Mitäs oireita teillä muilla H1N1 rokotuksen saaneilla mammoilla on ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi piikitetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi piikitetty

Vieras
Minä kävin eilen ottamassa rokotuksen ja ehdin jo ajatella päässeeni vähällä, kun ei koko iltapäivän ja illan aikana ollut minkäänlaisia oireita.

Yöllä sitten tuli käteen niin kova kipu, että kättä ei voinut edes liikuttaa. Aamulla oli nenä tukossa ja hirmuinen jysäri päässä. Käsi ei ole enää kuin pikkuisen kipeä, mutta pääparka on vielä kipeä.

Sanoisin, että jos pelkästä rokotteesta tulee näin kurja olo, niin mitenkähän kamalaa on kitua kovassa kuumeessa ja kovissa kivuissa jne. viikosta kahteen?

Olen tyytyväinen, että sain rokotteen.

Mistä sen rokotteen edes saa? Täällä meillä päin ei ainakaan oo ilmoteltu millään lailla. Tuleeko siitä kutsu kotiin vai miten? Ja annetaanko rokotus neuvolassa?

Täällä länsirannikolla oli infoa asiasta paikallisessa sanomalehdessä. Lisäksi soitin suoraan rokotuksia koordinoivalle sairaanhoitajalle, joka suureksi yllätykseksi vastasi puhelimeen.

Ei niitä kenellekään tulla kutsulla laittamaan. Itse pitää pitää huoli että menee otattamaan sen sillä viikolla kun on "vuoro" ts. kiireellisyysjärjestyksen mukaan jota on hoettu aika lailla eli eka hoitohenkilöstä, sitten raskaana olevat jnejne.

Te raskaana olevat, jotka olette ottaneet rokotteen! Minkälaista infoa saitte; onko raskauden kestolla merkitystä. Onko joku saaneista ollut rv.lla 4-12? Eli sikiön kovimassa kehitysvaiheessa. Olen ymmärtänyt, että on turvallinen silloinkin, mutta selkeää infoa en ole saanut mistään. Ja vaikka rokote aiheuttaa oireita uskon sen olevan parempi vaihtoehto sikiölle ja äidille kun itse tauti.

Mut rokotettiin maanantaina ja vuorokauden oli jännä "sairas" olo, vaan ei kuumetta noussut, ja käsi oli hiukan kipee. Mut siihen onneks loppui, ja sen sanon mäkin, että itse tautia en haluis kyllä saada. Tosin menee 2 viikkoo ennenku rokotus tehoaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Te raskaana olevat, jotka olette ottaneet rokotteen! Minkälaista infoa saitte; onko raskauden kestolla merkitystä. Onko joku saaneista ollut rv.lla 4-12? Eli sikiön kovimassa kehitysvaiheessa. Olen ymmärtänyt, että on turvallinen silloinkin, mutta selkeää infoa en ole saanut mistään. Ja vaikka rokote aiheuttaa oireita uskon sen olevan parempi vaihtoehto sikiölle ja äidille kun itse tauti.

Mitään rokotteita ei suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana! Mutta riskien mukaan on tässäkin joustettava. Eli rokote on parempi kuin itse tauti. Näin luulisin

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:

Mitään rokotteita ei suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana! Mutta riskien mukaan on tässäkin joustettava. Eli rokote on parempi kuin itse tauti. Näin luulisin

Niin, näin ajattelin. Itsellä infektioastma, johon lääkitykset, mutta en kuulu meidän kunnassa riskiryhmään. En ole vielä raskaana, mutta toivon mukaan seuraavien kuukausien aikan kyllä. Toivoisin sairauden ja mahdollisen raskauden vuoksi rokoitteen piakoin, mutta taitaa mennä niin, että saan sitten kun olen raskaana..

meillä mainittiin vaan terveyskeskuksen sivuilla, yllättäen edellisenä päivänä vasta ilmestyi tieto, että nyt aletaan ja ensimmäiset riskiryhmät saavat tulla tällä viikolla haluamanaan päivänä.

Menin heti eilen piikille, illalla alkoi käsivarsi tuntua, muuta oiretta ei taida olla. Väsyttää kyllä vähän, mutta taitaa kuulua tilaan (19. viikko). Nimittäin ennen rokotusta nukuin su-ma-yön viistoista tuntia putkeen, heräsin hölmönä vanhaa aikaa kolmelta iltapäivällä ihmettelemään kuka on käännelly kellon ylösalaisin... :whistle:

Otin rokotuksen maanantaina, ma illalla ja yöllä ja vielä tiistainakin jomotti käsivartta. Tänään tosi vetämätön olo, mutta en tiedä johtuuko rokotuksesta vai lasten kanssa valvomisesta.
Olen 28 raskausviikolla, neuvolatätin mielipide oli, että alkuraskaudessa ei välttämättä olisi kannattanut ottaa, näillä viikoilla vauva on jo suurinpiirtein "valmis".

Täällä länsirannikolla aloitettiin eilen rokottamaan kaikki raskausviikoilla 35 ja siitä eteenpäin raskaana olevat naiset. Tänään sitten luki lehdessä, että rokotetta on saatu niin paljon, että kaikki raskaana olevat voidaan rokottaa.

Täällä on epidemia jo täysillä päällä, joten saapa nähdä, ehdinkö saada suojan rokotteesta vai sairastunko. Laskettu aikakin on jo muutaman päivän kuluttua enkä todellakaan haluaisi synnyttää sitä kamalaa tautia sairastavana.

Neuvolantäteillä näyttää olevan paikoin eri linjaa kuin thl:llä, siellä kyllä kovin toivotaan, että kaikki ottaisivat piikin jotka vaan saavat. Olisin ottanut alkuviikkoinakin, ettei tarvi riskeerata ainoaa lastaan ylimääräiselle keskenmenoriskille ja ties mille.

keskiviikko aamuna otin rokotteen ja illalla oli tosi kipee käsi, lihaksia särki ja tuntui kuin olisi ollut vähän lämpöä. Seuraavana yönä ja aamuna oli sama tunne, mut nyt on jo normaali olo. Käsi on vielä vähän arka.

Mä otin rokotteen reilu vuorokausi sitten, ja olkavarren lihas on kipeä. Muita oireita ei ole, paitsi että eilen supisteli normaalia enemmän - täällä jossain ketjussa muutama muukin +30-viikoilla oleva mainitsi noista suppareista. Yritin soittaa äsken teratologiseen tietopalveluun, kun toivovat siellä kommenttia raskaanaolevilta rokotteen saaneilta, ja oisin kysynyt tosta supparihommasta samalla, mutta sepä ei oo auki kuin 12 asti...

Tosta Sveitsin hommasta sen verran, että sielläkin se toinen rokote on adjuvantillinen. Sielläkään ei siis raskaanaoleville ole adjuvantitonta rokotetta saatavilla.

Otin myös rokotteen reilu vuorokausi sitten. Eilen illalla olka vähän kipeä, tänään paranemaan päin. Olen raskaana 35+ ja en huomannut eroa muuten vauvan liikkeissä enkä suppareissa. Joo ja tiedän ettei pitkäaikaisia vaikutuksia kukaan voi tietää.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/75584-thl-hammastyi-rokoterajoituksesta-%E2%80%9Dlasten-asia-hyvin-erikoinen%E2%80%9D

"Sveitsin päätös enemmän politiikkaa, kuin lääketiedettä"

Sain rokotuksen työni puolesta eilen. Illalla olkavarsi kipeytyi todella kovasti (pukeutuminenkin oli hankalaa). Yöllä alkoi olla kipeä olo. Tänään töissä oli yhtä tuskaa--->päänsärkyä, lihassärkyä, väsymystä ja pientä lämpöä. Nyt olo edelleen vetämätön. Taitaa olla aikamoinen rokote. Meillä raskaus toiveena mutta vielä ei ole tärpännyt. Itse miettisin tarkkaan ottaisinko rokotteen alkuraskaudessa. Hyvä kuitenkin, että rokote suojaa pitkään ja jos raskaus sitten alkaa niin en sairastu itse tautiin. Näillä näkymin taidan jättää kolme perustervettä lastani rokottamatta.

Yhteistyössä