Mitä voi tehdä jos murkku varastaa jatkuvasti, tämän kuun lasku on jo 250 euroa

  • Viestiketjun aloittaja häpeissään
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Niin kauan kuin on alaikäinen, voitte tehdä paljonkin. Perheneuvolaan aika ja jatkotoimia mietittävä. Lintsaako koulusta, onko muita ongelmia? Tuliko puskista yllättäen vai onko pikku hiljaa muuttunut? Kaveripiiri millanen?
 
Ilmoitus poliisille( jos ei ole jo tehty ) ja sitten poliisin jälkeen lastensuojeluviranomaisille juttelemaan.
Jos ette ilmoita poliisille, vaan sovitte aina yksityisen kanssa ja korvaatte maksamalla( mikä tietysti on oikein ) niin varastelu voi jatkua, koska pääsee liian helpolla, kun ei ole viranomaisia mukana.
 
joo
Onko murkulla oma tili minne olette säästäneet rahaa tulevaisuuden varalle? Sieltä sitten korvaukset, tietysti ensiksi kerrotte että näin paljon olis sulla rahaa mutta näistä maksetaan sun hölmöilyt.
 
ap
no sukupuolta en kerro, mutta aiheuttaa kaikille harmia ja osaa selittää asiat niin että vaikuttaa viattomalta. Koko perhe kärsii, sisarukset joutuu häpeämään ja meillä ei enää rahat kohta riitä maksuihin, sossu ei vaikuta kiinnostuneelta.
 
Onnistuisiko sopimus, että päätätte yhteisen seurauksen siitä varastamisesta? Murkku tietää etukäteen mitä tapahtuu: jokainen euro jonka joudutte korvaamaan, vastaa jotain kotityötä. Ei sen kummempia raivoamisia, vaan seuraus teosta: poliisi (ja mitä kaikkea muuta siihen liittyykään) ja sitten vaikkapa 10 euron korvauksesta 10 huoneen imurointia. Tai jotain muuta sinänsä helppoa mutta tylsää tekemistä.

Mä oon huomannut, että rangaistuksia paremmin tehoaa etukäteen tiedossa olevat tylsät seuraukset. Tosin ei tuo meidän jätkä ole vielä murkku, ei ihan 11 vielä.
 
Mitä seurauksia on tullut tähän mennessä? Meillä tosiaan ei toimi se, että annetaan rangaistuksia, niillä ei ole minkään valtakunnan vaikutuksia. Niinpä ehdotan, että mitä jos yllätätte murkun ja istutte yhteiseen pöytään ja sovitte yhdessä seurauksista joita jatkossa seuraa. Sanot, että tällä kertaa vielä saa harhateon anteeksi, kunhan lupaa toimia jatkossa oikein. Ja jos oikein tekeminen unohtuu, on valmiiksi sovittuna mitä siitä seuraa.

Niin ja emme ole ainoita joilla tämä toimii. Yllättäen työtoverini soveltaa omalle pojalleen samaa. Tai no ei se niin yllätys enää ole, kun olemme kokemuksia äitinä vaihtaneet, voisivat pojat olla kaksoset, ikäeroa on vain muutama vuosi, työtoverin poika oikeasti jo murkkuikäinen.
 
bdt
En pysty ymmärtämään että puhe ei auta eikä osaa katua tai osoita ymmärtävänsä tekoaan ja on kuitenkin muuten terve ja normaali murkku kyseessä. Tarkoitus ei ole nyt mollata tai jeesustella, vaan pointti on se että ehkä jotain muutakin on takana. Kääntyisin ehkä ammattiauttajien puoleen enkä missään nimessä huostaanottoa tuossa tapauksessa edes harkitsisi. Lapsi tarvitsee aikuisen apua.
 
bdt
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Ilmoitus poliisille( jos ei ole jo tehty ) ja sitten poliisin jälkeen lastensuojeluviranomaisille juttelemaan.
Jos ette ilmoita poliisille, vaan sovitte aina yksityisen kanssa ja korvaatte maksamalla( mikä tietysti on oikein ) niin varastelu voi jatkua, koska pääsee liian helpolla, kun ei ole viranomaisia mukana.
Sen verran tähän että ei poliisille voi sälyttää kasvatus- tai mielenterveysasioita. Totta kai pitää yksityiselle korvata mutta ei poliisi ehdi kasvattamaan tai huoltamaan kaikki teinejä.
Ja nimimerkillä kokemusta on asiasta, en sano tätä pahalla.
 
justjoo
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Olettehan pistäneet itse henkilökohtaisesti palauttaman tavarat ja pyytämään anteeksi + sopimaan korvauksesta...?
On se turhauttavaa yrittää täällä ketään auttaa, kun ei mukamas huomatakaan. Ap saisi varmasti enemmänkin vastauksia, jos vaivautuisi itse vastaamaan joihinkin kysymyksiin...
 
laittaisin murkun itse korvaamaan tuotteet...
esim läppärin myyminen, levyjen myynti, ym...että tienaa itse ne rahat mitä pöllii ja joutuu korvaamaan...
eiköhän äkkiä hoksaa että ei kannata varastaa ku ei ole sit millä korvata...
 
onko teidän kunnassa järjestettynä nuorille sovittelu mahdollisuutta?

siis tämänkaltaista kuin täällä:

http://www.riihimaki.fi/index.asp?id=013A9657295C444488F360046019ECC1&layout=esikatselu_sisa


äh, ei tuu suoraan, mut tuolta nuorisoyksikkö ja siitä sovittelu
 

Yhteistyössä