Mitähän se kestovaippailu tulee maksamaan?

• Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
tyttöjen äiti
Olen harkinnut asiaa, mutta huomannut, että ainakin uutena hankittuna taitaa tulla kalliimmaksi kuin kertakäyttövaipat. Harmittaa.....Tuleehan siihen vielä päälle lisääntyneet sähkö ja vesilaskut, kun pitää pyörittää sitä pyykkikonettakin tiuhempaan. Olis pitänyt aloittaa jo ekan kohdalla. Olis säästänyt silloin huomattavasti. Onko kukaan laskenut, mitä niihin on mennyt rahaa?

tähän asti on menny ehkä... mitähän mä sanoisin. 150 euroa. mut mä en oo päässy vielä käytössä laskemaan paljonko menee. vettähän me ei makseta ite paitsi sen 20? kk joka varmaan kasvaa sit ku vauva tulee. sähköä voi säästää niin paljossa meillä että pystytään kompensoimaan helpostikki.

kannattaa ostaa käytettynä niin paljon ku kehtaa ja tehä imut itse jos ei vaippaa uskalla tehä :) harsot ja muut voi kinuta tutuilta joiden vauvat on jo kasvaneet ja kirppareita kannattaa koluta.

kyl se kestoilu tulee kumminkin halvemmaksi pitemmällä aikavälillä ... viel kun opettelet tekee vaipat itte ja teet ne kierrätysmateriaalista niin puol ilmaseksi saat ..... itte ostelin pojulle paljon vaippoja mutta kestoilu jäi kun mie niin laiskapaska pyörittää pyykkikonetta .....

toka masussa
Esikoinen on vasta kuivaksiopetellessaan alkanut kestoilemaan. Olen ommellut itse harkkahousuja br-PULlista ja lähinnä kierrätyskankaista.

Masussa olevalle kakkoselle olen alkanut ompelemaan itse vaippoja. Toki niitä tulee myös ostettua. Veikkaisin, että yhden vauvan kestottaminen uusilla ostokestoilla tulee maksamaan saman verran kuin kertoittaminen.

Kestovaippainfon mukaan halvimmillaan 120 eur, mutta en ihan usko tuohon...

http://www.kestovaippainfo.fi/kestovaipat/miksi/

adina
Ja kestot saa myytyä pois vaippojen jäädessä pieneksi ja lapsen opittua kuivaksi! Siinä saa ison osan sijoituksestaan takaisin; varsinkin, kun ostaakin vaipat käytettyinä. Esim. pikkuvauvan vaipat - kuten vaatteetkaan - eivät ehdi juurikaan kulua käytössä, jolloin niistä voi myydessään pyytää (lähes) saman hinnan kuin on itse ostaessaan maksanut.

Osoitteessa http://www.kestovaippainfo.fi on toimiva kirppari, josta saa ostettua ja aikanaan myytyä vaipat.

Paljon halvemmaksi siis tulee, vaikkei itse ompelisikaan!

Esim huuto.netistä saa käytettyjä kestoja halvemmalla.

Meidän kestoille on tullut hintaa ehkä 200-300? ja niillä on siis vaipatettu kolme lasta, joista kaksi on ollut yhtäaikaa vaipoissa. Lisäksi nyt olen myynyt pois pienimpiä vaippoja, joista on tullut takaisin 80?. Eli kyllä se pitkän päälle tulee halvemmaksi. :)

shihtzu
Aloitin pojan ollessa 5-kuinen ja aika paljon on rahaa noihin vaippoihin mennyt, kun olen osan ostanut uutena, mutta noilla vaipoilla on kuitenkin aika hyvä jälleenmyyntiarvo, että sitten vasta tietää paljonko noihin on uponnut rahaa.

Yhdyn edellisiin- halvemmaksi tulee.
Ja ainakin meidän vesimittarinlukija pisti oikein silmälasit päähänsä että mikä se lukema olikaan :eek: oli sitä mieltä että ollaanko me muka lapsiperhe...

Eli emme juurikaan ole huomanneet vesi ja sähkölaskuissa eroa- lapset tekee pyykkiä jokatapauksessa. Useimpia kestoja ei edes suositella kuivuriin laitettavaksi.

Mä ainakin odotin kestoilun olevan paljon hankalampaa kuulemani perusteella mutta yllätyin positiivisesti :)

Turkilmas
Sen verran noista vesi- ja sähkökuluista, että itsellään kestovaipat teettää suunnilleen yhden ylimääräisen koneellisen pyykkiä viikossa. Eli vuositasolla 52 koneellista enemmän...siinä se ylimääräinen vesi-ja sähkökulutus.

Mulla on mennyt rahaa kestoihin n. 30 ?, mutta olen saanut niitä käytettynä kaverilta lainaksi. Laskin kuitenkin kerran että meillä riittäisi n. 8 vaippaa jatkuvaan käyttöön. Ne kun ostaisin samoilla hinnoilla jolla itse kirpparilta ostin, niin hinta olisi reilusti alle 100 ? :)

Pakko lisätä vielä että riippuu tosiaan paljonkin kuinka kestoiluun 'hurahtaa', tunnen yhdenkin äidin jonka on ihan pakko pakko ostella paaaljon vaippoja- aina kun tulee joku uusi tai söpö- oli tarvetta tai ei... ja kankaita hamstraa kanssa edelleen, vaikka taitaa lapsi olla kohta siinä iässä että turhaa on.

Kannattaa ottaa myös selville miten lähellä olisi vaippojen vuokraustoimintaa!
Ainakin verkkokauppa sampsukka vuokraa vaippoja ja kestovaippayhdistyksen alaisuudessa toimii vuokraamoja. Lähinnä senkin vuoksi että ei tulisi ostettua niitä ei sopivia vaihtoehtoja, vaan voi kokeilla että olisiko tämä vaippa hyvä ja ostaa vasta kokeilun jälkeen omaksi.

vvv
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Sen verran noista vesi- ja sähkökuluista, että itsellään kestovaipat teettää suunnilleen yhden ylimääräisen koneellisen pyykkiä viikossa. Eli vuositasolla 52 koneellista enemmän...siinä se ylimääräinen vesi-ja sähkökulutus.

Mulla on mennyt rahaa kestoihin n. 30 ?, mutta olen saanut niitä käytettynä kaverilta lainaksi. Laskin kuitenkin kerran että meillä riittäisi n. 8 vaippaa jatkuvaan käyttöön. Ne kun ostaisin samoilla hinnoilla jolla itse kirpparilta ostin, niin hinta olisi reilusti alle 100 ? :)
Mutta eikös niitä vaippoja pidä olla vaippaiän aikana montaa eri kokoa. Ja miten 8 vaippaa voi riittää. Meillä vaihdettiin vauvalle 15 vaippaa vuorokaudessa ja kai ne jossain välissä pitää pestä ja kuivata.

Mamaba
Halvaksi tulevat, jollei hullaannu ostelemaan liikaa. Jos ostaa tarjouksista ja käytettynä, saa huutonetissä lähes omansa takaisin. Kun pesee joka toinen päivä muun pyykin seassa, ei pyykkikään juuri lisäänny (meillä tuli noin yksi kone lisää viikossa).

Minä tein kuopukselle vanhoista froteepyyhkeistä harsojen tilalle muotoonommeltuja vaippoja, kun ne harsot jäi esikoisella kuuden viikon iässä pieniksi. Periaatteessa itse vanhoista rievuista ompelemalla hintaa ei tule paljon mitään, kuoretkin voi tehdä itse, eikä ne ostettunakaan kovin hirveästi maksa.

Meillä on nyt käytössä Fuzzy Bunz -taskuvaippoja ehkä joku 18 kpl, niiden uutena ostaminen on nyt paljon kalliimpaa kuin meidän hankkiessamme niitä kolme vuotta sitten. Ostettiin L-kokoa esikoiselle, niin ne kävivät neljästä kuukaudesta siihen kunnes oppi kuivaksi puolitoistavuotiaana. Eli neuvoisin ostamaan kalliimpia vaippoja isommassa koossa; isommalla lapsella on jotenkin olennaisempaa liikkumisen opettelun kannalta se vaippojen laatu, pienempi voi hyvin olla isommalla ja jäykemmälläkin paketilla, kun ei kuitenkaan muuta tee kuin makaa. FB-vaippojen L koko on siis ollut meillä tosi hyvä, meni isommalla sen aktiiviajan ja olis varmaan mahtunut viel kauemminkin jos olis tarvinnut.

Luulen, että itse pikkuvauva-ajan vaipat ompelemalla ja vasta isomman vaippoihin enemmän sijoittamalla meillä on mennyt kestoiluun noin 300 euroa, kun olemme uutena kaiken ostaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Imut on tehty vanhoista froteepyyhkeistä.
Miten sait nuo froteet toimimaan? Ite tein kans imuja vanhasta pyyhkeestä ja falskasivat ihan hirveesti, eivät imeneet! Pesin pari kertaa 60 asteessa ja vielä kerran 90 asteessa, että saisin pois mahdolliset huuhteluainejäämät, mutta falskasivat vaan :( Lopulta jouduin heittämään tekeleet roskiin, kun ei niistä saanut toimivia :kieh: Muut itseommellut vaipat on toimineet moitteettomasti. Materiaalina trikoo ja flanelli.

Ap:n kysymykseen en osaa vastata. Pikkuhiljaa olen ostanut pojan kasvaessa uusia vaippoja, kaikki käytettyjä. Ainoat käyttämättömät oli ne, mitkä tuli äitiyspakkauksen mukana. Itse olen myös tehnyt jonkun verran. Missään nimessä kulut ei kuitenkaan ole menneet yli 200? (ostetut vaipat + itsetehtyjen kankaat ja muut materiaalit)

vieras
Minä käytin imuina kaupasta ostettuja pikkupyyhkeitä, olisiko ollut 30 x 50. Hyvin toimii ja halvaksi tulee. Vaipat tein itse. Rahaa meni noihin jotain 3 euroa. Sitten on yksi ostettu kuorivaippa ja yksi muumivaippa, molemmat n.10e.

Meillä on ostettu kaikki vaipat uutena. Muutaman olen lainannut kaverilta ja sitten oli tietenkin niitä äp:n kestoja, joita sain aikanaan tutuilta puoli-ilmaiseksi. Nyt on käytössä M-koon Fuzzit ja muutama muu vaippa, ja noihin tällä hetkellä käytössä oleviin on mennyt rahaa n. 200 euroa. Taskuvaippoja on siis kymmenkunta ja lisäksi joitain ostoimuja. Lisäimuja on meilläkin tehty vanhoista froteepyyhkeistä ja meillä ne ovat pelittäneet oikein hyvin ilman minkäänlaisia käsittelyjä. Riippuneekohan Kiin sitten froteen laadusta imuttaako hyvin vai ei. :/ Aiemmin käytössä olleisiin S-koon vaippoihin meni rahaa ehkäpä 150 euroa, mutta ne olen myynyt jo pois ihan hyvällä hinnalla; n. kaksi kolmasosaa hankintahinnasta olen saanut. Pesukone pyörittää vaippapyykkiä joka toinen päivä, kertakäyttövaippoja käytetään öisin ja reissun päällä. Vaippapyykkiä tulee nyt tosin jo huomattavasti vähemmän, kun tyttö 1v1kk. tekee jo aika paljon asioitaan pottaan. Meille ei varmaan enää tarvita uusia vaippoja, koska tyttö on sen verran pienikokoinen, että luulisin noiden M-koon vaippojen käyvän vaippaiän loppuun saakka. Eli siitä jos lähtee laskemaan vaippakulutusta pelkkiä kertsejä käyttäen, esim. 1 pkt kertsejä viikossa tekee 11 euroa, eli kuukaudessa 44 euroa ja vuodessa 528 euroa. Nyt arvioisin meillä menneen ehkäpä kymmenkunta kertsipakettia yhteensä, joten niihin olisi mennyt ehkäpä 110 euroa. Näin ollen meillä olisi tähän saakka mennyt vaippoihin rahaa 460 euroa, josta voipi sitten vähentää nuo myydyistä vaipoista saadut rahat n. 100 euroa. Näin ollen meillä olisi mennyt tähän mennessä vaippoihin karkeasti arvioituna 360 euroa + sähkö- ja pesuainekulut, joten huh, "voitolla" ollaan jo nyt. Ja reippaasti! :)

Löysin ketjun vähän myöhäisessä,mutta meillä juuri ajantasaista tietoa mitä tuli maksamaan.
Pari vuotias oppi juuri yökuivaksikin ja laitoin kaikki vaipat eteenpäin huutonetissä.
Aluksi ostettiin äitiyspakkausrahoilla 140e pienimmät vaipat.Imuja tein itse vanhoista flanelleista jne.ostin vähän myös hamppu-bambukankaita.

Pienimmät myytiin aikanaan ja siirryttiin lähes kokonaan taskuvaippoihin joita ostin isomman satsin kerralla ja sain hyvän alennuksen.

Nyt voin todeta että meidän vaippailu ei tullut maksamaan kuin nuo pesuaine+sähkökulut.
Hurjasti tuli myös tietoa kaikesta luonnonsäästämiseen liittyvästä tällä kestoilumatkalla.

Pesuainetta loppujenlopuksi tarvitsee käyttää todella vähän...

1 paketti ostettu kertakäyttöisiä ja se lojuu puolillaan mummolan kaapissa : )

Yhteistyössä