Mitäs nyt? PATTI RINNASSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kova patti rinnassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kova patti rinnassa

Vieras
Niinpä kysynkin mitäs nyt?
Patti löytyi rinnasta ja varmaan maanantaina pitäisi varata aikaa lääkärille.
Onko kenelläkään kokemusta?
Mitä lääkäri tekee? Ottaako hän heti siitä näytteen? Ja kuinka se näytteenotto tapahtuu?
Voi että mua pelottaa mennä lääkäriin.
Jostain kumman syystä en oo vielä alkanut pelätä, että tämä olisi syöpää. Ajattelen, että joku "sisäinen" finni tai rasvapatti. Eniten siinä lääkäriin menossa pelottaa jos hän alkaa jollain tuota ronkkimaan.

Jos täällä on joku jolla on tai on ollut (tai ystävällä/tuttavalla ollut) patti rinnassa tai jopa rintasyöpä, niin kertokaa kokemuksia mitäs sitten tapahtuu kun lääkäriin pääsee???

Äidilläni on leikattu ihonalainen rasvapatti rinnasta muutama vuosi sitten. Oli ihan vaaraton mutta kai siitä näyte otettiin.

Imetätkö? Mun kaverille tuli patti rintatulehduksen yhteydessä ja just puhuttiin siitä kun nähtiin. Aiko oottaa kaveri että rintatulehdus on ohi ja sitte mennä lääkäriin jos ei häviä. Jollain oli ollut samanlainen ja hävinnyt vasta kun lopetti imettämisen.

Äidilläni on leikattu ihonalainen rasvapatti rinnasta muutama vuosi sitten. Oli ihan vaaraton mutta kai siitä näyte otettiin.

Imetätkö? Mun kaverille tuli patti rintatulehduksen yhteydessä ja just puhuttiin siitä kun nähtiin. Aiko oottaa kaveri että rintatulehdus on ohi ja sitte mennä lääkäriin jos ei häviä. Jollain oli ollut samanlainen ja hävinnyt vasta kun lopetti imettämisen.

Moikka

Läkäri tunnusttelee sun rinnat ja kainalot ja laittaa sitten lähetteen mammografiaan ja ultraan. Riippuu sitten lääkräin diagnosisat että onko sillä tosikiire vai voiko odottaa normaalin verran. Mammoon on esim.pääkaupungissa todella pitkät jonot ( 2kk ). Ykstyinen ei muistaakseni maksa kuin n.150-200 luokkaa, joten jos pelottaa niin suosittelen. Patit rinnassa voi olla myös ns.fibroadenomaa tai mastopatiaa jolloin voi tulla isojakin patteja. Mulla ainakin sanoi lekuri että ylensä jos patti muljahtelee sormen alla, ei siis ole kiinnittynyt alustaansa niin tod.näk hyvänlaatuinen. Mulla on pari isohkoa pattia ja niistä on otettu koepaltkin ja ovat tuota mastopatiaa...diagnoosina mastopaattiset rinnat. Turhaan elä pelkää, hyvä kun meet heti. Nykyään, jos syöpää on niiin hoidot on hyvät ja useimmat rintasyövästä paranee.

mulla oli (tai on se vieläkin) patti toisessa rinnassa.kävin lääkärillä,siihen saa onneks aina päivystys ajan terkkarista.tutki molemmat rinnat ja laittoi lähetteen mammografiaan.sieltä tulleiden vastausten ja oman syöpähistorian takia jouduin vielä ultraan mutta ei sieltä mitään löytynyt.joku kalkkeuma kuulema,tuntuu pattina mutta ei tarvi tehdä mitään

Kiitos teille! (Mamma3, Mirena04 ja MariElla)

Täsmennystä:

Selitin tosi huonosti, toi mun patti on kohdassa mihin tulee rintsikan rautaosa, eli ei ihan rinnan sisällä vaan niinkun rinnan reunalla/vieressä. On vähän hankala pitää rintsikoita. Se ei mulju/liiku mihinkään, on paikallaan.

Mamma3: en imetä.

Eilen kerroin tästä miehelle ja hän katsoi ja ihmetteli tätä pattia todeten:

"Varaat vaan ajan lääkäriin. Jos se on rintasyöpää niin nykyään on 70% - 80% väliltä ne parantumisennusteet. Ensin siitä otetaan biopsia ja sitten katotaan jatkot."

Kuulosti niin... ööö... liian ammattimaiselta suhtautumiselta vaikka olisin lähinnä tukea kaivannut niin sain vain faktat.

Kiitos teille jotka olette kirjoittaneet ja kirjoitatte tähän kokemuksianne tai jonkun toisen kokemuksia!

Mee vaan rauhallisin mielin lääkäriin. Useimmiten nämä patit on kuitenkin hyvänlaatusia jotain, mutta ne tutkitaan aina, koska voivat olla sitten pahanlaatusia ja niissä on tärkeää että hoito aloitetaan ajoissa. Oletko nuori vielä?

Mulle sanoi, kun otettiin koepalat noista pateista niin tään alan erikoislääkäri että todella harvinaisia ovat rintasyövät noin nuorilla ( olin itse hiukan alle 30v silloin )

Miesten tapa suhtatua asioihin on usein tollanen tieteellinen, erilailla käsittelevät asiaa. Halit....ei sulla varmaan mitään syöpää ole, mutta siinämielessä miehes oikeessa on että heti vaan lekuriin, koska sellanen epätietosuus ja asian pohtiminen on kamlaa. Itse odotelin mammoon pääsyä 2kk ja siinä meni joulutkin pilalle, kun mietin ja pohdin ja koko ajan kyttäsin sitä pattia.

Suurin osa pateista on tosiaan vaarattomia.

Äidilläni oli keväällä, todettiin joksikin vesikystaksi tms. Hävisi itsestään.

Kaverilla ollut aika isokin patti rinnassa, e-pillereiden aiheuttama kuulemma.

Kyllähän noita on siis.

Mulla sama homma ap! Gyne löysi mun rinnasta patin ja on samassa kohdassa kun sulla. Suurinpiirtein saman ikäsiäkin ollaan. Sain ajan ultraan, se ois vajaan kahden viikon päästä. Mulla kans muljuaa se patti ja gyne arveliki sen olevan vaaraton, mut pelottaa silti ihan hitosti...

Mikä kuppikoko sulla on? Pienet rinnat on helposti mastopaattisia eli tiiviitä ja niiden tutkimiseen on mammoa parempi ultra, johon taas pääsee mammoa nopeammin. Muuten olisin sinuna huoletta - vaikeat rintasyövät löydetään yleensä kuusikymppisillä mammossa eikä niihin liity mitään pahkuraa.

Helvata - hävis vastaukseni jonnekkin. Äidiltä löytyi kysta rinnasta mammon ja ultran perusteella. Kystat on kuulemma yleisiä (ja vaarattomia). Löytyikö patti yllättäen - oletko tutkinut rintasi itse tai onko miehesi tunnustellut niitä laajalta?

Myös alle 30v on paljonkin rintasyöpää. Siihen sairastuu joka yhdeksäs nainen Suomessa.

Patin kanssa lääkäriin HETI, pääset heti asiassa alkuun ja rinta leikataan tarvittaessa ihan muutaman viikon kuluessa, ensin tietysti otetaan mammografiakuvat ja ohutneulanäyte, joka kertoo, mitä patti on. Hoito on Suomessa maailman parhaasta päästä ja vaikka olisi mitä laatua, ennuste on yleensä hyvä. Asian kanssa EI saa jäädä odottelemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kannanottaja:
Mikä kuppikoko sulla on? Pienet rinnat on helposti mastopaattisia eli tiiviitä ja niiden tutkimiseen on mammoa parempi ultra, johon taas pääsee mammoa nopeammin. Muuten olisin sinuna huoletta - vaikeat rintasyövät löydetään yleensä kuusikymppisillä mammossa eikä niihin liity mitään pahkuraa.

Ärhäkkää rintasyöpää löytyy ihan joka ikäryhmästä ja ihan kaiken kokoisista rinnoista. Patti ei ole aina syöpä, mutta pitää mennä hoidattamaan asia pois mahd nopeasti.

Mulla on useampi patti, joista pari tunnen iteki tosi selvästi. Joskus vissiin vuosi sitte kävin ultrauttamassa ne, vissiin jotain rasvapatteja. Niille ei oo muuta tehty, ei oo otettu mitään näytteitä. Seurailen välillä niitä, mutta en osaa pelätäkään että nuo mitään kummempia tai haitallisia olis, ei ne oo yhtään kasvanukaan siitä kun ne vissiin puol toista vuotta sitte löysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:

Ärhäkkää rintasyöpää löytyy ihan joka ikäryhmästä ja ihan kaiken kokoisista rinnoista. Patti ei ole aina syöpä, mutta pitää mennä hoidattamaan asia pois mahd nopeasti.

Ja täältä löytyi lauantai-illan rauhoittaja ja piristäjä :o !!

Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:

Ja täältä löytyi lauantai-illan rauhoittaja ja piristäjä :o !!

No miksi valehdella tosiasioista? Suurin osa pateista on vaarattomia, mutta silti ei voi panna päätä pensaaseen ja olla kuin sitä ei oliskaan!

Yhteistyössä