Mitäs kaikkia perinnöllisiä sairauksia teidän suvuista löytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meiltä löytyy äidin puolelta sydäntautia, astmaa ja skitsofreniaa (isän puolelta ei onneks mitään). Hemmetin hyvät geenit! Onneks miehen suvussa ei ole mitään. Äidin äidin isän suku on sisäsiittoisesta kylästä. Mun isä onneks on ihan toisesta maanosasta ja hänen vanhemmat eri maista. Saan oikeastaan olla kiitollinen äidille, että haki miehen sieltä. :D

Reumaa isäni puolelta
Äidin puolelta kakkostyypin diapetes

Useimmat sukulaiset on kuolleet vanhoina ja hyväkuntoisina esim. mun isomummuni veli oli yli 90v kuollessaan ja vielä viikkoa ennen kuolemaansa pyöräili.

Äidillä migreeni, keliakia, laktoosi-intoleranssi ja kilpirauhasen vajaatoiminta. :D
Isällä oli sydänvaivoja, korkeaa verenpainetta ym.

Kaikilta olen toistaiseksi säästynyt...

Äidin puolelta kutakuinkin kaikki mahdolliset sydän- ja verisuonisairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, hermokanavan ahtauma, sit oli vielä jotain mut en kuollaksenikaan muista mitä... Isän puolelta ei muuta kun keliakia ja laktoosi-intoleranssi (onko ne edes sairauksia?) ja selkä- ja polviongelmat jotka on ihanasti periytynyt mulle ja kaikille mun sisaruksille :heart:

Nämä ei oo kaikki suoraan perinnöllisiä vaan pikemminkin sairastumisen riskiä lisääviä, jos niitä esiintyy suvussa, mutta listataan nyt kuitenkin kun siivouksessa on tauko :D
Äidin puolelta:
- alkoholismi
- masennus
- maanis-depressiivisyys
- raskausajan diabetes ja kakkostyypin diabetes
- korkea verenpaine (kolesteroli)
- ihosyöpä
- kaihi
Isän puolelta:
- alkoholismi
- korkea verenpaine
- reuma
- ylipaino (liikalihavuus)
- kakkostyypin diabetes
- astma
- rintasyöpä
- ihosyöpä

Ja mä oon silti terve :D *puun koputus*

Skitsofrenia, keliakia, laktoosi-intoleranssi, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, rintasyöpä, sydänsairaudet, Migreeni, astma, kitalakihalkio, Kihti, Selkäsairaudet. Jotain jäi kuitenkin vielä mainitsematta.
Itsellä noista, keliakia, laktoosi vaiva, migreeni, selkäongelmat.

Ei ole välttämättä periytyviä mutta alttiutta lisääviä..

Minun suvussa
* suuri veritulppariski
* astmaa ja allergioita
* alzheimerin tauti
* sosiaalisten tilanteiden pelko, masennus

Miehen suvussa
* 1 tyypin diabetes (noh, miehellä vain)
* kivessyöpä (?)

Kai me loppujen lopuksi suht tervettä porukkaa ollaan... *koputtaa puuta*