Mitäs tästä uutisesta mieltä, lasten lelukuvastot postitettava jatkossa kirjekuoressa kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etkana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

etkana

Vieras
Jo lokakuun loppupuolella posti toi lapsiperheiden koteihin lelukuvastoja. Värikkäät kuvastot esittelevät leluja, pelejä, nukkeja, leikkiautoja ja kaikkia mahdollisia lasten toiveita joululahjoiksi. Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen toivoisi, että kuvastot tulisivat kotiin kirjekuorissa.

- Parempi vaihtoehto olisi, että lelukuvastot tulisivat kotiin vanhempien nimellä kirjekuorissa, jolloin vanhemmat voivat itse päättää antavatko ne lapsille vai ei.

Lakimies Katri Väänäsen mukaan alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia on arvosteltava keskimääräistä tiukemmin, koska lapset ovat alttiimpia markkinoinnin vaikutukselle. Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että lain mukaan hyvän tavan vastaisena voidaan pitää markkinointia, jossa pyritään esim. sivuuttamaan vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisena lastensa kasvattajana.

- Vanhempien pitää pystyä päättämään heidän lapsiinsa kohdistuvista markkinointitoimenpiteistä ilman, että lapset painostavat vanhempia.

Haastateltu lappeenrantalainen äiti pitää lelukuvastoja pienempänä pahana, kuin esimerkiksi lapsille suunnattua ruokamainontaa.

- Televisiossa lapsille mainostetaan aika paljon herkkuja, kuten erilaisia vanukkaita. Minusta tämä ei ole tarpeellista.
Ei valituksia lelukuvastoista

Kuluttajavirasto on antanut suosituksen, että lelukuvastot lähetettäisiin kotiin kirjekuorissa, mutta näin ei ole tapahtunut. Kaksi haastateltua lappeenrantalaista äitiä suhtautuu lelukuvastoihin suopeasti.

- Meille sopii, että kuvastot tulevat kotiin kuten nytkin. Meillä niitä voidaan katsella.

Haastateltujen naisten perheissä kuvastoja odotetaan innolla.

- Kyllä niistä kuvastoista rastitetaan yhtä ja toista, mutta vanhemmat tekevät ostopäätökset.

- Esimerkiksi isovanhemmat saavat näistä kuvastoista vinkkejä siitä, että millaisia leluja on tarjolla.

Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että Kuluttajavirastoon ei ole juurikaan tullut yhteydenottoja lelukuvastojen jakamisesta kotiin ilman kirjekuoria.

[QUOTE="ninni";27572101]Sano, että kaikkea ei voi saada, valitse yksi. Eikai se kovin kauan jaksa jankata samaa.[/QUOTE]

Kyllä 3v jaksaa ihmeen kauan jankata samasta..välillä unohtuu ja sit muistaa taas ja sama show jatkuu:D

Mun mielestä vois lähettää ne kirjekuorissa. Mutta kieltämättä toi lapsille suunnattu tv-mainonta on pahempaa ja sen vähentäisin/lakkauttaisin ennemmin kun lelukuvastot laittaisin kirjekuoriin.
Onneks mun lapseni ei vielä pitkään aikaan hae postia itse, niin voin piilottaa tai hukata ne kuvastot postinhakureissulla :D

Noh, ei ole meille ollut mainokset telkkarissa eikä postitse mitään ongelmia. Jestas, saa sitä ihminen tehtyä ongelmaa ihan mistä vaan. Ja siirtämään vastuun muille. Helpoilla toimenpiteillä näistäkin "ongelmista" pääsee omilla keinoin irti... Siin sitä miettimistä ongelmaäideille.

Ps. Onko lapsen hyvä kytätä sitä telkkaria niin helevetisti, että mainoksistakin tulee ongelma?

No eikö 3-vuotias usko joulupukkiin? Ei meillä ainakaan äitiltä jankkaa yhtään mitään 2 v 10 kk ja 5,5 v, koska joulupukki antaa lapsille lahjoja, eikä se nyt tietenkään mun vallassani ole mitä se pukki päättää tuoda.

Voi pyhä jysäys. Vanhempien homma on kasvattaa lapsi kestämään sitä mainostulvaa mikä nykymaailmassa vallitsee. Ei sekään kovin terveellistä sitten ole että ensin pidetään lapsi kymmenen ekää vuotta täysin pimennossa houkutuksilta ja sitten yhtäkkiä kaikki hyökkää mediasta ym. päälle. Ei sitä siinä vaiheessakaan osaa käsitellä asiaa jo ei ole harjoitellut. Ja mitä vanhempi niin sitä varmemmin sattuu ylilyöntejä.

Koittakaahan vanhemmat nyt vaan jaksaa kasvattaa niitä lapsianne ja kestää kiukuttelua, älkääkä aina yrittäkö sälyttää vastuuta yhteiskunnalle.

No meil on sanottu et kaikkee ei voi saada mutta vinkkejä on otettu siitä et mitkä lelut olis mieluisia.

Paulavanukkaat pysyy kaupassa vaikka mainoksia tulis joka tuutista ja mäkkäris käydään harvoin vaikka sitäkin mainostetaan.

Mainoksista huolimatta se vastuu on vanhemmilla.

Sitä paitsi meillä ainakin homma toimii mun pussii, eli mä olen jo ostanut lapsille tiettyjä leluja, ja sitten voi vähän vihjailla, että eikös olekin kiva, haluisitko tommoista pukilta toivoa... :D

Yhteistyössä