MITÄHÄ TÄSSÄ TEKIS (Elatusmaksuasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja s****na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

s****na

Vieras
Siis mä olen ollut aina siinä uskossa että mies maksaa ex.lleen 160e kk. Joka on siis hänen tuloihinsa nähden just sopiva summa (tienaa vähemmän kuin minä eli alle 1700e normaali tilanteessa)
Tiliotteesta huomasinkin että maksaa 250e!!!!!!!!!! Eipä oo ihme, että aina on tili nollilla ennen seuraavaa tiliä. Vittu. Musta toi on aivan kohtuuton summa. Miellä kuitenkin yhteinenkin lapsi ja sitä paitsi ex.lläkin hyvä toimeentulo, käy vakityössä, kuten uusi puolisonsakin. Saatana et rupes niin kyrsiin koko asia. EIkä juttua yhtään laimenna se tosi asia, että kesäksi sovittu häätkin.

Onko miehesi tulot muuttunut? eli palkka pienentynyt esim. siitä kun on viimeksi tarkistettu tilanne. Tai sitten miehesi ihan hyvätahtoisuuttaan haluaa tukea lastaan. Mikä ei minusta ole mitenkään väärin. Lapsellehan ne rahat menevät!

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa:
Onko miehesi tulot muuttunut? eli palkka pienentynyt esim. siitä kun on viimeksi tarkistettu tilanne. Tai sitten miehesi ihan hyvätahtoisuuttaan haluaa tukea lastaan. Mikä ei minusta ole mitenkään väärin. Lapsellehan ne rahat menevät!

No harvemmin ne rahat ihan oikeesti lapselle menevät. On todella iso ja kohtuuton summa. Nyt pistät miehen koville ja vaadit saada nähdä elatussopimuksen,siitä näät oikean summan...

Onpas summa... Mutta jospa ne rahat meneekin oikeesti lapsen tilille, jos he säästävät exän kanssa lapsen tulevaisuuteen ja siksi miehesi laittaa sen 100e ylimääräistä...

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa:

Kunpa vaan meniskin. Viimeisin ostos minkä lapsi sanoi äitinsä hankkineen on niinkin vaatimaton kuin HEVONEN!!!!!!!!!!!! Ja kyllä ollaan koura kopollaan pyytämässä milloin mitäkin. Luistinta, vaatetta ja ties mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastunut:
Onpas summa... Mutta jospa ne rahat meneekin oikeesti lapsen tilille, jos he säästävät exän kanssa lapsen tulevaisuuteen ja siksi miehesi laittaa sen 100e ylimääräistä...

mietin tätä samaa säästöasiaa,mutta aika omituista silti ettet sinä asiasta tiedä,kuitenkin yhdessä olette

:(

Sen verran tosiaan tiedän tapauksesta (ex)että hänen käsitysvarastoonsa ei kuuluu sanaparia "säästää, säästäminen". TUlot on tosiaan hyvinkin vaihtelevat. Joskus jopa lomautettuna. Miehen kanssa puhuttu kyllä elareista moneenkin otteeseen, mutta tuo todellinen summa tuli yllätyksenä. Lastenvalvojalle häntä ei saa niskavilloistakaan, kun on kuulemma viisi vuotta aikoinaan tapellu sen akan kanssa. Onhan ne olosuhteet kuitenkin muuttuneet molemissa päissä. Minäkin olin ja kituuttelin kotihoidontuella pari vuotta kotona ja kyllä silloinkin vitutti ja olis vielä enemmän vituttanut jos olisin tiennyt että mies maksaa yhtä isoa summaa työssäkäyvälle ex.lleen kun mitä minä sain kelalta käyttööni koko kuukaudeksi.
Nyt ei parane enää edes ajatella asiaa hetkeen tai hajoa palasiksi

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Sen verran tosiaan tiedän tapauksesta (ex)että hänen käsitysvarastoonsa ei kuuluu sanaparia "säästää, säästäminen". TUlot on tosiaan hyvinkin vaihtelevat. Joskus jopa lomautettuna. Miehen kanssa puhuttu kyllä elareista moneenkin otteeseen, mutta tuo todellinen summa tuli yllätyksenä. Lastenvalvojalle häntä ei saa niskavilloistakaan, kun on kuulemma viisi vuotta aikoinaan tapellu sen akan kanssa. Onhan ne olosuhteet kuitenkin muuttuneet molemissa päissä. Minäkin olin ja kituuttelin kotihoidontuella pari vuotta kotona ja kyllä silloinkin vitutti ja olis vielä enemmän vituttanut jos olisin tiennyt että mies maksaa yhtä isoa summaa työssäkäyvälle ex.lleen kun mitä minä sain kelalta käyttööni koko kuukaudeksi.

Ymmärrän vitutuksen täysin!! :kieh:
Se vaan on tosiasia, että miehesi maksaa elareita koska on eronnut lapsensa äidistä, maksaa niitä, koska on elatusvelvollinen. Näinhän kävisi myös, jos te eroaisitte (mitä en toivo tietenkään).
Minä olen tosin sopinut tytön isän kanssa, että elareita ei tartte maksaa koska pärjäätään muutenkin ja hän hankkii sit ihan omasta tahdostaan jotain aina. Soittaa ja kysyy monesti onko jostain tarvetta.

Tuohan suurta valehtelemista että sanoo maksavansa 160e mut maksaakin 250e.Mikä on LIIAN SUURI.Ei sossussakaan tuommoisia summa tuonlaiselle tienaavalle.Mun ex tienaa samoin ja maksaa sossunlaskun mukaan 125e kk.Joten pyydäppä ennen häitä menemään sossuun lastenvalvojan puheille ja laskevat todellisen summan ja se paperille.Muuten ukko alkaa maksaa vaikka mitä,jos ex pyytää.Ennen tätä sopimuksen tekoa sinuna en vihille menisi.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Ymmärrän vitutuksen täysin!! :kieh:
Se vaan on tosiasia, että miehesi maksaa elareita koska on eronnut lapsensa äidistä, maksaa niitä, koska on elatusvelvollinen. Näinhän kävisi myös, jos te eroaisitte (mitä en toivo tietenkään).
Minä olen tosin sopinut tytön isän kanssa, että elareita ei tartte maksaa koska pärjäätään muutenkin ja hän hankkii sit ihan omasta tahdostaan jotain aina. Soittaa ja kysyy monesti onko jostain tarvetta.

Mutta kaiken on hyvä olla paperilla.Muuten mies alkaa maksaa mitä sattuu.Ja tuo 250e on huikeata moni mies maksaa tuommoisia summia 2 muksusta kuten mun serkku

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuohan suurta valehtelemista että sanoo maksavansa 160e mut maksaakin 250e.Mikä on LIIAN SUURI.Ei sossussakaan tuommoisia summa tuonlaiselle tienaavalle.Mun ex tienaa samoin ja maksaa sossunlaskun mukaan 125e kk.Joten pyydäppä ennen häitä menemään sossuun lastenvalvojan puheille ja laskevat todellisen summan ja se paperille.Muuten ukko alkaa maksaa vaikka mitä,jos ex pyytää.Ennen tätä sopimuksen tekoa sinuna en vihille menisi.
Mutta valehteleeko mies? Jos AP kirjoittaa "olleensa siinä uskossa", niin eipä asiasta välttämättä ole mielikuvia kummemmalla tasolla oltukaan.

Ja jospa mies vain haluaa maksaa enemmän? Yhtä rakas se lapsi on, vaikka ovatkin eronneet. Ei uusi parisuhde voi sitä tarkoittaa, että juuri minimit maksetaan ja unohdetaan koko juttu. Taloudellista vastuuta lapsen hyvinvoinnista voi kantaa monella eri tavalla.

Mustasukkaiselta kuulostaa, kun hevostakaan ei olisi saanut ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 1133:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mutta valehteleeko mies? Jos AP kirjoittaa "olleensa siinä uskossa", niin eipä asiasta välttämättä ole mielikuvia kummemmalla tasolla oltukaan.

Ja jospa mies vain haluaa maksaa enemmän? Yhtä rakas se lapsi on, vaikka ovatkin eronneet. Ei uusi parisuhde voi sitä tarkoittaa, että juuri minimit maksetaan ja unohdetaan koko juttu. Taloudellista vastuuta lapsen hyvinvoinnista voi kantaa monella eri tavalla.

Mustasukkaiselta kuulostaa, kun hevostakaan ei olisi saanut ostaa.

eikä siihen hevoseen välttämttä uponnut penniäkään lapsen elatuksesta. tai mistä mä tiedän, mä en erittele rahoja.. ne mitä saan menee elämiseen.

Elarit maksetaan lapsen elämisestä aiheutuviin kustannuksiin puoliksi.
Oletettavasti miehesi on tehnyt asiasta kirjallisen sopimuksen aikanaan, ja silloin tuo summa on vahvistettu.
Miehesi saattaa olla niitä hyviä isiä, jotka todella haluavat lapselleen edelleen sen saman elintason, joka lapsella oli ennen eroa, ja tähän myös suositellaan lastenvalvojalla,
Olosuhteet muuttuvat, exällä uusi mies, joka osallistuu kuluihin, miehelläsi uusi nainen (sinä) , joka osallistut teidän perheen kuluihin, eli fifty-fifty-tilanne.
Sinä olit äitiyslomalla vähin varoin, exä työttömänä välillä, eli molemmissa perheissä välillä tiukkaa. Välillä exällä enempi rahaa, jotta hevosenkin hankki.. Niin varmasti teilläkin välillä enempi, kun molemmat olette töissä.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ne elarit menevät tasan juuri lasten elämiseen, harrastuksiin jne. Meillä vain päinvastoin, nyxäni kustantaa lasten harrastukset jne, ex maksaa vain minimin, joka ei todellakaan riitä kuin lapsen asumis, ruoka jne minimi menoihin, sillä ei puolia harrastuksista maksettaisi. Lapsilla edelleen samat harrastukset kuin erotessamme, eli ne olisi pitänyt lopettaa, jos nyxäni ei niitä maksaisi.
Kun elarit on paperille sovittu, on niitä hyvin vaikea muuttaa suuremmaksi tai pienemmäksi, oikeuden kautta sitä muutosta haetaan.
Me exät ja lapset olemme valitettavan usein punainen vaate uusille vaimoille, varsinkin kun uusia yhteisiä lapsia tulee, silloin ei lapsille aiemmasta liitosta saisi maksaa mitään, ei suoda miehen kallista aikaa tms.
Ajattele asia näin, miehes on harvinainen tapaus, haluaa pitää kaikista lapsistaan huolta, kenties jos teille ero tulisi, hän tekisi niin myös sinun lapsillesi, tasapuolisesti, kaikkihan ovat hänen lapsiaan.

Mun eksä maksaa mulle 500 e kuussa kahdesta lapsesta mutta on sen tulotki vähä muuta ku ap:n tilanteessa. Ja me tarkastetaan sopimusta kerran vuodessa et jos se alkaa uuden naisen kanssa perhettä rakentaa tai saa palkankorotuksen tai jää työttömäksi tai mun tulot nousee tai kuvioot tulee uus mies, niin katotaan sitte aina sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 1133:

Jos haluaa maksaa enemmän, niin sen vois vaikka tehdä niin, että kysyy eksältä että mitä lapsi tarvii ja ostaa suoraan sitä: uuden sängyn, vaatteita, luistimet, verhot, polkupyörän.

Alkuperäinen kirjoittaja yhteishuoltaja:
Elarit maksetaan lapsen elämisestä aiheutuviin kustannuksiin puoliksi.
Oletettavasti miehesi on tehnyt asiasta kirjallisen sopimuksen aikanaan, ja silloin tuo summa on vahvistettu.
Miehesi saattaa olla niitä hyviä isiä, jotka todella haluavat lapselleen edelleen sen saman elintason, joka lapsella oli ennen eroa, ja tähän myös suositellaan lastenvalvojalla,
Olosuhteet muuttuvat, exällä uusi mies, joka osallistuu kuluihin, miehelläsi uusi nainen (sinä) , joka osallistut teidän perheen kuluihin, eli fifty-fifty-tilanne.
Sinä olit äitiyslomalla vähin varoin, exä työttömänä välillä, eli molemmissa perheissä välillä tiukkaa. Välillä exällä enempi rahaa, jotta hevosenkin hankki.. Niin varmasti teilläkin välillä enempi, kun molemmat olette töissä.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ne elarit menevät tasan juuri lasten elämiseen, harrastuksiin jne. Meillä vain päinvastoin, nyxäni kustantaa lasten harrastukset jne, ex maksaa vain minimin, joka ei todellakaan riitä kuin lapsen asumis, ruoka jne minimi menoihin, sillä ei puolia harrastuksista maksettaisi. Lapsilla edelleen samat harrastukset kuin erotessamme, eli ne olisi pitänyt lopettaa, jos nyxäni ei niitä maksaisi.
Kun elarit on paperille sovittu, on niitä hyvin vaikea muuttaa suuremmaksi tai pienemmäksi, oikeuden kautta sitä muutosta haetaan.
Me exät ja lapset olemme valitettavan usein punainen vaate uusille vaimoille, varsinkin kun uusia yhteisiä lapsia tulee, silloin ei lapsille aiemmasta liitosta saisi maksaa mitään, ei suoda miehen kallista aikaa tms.
Ajattele asia näin, miehes on harvinainen tapaus, haluaa pitää kaikista lapsistaan huolta, kenties jos teille ero tulisi, hän tekisi niin myös sinun lapsillesi, tasapuolisesti, kaikkihan ovat hänen lapsiaan.

Mistä sait päähäsi että ex ollut työttömänä?? Ei koskaan.

Ja kaikille tiedoksi en todellakaan ole mustasukkainen mistään vaan vittuuntunut tuosta vääryydestä, että maksaakin noin älytöntä summaa naiselle joka tienaa itse enemmän kuin mies. Kohtuuton summa yhdestä lapsesta, aivan kohtuuton. Niihin tuloihin mitä miehellä on.

Luulin että tuo ex on ollut joskus lomautettuna, mutta taisin ymmärtää väärin.
Harmaavarpusella toimii hyvin tuop, mutta olette kai jionkun summan allekirjoittaneet viimeksi, ja jos mies ei haluakkaan yht'äkkiä maksaa niinpaljon, mutta sinä et suostu alentamaan, joudutte sen käräjillä sopimaan.
Kaikki on yleensä hyvin niinkauan kun asiat sovitaan hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta jos tulee riitaa, yleensä valitettavasti uusien puolisoiden ja perheenlisäysten muodossa, riidat alkavat.
Sillehän ei voi mitään, jos exä tienaa enemmän, sekin asia voi jonakin päivänä olla toisinpäin. Minun mielestäni tässä taasen unohtuu miksi niitä rahoja maksetaan, ja että kaikki on lapse hyväksi.

Mun tulot on tällä hetkellä kotihoidontuki, lapsilisä ja asumistuki ja eksä tienaa yli 3700 e/kk. Sitten kun mä palaan töihin, mun tulot on n. 1600 e/kk ja silloin eksä varmaan alkaa maksaa sitä "normaalia" eli jonku 250-300 e kahdesta lapsesta. Nyt me ei pärjättäisi ilman noin isoa elaria ja eksä maksaa sen ihan mielellään ettei jouduta lasten kanssa luopumaan tästä asunnosta ym. kun tähän on kotiuduttu - lasten parhaaksi. Ja tää ei oo mikään luksus, ihan tavallinen kolmio vaan.

Jep, hyvä isä sun exäs myös. Hänenhän ei tarvitsis "sääliä" sinua ja maksaa ylimääräistä, vaan omiin tuloihinsa kohtuulliseksi katsotun summan, ja jos sinun tulosi eivät riittäisi, joutuisit muuttamaan halvempaan, kenties käymään sossun luukulla. Niinhän moni yh joutuu tekemään.
Minun nähdäkseni näitä vapaaehtoisesti enemmän maksavia on kuitenkin suhteellisen vähän, valitettavasti.
Nyksät vain eivät siitä pidä, eivätkä ajattele, että se tod maksetaan lapsen hyvän elintason ja olosuhteiden säilyttämiseksi. Ero ei ole lapsen syy, miks he joutuvat niin usein kärsijöiksi, juuri esim koti ja harrastukset menevät alta kun vanhemmat eroavat.