Miten 1-1,5 -vuotiaanne syövät? Lusikalla vai sormin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton äiti

Vieras
Meillä 1v4kk lapsi syö enimmäkseen vaan sormin, lusikalla joskus pistää ruokaa suuhun ja oon yrittänyt sitä kannustaa, mutta parin lusikallisen jälkeen siirrytään taas käsin syömiseen. Syötettynä ei yleensä suostu syömään ja sotku onkin melkoinen. Usein myös tahallaan heittelee ruokaa lattialle ja pöydälle, kun kiellän niin innostuu vaan lisää. Miten teillä syödään, miten ja missä iässä ootte saaneet opetettua lusikalla syömistä?

Meillä poika 1,5 v ja lusikalla itse syö ja vieläpä aika hyvin!Tämä ihan hoitotädin ansiota=)saanut siellä tiuhaan harjoitusta.Sormin ei ole koskaan syönyt ja antaa meidän vanhempienkin syöttää(ei ole vielä"minä itse"kausi menossa).

Meillä 1,5v poika ja osaa myös syödä ihan hyvin itse lusikalla, mutta useimmiten ei halua. Työntää lautasta minulle päin ja sanoo: "Äiti auttaa."
Sormin tykkää kyllä napsia, mutta tuossa lusikkahommassa laiskottaa.
Jossain vaiheessa oli jo enemmän tuota minä itse -touhua, mutta se meni ohi. Eiköhän se sieltä vielä palaile :-)

Meillä tyttö (1,5v) syö kokonaan itse, ei tarvii auttaa paitsi joskus jos pitää esim lähteä jonnekin ja tuntuu kestävän =) (minä itse -kausi mennyt jo ohi) Välillä syö sormin mutta kun sanon että syö lusikalla niin käyttää sitä taasen. Tosi hienosti on oppinut viimeisten parin-kolmen kuukauden aikana ja äidin homma helpottanut kun ei tarvitse syöttää eikä juottaa. Juo siis tavallisesta lasista. Hänen syömisessään luonnollisesti kestää kauemmin kuin minun joten on näppärää samalla sitten siistiä keittiötä/tiskata jne. Alkuun oli muuten tosi omituista olla vieressä kun hän söi kokonaan itse. Tuli ihan sellainen olo että jotain mun pitäis tehdä mutta en nyt saa päähäni mitä.. =)

Neuvona sanoisin että antaa sotkea vaan, kyllä se siitä alkaa sujumaan. Meillä loppui syöminen siihen jos alkoi heitellä ruokaa lattialle. Kerran kielsin ja jollei totellut niin loppui. Jos pelleilee niin ei ole nälkä!! Äkkiä oppi olemaan heittelemättä!

Meillä poika 1v 5kk osaa syödä lusikalla suht'koht hyvin ja nyt onkin menossa kausi, ettei äiti saisi auttaa yhtään. Ja vähänkös se syöminen sitten kestää... Sitä kun välillä tungetaan sitä ruokaa myös ruokalapun taskuun ja pöydälle jne.
Meilläkin meinasi välillä poika heitellä ruokaa lattialle, mutta kun nostin sitten aina "rangaistukseksi" pöydästä pois, niin se auttoi. Välillä pitää vieläkin nostaa ruokalautasen äärestä "jäähylle".
Sormin tykkää syödä esim. jotain pastaa.

meillä n.1v. ruvettiin syömään ite lusikalle ja siinä muutaman kuukauden päästä tuli myös haarukka käyttöön. Yleensä kaikki mitä voi haarukalla syödä niin syö sen haarukalla.
nyt vasta 1v10kk on tullut "minä itte"-vaihe päälle ja nyt ei saa auttaa yhtään. Joskus menee oikeen reippaasti ruoka alas,varsinkin herkkuruuat(jauhelihakastike+perunat,sianlihakastike+perunat,kana). Mutta jos on vähemmän herkkua,niin kestää kauemmin ja jos ei kova nälkä niin ei sitäkään.
Meilläkin poistetaan pöydästä jos alkaa leikkiä ruualla. Yhdessä vaiheessa oli maitolasin kaataminen kovin in juttu,mutta onneksi se on nyt loppunu.Joutui meinaan nokkamuki linjalle hetkeksi.

Yhteistyössä