Mitäs mieltä tällaisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikenlaista..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikenlaista..

Vieras
kun tulin äsken kauppareissulta, naapuritalon mummeli käveli rollaattorin kanssa vastaan. Ollaan ihan vaan hyväpäiväntuttuja, ei tunneta sen kummemmin. No pysähdyttiin siinä pari sanaa vaihtamaan, sanoin jotain että onpas aika kova tuuli tänään. Niin mummeli katsoo mua päästä varpaisiin ja tokaisee "no eipä se tuuli sinua ainakaan heittele" :O Ja mummeli ei itsekään ole mikään hoikka, päinvastoin. Olin siinä hetken ihan hölmistynyt, sit naurahdin että juu eipä niin. Mitä olisitte sanoneet tuossa tilanteessa? Tokihan hänellä on oikeus mielipiteensä sanoa, mutta...

Törkee mummo! Oisin varmaan vaan vastannut, että: "Eikä kyllä sinuakaan", jos olisin järkytykseltäni kyennyt..

Ja saahan jokaisella mielipiteensä olla.. eriasia kannattaako kaikkea ääneen sanoa. Varsinkin jos tietää, että voi pahoittaa toisen mielen.

Tökerösti sanottu, mutta mummot usein puhuvat rempseästi. Ainakin oma mummoni on ilmoittanut minulle minun lihoneen selvästi jne. Mutta en siitä itseeni ota, koska hänen nuoruudessaan on ollut tapana puhua suoraan painosta jne. Eikä hän siis mitään pahaa sanomisillaan tarkoita, kunhan toteaa vain.

Saattoihan se olla tarkoitettu positiiviseksi kommentiksi :) Vanhemmat ihmiset usein tykkäävät enempi sellaisista, joilla on muutakin kuin pelkkää luuta ja nahkaa. Tuskin olisin tuohon kommentoinut mitään sen kummempaa. Ehkä olisin sanonut, että hyvin olen pystyssä pysynyt. Kun on rollaattorimummosta kyse, niin hänellä itsellään voi olla hankaluuksia tuulen vuoksi.

Noh, ei ehkä kannata ottaa niitä ventovieraiden kommentteja niin tosissaan. Meillä mummolla oli tapana aina kertoa jos joku oli lihonnut, sanoi aina että pitää olla laiha jos joutuu sairaalaan, että hoitajat jaksaa sitten nostella ja hoitaa yms. Ei itsekkään ollut mitenkään luuviulu.

Iän karttuminen taannuttaa hyvinkin usein lapsen tasolle, ja näin monet vanhukset luulee saavansa sanoa mitä ajattelee. Mutta voi niille sanoa, että olitpas loukkaava heittosi kanssa.

Vanhuksen käytös voi muuttua esim. dementian vuoksi. ainakin oman ennen niin herttaisen ja ystävällisen mummoni estot ovat sairauden myötä kadonneet kokonaan. sanoa paukuttelee mitä sylki suuhun tua. hävettää liikkua sen kans julkisilla paikoilla.

Yhteistyössä