Mitää nää lääkelaitoksen työntekijät urputtaa.

Nyt jauhetaan siitä,että työ siirtyy Kuopioon ni ei haluta muuttaa.Mitään muuta syytä ei ole. V*ttu eletään aikaa jolloin porukkaa irtisanotaan ja työpaikasta saa olla onnellinen ni nää kehtaa valittaa. Ei kaikki virastot voi olla Helsingissä ja hyvä kun niitä siirretään maakuntiin,että sielläkin on työpaikkoja ja asukkaita. Mä luulen,että ei tartte ettiä ihmisiä Kuopiosta noitten kermaperseitten tilalle jotka ei halua lähtee työn mukana Kuopioon..

no joo
Kieltämättä mäkin ihmettelen. Kun toisin päin muuttoliikennettä (myös pakko-sellaista) on ollut vaikka kuinka. Mutta toisaalta vaikuttaa toi aika järjettömältä, jos edes vuokrasopimuksen pituutta ei oltu älytty tarkista...

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, joka muussa paikassa Suomessa on saatu aina tottua siihen, että töitten perässä on muutettava, jos haluaa töitä tehdä!
Onhan se toki näinkin. Mutta mietipä sitä, että tuolla töissä olevan asiantuntijan puoliso on todennäköisesti myös jossain ns. asiantuntijatöissä, joita ei sitten niin vaan enää sieltä Kuopiosta päin löydykään. Joten mitä hänen on siellä tarkoitus tehdä, olla työttömänä? Vaiko niin, että perhe jää tänne asumaan?

Jos ennen on muutettu esim. raksatyön perässä, on aika todennäköistä ollut, että suorittavaa työtä on esim. pk-seudulta löytynyt sitten vaimollekin. Hieman on eri tilanne.

Itseäni tässä mättää se, että ei oteta asioista selvää (kuten esim. tästä parin miljoonan arvoisesta vuokrasopimuksesta) vaan itsepäisesti ajetaan asiaa eteenpäin, vaikka kaikki tietävät, että pahasti metsään mennään.

Minä ymmärrän täysin Lääkelaitoksen henkilöstöä. Meilläkin oli muutama vuosi sitten sama tilanne (osa meidän toiminnoista siirrettiin pohjoiseen). Se, että suurin osa henkilöstöstä (ja samalla tietotaidosta) menetettiin, kun eivät halunneet muuttaa, niin vaikuttaa vieläkin laitoksen toimintaan. Ei se osaaminen uudella henkilökunnalla ole vieläkään samalla tasolla mitä se oli ennen muuttoa. Siirto tuli jumalattoman kalliiksi ja toiminta takkuaa.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuska42:
Minä ymmärrän täysin Lääkelaitoksen henkilöstöä. Meilläkin oli muutama vuosi sitten sama tilanne (osa meidän toiminnoista siirrettiin pohjoiseen). Se, että suurin osa henkilöstöstä (ja samalla tietotaidosta) menetettiin, kun eivät halunneet muuttaa, niin vaikuttaa vieläkin laitoksen toimintaan. Ei se osaaminen uudella henkilökunnalla ole vieläkään samalla tasolla mitä se oli ennen muuttoa. Siirto tuli jumalattoman kalliiksi ja toiminta takkuaa.
Näinhän se juuri menee. Kukaan ei tässä voita yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Kyllä Kuopiosta jossa on yliopisto jossa on biokemian laitos ni löytyy osaamista..on myös laborantteja kouluttava amis ja bioanalyytikkoja kouluttava amk..

No eikös sitten hyvä että sinne saadaan työpaikkoja kun nämä urputtajat jäävät tänne?

Mä ymmärrän heitä toisaalta, mutta ne kommentit mitä olen tähän aiheeseen liittyen lukenut (esim. Hesarista) saa kyllä niin karvat pystyyn ja sympatiat pois lääkelaitoksen työntekijöiltä.

Tarkoitan tällä sitä, että muuallakin Suomessa osataan ihan yhtä hyvin ja ollaan yhtä hyviä kuin Helsingissä.

winhis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, joka muussa paikassa Suomessa on saatu aina tottua siihen, että töitten perässä on muutettava, jos haluaa töitä tehdä!
Ja missään muuallako se ei yhtään haittaa. Onko niin, että jos on helsinkiläinen, niin mistään ei saisi valittaa?

Greippi
Kyllä Kuopiosta jossa on yliopisto jossa on biokemian laitos ni löytyy osaamista..on myös laborantteja kouluttava amis ja bioanalyytikkoja kouluttava amk..
Jos viittasit Tiinuskan tekstiin henkilöstön osaamisesta, niin pakko kommentoida. On osaamista ja osaamista. Tottakai siellä laitoksella sitä osaamista on, mutta oikeasti asiantuntijoilla menee helposti parikin vuotta, ennen kuin osaaminen ja alan tuntemus on sillä tasolla, että työntekijästä on oikeasti hyötyä. Alalla kuin alalla.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mä ymmärrän heitä toisaalta, mutta ne kommentit mitä olen tähän aiheeseen liittyen lukenut (esim. Hesarista) saa kyllä niin karvat pystyyn ja sympatiat pois lääkelaitoksen työntekijöiltä.

Tarkoitan tällä sitä, että muuallakin Suomessa osataan ihan yhtä hyvin ja ollaan yhtä hyviä kuin Helsingissä.
Vaan olisitko sinä valmis muuttamaan satoja kilometrejä työn vuoksi niin, että puolisosi todennäköisesti jäisi ilman töitä ja lapset vaihtaisivat työsi vuoksi koulua ja kaveripiiriä? Minä en ainakaan olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Vaan olisitko sinä valmis muuttamaan satoja kilometrejä työn vuoksi niin, että puolisosi todennäköisesti jäisi ilman töitä ja lapset vaihtaisivat työsi vuoksi koulua ja kaveripiiriä? Minä en ainakaan olisi.
Ei mun kommentissa enää siitä olekaan kyse, vaan sen maakunnan ja koko muun Suomen mollaamisesta.

Greippi

Ei mun kommentissa enää siitä olekaan kyse, vaan sen maakunnan ja koko muun Suomen mollaamisesta.
Ehkä minulta on sitten jäänyt lukematta nämä mollaavat kommentit Hesarista, kun en ole moisia huomannut. Vai ollaankohan siellä vaan hiukkasen yliherkkiä eli luetaan jutuista sellaista, mitä siellä ei ole...?

Ehkä minulta on sitten jäänyt lukematta nämä mollaavat kommentit Hesarista, kun en ole moisia huomannut. Vai ollaankohan siellä vaan hiukkasen yliherkkiä eli luetaan jutuista sellaista, mitä siellä ei ole...?
Ei olla, kiitos vain. Kyllä niitä vanhempia uutisia lukiessa törmäsi niin kummallisiin ja vieroksuviin ja väheksyviin kommentteihin, että pakostakin nousee karvat pystyyn.

Ei se varmasti mukavaa ole, kun työpaikka siirtyy toiseen kaupunkiin. Ei ole pakko muuttaa paikan mukana tietenkään. Mutta niin se on siirtynyt monella ei-helsinkiläiselläkin ja tulee siirtymään.

Mutta tuo tapaus lääkelaitos ja muua alueellistamispolitiikka on kyllä mennyt vähän vituralleen. Paremminkin asiat voitaisiin hoitaa.

Ex-kuopiolainen
Kuopio nyt ei ole ihan pikkukylä kuitenkaan - paitsi ehkä helsinkiläisen näkökulmasta - ja on siellä muitakin kuin suorittavan tason työpaikkoja. Niillä palkoilla, joilla hesassa pärjää nippa nappa, elelee Kuopiossa suht leveästi, jos siirron hyviä puolia saa tuoda esiin.

sub sole nihil novum
Jos viittasit Tiinuskan tekstiin henkilöstön osaamisesta, niin pakko kommentoida. On osaamista ja osaamista. Tottakai siellä laitoksella sitä osaamista on, mutta oikeasti asiantuntijoilla menee helposti parikin vuotta, ennen kuin osaaminen ja alan tuntemus on sillä tasolla, että työntekijästä on oikeasti hyötyä. Alalla kuin alalla.
Siihen vielä verkostoituminen yms henkilökemia. Ei lääkelaitoskaan ole mikään itseriittoinen keidas, vaan yhteistyötä on tehty pitkin eurooppaa.

Tieto ja koulutus on yksi asia. Käytäntö, suhteet ja toimiminen toinen. Mutta kyllä siinä yrityksen toimintaan tulee iso katkos, jos väki uusitaan. Sitten voidaan kyllä miettiä ja pohtia, että kun kerran isolla luudalla lakaistaan niin uusittaisiinko pari muutakin asiaa ja käytäntöä...

sympatiat lääkelaitoksella töissä oleville
Taso ei saa laskea, sen verran tärkeä ala kyseessä. Ministeri ei saa mistään revittyä Kuopioon pätevää, motivoitunutta porukkaa töihin, jos nyt hätiköidysti toimitaan! On selvää, ettei monet muuta sinne, kun lapsilla koulut ja muu elämä, mahdollisesti lähisuku täällä. Ihan järjetöntä. :(

veronmaksaja
Alkuperäinen kirjoittaja sympatiat lääkelaitoksella töissä oleville:
Taso ei saa laskea, sen verran tärkeä ala kyseessä. Ministeri ei saa mistään revittyä Kuopioon pätevää, motivoitunutta porukkaa töihin, jos nyt hätiköidysti toimitaan! On selvää, ettei monet muuta sinne, kun lapsilla koulut ja muu elämä, mahdollisesti lähisuku täällä. Ihan järjetöntä. :(
No ei taatusti tuollaisille tyhmyreille tarte töitä antaa, jotka tekevät noin pitkiä ylihintaisia vuokrasoppareitakin! 500 euroa per työntekijä per kk pelkkä vuokra! Jos ei työt maistu, niin vaihtakoot työpaikkaa kun ovat niin korvaamattomia. Kuopio tulee meille veronmaksajille paljon halvemmaksi, mikä on tärkeintä!

haloo
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Esimerkki alueellistamisen kustannuksista

http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/article32068.ece
Vanha juttu. Nyt todella säästöt alkavat purra, kun henkilöstö ei vaihdu (uuden perehdyttäminen kallista) ja Roissa on osaavaa työvoimaa. Jossain lehtijutussa oli miten Hesassa ainoa vaatimus työhön oli lukutaito, koska valtio ei pysty siellä palkkaamaan parempaa työvoimaa.

Ihmiset hesassa ovat uittumaisia ja vuokrat korkeat ja sää on aina loskainen. Kuka järkevä sellaisessa haluaa asua lukutaidottomien somalien raiskattavana?

no
Vähän olen asiaa seurannut, mutta yksi asia uutisista kuultuna jäi mieleen. 80-90-luvulla maakunnista on kadonnut 80 000 ns. valtion rahoittamaa työpaikkaa supistusten vuoksi. Virastoja enimmäkseen. No nyt tällä alueellistamispolitiikalla oltaisiin jossakin vaiheessa saavuttamassa noin 4000 työpaikkaa maakunnissa hirveillä kustannuksilla. Kuulostaa jotenkin hölmöläisten hommalta.

Ja helppohan sitä on huudella jos asia ei koske itseään. Kuinka moi meistä olisi oikeasti valmiita hyppäämään toiselle puolelle suomea ilman vastalauseita tai harmia.

Yhteistyössä