mitähän ruokaa allergiselle tytölle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tinde

Vieras
Eli 5 vuotias lapsi pahasti allerginen eri ruoka- aineille. Takki on tyhjä!! Autatteko, keksimään ruokaohjeita jotka olisivat vieläpä ravitsemuksellisesti tasapainoisia.

ruokavalio:

Ei ulkolaisia hedelmiä, paitsi banaani,
mansikka, selleri, palsternakka on kiellettyjä,
maidoton, gluteeniton, kauraton, riisitön,
maissiton, soijaton, kalaton, pähkinätön manteliton, vaniljaton

Mausteet testattu labrassa, mausteista käy: mustapippuri suola, ruohosipuli, rakuuna.

perunalepuskoja perunasta + perunajauhosta? pakastettuja mustikoita ja vadelmia? Soijajugurtti ja soija-tuotteet? Käykö kookosmaitokaan (ruuanlaitossa)? Huom! Kun vanilja kuuluu allergisoiviin, niin voi olla että monet muutkin aromiaineet ja hajusteet saattavat herkistää ja lopulta allergisoida. Ei kannata käyttää MITÄÄN säilöntäaine+lisäaineruokia. Sopivatko maitohappobakteerit muuten, koska ne tervehdyttävät allergioiden tulehduttamaa suolistoa ja edistävät vastustuskykyä, myös allergioiden lievittymistä?

Ihania vastauksia. Tosissaan soija ei käy, eikä myöskään ilm. vuohenmaito, maitohappopakteereita oli alkuun käytössä, mutta ainakin lactobhilus aiheutti allergia oireita, tosin "vain" kutisevaa kiusallista ihottumaa, joten jätettiin sit antamatta...

Leivän olen tehnyt itse kun ei kaupassa ole sopivaa leipää, mutta aikaslailla alkaa paukut loppumaan...

Meillä poika söi aikoinaan marjoja sellaisenaan jälkkäriksi. Leivät ja pullan leivoin itse. Lihana söi lähes yksinomaan kalkkunaa ja hirvenlihaa omasta pakkasesta. Possunlihaa ei kestänyt kuin vähäisiä määriä. Possuja kun on kasvatettu viljoilla ruokkien´, joten lihassakin oli niitä viljan jäämiä...
Eli aika yksipuolinen oli ruokavalio meidän allergikolla. Onneksi allergiat hävisivät iän myötä.

Hmm, kannattaisiko yrittää ihan listata että mitä ruoka-aineita tyttö VOI syödä, ja siitä lähteä kehittelemään eteenpäin? Tytölle siis käy kotimaiset hedelmät ja marjat ja melkein kaikki vihannekset, siinä on jo tosi paljon syötävää. Mikä, muu peruna ja bataatti ainakin? Gluteiinittomat tuotteet on mulle aika vieraita, mutta onko siis esim. pastaa olemassa gluteiinittomana? Makaronilaatikossa esim. meillä on aina korvattu munamaito ihan vaan lihaliemellä, ja hyvää tulee. Käykö esim. kauramaito tai joku vastaava? Sitä sisko on käytellyt, ja tekee esim. jumalaisen hyvää kaalilaatikkoa.

Yhteistyössä