voi varsin helposti harjoittaa kotonakin. Olisivat antaneet vaikka 3-vuotisneuvolasta ohjeistukset mitä "pitää" osata niin olisi voitu jo etukäteen harjoitella.

Kannattaa käydä puheterapeutin arvioinnissa. Lapsesta se on vain hauskaa :) Miksi olet heti piikit pystyssä kun lapsellesi ehdotetaan tukitoimia? Koetko sen loukkauksena sinun äitiyttäsi kohtaan?

No voisitkohan sinä soittaa sille terapeutille tai vaikka neuvolalääkärille etukäteen? Tai jollenkin vanhemmalle neuvolatädille? Itselläkin on kokemusta siitä, että nuori harjoittelija hieman ylireagoi. Tosin lääkäri itse perui meillä varatun ajan turhana.

Meilläkin lapsi taisi oppia r-kirjaimen vasta 4,5-vuotiaana. Mutta, mutta... jos virheitä on, parempi, että ne korjataan ajoissa eikä vasta koulussa. Toki sielläkin ehtii, mutta helpompaa mitä pienempänä eikä tule kiusaamista ainakaan siitä asiasta. Sinuna siis, jos tulevassa tarkastuksessa yhä tarjotaan puheterapiaa, ottaisin sen ilolla vastaan.

Puheteraepeutti osaa neuvoa juuri ne oikeat harjoitukset ja oikeat tavat ääntää. Vanhempana virheitä ei välttämättä edes huomaa, kuten itse sanoitkin. Ei voi korjata, jos ei tiedä eikä huomaa.

Meillä on siis 4,5-vuotias ja 3,5-vuotias. :) Vanhempi on osannut r-kirjaimen sanoa 2-vuotiaasta asti, nuorempi ei sano. Molemmat osaavat sanoa h-kirjaimen, mutta muuten sanoissa esiintyy äännevirheitä, peräkkäin olevat konsonantit saattavat mennä sekaisin, esim. sana "kaste" saattaa olla "katse" jne. Vuosi sitten tuttavani, joka on puheterapeutti, sanoi, että tämä on vielä 4-5-vuotiaillakin ihan normaalia.

Mä kyllä ennemmin sinuna menisin sinne puheterapeutille. Mitä haittaakaan siitä voisi olla? Sehän on vaan hienoa, jos sinne pääsee, en ymmärrä miksei joku haluaisi käyttää moista mahdollisuutta hyväkseen. Jos harjoituksille on tarvetta, puheterapeutti osaa heti antaa siihen oikeat menetelmät, kun se puheen korjaaminen ei aina välttämättä ole se rakentavin ja tehokkain tapa vaikuttaa lapsen puheen ongelmiin.

[QUOTE="vierailija";21975445]Kannattaa käydä puheterapeutin arvioinnissa. Lapsesta se on vain hauskaa :) Miksi olet heti piikit pystyssä kun lapsellesi ehdotetaan tukitoimia? Koetko sen loukkauksena sinun äitiyttäsi kohtaan?[/QUOTE]

Ei kyse ole kenenkään piikeistä, vaan mielestäni tädin omasta ylireagoinnista kun on lapsen kanssa jutellut vain puolen tunnin ajan. Ja kysyin muitten kokemuksia enkä mitään hatusta vedettyjä analyyseja äitiydestä.

ME saatiin lähete terapeutille vasta 5v neuvolassa, kun puuttui r- ja s-äänteet ja muutamien äänneyhdistelmien kanssa oli vaikeuksia. 4v-neuvolassa vielä sanoi, että sen ikäiseltä saa pari äännettä puuttua. Kun lopulta päästiin sinne terapeutille, oli äänteet kuitenkin jo opittu melkein, mutta käytiin varmuuden vuoksi tarkistamassa tilannetta. Kyllä sinne kerran kannattaa mennä käymään, vaikkei huolissaan olisikaan.

[QUOTE="Eräs äiti";21975466]Ei kyse ole kenenkään piikeistä, vaan mielestäni tädin omasta ylireagoinnista kun on lapsen kanssa jutellut vain puolen tunnin ajan. Ja kysyin muitten kokemuksia enkä mitään hatusta vedettyjä analyyseja äitiydestä.[/QUOTE]

Kun ei voi ymmärtää miksi pitää heti vastustaa jos ehdotetaan puheterapeuttia. Minusta se ei kuulosta vastuullisen vanhemman toiminnalta. Oma ylpeys menee lapsen edun edelle.

[QUOTE="Eräs äiti";21975438]Tuon perusteella täällä teitä olisi sinne kehotettu, kun täti luki oikein lapusta että "useita äännevirheitä" on syy laittaa lapsi puheterapiaan.

Ja siksi se olisi mielestäni vielä tässä kohtaa turhaa, kun näitä muutamia mitättömiä pieniä kirjainvirheitä voi varsin helposti harjoittaa kotonakin. Olisivat antaneet vaikka 3-vuotisneuvolasta ohjeistukset mitä "pitää" osata niin olisi voitu jo etukäteen harjoitella.[/QUOTE]

Kysehän ei olekaan siitä että mitä "pitää osata" harjoittelun tuloksena, vaan siitä, mitä lapsen olisi kuulunut oppia tavallisen kehityksen seuratksena. Lapselle on esim. saattanut kehittyä vääränlainen tapa puhua vaikkapa ihan motorisista syistä. Ei tässä ole mistään lapsen harjoittamisesta ja treenaamisesta kyse. Puheterapeutti on ihan oikea huipputason ammattilainen, ja osaa varmasti taitavammin arvioida lapsen puhetta kuin vanhemmat.

[QUOTE="Eräs äiti";21975438]Tuon perusteella täällä teitä olisi sinne kehotettu, kun täti luki oikein lapusta että "useita äännevirheitä" on syy laittaa lapsi puheterapiaan.

Ja siksi se olisi mielestäni vielä tässä kohtaa turhaa, kun näitä muutamia mitättömiä pieniä kirjainvirheitä voi varsin helposti harjoittaa kotonakin. Olisivat antaneet vaikka 3-vuotisneuvolasta ohjeistukset mitä "pitää" osata niin olisi voitu jo etukäteen harjoitella.[/QUOTE]

Hei, hei, hei... to kuulostaa vähän väärältä asenteelta. Olisiko teille 3-vuotisneuvolassa pitänyt myös kertoa, että lapsen "pitää" pysyä omalla kasvukäyrällään, tai asiaa aletaan seurata? Tai jos olisikin nyt todettu, että lapsi astuu väärin, pitää jalkaa väärässä asennossa tms. Eikö siitäkään olisi saanut kertoa?

Meillä kohta 5-vuotias, eikä r-kirjainta osaa sanoa vieläkään. Viime aikoina lapsi on itse alkanut kysellä, milloin oppii "puhumaan kunnolla". Alkaa siis häiritä lasta itseään jo. Muuten puhe on kyllä selvää. Itse ainakin meinasin nyt seuraavalla neuvolakäynnillä pyytää päästä puheterapiaan, jos eivät sitä itse tarjoa. Onhan se lapsenkin kannalta kiva, että osaa puhua oikein.

Menkää ihmeessä kunnalliseen puheterapiaan, jos PÄÄSETTE! Meillä poika ei tietystä syystä pääse vielä kunnalliseen, vaan joutuu odottamaan jotain vuoden verran, vaikka apu olisi tarpeen jo nyt. Yksityispuolella ei tahdo löytyä osaajia ja käynnit on kalliita.

Niin, noihin kaikenlaisiin terapiohin kun nykyisin lähetetään aika pienistäkin merkeistä. Sitä kutsutaan alhaiseksi puuttumiskynnykseksi tai varhaiseksi puuttumiseksi. Jos jotain oikeita ongelmia on, on hyvä, että puututaan ajoissa. Kouluikään mennessä moni ongelma saadaan korjattua ja lapsi voi aloittaa koulunsa muiden ikätovereidensa mukana. Lykkääminen vain pahentaa asiaa, eikä yhdestä "turhasta" käynnistä koidu lapselle mitään vahinkoa. Nämä ovat kotikuntasi sinulle ja lapsellesi järjestämiä PALVELUITA, jotka kannattaa käyttää täysimittaisesti hyödyksi.

ootko ajatellut, että sulta puuttuu ammattitaito, jolla noita äännevirheitä korjataan??? eli voit neuvoa lapselle ihan väärän paikan muodostaa suussa esim tuo l-kirjain, useinkaan se että treenaat sanojen sanomista oikein ei riitä! jos vahvistat väärää, siinä on sitten puheterapeutilla todella töitä.

[QUOTE="vieras";21975561]ootko ajatellut, että sulta puuttuu ammattitaito, jolla noita äännevirheitä korjataan??? eli voit neuvoa lapselle ihan väärän paikan muodostaa suussa esim tuo l-kirjain, useinkaan se että treenaat sanojen sanomista oikein ei riitä! jos vahvistat väärää, siinä on sitten puheterapeutilla todella töitä.[/QUOTE]

Minulla itsellänikin on ammattitaitoa sekä maalaisjärkeä, että jos lapsi JOSKUS sanoo JOISSAIN sanoissa väärin l-kirjaimen, ei hänellä ole mitään vaikeuksia sitä suussansa muodostaa. Sen tietämiseen ei tarvitse edes puheterapeutin koulutusta.

Meidän poika ei sano K,h,r ja s kirjaimia ainakaan ja en nyt ihan äkikseltään muista mikä kans menee väärin.
Mut saatiin 3vuotiaana lähete puheterapiaan ja sitä kautta voniatriselle ja todettiin piilosuulakihalkio ja viivästynyt puheen kehitys.
Et kannattaa sinne mennä ennemmin vaikka turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti;21975496:
Meillä kohta 5-vuotias, eikä r-kirjainta osaa sanoa vieläkään. Viime aikoina lapsi on itse alkanut kysellä, milloin oppii "puhumaan kunnolla". Alkaa siis häiritä lasta itseään jo. Muuten puhe on kyllä selvää. Itse ainakin meinasin nyt seuraavalla neuvolakäynnillä pyytää päästä puheterapiaan, jos eivät sitä itse tarjoa. Onhan se lapsenkin kannalta kiva, että osaa puhua oikein.

kannattaa tosiaan pyytää lähete puheterapiaan. Saat sieltä kotiinkin selvät ohjeet miten harjoitella lapsen kans.

Meidän 4vuotiaan R sorahtaa kurkku ärränä, sen vasta joku aika sitten oppinut. En tiedä sit missä vaiheessa sitä pitää koittaa lähteä korjaamaan? Nyt kun ollaan loruteltu, niin ei halua edes yrittää oikeasti sanoa sitä. S vähän suhahtaa ja D:n oppi joku aika sitten. L oli hukassa 3-vuotiaaksi asti, nyt jo onnistuu.

Mä olen kyllä almis tarvittaessa puheterapiaan tuon R:n vuoksi, ei sitä pidä kokea mitenkään pahana tai lasta mollaavana asiana, vaan nimenomaan positiivisena asiana :)

[QUOTE="vieras";21975561]ootko ajatellut, että sulta puuttuu ammattitaito, jolla noita äännevirheitä korjataan??? eli voit neuvoa lapselle ihan väärän paikan muodostaa suussa esim tuo l-kirjain, useinkaan se että treenaat sanojen sanomista oikein ei riitä! jos vahvistat väärää, siinä on sitten puheterapeutilla todella töitä.[/QUOTE]

Totta tätä meille erityisesti korostettiin puheterapeutilla. Lasta myös nopeasti aletaan asiasta kiusaamaan. Ja kyllä me kävimme jo tuossa iässä samojen virheiden takia puheterapiassa. Erityisesti tuo kirjainten korvaavuus on suuri haitta myöhemmin kouluun..

Yhteistyössä