Mitähän sitä tekisi?? APUJA! Kiitos!

Kyy
Mulla on aina ollut unelmana rakentaa/rakennuttaa oma talo. Nyt tuo unelma on hieman turha, sillä asumme jo miehen kotitalossa. Tämä talo ei kuitenkaan ole sellainen, josta itse tykkään. Ja vähän ahdaskin vaikka neliöitä riittää.
Eli parin vuoden sisällä tähän olisi tehtävä remonttia kun lapset kasvaa. Mahdollisuudet ovat tehdä vintistä lämmintä tilaa tai rakentaa joku lisäsiipi. Siitä kuinka toteutettavissa tuo lisäsiipi-idea on, en ole ihan varma. Tämän talon on kuitenkin rakentanut mieheni iso(iso?)isä lähes sata vuotta sitten. Eli kyseessä perinnetalo, jota en haluaisi toisaalta tärvellä.

Meillä on nyt aikas paljon lainaa, mutta niiden pitäisi olla maksettu kymmenen vuoden sisällä. Lisää sitä tietenkin pitää ottaa joka tapauksessa, remontoi tai rakentaa uutta.

Että siis, mitähän sitä tekisi? Yrittäisi muokata tätä nykyistä itselleen mieleiseksi ja siten ehkä osittain tuhoaisi perinnetalon + lopputulos ei kuitenkaan olisi täysin sitä, mistä itse haaveilen.
Vai rakentaisiko uuden samaan pihapiiriin, joilloin meille jäisi tämä yksi ylimääräinen talo? Sekään ei kovin järkevältä kuulosta. Tietenkin siitä olisi hyötyä sitten mahdollisesti, kun omat ja miehen vanhemmat tulevat niin vanhoiksi, etteivät pärjää enää yksinään.

Toisaalta olemme muuttaneet tähän pari vuotta sitten "häätäen" samalla miehen vanhemmat pois ja tehneet jo pientä pintaremonttia. Eli jos nyt rakennammekin uuden, voivat kyllä loukkaantua kun heidän talo ei kelvannutkaan eikä se enää ole samanlainen kuin he siinä asuivat. Eli jos muuttaisivat takaisin ei talon sisustus luultavastikaan miellyttäisi heitä. Enkä kyllä haluaisikaa heitä samaan pihapiiriin kanssamme, ei ihan niin läheisiä olla.

Mitä sinä tekisit minun asemassani?

Riippuen siitä kuinka paljon lisä tilaa tarvii ja minkäikäsiä lapsia perheessä. Mut mä rakentaisin erilliseks pihaan saunarakennuksen, jossa olis kaks puolta, toisessa sauna, pesu ja kodinhoidon tilat ja sit toiselle puolelle majoitus/oleskelutilat pienen keittiön kera.

Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Riippuen siitä kuinka paljon lisä tilaa tarvii ja minkäikäsiä lapsia perheessä. Mut mä rakentaisin erilliseks pihaan saunarakennuksen, jossa olis kaks puolta, toisessa sauna, pesu ja kodinhoidon tilat ja sit toiselle puolelle majoitus/oleskelutilat pienen keittiön kera.
Lapset täyttää tänä vuonna 2 ja 5 vuotta. Meillä on jo erillinen saunarakennus, siellä on sauna, pesuhuone, pukutila, vessa, takkahuone, työhuone ja komero sekä kaappitilaa (mitä ei koko muusta talosta löydy). Lisäksi siinä on autokatos ja kylmää varastotilaa.
Eli jos rakennetaan, niin sitten tuohon saunarakennukseen jatkoa.

Vintti jos löytyy niin ilman muuta aloittaisin siitä. Vaikka kyseessä on vanha talo tekisin kuitenkin mielestäni tarpeelliset muutokset yrittäen kunnioittaa sopivassa määrin "historiaa". Ajat ja tarpeet muuttuu ja ympäristö sen mukana. Jos joku seinä ketuttaa niin se kannattaa kaataa! =)

vieras
Vaikeita vaihtoehtoja. Rakentaminen on kallista ja samassa pihassa vanhempien kanssa asuminen ei oikein houkuttelisi. Toki toisen talon voisi vaikka vuokrata tai myydä ulkopuoliselle. Laajentaminen taas pitäisi suunnitella hyvin, ettei sijoitus mene hukkaan eli lopputulos on teennäinen ja siltikään ei itse ole ihan tyytyväinen tilaan. Miten olisi se vintin laajennus? Se varmaan lisäisi perinnetalon myyntiarvoa, jos vaikka haluatte joskus muuttaa pois.

Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja MrsJones:
Vintti jos löytyy niin ilman muuta aloittaisin siitä. Vaikka kyseessä on vanha talo tekisin kuitenkin mielestäni tarpeelliset muutokset yrittäen kunnioittaa sopivassa määrin "historiaa". Ajat ja tarpeet muuttuu ja ympäristö sen mukana. Jos joku seinä ketuttaa niin se kannattaa kaataa! =)
Helpommin sanottu kuin tehty. Tässä meinaan seinä, jonka haluaisin kaataa, on kantava. :/ Ja talon malli on se, mikä eniten ketuttaa. Ja vaikka tekisi lisäosan, ei se paljon helpota kun putkityöt on ns. "väärässä" paikassa. Tosi kalliiksi tulee alkaa niitä veteleen uusiksi.

Eli jos ei muuta muutosta tehdä, niin vintti ainakin rempataan. Mutta se merkitsee myös tavallaan sitä, että joudun luopumaan omasta unelmastani. :(

Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikeita vaihtoehtoja. Rakentaminen on kallista ja samassa pihassa vanhempien kanssa asuminen ei oikein houkuttelisi. Toki toisen talon voisi vaikka vuokrata tai myydä ulkopuoliselle. Laajentaminen taas pitäisi suunnitella hyvin, ettei sijoitus mene hukkaan eli lopputulos on teennäinen ja siltikään ei itse ole ihan tyytyväinen tilaan. Miten olisi se vintin laajennus? Se varmaan lisäisi perinnetalon myyntiarvoa, jos vaikka haluatte joskus muuttaa pois.
Tässä on hyvä pointti.

Mies ei tätä myy. On sukutila ja mies viljelee näitä maita. Ja vierastakaan ei haluata samaan pihaan, että toi talo jää sit tyhjilleen/ vierastaloksi yöpyville vieraille.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Helpommin sanottu kuin tehty. Tässä meinaan seinä, jonka haluaisin kaataa, on kantava. :/ Ja talon malli on se, mikä eniten ketuttaa. Ja vaikka tekisi lisäosan, ei se paljon helpota kun putkityöt on ns. "väärässä" paikassa. Tosi kalliiksi tulee alkaa niitä veteleen uusiksi.

Eli jos ei muuta muutosta tehdä, niin vintti ainakin rempataan. Mutta se merkitsee myös tavallaan sitä, että joudun luopumaan omasta unelmastani. :(
Kantavia seiniä voi tukea korvaavasti tai tehdä niihin "aukkoja".
Ja äläs unelmista luovu, aika aikaa kutakin. Jos nyt teettekin vintin akuutimpaan tilantarpeeseen niin mikä estää tulevaisuudessa lisäsiiven rakentamista kun resurssit antaa paremmin myöden.
Remppaa rempan perään täälläkin ja eihän mikään ole lopullinen vaihtoehto paitsi jos siihen niin asennoituu. Nimim. MrsJones, seinienkaataja ;)

Kyy

Ja äläs unelmista luovu, aika aikaa kutakin. Jos nyt teettekin vintin akuutimpaan tilantarpeeseen niin mikä estää tulevaisuudessa lisäsiiven rakentamista kun resurssit antaa paremmin myöden.
Remppaa rempan perään täälläkin ja eihän mikään ole lopullinen vaihtoehto paitsi jos siihen niin asennoituu. Nimim. MrsJones, seinienkaataja ;)
No joo, voihan sen noinkin ajatella. Mutta mistähän sitä rahaa repii, jos koko ajan remppaa? :D

Toinen onkelma on se, että vaikka seiniä kaatelis ja rakentais lisää, niin oonkohan mä koskaan tyytyväinen tähän?

Itse painin aijemmin saman asian kanssa. Tosin meillä niin päin että tämä on minun lapsuuden talo ja oma isäni tässä asunut myös pienenä.

Kuitenkin muutin tähän koska tontti valmiina ym. Remontoimalla vanhastakin saa kivan kun miettii millaista tahtoo ja panostaa siihen remontoimiseen. Tämäkin on rintamamiestalo ja mietin mitä mummoni tykkää jos remontoidaan ja voin sanoa että tällähetkellä tätä taloa ei samaksi enää tunnista. Mummoni kävi kylässä ja oli lähinnä onnellinen ja haltoissaan katseli paikkoja ja muisteli miltä mikäkin paikka näytti joskus. Laudotettiin ulkopuoli uusiksi ja lähes kaikki sisäpinnat uusiksi. Keittiö vielä tekemättä. Yläkerrassa oli yksi vesipiste joten meidän oli sinne helppo tehdä yksi wc lisää ja suihkukaappikin siellä nyt on. 2 makuuhuonetta myös. Varastojakin löytyy ja jos tahtoo niin niistä saa pienellä vaivalla lisää lämmintä tilaa.

Saunaosastoa muokattiin myös. Kaikki pinnat uusiksi ja saunan ovi muutti paikkaa ja lisäiltiin seinää että siitä saatiin vielä vähän isompi.

ym ym. Itse en enää kadu päätöstä siitä että muutettiin eikä uutta rakennettu. Vaikkakin jos joitakin seiniä saisi kaataa niin miksi ei, mutta kaikkea ei voi saada mutta paljon voi muuta tehdä jotta saa paikasta viihtyisän.

Onko teillä kuinka paljon nyt neliöitä? Mitä kaipaisit kaikkein eniten?

et voi tietää oletko koskaan tyytyväinen jos et kokeile :)

Raha asia mahtaa aina olla ongelma :D Jos itse osaa tehdä niin säästää paljon, meillä ei työmiehiin ole menny penniäkään ja se on iso säästö (vaikkakin itse olen tarjoilija ja ukko ajaa mettäkonetta) Tekemällä oppii ja neuvoja saa kun kysyy :)
Ja jos pää kestää niin pikkuhiljaa remontoimalla rahaa meneekin pikkuhiljaa ja ostaa tarviketta sitä mukaa kun on vähän rahaa.
Toinen vaihtoehto ottaa heti sopiva laina ja remontoida paikka siihen kuntoon kun haluaa.

Me tehtiin huone kerrallaan (itse olin raskaana niin aikaa oli). Ulkopuolta ukko tosin väkersi samaa aikaa kun itse tein sisällä. Hän toki auttoi ja muutama ystävä sillon tällön. Raha hommia en kommentoi kun meillä tilanne niin eri.

No joo, voihan sen noinkin ajatella. Mutta mistähän sitä rahaa repii, jos koko ajan remppaa? :D

Toinen onkelma on se, että vaikka seiniä kaatelis ja rakentais lisää, niin oonkohan mä koskaan tyytyväinen tähän?
No meillä remontonti on lähestulkoon intohimoinen harrastus ja rakkaaseen harrastukseenhan syytää rahaa yllättävän paljon. Pidän koko ajan silmät auki jos löytyy johonkin suunniteltuun remppaan tarpeita niin ostan valmiiksi ja kaikki kustannukset ei keräänny siihen samaan saumaan.

Hmmm, ja lienee primitiivinen piirre meissä kaikissa että koskaan ei ole täysin tyytyväinen :D . Tylsäksihän elämä sitten kävisi. Eikun sorkkarauta kauniiseen käteen!

Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja chipin:
Onko teillä kuinka paljon nyt neliöitä? Mitä kaipaisit kaikkein eniten?
Meillä nyt lämpimänä varmaan joku 100 neliöö.. En oo varma kun talosta ei oo piirrustuksia yms. Mutta noin suurin piirtein. Ja vintista saa lähes yhtä paljon.

Eniten lapset tarvii omat huoneet. Nyt ne jakaa yhden pienen huoneen keskenään.Ehkä pari vuotta vielä menettelee toi, mutta sit kun kouluun menee ensimmäinen on pakko saada lisää tilaa heille.

Siitä en pidä tässä, että tää on semmonen pitkänmallinen talo, jossa huoneet on peräkkäin. Ovesta tullaan suoraan tupaan, meillä ei oo kuin kylmä eteinen. Keittiö ja ruokatila (molemmat tuvassa) on ainoat, joista pidän. Muuten on tosi hankalan mallinen, seinät ja ikkuat miten sattuu, huoneet epäkäytännöllisiä.

Yhteistyössä