Miten 3-vuotias nukahtamaan ite omaan sänkyyn?

Tyttö on pienestä pitäen nukutettu (tiedän, oma moka) ja siitähän ei meinaa millään päästä eroon. Eli tilanne on meillä tämä. Mun pitää nukuttaa tyttö joka ilta tyttö mun ja miehen sängyssä ja tämä kestää vaihtelevasti puolesta tunnista reiluun tuntiin. Sitten kannan tytön omaan sänkyyn nukkumaan, missä kyllä nukkuu yleisesti ottaen hyvin aamuun asti. Joskus harvoin herää yöllä ja tulee meidän väliin nukkumaan. Mutta miten päästä eroon tuosta nukuttamisesta ja et tytön sais menemään nukkumaan omaan sänkyyn? Monesti nukuttaessa käy niin, että nukahdan itekki ja herään sit joskus lähempänä 11 ja mies on nukahtanu sohvalle... Oon joskus koittanu, et menis nukkumaan omaan sänkyyn ja nukuttaisin siinä, mut yleensä siitä ei tuu kun kauhea huuto. Jonku harvan kerran on onnistunu noin. Pitäis vissiin olla kärsivällisempi. Jäis vaan itellekki vähä enemmän omaa aikaa illalla, jos sais tytön nukahtamaan itekseen.

onko lapsella omahuone? Millaset iltarutiinit?

Meillä oli vähä samanlainen homma, paitsi että tytön sängyn vieressä pötköttelin, en nukuttanu meidän sänkyyn.
Kuitenki, muutettiin isompaan asuntoon missä tyttöille on omahuone, niin siittä asti nukkuneet ilman sen suurempia nukutuksia =)
Normaalit iltarutiinit tietenkin, iltapalan jälkeen iltapesulle, yöpuvunlaitto ja iltasadut. Sitte vaan iltarukoukset, hyvänyön toivotuksen ja pusut, sitten ite pois huoneesta, oven jätän auki siihen asti että nukahtavat.

Jos meno muuttuu "villiksi", niin ei muuta ku käyt peittelemässä rauhallisena ja toivotat uuestaan hyvät yöt. Meillä toimii =)

Meillä kaikki nukahtaa itsekseen. En tosin koskaan ole nukutellu juuri lainkaan. Mut meillä on tosi tärkeet ne rutiinit. ja ne toistuu joka ilta. Kärsivällisyyttähän se aluksi vaatii, mut kyllä muutaman illan jälkeen se varmasti onnistuu. Meillä oli kummi poika 1v. yökylässä ja äitinsä tuskaili myös nukuttamisien kanssa. Mut meillä en nukuttanut sitä vaan laitoin uudestaan vaan pään tyynyyn.Ei mennyt hermot ku oli vieraan lapsi. Nyt kuulemma poika nukahtaa kotonansakin omin päin, eikä tarvitse nukuttaa.

No aloittaisin ehkä pienestä, tutusti ensin teidän sänkyyn, sanot tytölle et käväset, ja tuut kohta takasin. Menet käymään olkkarissa tai keittiössä vaikka juomassa ja sit takasin. Seuraavalla käynnillä viivyt vähän pidempään, mutta meet takasin. Ja ehkä jo viikon päästä tyttö nukahtaa sillä välin kun olet poissa. Ja sitten alatte viemään tytön teidän sänkyyn ja sanotte hyvää yötä. Kun tähän on totuttu, niin sitten hissukseen jotain iso-tyttö juttuja et kun oot niin iso jo ja reipas, niin kokeiltasko nukkua omassa sängyssä, jne. Näin itse ainakin tekisin. Mut voi olla helpompi taas niin et hissukseen siirrytte ekaks nukutuksen kera omaan sänkyyn, ja sitten kun siihen totuttu, niin sitten lähet käväseen pois, jne.

On tytöllä oma huone. Kesällä muutettiin rivarista omakotitaloon ja sillon koitin, et olis alkanu nukkumaan omassa huoneessa, mut eihän siitä mitään tullu. Joskus kun yrittäny tyttöä nukuttaa omaan sänkyyn, niin huutanu aivan hysteerisenä, että minä haluan äitin sänkyyn. Jossain vaiheessa oli sellasta, et kun nukutin meidän sängyssä, halus omaan sänkyyn, oli sielä hetken yksin, tuli takas, hetken päästä taas halus omaan sänkyyn... Mut se on menny ohi.

Iltarutiineista, et eka vaihdetaan yöpuku päälle, otetaan vähä maitoa ja käydään pesemässä hampaat. Iltasatuja luetaan vaihtelevasti. Iltasatu pitää nimen omaan kertoa tytön omassa sängyssä, mut sen jälkeen pitää päästä äitin sänkyyn ja äitin kainaloon.

meillä tytöt nukahtaa kun ne saa ottaa jonku kirjan sänkyyn ja päiväunille mentäessä pannaan joskus laulucd päälle. mutta sen tulisi olla jotain tosi rauhoittavaa musiikkia. esim. rauhallisesti laulettuja kehtolauluja. Nukahtavat aika äkkiä ja mies tai minä itse käyn sitten kahtoon ettei kirja ole jäänyt syliin ja laittaan peittoa päälle.

Onko teillä mahdollisuuksia siirtää tytön oma sänky teidän huoneeseen oman sängyn viereen? Voisit näin ensin nukutella tytön omaan sänkyyn, mutta voisit silti pötkötellä vieressä omalla sängyllä. Sitten kun on tottunut nukahtamaan omaan sänkyyn niin voisit ruveta lähtemään aina hetken aikaisemmin pois ja edetä niin kuin joku tuossa edellä kertoi. Kun oppii nukahtamaan itsekseen voisi sänkyä siirtää kauemmas teidän sängystä ja sitten myöhemmin omaan huoneeseen kun aika on kypsä.

Kun sitten alkaa nukkua omassa huoneessaan niin voi aluksi vaikka tehdä samassa huoneessa jotain pientä ja hiljaista, esim. silittää pyykkiä, kutoa yms. Ja siirtymistä helpottaa jos vaikka vanhempien huoneessa totuttaa kuuntelemaan jotain unimusiikkia ja sama tuttu musiikki siirtyy sinne omaan huoneeseen. Meillä lapset rakastivat nukkua meidän välissä (tulivat sinne keskellä yötä), mutta kun hommasin heille pehmeät petarit niin alkoivat viihtyä omissa sängyissään. Myös äänet sattavat kuulostaa kolkommilta siellä omassa huoneessa. Vanhempien huoneessa kun on yleensä paljon tekstiilejä vaimentamassa ääniä johtuen isosta sängystä. Tytön huoneeseen kun hommaisi paljon tekstiilejä ja vaikka prinsessa katoksen vaimentamaan ääniä, niin se voisi tehdä olosta turvallisemman. Itse hommasimme lapsille pehmeän maton, pitkät verhot (ostimme Jyskistä yksiväristä veluuria, edullista ja sitoo hyvin ääniä, helppo pestä useinkin kun ei tarvitse silittää, juhlavan näköinen kun oli talvella punaista ja luonnonvaaleaa ja kesällä sinistä ja luonnovaaleaa), kerrossänkyyn verhot (samasta verhokankaasta, prinsessakatokseenkin voi laittaa samaa kangasta) jotka voi tarvittaessa vetää eteen ja seinävaatteen niin tunnelma alkoi vastata meidän makuuhuonetta. Seinävaate on helppo tehdä vaikka verhokankaasta. Tekee vain puukehikon ja pingottaa kankaan siihen ja laittaa nurjalta puolelta nitojalla kiinni. Se voisi olla kiva askartelun aihekin lapselle, maalata kankaalle unitaulu joka sitten kiinnitettäisiin niin että lapsi näkisi sen nukkumaan mennessään. Maalamishetki kun olisi vielä turvallinen ja läheinen tapahtuma se niin toisi turvallisen olon myös nukkumaan mennessä. Kaikkia ideoita voi käyttää mitkä tuovat lapselle turvallisuutta. Esim. ottaa lapsi valitsemaan itselleen verhot ja matot omaan huoneeseen. Silloin kun oma huone on mieleinen niin sinne on turvallisempi pötkähtää nukkumaan.

Toinen vaihtoehto on tietenkin antaa tytön huutaa itsensä omassa sängyssä uneen muutamana iltana. Nopeammin se niin kävisi, mutta mielestäni kuitenkin saattaa aiheuttaa turvattomuuden tunnetta kun on tottunut läheisyyteen nukahtaessaan.

Tsemppiä teille! :hug:

epun äiskä
Ensinnäkin lopetatte sen nukuttamisen omassa sängyssänne, viette lapsen suoraan omaan sänkyyn ja sinne omaan huoneeseen. Luette iltasatua, laulatte mitä lie nyt teette iltaisin, niin siellä lapsen omassa huoneessa, että sinne rauhoittuu. Sitten sanot että nyt on aika käydä nukkumaan, että äiti (tai isä) on tässä vuoteen vierellä hetken aikaa ja sitten X saa käydä nukkumaan. Ja piste. Ja teette kans näin.

Me hölmöt nukutettiin kans lasta, tosin kyllä omaan sänkyyn, mutta "pitkän kaavan mukaan" eli istuttiin kuin hölmöläiset lapsen sängyn vieressä ja ootettiin että nukahtaa. Ei mukamas muuten nukahda. Ja lapsikin aina huuti jos yritti pois lähteä. Sitten päätettiin et tää hölmöläisten touhu saa loppua, et me ei siellä sängyn vierellä maata tuntia! Sitten sanoin lapselle, että nyt ei äiti enää makoile siellä, että olen vain 5 min ja sitten lähden. Ja se oli sillä selvä!!

Pitää olla vaan päättäväinen ja tehdä se selväksi lapselle ja tietty myös tehdä selväksi sekin asia, ettei lapsella ole siellä mitään hätää ja että äiti/isä on lähellä, viereisessä huoneessa/keittiössä missä lie. Että hän EI OLE YKSIN vaikka on yksin omassa huoneessaan, mut ei ole yksin kotona.

Tsemppiä! Olkaa päättäväisiä!!!

Minusta ensinnäkään nukuttaminen ei ole hölmön hommaa. Joku lapsi voi olla vaativainen alusta asti ja kaipaa hellyyttä ja silittelyä nukkumaan mentäessä. Kuka enemmän kuka vähemmän. Joistakin vanhemmista on mukavaa päivän päätteeksi rauhoittua lapsen kanssa nukutuspuuhiin. Ei siitä ole kenellekään haittaa. Varmasti lapsellakin hyvä ja turvallinen mieli alkaa nukkumaan kun äiti tai isä on vierellä. No, mutta aikansa kutakin...Meillä nukkuminen meni hyvin vajaa 2v kunnes siirrettiin jatkettavaan sänkyyn. Kamalaa huutoa, jos en jäänyt silittelemään viereen. N.9kk nukuttelin poikaa kärsivällisenä välillä kokeillen jotain vaihteluita, että josko nukahtaisi yksin tms..., mut tuloksetta. Aina pohjustin poikaa hyvissä ajoin, että nyt sitten "Kalle" alat nätisti yksin nukkumaan ja mamma tulee sitten katsomaan jne, mut ei toiminut kun ehkä 5min. Sit yks ilta taisin sanoa saman, että nyt mamma menee omaan huoneeseen nukkumaan ja ei jaksa silitellä ja häippäsin pusujen ja halien jälkeen ja jätin oven raolleen. Poika jotain huuteli ja mä vastailin. Välillä menin käymään ja sipaisin otsaa ja sanoin nati nati. Ehkä 30-40min meni kun nukahti ja kävin n.5 kertaa pikaisesti silittämässä otsaa. Tolleen on nyt menny pitkän aikaa. Välillä kun on temppukausia niin saattaa tulla pois sängystä, mut menee kyl heti takas. Päikkäreillä mä vielä silittelen sinne asti kunnes nukahtaa.

en jaksanu nyt lukea muita vastauksia. Meillä poika nukkui vauvana aina omassa sängyssä n. 2-3vuotiaana oli vaihe, jolloin joka ilta nukahti meidän keskelle. siitä sitten nostettiin omaan sänkyyn. (sänky oli meidän huoneessa) 3v. ilmoitti itse haluavansa omaan huoneeseen nukkumaan, siirrettiin sänky huoneeseen ja siitä saakka poika on nukkunut siellä yksin (nyt 3,5v) iltarutiinit on seuraavat: hampaidenpesu, iltapissa, iltasatu ja iltapusu. yölamppu laitetaan päälle ja poika jää nukkumaan omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen.

mielestäni lasta ei kannata pakottaa yksin omaan huoneeseen tai jättää väkisin. juttele lapsesi kanssa asiasta ja "kypsytä" häntä siihen. uskon, että hän oppii aikanaan, kun on itse valmis. pakolla ei ainakaan hyvää tulosta tule.

Yhteistyössä