Mitähän tekis, työpaikan suhteen.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä olisin isona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä olisin isona

Vieras
Eli minulla on ongelma, 2 työpaikkaa olisi tarjolla, kumman sinä valitsisit?

Olen tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa työssä joka on tympeää istumatyötä tietokoneen ja puhelimen ääressä. Työaika arkisin 8-18 välillä (yleensä 8-15.45) 7,25h pv. Työt jää työpaikalle kun lähden, mitään pelkoa vuorojen muutoksesta tai muusta ei ole, olen "tavan työntekijä" en esimies tms. jos työkaveri/itse sairaana, työt ei lisäänny tai odota pöydällä kun palaan, kaikinpuolin hyvin stressitön työ. Ilmapiiri on taas perseestä, kaikesta on tehty helvetin vaikeaa, joka asiaa kytätään jne esimies todella inhottava, siksi työmotivaatio/yöunet välillä hukassa. Palkka n. 2050e/kk, etenemismahdollisuudet ovat mutta kouluun täytyisi lähteä mieli edetä. Amk-tutkinto ja sitten odottelua sattuisiko paikkoja vapautumaan joskus joita voisi hakea, aika kehno palkkaus esimies-tasolla, alkupalkka 2200e/kk.

Toinen työ olisi esimies kaupan alalla, tässä työpaikassa olen ollut aiemmin, vaihdoin alaa erinäisistä syistä muutama vuosi takaperin. Työaika olisi suurimmaksi osaksi arkisin, tunnit vähintään 8/pv ellei ehdi hommiaan tekemään niin sitten sen mukaan. Jatkuva pelko sairatumisista, jos et saa tuuraajaa vuoroon, teet sen itse. Valmiustilassa puhelimen päässä illat/vkonloput. Työ olisi kuitenkin mieluista, asiakaspalvelu ja jatkuva "tekemisen meininki", näet työsi tuloksen jne. Stressitaso olisi vain kova, vaatimukset aiheuttavat paineita, samoin jatkuva valmiustilassa olo ja mahdolliset vapaiden peruuntumiset, vastuu työntekijöistä. Vastaavasti kyllä aiemmin tässä työssä ollessani sain itse määrittää jos haluan pidemmän vkonloppuvapaan tai tarvitsee aiemmin töistä lähteä, niin ei selitellä ollut koskaan tarvis. Itsenäisempää huomattavasti kuin tämä konttorirotan työ. Palkaa reilu 2600e/kk sekä eteneminen mahdollista ihan työn teolla, omalla aktiivisuudella ja näytöllä voi edetä mihin tahansa jos vaan rahkeet riittää.

Vaikeaksi päätöksen tekee se, että nyt minulla on pieni lapsi, vanhempi on jo kouluikäinen ja oli isompi jo silloin kun toimin kaupassa töissä. Nyt menisin suoraan äitiysloman loputtua jompaankumpaan, jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaa erittäin paljon, mutta miten jaksan pienen lapsen kanssa, meneekö äidin työ lapsen edelle, olisiko paineet liian kovat yhdistettynä yövalvomisiin yms. Erittäin vaikea päätös, olisiko jollakulla näkökantoja/kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Kiitos :) Lisäkysymyksiä esittäkää jos jotain oleellista unohdin mainita.

Vaikea päätös. Toisaalta tekisit kaupassa pidempää päivää ja työ olisi stressaavampaa. Toisaalta konttorissa on tylsää ja työilmapiiri huono ja nämä asiat lopulta syövät myös paljon voimavaroja ja motivaatiota. Kauppa houkuttelisi sinua enemmän. Sulla on kaksi lasta. Hmm...

Mä päätyisin varman tuohon kauppaan. Lapsi on pieni kuitenkin vain hetken aikaa. Ja toisekseen, eikö isä voisi jakaa enemmän vastuuta lapsen hoidosta kanssasi muunmuassa öisin? Miksi naisen pitäisi hoitaa yövalvomiset yksin, jos mieskin on vieressä? Yh:lla asia tietysti on toinen.

Vastailen, vaikkei nyt ole ihan vastaavia kokemuksia....

Mieti niitä syitä, miksi silloin vaihdoit alaa tuosta esimies hommasta, ja onko niitä syitä vielä.. Jos viihdyt työssäsi kaupan alalla esimiehenä paremmin kuin konttorirottana, ja perhetilanteesi sallii joustoa, niin miksei sitten... Jos ne syyt miksi alunperin vaihdoit alaa, eivät enää ole painamassa, niin sitä vähemmän epäilisin. Stressitaso tietty kannattaa miettiä, mutta toisaalta, jos työ maistuu puulle, voi sekin alkaa aiheuttaa stressiä tai masennusta.... Uskon että stressaavassakin työssä pärjää, kun pitää työstään. Joka alalla on varmasti perheellisiä naisia, ja ne ajat lapsen ollessa pieni on joka tapauksessa hankalia, kun koittaa siihen sovittaa työkuviot.

Tee vaikka lista miinuksista ja plussista molemmista työpaikoista, ja vertaile niitä sekä järjellä että tunteella...

Siinä vaiheessa kun työt alkaisi, puoliso olisi luultavasti 2- tai 3-vuorotyössä, hoitolalalla. On tällä hetkellä vielä opiskleija, mutta uskoisin työllistyvän heti valmistuttuaan, siksi en uskalla hyvin paljon hänen varaansa laskea jos on työssä enemmän kuin minä.

Vaihdoin kaupasta aikoinaan pois suurimmaksi osaksi siitä syystä, että terveys petti. Minulle vuosia jankutettiin, että ala täytyy vaihtaa niin alan paranemaan. Sairauspoissaoloja alkoi kertymään, niistä johtuen tuli paniikki, että mitä ajattelevat minusta ja lievää masennusta poissaolojen johdosta vaikka päinvastoin kannustivat minua korkeammalta taholta ja kertoivat että eivät missään nimessä halua minun itseäni särkevän. Vaihdoin sitten työpaikan, puolen vuoden sisällä tästä selkäni leikattiin kun alan vaihdosta ei ollutkaan apua ja sen jälkeen olen ollut terve kuin pukki. Tietysti loppuajasta kyllä oli jonkinlaista kyrsiintymistä jatkuvaan paineeseenkin.

Nyt kyrsii kun paineita ei ole, ja helposti tulee aamulla soitettua jos vähän on kipeä olo että olen poissa, johtuen työpaikan huonosta ilmapiiristä. Olen jo melkein päättänyt, etten tänne enää palaa äitiyslomalta, mutta uskaltaisinko mennä takaisin kauppaan. Kaikki se mikä siellä on huonoa, on tässä työssä plussaa, sama päin vastoin. Nyyh!

Positiivista on se, että olen kai sitten ollut hyvä esimies, koska kysyvät minua kauppaan takaisin ja olisivat valmis odottamaan vuoden verran että äitiysvapaani loppuu ja palkkaamaan siksi aikaa sijaisen.

Kuulostais siltä, että pidemmän päälle ajetellen kauppa-vaihtoehto olisi parempi. Ja pääsisithän sinä sieltä toisenkin kerran lähtemään jos siltä alkais tuntua.

Kysyn vielä sellaisesta näkökulmasta, että onko mielestänne riittävä korvaus 600e/kk bruttona töiden välillä? Toinen helppoa, toinen vähän vaativampaa? Jatkossa toimistotyössä palkan nousu olisi max. muutamia kymppejä kerran vuodessa, kaupan alalla puhuttaisiin satasista palkan noustessa noin kerran vuodessa.

mites onnistuu lastenhoito jälkimmäisessä vaihtoehdossa jos tulee yllättäviä työvuoron vaihtoja / pitempää päivää / vapaapäivältä yllättäen töihin lähtö? jos mies vuorotyössä ei hänen varaansa paljon voi laskea ja vuorohoitopaikat ei välttämättä juurikaan jousta ennalta ilmoitetuista hoitoajoista.