mitäs mieltä olette tästä? (oikeudellinen kysymys asuntokaupasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tennari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tennari

Jäsen
10.05.2007
375
0
16
Löysimme kiinnostavan asunto-osakekohteen, josta teimme kirjallisen tarjouksen välittäjän kautta 12.3.2008. Kohteen alkuperäinen pyyntihinta oli 68500?, josta on huoneistoon kohdistuvaa lainaosuutta n.24000?. Teimme kohteesta siis tarjouksen 65000?, jota myyjä ei hyväksynyt. Seuraavana päivänä kiinteistönvälittäjä soitti ja kertoi että myyjä hyväksyy tarjouksen, jos saa lisää siihen 500?. Hyväksyimme tämän tarjouksen. Tarjouksen ehtona oli lainan saanti 18.3.2008 mennessä ja asiat saatiin siihen mennessä sovittua pankin kanssa ja laina myönnettiin.

Myyjän kanssa sitten sovittiin kaupantekopäiväksi 27.3.2008. nyt sitten eilen, eli 25.3.2008 saimme puhelun välittäjältä, että myyjä ei haluakaan myydä asuntoa hintaan, joka oli sovittu siis 65500? vaan hän haluaakin asunnosta 69500?. Perusteluksi hän sanoi, että ei ollut ymmärtänyt, että hän ei itse saa koko kauppasummaa kun vasta nyt. Hän ei siis ymmärtänyt, että osakkeeseen kohdistuva lainaosuus korottaa myyntihintaa, mutta hän ei itse saa koko summaa.

Ongelmana tässä nyt on, että myyjä ei ollut allekirjoittanut tekemäämme ostotarjousta, johon oli kirjattu sopimussakko 2000?. Välittäjä sanoi, että emme tule saamaan sopimussakkoa edes oikeusteitse, koska myyjä ei ollut sitä allekirjoittanut. Voiko tämä tosiaan mennä näin, että myyjä voi noin vain perua kaupan ja vaatia kohteesta lisää rahaa eikä saa asiasta mitään sanktioita vain siitä syystä, että ei ollut tarjousta allekirjoittanut? Entä mikä on välittäjän vastuu? Myyjä kuulemma teki matkatöitä, ettei ollut paljoa Suomessa eli allekirjoitusta on ollut kai vaikea saada, mutta välittäjä kuitenkin mainitsi tarjousta tehdessä, että sopimussakko pätee puolin ja toisin vaan kuinkas sitten kävikään... Pahinta tässä nyt on, että me todella haluaisimme tämän asunnon. Mä en usko, että myyjä olisi tässä kovin vahvoilla, jos oikeuteen asia vietäis, koska vaikka sopimus on loppujen lopuksi ollut suullinen niin todistajia kuitenkin on, mutta eri asia viittiikö asiasta alkaa tappelee :/

no musta se on se summa oltava mihin myyjä on alunperin suostunut. eli sen 500e korotuksen jälkeen.

On suullinen sopimus yhtä pätevä kuin kirjallinenkin ja varsinkin kun on todistaja paikalla.

mitäs tää välittäjä sanoo asiaan?

mihin päin olisitte muuten muuttamas? :D

Alkuperäinen kirjoittaja tennari:
siis välittäjän kanta on se, että kun ei nimeä ollu paperissa ni myyjä voi tehä mitä vaan :/ mut mä en oo samaa mieltä. oltii muuttamas aniankadulle. kyl vähä kyrsii :|

no en mäkään ole! ja musta tollasia sopimuksia ei sais ees tehä ilman allekirjotusta!! meiltäki otettiin silloin heti allekirjotukset kun tehtiin se tarjous! toihan on ihan suoraan vitusta jos saa rumasti sanoo!

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
siis välittäjän kanta on se, että kun ei nimeä ollu paperissa ni myyjä voi tehä mitä vaan :/ mut mä en oo samaa mieltä. oltii muuttamas aniankadulle. kyl vähä kyrsii :|

no en mäkään ole! ja musta tollasia sopimuksia ei sais ees tehä ilman allekirjotusta!! meiltäki otettiin silloin heti allekirjotukset kun tehtiin se tarjous! toihan on ihan suoraan vitusta jos saa rumasti sanoo!

nii ku tää myyjä oli silloin ranskassa ku tehtii tää tarjous ni ei se tietty voinu allekirjoitusta pyytää ja ei kai sekään osannu arvata et myyjä hankalaks heittäytyy. pitäisköhän soittaa hansulle ja pyytää konsultaatioo ku se on niiden oikeusoppineiden keskuudessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

nii ku tää myyjä oli silloin ranskassa ku tehtii tää tarjous ni ei se tietty voinu allekirjoitusta pyytää ja ei kai sekään osannu arvata et myyjä hankalaks heittäytyy. pitäisköhän soittaa hansulle ja pyytää konsultaatioo ku se on niiden oikeusoppineiden keskuudessa :D

joo koitahan soittaa niin se vois kysyy sieltä et miten tää asia menee!
:D :D

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kuka on ollut todistajana? Jos välittäjä en lähtisi oikeusteitse tappelemaan. Mutta jos joku toinen todistajana (puolueeton) niin sitten asiaa voisi miettiä.

no pankissa on kaksi virkailijaa kenen kanssa on laina sovittu, eli siis summat on siellä tiedossa. lisäksi välittäjä on ollut yhteydessä pankkiin. et mustaa valkosella on.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
nii ja siis tää myyjä venäläissyntyinen :kieh: mut asunu välittäjän mukaan jo kauan suomessa.

mitäs jos se vaikka olis ruotsalais tai suomalaissyntyinen? :o :o

no ei sillä väliä, pointtina se, että vetoaa sillä ymmärtämättömyyteen että ei ole syntyjään suomalainen. daa.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
nii ja siis tää myyjä venäläissyntyinen :kieh: mut asunu välittäjän mukaan jo kauan suomessa.

mitäs jos se vaikka olis ruotsalais tai suomalaissyntyinen? :o :o

no ei sillä väliä, pointtina se, että vetoaa sillä ymmärtämättömyyteen että ei ole syntyjään suomalainen. daa.

daa daa, ihan samanlaisia kauppoja nuo suomalaiset tekee ;) ;)

ei oo pätevä koska ei oo molempien allekirjoituksia siinä.... näin meille sanoi meidän kv silloin kun me kauppoja väännettiin... siksi molempien allekirjoitukset laitetiin paperiin ja äkkiä...

Alkuperäinen kirjoittaja :
ei oo pätevä koska ei oo molempien allekirjoituksia siinä.... näin meille sanoi meidän kv silloin kun me kauppoja väännettiin... siksi molempien allekirjoitukset laitetiin paperiin ja äkkiä...

no täytyy sit muistaa kun on ite joskus myymässä asuntoa, et ollaan sit "matkoilla" koko ajan ;)

Kiinteistönkauppa on määrämuotoinen oikeustoimi. Muotovaatimuksista säännellään maakaaressa. Maakaaren 2:1 §:n mukaan kiinteistön kauppa on tehtävä kirjallisesti ja myyjän ja ostajan tai heidän asiamiehensä on allekirjoitettava kauppakirja. Lisäksi kaupanvahvistajan on vahvistettava kauppa kaikkien kauppakirjan allekirjoittajien läsnä ollessa. Kauppakirjasta on käytävä ilmi luovutustarkoitus, luovutettava kiinteistö, myyjä ja ostaja sekä kauppahinta ja muu vastike.
Muotovaatimuksia sovelletaan myös ostotarjoukseen ja esisopimukseen. Kirjallinen hyväksytty ostotarjous ilman kaupanvahvistajan todistusta ei sido myyjää eikä ostajaa. Tarjous ja vastaus ovat peruutettavissa niin kauan kuin niitä ei ole tehty maakaaren säätämässä muodossa.

HUOMIOI TÄMÄ Kirjallinen hyväksytty ostotarjous ilman kaupanvahvistajan todistusta ei sido myyjää eikä ostajaa.

kirjallinenkaan sopimus tarjouksesta ilman kaupanvahvistajaa ei vielä sido kumpaakaan mihinkään.

ja teillähän ei ollut myyjän allekirjoitusta edes.

kaupat voivat peruuntua vielä siihen asti kunnes kaupanvahvistaja on "lyönyt nuijansa pöytään"
t. löytyy kokomusta minultakin

kaupat voivat peruuntua vielä siihen asti kunnes kaupanvahvistaja on "lyönyt nuijansa pöytään"
t. löytyy kokomusta minultakin

Asunto-osakkeen ja kiinteistön kauppa ovat kaksi eri juttua. Kiinteistökauppassa tarvitaan kaupanvahvistaja, as oy kaupassa ei. Suullinen hyväksyntä ja tajous on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Jos loppuun asti lähdette viemään niin vahvoilla olette. Todistaja kyllä tarvitaan

mun äiti just soitti että tämä myyjä oli ottanut häneen yhteyttä ja kysynyt meidän puhelinnumeroa ja olisi ollut halukas käymään kauppaa suoraan meidän kanssa ilman välittäjää :o se oli saanu mun äidin numeron alakerran naapurilta, joka sattuu olee mun äidin siskon entinen mies ja ne ties että me oltiin muuttamassa siihen. ei tietenkään tommoseen lähdetä, kyllä oli välittäjä ihmeissään et mitä helv :o tää myyjä oli mun äidille selittänyt et näin siitä hyödyttäis sekä me että se. ei kyllä mee mun jakeluun et miten me siitä hyödyttäis et hän pyytää 4000? enemmän kun alkuperäinen myyntihinta on ollu. välittäjän kaa ku äsken puhuin ni tää myyjä oli vielä ehdottanut että voisi lainata meille rahaa et voitas maksaa siitä enemmän :laugh: ei juma, en kyllä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa!

mun äiti just soitti että tämä myyjä oli ottanut häneen yhteyttä ja kysynyt meidän puhelinnumeroa ja olisi ollut halukas käymään kauppaa suoraan meidän kanssa ilman välittäjää :o se oli saanu mun äidin numeron alakerran naapurilta, joka sattuu olee mun äidin siskon entinen mies ja ne ties että me oltiin muuttamassa siihen. ei tietenkään tommoseen lähdetä, kyllä oli myyjä ihmeissään et mitä helv :o tää myyjä oli mun äidille selittänyt et näin siitä hyödyttäis sekä me että se. ei kyllä mee mun jakeluun et miten me siitä hyödyttäis et hän pyytää 4000? enemmän kun alkuperäinen myyntihinta on ollu. välittäjän kaa ku äsken puhuin ni tää myyjä oli vielä ehdottanut että voisi lainata meille rahaa et voitas maksaa siitä enemmän :laugh: ei juma, en kyllä tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa!

jos myyjä on tollanen, niin jättäisin kaupat tekemättä. Ties mitä ongelmia tulisi jatkossa... nim. kokemusta on =)

Yhteistyössä