Mitäs teette lasten kanssa päivällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jassi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jassi

Jäsen
23.10.2007
212
0
16
Eli tulipas mieleen kun mietin tätä meidän arkea, taas kun mies on pois kotoa monta päivää, niin voi että kun on tylsää ja ikävää, aamulla herätään siinä kahdeksan aikaan, sitten 7kk poika alkaakin pian tunnin sisällä huutaan, sitä ennen laitan pyykit kiireesti peseen, siistin rojuja lattioilta.. isommalle vaatteet ja aamupala, juoksen 7kk ikäisen luo kun raivoaa ja repii kaikkea mitä edessä on, tuttipullo suuhun.. ja syliä, tuttipullo loppuu ja huuto alkaa... kitinää ulinaa, lastenohjelma päälle.. hieman helpottaa..

Huomaan kello on puol kakstoista, enkä ole itse edes saanut aamupalaa.. kahvia epätoivoisesti juonut puolikuppia.. sit 7kk nukahtaa,, meikkaan ja laitan hiukset (15min omaa ihanaa aikaa) 2,5v katsoo piirrettyjä sillä aikaa, sit haemme yhdessä postin ja viemme roskat, sen jälkeen vanhempi poika unille.. ja kun nukahtaa niin toinen herää.. ja aloittaa taas väsyneen oloisen kitinän.. puoli neljä päästään puistoon.. jos enään jaksan kun on taas juossut ympäri kämppää koko päivän.. eli muitten päivä???

me menimme aina aamupalan ja pienen sisähengailun jälkeen aamupäivästäkin puistoon.ja söin aamupalan kun poika nukkui. sit taas välipalaa ja sisähengailua ja taas puistoon..

meilläkin kans oli tuollaisia(ja on edelleen viikonloppusinkin,arkipäivät nyk. töissä) seikkailuja. eniten viihdyttiin puistossa muitten lasten kaa..iltapäivisin käytiin kyllä usein kaupungilla ts seikkailee..

Mä saatoin aamuisin sanoa vekaroille, että nyt lähdetään seikkailemaan ja sitten me menimme jonnekin. Kenties vain juomaan pillimehut läheiseen Marjaniemen rantaan tai ratikka-ajelulle kolmosella jompaan kumpaan suuntaan. Saatoimme myös käydä Kiasmassa tai jossain ilmaistapahtumassa tms.

Mieluummin siedin muutaman villakoiran kotona kuin että jäin sinne koko päiväksi höösäämään jotain kotiaskareita.

No mulla vasta yksi lapsi, vuoden ikäinen, joten senkin takia päivät hieman helpompia

- herätään klo: 7 - 8, samantien on annettava maitopullo kun on puettu ja tehty aamupesut tytölle, sitten syö puuron.
- laitan itselleni sen jälkeen aamiaisen ja keitän kahvit
- leikkiä ja lastenohjelmia, sitten lenkille
- tämän jälkeen tyttö menee päikkäreille (tässä välissä ehdin itse laittautua tai palstailla tai muuta...), kun herää, syö
- taas leikitään tai lähdetään kylään tms.
- välipalaa
- olemista
- ruoka -> isi tulee
- tehdään yleensä yhdessä jotain

Nyt lomalla syödään kahdeksan aikaan aamupala. Sitten vaihtelevasti leikkikenttä/kävelemään/kaupunkiin/dvd/sisäleikkejä/takapihalle leikkimään tai puutarhatöihin. Mut mulla on vain yksi kiltti kaks vee jonka kanssa pystyy pistään pyykit ja syömään itte samalla sapuskan.

Tämän kesän hittejä ovat olleet pihalla marjojen syönti puskasta ja mun "auttaminen" puutarhatöissä (kukkien kastelu, mullan möyhentäminen, rikkaruohojen vieminen kompostiin). Ja pallon pelaaminen jaloin, käsin, mailalla, lapiolla tai haravalla.

Mä olen järjestänyt joka viikolle noin 3 aamupäivätreffiä. Mammakaverin kanssa leikkipuistoon, kahvilaan, kävelylle. Avoin päiväkoti tai kutsun itse jonkun kylään ja tehdään lasten kanssa yhdessä jotain (esim. leivotaan, askarrellaan) tai lapset vaan leikkii yhdessä. Mä ainakin kaipaan säännöllisesti seuraa itselleni, joten siksi on mukavampi aloittaa viikko, kun maanantaina on jo ohjelmaa tiedossa. Vaikka puuhailu tapahtuu lasten ehdoilla, aina ehtii muutaman sanan vaihtaa ja vähän tuulettaa fiiliksiä. Siivoaminen ja kotityöt tehdään päiväunien jälkeen. Jos aamulla jäädään liian pitkäksi aikaa kotiin, pojat ryhtyvät nahistelemaan ja itsekään en oikein jaksa. Viimeistään kello 10 pitää olla ovesta ulkona ;)

Yhteistyössä