Mitä vauvanhoitotuotteita tarvitaan?

  • Viestiketjun aloittaja Tähti79
  • Ensimmäinen viesti
Tähti79
Hei,

olen esikoistani odottava (rv.26+2) ja haluaisin vinkkejä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei... eli kauppojen hyllyjä katsellessa menee pää ihan sekaisin.. tulee mieleen, että ei kai kaikkea tätä voi tarvita esim. vauvan hoitopöydälle (vaikka varmasti paljon hankittavaa onkin). Vauvan vaunut, sängyt ja harsot ovat ok juttuja, mutta entä nuo kaikki putelit ja purnukat....

Haluaisin siis vinkkejä mitä vauvanhoitotuotteita olet kokenut tarpeellisiksi ja hyviksi käytössä sekä mitä minun tulisi hankkia. Kun esikoinen sitten kotiutuu niin ei tarvitsisi heti uutta tuoretta isää hypyttää kauppaan tekemään lukuisia hankintoja, joita en uutena äitinä ole kertakaikkiaan huomannut tai tajunnut tarvitsevani.

Suuret kiitokset jo näin etukäteen :flower:
ja mukavaa kesän jatkoa kaikille!
 
-muutama tuttipullo jos oma maito ei heti nousekaan ja muutama korvike purkki kotiin valmiiksi
-pari tuttia
-vaippoja ;)
-kylvetys vanna
-oma roskis vaipoille :x voi olla hyviä tuoksuja..
ja tulee vietyä ainaki aiemmin roskiin..
hmm.. kaikkee muuta kerkeää tietyst ostelee myöhemminki
 
hoitsuäiti
Mielestäni kotona on hyvä olla;- keittosuolatippoja (vauvat yleensä tukkoisia alussa), talkki, sinkkivoide,puhdistuspyyhkeitä,korviketta ja pulloja, tutti,Disflatyl tai Cuplaton tippoja, vanupuikkoja (napaan ja korviin). Näillä pääsee jo pitkälle



 
mammuu
tässä voi olla jo mitä edelliset ovat sanoneet, mutta...

-keittosuola tippoja
-nenä friida (pieni niistäjä oli ihan turha ostos)
-topseja
-kosteuspyyhkeitä
-pyllypyyhkeitä
-vanulappuja
-vaippoja
-tuttipulloja/tutteja
-korviketta varmuuden vuoksi
-äidille paljon suklaata ;)
 
itseasiassa kaikkien näiden tuotteiden hyödyllisyyshän riippuu ihan vauvasta.
pumpulipuikkoja ja septidiniä tarvitset joka tapauksessa napatyngän puhdistamiseen ja vanulappuja silmien pyyhkimiseen. talkkia, sinkkivoidetta tai kosteusvoiteita ei välttämättä tarvitse lainkaan, saippuatkaan ei kylvyssä ole välttämättömiä.
meillä ainoat lastenhoito tuotteet on ollu natusan top to toe -saippua (pumppupullossa) ja saman merkkinen baby oil. saippuaa on joskus harvoin tarvittu pyllyn pesuun, kun kakat on juuttunu kunnolla kiinni, mitään rasvoja tai muita ei oo tarvittu ikinä, kun lapsilla on ollu luonnostaan niin hyvät ihot. öljytty on vauvana kylvyn jälkeen, ei sen takia että olis tarvinnu, vaan sen takia että kummatkin on pienenä siitä tykänny. sitä paitsi mun mielestä saippuavedessä, tai sit kylpyäljyn kanssa kylvettäminen on äärettömän hankalaa, ku vauva on niin liukas. pelkkä vesi riittää pienellä ihan mainiosti. eli aika vähälläkin selviää aluksi. vaippojakaan ei välttämättä kannata etukäteen ostaa, sairaalassa vasta näkee, sopiiko paremmin ne 2-4kg vai 3-6kg tarkotetut. vaikka meidän molemmat lapset on ollu alle 4 kiloisia, kummallekkaan ei oo koskaan noi pienemmät vaipat menny.
ihan vinkkinä sanoisin että älä unohda ostaa itelles liivinsuojia. itselle kävi niin että ku en ollu tottunu niitä ruokakaupasta kantamaan, meni varmaan ensimmäinen viikko ennen ku muistin niitä ostaa ja tuloksenhan saattaa arvata, mulla oli jatkuvasti paidan rintamus litimärkänä. :)
 
pakko lisätä tähän kun monet on laittanu kunnon litanian mitä kaikkea vauvan hoitoon tarvitsee, että esikkoa odotellessa ostin melkein kaiken mitä käskettiin, jos vaikka sattuis tarvitsemaan. jälkeen päin vähän harmitti kun tuli ostettua täysin turhaa tavaraa, jota ei sit kummallakaan lapsella koskaan tarvittu. paloi oikeesti pari satasta ihan turhaan, eli mun neuvo on että ostat etukäteen ainoastaan välttämättömimmät, ja laitat vaikka miehes ostoksille sillä välin ku ootte vauvan kanssa sairaalassa, tai sit käytte porukalla kaupassa kotiintulo reissulla.
 
harmaa kipsu
Ihan pakko tunkea lusikka taas tännekin...
Mulla ei ole koskaan ollut käyttöä noille kosteus pyyhkeille. Ostin niitä joskus esikoiselle ja peppu alkoi punottaa niistä niin pahasti että jäi käyttämättä. Ja kuplaton pahensi meillä ilmavaivoja.
Muista ostaa itsellesi ISOJA yösiteitä ja niitä liivinsuojia. Meillä on ihan verraton apu ollut parin kuukauden ikäisestä baby sitteri ja itkuhälyttimen meinasin kanssa ostaa... Sillä äitiyspakkauksen rasvalla pääsee alkuun ja voihan tosiaan olla ettei tarvitse rasvaa ollenkaan.

Semmosta vielä että sairaalassa on parille mun tutulle neuvottu että ensin vaihdat vaipan ja sitten syötät... Toimii joillain mutta;
Siinä voi sitten käydä niin että kakka tulee heti syötön jälkeen ja nää mun tutut oli uskoneet että vaippaa ei tarvitse vaihtaa ennen kun 3 tunnin päästä ennen seuraavaa syöttöä... Vereslihallehan siinä meni. Eli MaalaiJärki kunniaan, niin tavaroitten kun vauvanhoidonkin kanssa =)
 
riut
Ainoa rasva jota tarvin on bepanthen(apteekista ilman reseptiä). Alan käyttämään sitä heti lapsen synnyttyä, eli sivelen sillä rinnat aina syötön jälkeen. Ei mene rikki nännit. Sitä voi laittaa lapsen pepun punoitukseen, itelle limakalvojen ärtyisyyteen, huulirasvaksi jne. Mulle se on ehdoton must!-voide. Kantsii lukea paketin sisällä oleva käyttöohje, sillä se on tosi monipuolinen rasva.

Sairaalassa lastenhoitaja sanoi ettei sitä tarvi edes pestä rinnoista pois, kun on kuulema b-vitamiinia vaan. Jos ei oo imeytyny ennen seuraavaa syöttöä, olen vähän huuhtaissut.

Todella vähän juttuja tarvii ostaa valmiiksi, vaan yleisimmät saa lähikaupasta sitä mukaa kun niitä hoksaa tarvivansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 20:44 harmaa kipsu kirjoitti:
Ihan pakko tunkea lusikka taas tännekin...
Mulla ei ole koskaan ollut käyttöä noille kosteus pyyhkeille. Ostin niitä joskus esikoiselle ja peppu alkoi punottaa niistä niin pahasti että jäi käyttämättä. Ja kuplaton pahensi meillä ilmavaivoja.
Muista ostaa itsellesi ISOJA yösiteitä ja niitä liivinsuojia. Meillä on ihan verraton apu ollut parin kuukauden ikäisestä baby sitteri ja itkuhälyttimen meinasin kanssa ostaa... Sillä äitiyspakkauksen rasvalla pääsee alkuun ja voihan tosiaan olla ettei tarvitse rasvaa ollenkaan.

Semmosta vielä että sairaalassa on parille mun tutulle neuvottu että ensin vaihdat vaipan ja sitten syötät... Toimii joillain mutta;
Siinä voi sitten käydä niin että kakka tulee heti syötön jälkeen ja nää mun tutut oli uskoneet että vaippaa ei tarvitse vaihtaa ennen kun 3 tunnin päästä ennen seuraavaa syöttöä... Vereslihallehan siinä meni. Eli MaalaiJärki kunniaan, niin tavaroitten kun vauvanhoidonkin kanssa =)
mulle kans neuvottiin tota samaa sairaalassa vaipan vaihdosta. onhan siinä se idea että jos vaihtaa ennen syöttöä, vauva rauhottuu tissille ja nukahtaa helpommin, mut toisaalta toikin on aivan totta että kakat tulee aika usein heti syötön jälkeen. ja esikoisen kanssa olin niin "tyhmä" että uskoin ku sanottiin että vaipat vaihdetaan noin neljän tunnin välein, ni tein sitä sit yölläkin.... ja lisäksi pesin vauvan pyllyn joka ikinen kerta vaippaa vaihtaessa, kun niin oli kerran neuvottu! noh, kaikkihan me ollaa kerran "harjottelijoita". tulipa kumminki muutaman viikon vaipanvaihtoöiden jälkeen todettua että vauvalta ei tarvi yöllä vaippaa vaihtaa, jollei oo kakkaa. muutenki on järjen käyttö sallittua, että vaippoja ei tarvi väkisin vaihtaa jollei niissä oo mitään.
yösiteisiin kommentoin sen verran että mulla ainaki oli esikosta suoraan sanottuna p*rse niin ruvella, että en voinu noita yösiteitä käyttää koska niiden reunat hiersi aika pahasti. kuljin sitte vauvan sideharso niissä sairaalan verkkoalushousuissa ekan viikon, ja pesin niitä (todella mukavaa, ämpärillinen kylmää vettä kylppärissä, täynnä verisiä harsoja...) ja sit vasta pystyin siirtymää normaaleihin siteisiin, joista muuten mun mielestä alwaysilla on pehmeimmät reunat. tulipahan sekii kartotettua.... toisen synnytyksen jälkeen vähän viisastuneena ryöstin pikkusen niitä sairaalan halkovaippoja, joita en sit tarvinnukkaa mut olin ainaki varautunu pahimpaan ;)
 
neuvomaan
-kertakäyttövaippoja ja roskis
tai kestovaippoja (kannatan kertiksiä ainakin 1kk ajaksi)
-vanulappuja ja kosteuspyyhkeitä
tai ommeltuja pesulappuja
-äidinmaidonkorviketta ja pari pulloa
-tutteja silikonisia ja luonnonkumisia ei tiedä kumpaa suostuu syömään (keitä ja ota mukaan sairaalaan, molempia yksi)
(suosittelen avent tai MaM mini ultia)
-talkkia, sinkkivoidetta ja bepanthenia
ja jos käytät kestovaippoja et tarvitse pepun hoitoon kuin silkkiliinoja
-nenafriida tai apteekin vastaava (pikkuniistäjä on turha, ja mehupillillä rään saa suuhun :( )
-keittosuolatippoja
tai äidinmaitoa tippoina joka imaistaan friidalla pois nenästä
-kosteusvoidetta
tai oliiviöljyä
-kylpyöljyä (kannattaa ostaa vain jos vauva on kuivaihoinen)
tai manteli-/oliiviöljyä (pari tippaa ammeeseen)
-kylpyamme/pesusoiko
-vanupuikkoja (puhdistus ainetta)
-kuumemittari
-kaupan rintaliivin suojia
tai itsetehtyjä

unohtuikohan jotain....
 
Mielenkintoisia ohjeita olet saanut, meillä ei ole läheskään kaikkia tavaroita ja hyvin ollaan pärjätty jo 4kk...mm. tutti ja niistäjä ovat olleet tarpeettomia.

Osta van perustarvikkeet esim. voide, sinkkipasta, kylpyöljy, vanupuikot ja septidin, vaippoja, liivinsuojuksia, pari purkkia korviketta varulta, tuttipullo ja itselle muovittomia terveyssiteitä (eivät haudo). Näillä minä olen pärjännyt tähän saakka. Muita tuotteita voit ostaa myöhemmin jos tunnut tarvitsevan.
 
meilläoli rintapumppu ihan ehdoton, rinnat oli niin täynnä maitoo että vauva ei saanu pisaraakaan ulos imemällä. ekana yönä oli kiva sitten käsin survoa tippa kerrallaan maitoa ulos kun ei alkanu herumaan. Suosittelen, mutta kaikki ei tietenkään tule tarvitsemaan
:wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 17:02 liina kirjoitti:
meilläoli rintapumppu ihan ehdoton, rinnat oli niin täynnä maitoo että vauva ei saanu pisaraakaan ulos imemällä. ekana yönä oli kiva sitten käsin survoa tippa kerrallaan maitoa ulos kun ei alkanu herumaan. Suosittelen, mutta kaikki ei tietenkään tule tarvitsemaan
:wave:
mä taas ostin toisen lapsen syntymän jälkeen sähkökäyttösen rintapumpun, ku alko maidon tulo hiipua ja ajattelin pumpata aina imetyksen jälkeen rinnat ihan tyhjiksi jos sitä maitoa vaikka tulis sit enemmän. totuus on, että sillä pumpulla en koskaan saanu tulemaan tippaakaan, ihan sormipelillä tulikii sit vähän vajaa 100 ml. eli mun mielestä niin turha kapine ku olla ja voi. voihan se aina olla etten vaa osannu käyttää sitä, mut aika epätodennäköstä.
 
Jos olet ottanut äitiyspakkauksen niin sillä pääset ensimmäiset päivät hyvin yli. Omalla kokemuksella tarvitsisit seuraavaa;
-vaippoja
(ä.pakkauksessa on hyvin eri merkit edustettuna)

-kosteusvoide
(sekin löytyy äp:stä)

-jotain (käsi)pyyhkeitä peppupesulle
(kaiva vanhoista kätköístä tai osta jotain halpiksia n. 5-10 kpl)

-Septidiniä & vanupuikkoja navan puhdistukseen

-vanulappuja kasvojen puhdistukseen

-bebanthen (tai joku muu vastaava, saattaa saada pyydettäessä myös sairaalasta oisko se sit ollut jotain villarasvaa)
(yleensä tarvii ensimmäsinä viikoina nänneille ja tuo sopii myös vauvoille ensihoitona esim. jos peppu alkaa punoittaa.)

-kylpyamme
(onko hoitopöydässä jo valmiina?)

-kylpypyyhe
(sekin ä.p:ssä)

-siteitä
(löytyy äp.stä, mutta niitä tarvii lisää)

-liivinsuojuksia
(niitä on muutamat äp.ssa, niitäkin lisää)

-tuttipullo & pari korviketta siltä varalta että tarvitset
(steriloi ennen synnytystä niin ei tartte tehä sitä sitten kun vauvalla on hätä...jos on)

-rintapumppu
(itse ainakin olen tarvinnut sitä, olin jo kotona silloin kun maito nousi. Sen ei tartte olla mikään sähkökäyttöinen. Jotkut lypsää käsin, mutta suosittelen silti, jollei se käsin lypsäminen olekkaan sinun juttu)

-kaikkea hyvää syötävää ja juotavaa
(Ensimmäiset viikot menee juodessa ;) imetyksen takia )


Kaikki itkuhälyttimet, kantoreput yms muut niin sanotut ylimmääräiset hankinnat kannattaa hankia sitä mukaa kun tuntee tarvitsevansa niitä, sillä niitä ei kaikki tarvitse. Noihin voiteisiin kannattaa tutustua sitten kun olet jo hetken vauvaa hoitanut niin tiedät mitä tarvitset. Minunkin mielestäni ei kylpyvetten tarvitse lisätä mitään, ei öljyä eikä saippuaa, eikä niitä käsittääkseeni suositellakkaan. Itse olen käyttänyt vain silloin vauvashampoota kuin olen laittanut öljyä pehmentääkseni karstaa. Ja vauvasaippuata silloin kun on jotain mikä ei lähde vedellä tai myöhemmällä iällä, kun kädet menee koko ajan suuhun, käsienpesuun. Mutta niidenkin hankkiminen voi odottaa ensimmäiset viikot, ihan hyvin. Joskus sairaaloistakin saa erillaisia näytteitä kotiin. Itse en ainakaan tuota tuttia vielä sairaalassa tarvinnut, vasta parin kuukauden iässä.

Toivottavasti oli apua!

 
räpätinrastas
-vaippaihottumaan tarkoitettua rasvaa
-vaippoja
-tuttipullo
-muutama body ja potkuhousu,kooltaan 60-70cm
-peppupyyheitä,ettei tarvitse aina pestä,älä silti usein käytä
-suppoja
 
räpätinrastas
niin ja tosiaan liivinsuojuksia ja siteitä on itselle hyvä olla.vinkkinä,että kaikkea ei kannata suinpäin ostaa..mikä toiselle on tarpeellista,toiselle ei ole..joten kantsii ehkä myöhemmin hankkia sitten jos näkee tarpeelliseksi.. =)
 
Ihme juttuja... ohhoh.

Mika on nenä-friida?

sinkkivoide? Sinkkia pikkuvauvalle?!

Minen tuommosista ole kuullutkaan, ehka hyva niin.

-Puuvillavaippoja ja puuvillasia pyllyn pyyhkimia (kosteuspyyhejutuissa ihme ainesosia, en kayttaisi omaankaan ihoon semmosia)

-Tein pyyhkeesta tissinsuojia, sain paketillisen kertakayttosia joltain mutta niista tuli tissit kipeiksi ja heitin ne pois (jotain kemikaalia?)

-Vauvan sanky, vaikka nukkui, ja nukkuukin lahes aidin kainalossa...

-Kylpy, ja myohemmin ostettiin mantelioljya kun oli kuiva iho (eteenkin paassa, mutta mantelioljy ollut tosi hyvaa)
ilman saippuiota parjatty vallan mainiosti

Paras vihje tainnut olla tuo PALJON SUKLAATA AIDILLE! :)


Hyvana vihjeena kaverilta sain, ettei kannata laittaa vauvan iholle mitaan mita ei itse soisi. Vauvan iho kun on niin ohkanen...
 
mammuu
meilläkin oli ihan tarpeettomia kaikki rasvat ja saippuat ensimmäiset kuukaudet, vasta pojan ollessa reilu 6kk ruvettiin käyttämään rasvoja ja saippuaa tosi harvoin, en näe mitään syytä käyttää rasvoja, muutakuin ärtyneen ihon hoitoon toki, mutta muuten jos on vähän kuiva iho niin kannattaa jättää rasvaamatta, muuten saat rasvata jatkuvasti! onhan se parempi ostaa vain kaikki tarpeelliset, ja sitten kun on kotiuduttu ja näkee mistä on puute, niin sitten vasta menee ostamaan, niin ei tule turhia ostoksia =)
 
tiiuskainen
SINKKIVOIDE = Se on lastenlääkäreiden ja hoitohenkilökunnan suosittelemaa voidetta. Auttaa hyvin rikkinäiseen ihoon, vaippaihottumaan ja punoittavaan sekä kirvelevään ihoon. Tämä voide ei ole mitään "ytyä" vaan perusvoiteen tyylistä, rasvaista voidetta. Etenkin poikien pippelin punoittumiin on ihan ehdoton!

Ja sitten... Minusta on tyhmää "tuomita" ketään -jokainen ostaa mitä tarvitsee ja mille on käyttöä- Meillään ei ekalla käytetty puhdistuspyyhkeitä, mutta toisella ja kolmannella ne on olleet ehdottomia.

Myöskin se NENÄ-FRIIDA / PIKKUNIISTÄJÄ on ehdoton, koska sillä saa puhdistettua tukkoisen nenän todella hyvin eikä tarvitse pelätä saako pikkuinen hengitettyä.

Tuttipullot + korvike [/u]kannattaa varata. Kannattaa ostaa myöskin toisenlainen tutti siihen tuttipulloon, koska meillä ei ainakaan lapset ole imeneet niistä tuteista, jotka tuttipullossa on valmiina.

CUPLATON-tipat mahavaivojen hoitoon myöskin hyvä hankkia, ne säilyy pitkään!

D-vitamiinitipat (Jekovit tms) myöskin kaappiin valmiiksi, kun niitä aloitetaan 2-viikkoisesta alkaen käyttämään.

HARSOJA lisää. Äitiyspakkauksessahan niitä on muutamia, mutta meillä ne ei ainakaan ole riittäny.

Äidille liivinsuojia, rinnanlämmittimet (jos talvivauva), rintapumppu (esim lainata neuvolasta ym)

Ekojen päivien jälkeen se sitten alkaa luonnistumaan se vauvan hoitaminen ja sitä mukaa tietää itsekin mitä muuta tarvii hankkia.

 

Yhteistyössä