Mitäpä mieltä te muut olette? Vienkö lapsen huomenna lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Lapsi on ollut kipeänä nyt pari päivää. Kuumetta, yskää ja oksentelua on ollut. Tiivistetty versio sairastelusta menee näin: Su-iltana alkoi yskä yhtäkkiä, su-la yönä oksenteli pari kertaa, kuume nousi 38.5, oksentelu loppui mutta kuume ja kova yskä jatkuu. Tänään lapsi valitti myös vatsakipua ja yskiessä alkoi kuulua vinkumista/ihmeellisiä "törähdyksiä". Kävi tk:ssa hoitajalla maanantaina, hoitaja ei ottanut koko juttua tosissaan, ei lääkärille aikaa. Itse epäilin tuolloin keuhkokuumetta, hoitaja naureskeli mietteilleni ja käski tulla loppuviikosta uudelleen, jos jatkuu.

Netistä olen lukenut keuhkokuumeen oireita lapsilla... yskä, kuume, vatsakipu ja oksenteluakin voi olla... lisäksi hengitystieoireita, kuten ahdistusta, vinkumista ja hengityksen nopeutumista. Näitä olen lapsellani huomannut, paitsi oksentelua ei enää ole, mutta sitten korkeampi kuume ja muut hengitysoireet tuli tilalle. Lisäksi läheisellä ihmisellä, jota olemme monta kertaa tavanneet lähiaikoina, on keuhkokuume tällä hetkellä. Soitin äsken päivystykseen, joku mieshoitaja taas naureskeli ja sanoi, ettei lapsilla ole keuhkokuumetta kuin tosi harvoin (!!!) eikä tarvii päätä kuulemma vaivata asialla. Menee ohi itsestään. Onko noin vai menenko huomenna lääkäriin (vaikka yksityiseen, jos ei muualle pääse)?

Minä luottaisin vaistooni aika pitkälle.

Ei ole kokemusta pahemmin lapsen sairasteluista, joten oireista en osaa sanoa. Mutta mieshoitajan perustelu on ainakin hieman epälooginen. Vai sanookohan se poikki olevaan jalkaankin, ettei tarvitse päätään asialla vaivata, kun lapsilla on jalka poikki tosi harvoin.

kuullostaa enemmän influessalta. Tuollaista on nyt paljon liikkeellä. Keuhkokuumeessa kuume on paljon korkeampi ja vointi selkeästi huonompi. Et kerro lapsen ikää, vaikuttaa aika paljon...

Joo, unohtui lapsen ikä: just 3 vuotta täytti. Ja tuolla läheisellä kenellä on keuhkokuume: ei ole kuume yhtään sen korkeampi, vaihdellut 37.5-38.5 (lapsella 38-39 astetta). Vointi on muuten sellainen, että jaksaa vähän touhuta, ruoka ei oikein kelpaa (ei edes herkut!) ja yskii jatkuvasti. Valittaa janoa koko ajan, ehkäpä siksi että saattaa auttaa yskään/kipeään kurkkuun? Ei vaikuta influenssalta (omien kokemuksien perusteella).

Just nyt on epidemiana lastenklinikalla vatsatauti ja flunssa yhdistelmä. Käytiin lauantaina siellä ja pitää pestä kädet hyvin. Kauhea jono sairaita ja yskiviä-ripuloivia ja oksentavia lapsia.

Yhteistyössä