Mitä vauvalle kotiin?

MLL
Tätä on varmaan puitu moneen kertaan, mutta jos joku jaksaisi vastailla. Esikoista odotellaan maaliskuulle, pohjoisessa asustellaan, eli talvivauvaan saa varautua. Millaista vaatetta, minkä verran ja minkä kokosia kannattaisi hommailla? Oon äitiyspakkauksen ottamassa. Mitäs tavaraa suositteletta perus pinnisten ja istuinten lisäksi? Täälä kun pyörii vasta vauvautuneita niin teillä on tuoreessa tiedossa mikä on ollu hyödyllistä tai mitä on jouduttu lähteä hakemaan :) Yritän täälä kartotella itselleni listaa mitä alkaisi hommaamaan pikku hiljaa ja osaisi sitten joulun varalle antaa toiveita sukulaisille/tuttaville jotka innoissaan kyselevät, mitä tarvisi lahjaksi :)

Olen äärimmäisen kiitollinen kaikista vastauksista!
 
Minä hommasin pinnasängyn, jolla ei sinänsä ois ollu niin kiirettä koska vauva (nyt 7vk) nukkui ensimmäisen kk vaunun kopassa. Viihtyi kai siinä paremmin kun se oli pienempi - turvallisen tuntuinen.
Sitterilläkään ei olis ollu kiirettä, siinä saa olla noin kolmiviikkoisesta lähtien. Siinä kannattaa katsoa kaupassa että keinuu hyvin, tuo omani Emman sitteri vähän ikävästi klonksuu. Hoitopöytä on tähän mennessä ollut paljon käytössä, mutta se ei kans ole kyllä pitkäikäinen, varsinkaan meillä kun tuli iso vauva. Siihen kannattaa hommata maun mukainen hoitoalusta - ja sitä voi toki pitää vaikka sängyn päällä tai lattiallakin.
Puuhamatto ja lelukaari ovat olleet nyt pari viikkoa vauvalleni mieluisia, kun pikkuhiljaa oppii seurailemaan juttuja. Mobile sängyssä on kans ollut kiva, vaikkakin virkistää enemmän kuin nukuttaa :)
 
Onnea näin ennakkoon tulevasta perheenlisäyksestä :heart:

Mitäs vauvat sit tarvii..

vaatetta;
- bodyt
- puolipotkarit
- housut/potkarit
- sukkia
- jalkaterälliset unihaalarit

Noita suosin tän mein kuopuksen 1,5kk käytössä. Ollaan nyt siirtymässä kokoon 62cm. Mutta hmm..ehkä 56cm vastasyntyneelle.
Määrällisesti..vähintään vaatekerta/päivä.

Kietasubodyt käteviä vastasyntyneelle;itteä se pukeminen jännitti ja sai miehenki osallistuun ko oli helppoa puettavaa..;)

Pakkauksen haalarit reiluja;mulla käytti niitä esikko vielä 1,5v. ikäisenä. Eli kattoisin kyllä toppahaalarin/toppapussin.
Sit jonkin sortin toppamyssy kans..

-Huppupyyhe kiva noissa kylpytilanteissa.


Hoidollisia;
- talkkia
- suppoja kannattaa hankkii ennakolta ni on sit sen tarpeen tullen.
- vanupuikot
-----------
Noilla pääsee jo alkuun.
Sitte
- ihovoide
- nenänniistäjä

Äidille hankkisin;
- ison kasan siteitä jälkivuotoa ajatellen
- liivinsuojia
- Tutustuisin ennakolta imetysliiveihin mutten ennakolta hankkis ko ihan 1-2kpl.
(esim. babyidea nettikauppana sellanen josta oon tilaillu)
- Tutustuisin myös rintapumppuun ennakolta jotta osaa sen miehen sit tarvittaessa lähettää ostaan ja se tietää millasen tuo..;)
- puklurättejä menee kans.. Ihan jo maidonpyyhkimiseen suupielistäkin.

Varoix ostaisin kyl kans tuttipullon sekä korviketta. Koskaan ei tiedä miten käy. Meillä esim. mulla ei ollu maito vielä noussu ko kotiuduin ja sen takia lisämaitoa jouduin vauvalle antaan; oli ihan kotiutumisen ehtonakin.

Näin äkkiseltään tämmösiä aatoksia..
 
Mä tykkäsin hirveästi Ruskovillan villahaalarista. Ihanan ohut mutta kuitenkin lämmin, ja 60cm meni vastasyntyneestä 3-kuiseksi. Helppo pukea toppahaalarin alle - meillä tosin riitti pääkaupunkiseudulla pelkkä villahaalari ja äp:n makuupussi. Haalarin saa myös hyvin myytyä, jos ei halua säilyttää mahd. seuraaville vaaveille.

Meillä sisävaatteista toimi ylivoimaisesti parhaiten joko vetoketjullinen sukallinen kokopuku (nopein ja helpoin pukea) tai sitten kietaisubody ja puolipotkarit. Kaikki söpöt housut ja pusakat jäi meillä käyttämättä. Meidän neiti ei puklaillut, joten aika vähillä vaatteilla pärjättiin, ehkä 4-5 bodya ja kolmet housut kokoa 56 tai 62.
 
Vaatteista sen verran että 50cm ei kannata kovin paljon ostella, mulla jäi kaikki käyttämättä. Itse olen tykännyt käyttää kietaisubodeja, mieluummin sellaisia joissa on nepparit eikä narut, ne on helppo laittaa päälle. Ei tarvitse pään yli pujotella, varsinkin kun itse olin alkupäivinä todella epävarma kuinka vauvaa käsitellä :)
Ja yöpuvuista olen tykännyt sellaisista jotka napitetaan edestä (tai vetoketju) koska mielestäni on hankalaa pyöritellä vauvaa että saa napit takaa kiinni. Vaippakin on helpompi vaihtaa sellaisissa.

Onnellista odotusta :hug:
 
MLL
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
no sen voin ainakin sanoa, että se äitiyspakkauksen toppapuku on AIIIIIIIIIVAN liian iso vastasyntyneelle! :D
Tätä mietinkin. Onkohan se vauvalle sitten seuraavana talvena sopiva(n. 7kk)? Toimisikohan tolla vasta syntyneellä, ettei olisi ekana keväänä haalaria ollenkaan, vaan käyttäisi sellasta lämpöpussia, minkä saisi turvaistuimen vöihinkin kiinni? Siinä samassa mietin, että jos pärjäisi taljan päällä kuomurattaissa ja skippaisin vaunut kokonaan..
 
MLL
Kiitos kaikille onnitteluista ja vastauksista, sain jo jonkinlaista listaa aikaan. Oon tietty ihan hurmiossa näistä jutuista ja siksi entistä suunnitelmallisempi: Alleviivasin listasta mitä mies voi sanoa sukulaisille, että saa ostaa :D
 
Onnea minultakin :flower: tulevasta vaavista!

Minulla on 2 kk ikäinen poika ja aika vähillä tavaroilla on pärjätty. Aika monen hankinnan voi jättää myöhäisemmäksi, sillä vastasyntynyt ei paljoa tarvitse. Nykyisin nettikaupoista saa hyvin ja ihan muutamassa päivässä kaikkea, jos tulee vauvan kanssa tilanne, ettei pääse ostoksille.

Vaatteita ei kannata hankkia paljon, me ollaan pärjätty äippäpakkauksella ja muutamilla itse hankkimilla bodyilla ja puolipotkareilla. Koska äp:n talvivaatteet on aika reiluja, niin kannattaa varmaan tosiaan ostaa esim. koko 60 villahaalari ja sen seuraksi merinovillainen kypärämyssy sekä toppapussi. Meillä on turvakaukalopussukka fleeceä, jossa lapsi on nyt ensimmäisissä pakkasissa matkustanut ihan normi sisävaatteissa, kypärämyssyssä ja villasukissa. Talvella pärjää siinä varmaan villaisen väliasun kanssa. Samassa pussissa olen nukuttanut välillä myös vaunuissa.

Meillä on Tintun turvakaukalopussi http://www.tinttu.com/verkkokauppa/product_catalog.php?c=13 , mutta niitähän on vaikka minkälaisia olemassa.

Kuten joku muukin mainitsi, on meilläkin jäänyt erilaiset lahjaksi saadut paita-housu-yhdistelmät käyttämättä. 56 cm/62 cm bodyt,puolipotkarit ja jalkaterälliset kokohaalarit nepeillä tai vetoketjulla on kätevimpiä. Kannattaa muuten katsoa, että kaikki perusvaatteet voi pestä samassa lämpötilassa. Mulla jää pitkäksi aikaa odottamaan pesua muutamat 30 ja 40 asteessa pestävät vaatteet. Äp:n vaatteet voi pestä 60 asteessa, samoin kuin harsot (käytän vaippana ja puklurättinä ) kestovaipat, lakanat, pyyhkeet jne.



 
Missäpäin pohjoista asutte? Itse asumme satojen kilometrien päässä kunnollisista kaupoista joten piti hankkia vaikka mitä valmiiksi jo varmuuden vuoksi, jos yhtäkkinen tarve tulee niin ei sitä niin vain haeta kaupasta.

Mulla oli rintapumppu, maidonkerääjät ja rintakumit (näitä piti käyttää jo kotiutuessa).

Sitteri, pinnis, mobile, turvakaukalo. Itkuhälyttimet. Tuttipulloja ja tutteja (pulloja ei sitte kyllä ees tarvittu). Vuodesuoja petarin alle jos sattuu tulee pissavahinkoja. Sellanen jalallinen hoitopöytä/amme-systeemi. Tosi kätevä. Mahtu meillä kylppäriin eikä tarvinnu erikseen kikkailla kylpyammeen kanssa. Ja se on ollu meillä käytössä (pöytä siis) ihan 1,5vuotiaaksi asti.

Sitte ostettiin toppahaalariksi sellanen pussimainen haalari, 56cm muistaakseni. Se äp puku oli tooooosi iso. Meillä tyttö syntyny joulukuussa.

Vaatteista mäki tykkäsin noista kietaisubodeista joissa oli nepparit. Ja puolipotkarit. Ja meillä kyllä käytettiin siinä päällä paita/housut-yhdistelmää. Mutta hupulliset puserot on tosi epäkäytännöllisiä. Yöksi sellanen terällinen haalari. Ja tuo jo mainittu Ruskovillan villahaalari oli tosi ihana.
 
Onnea nyt heti alkuun täältäkin!
Meille esikoinen syntyi 4kk sitten. Muista hommata Imetysliivejä! Vähintään kahdet on oltava! Itsellä oli aluksi vain yhdet ja pikaiseen piti toiset hommata :) Rintaliivisuojia myös! Tein niitä itse ja olikin paljon mukavampia kuin kaupan kertakäyttöiset.
Vauvalle menee äitiyspakkauksen laatikko ensipetinä pari eka kuukautta, eli pinniksellä ei ole kiirettä. Hoitopöytä on kätevä oman selän säästämisen vuoksi.
Todellakin ei kannata 50cm bodyjä hommailla kuin ehkä pari ja loput suosiolla jo numeroa paria isompaa. Harmittaa kun jäi meilläkin paljon vaatteita yhden käytön jälkeen pieneksi :/
Tuttipulloja ainakin se 10 kpl on hyvä varata alkuun ja jos ei pulloa tarvi heti, niin myöhemmin ainakin. Rintapumppu on myös ollut ainakin itselle kultaakin kalliimpi, kun on halunnut lähteä välillä tuulettumaan.
Mukavaa odotusta !
:flower:
 
Kysyit onko äp:n talvihaalari seuraavana talvena sopiva? Meillä poika syntyi 28.2.09 ja silloin ostettiin etukäteen huutonetistä suloinen toppapuku kokoa 62/68. Oli italialainen, joten suht pieni, mutta vauva upposi silti siihenkin. Nyt poika on 8 kk, reilusti yli 70 cm (neuvola-aika parin viikon päästä) ja menee hyvin äp:n haalariin. Siinä lukee koko 68, mutta ainakin meille se on ihan sopiva, eikä poika ole kaikista pienimmästä päästä.

Äp:sta tulee loistokamaa, itse haalin sukallisia "yöpukuja" ja ihan kokopotkareita kietaisubodyen kanssa.
 
Hei!

Aika hyvin listaa on jo tullutkin aikaisemmissa viesteissä =)

Mä en ostanut etukäteen kauheasti mitään ylimääräistä varuiksi. Tosin meillä on kaupatkin suhteellisen lähellä.
Mutta esim. voiteita, talkkia yms. ei olla tarvittu mitään. ÄP:n perusrasvaa muutaman kerran laitettu. Ja niitähän saa kyllä sitten monenlaista ihan hyvinvarustetuisa ruokakaupoistakin.

Meillä kyllä käytettiin muistaakseni 3 vkoa 50 cm:n vaatteita. Tosin yhdessä 56 cm:n vaatteiden kanssa, koska ei niitä pieniä ollut niin paljoa. Ja vaatekertoja meni välillä 3/päivä, kun tyttö oli kova puklailemaan ja kakkaa kun alkoi tulla niin sitä riitti usein kainaloon asti :)

Petivaatteita oli kolmet, periaatteella yhdet käytössä, yhdet pesussa, yhdet kaapissa.

Rintapumppua en ostanut, mutta sairaalasta kotiutuessa sellainen poikettiin ostamaan. Alussa oli pakko pumppailla rintoja, että vauva saisi otteen ja ei hän jaksanut syödä rintoja läheskään tyhjiksi. Pari kertaa oli jo maito niin pakkautunut, että oli jonkunlainen rintatukos tai alkava rintatulehdus päällä.

Meillä on hoitopöytänä vain pehmuste kodinhoitohuoneen pöydällä. Ja kaapissa tavarat. Aivan loistava meille. Lavuaari on vieressä ja kaikki hommat hoituu siinä kätevästi. Nyt alkaa jalat roikkua aika pahasti reunan yli, että en tiedä kuinka kauan vielä voidaan sitä käyttää.

Tuttipulloja ostin varmaan seitsemää sorttia kaikenmaailman koliikkipulloja yms. ja sitten neiti ei juurikaan pullosta juo ja vain Ainun tavallisesta.

Rasvaa kipeisiin nänneihin, rintakumit ja maidonkerääjä on ollut kovassa käytössä.

Sitteri ja puuhamatto tulivat n. kuukauden iässä käyttöön. Pinniksessä meillä nukkui lähes alusta asti.

Mä tykkäsin myös H&M:n imetystopeista.
 
harsot!!! tyttö oli (on) kova pulauttelemaan ja niitä menee koko ajan kaikkeen!

Talkkia tarvittiin kesähelteillä.

Tutteja! Ekana iltana kotona annettiin - onneksi!!! Oli ihan pelastus. :)

Tuttipulloja pari varoiks jos aikoo imettää, enemmän jos ei.

Rintapumppu kannattaa ostaa sit jos tarvii. Mä ostin etukäteen varoiks emman pumpun ja oli aika huono... et sit jos tarvii niin ostaa hyvän tai lainaa joltain tutulta. :)

Lansinohia nänneihin ja ehdottomasti kankaisia liivinsuojuksia. Ei tartu kiinni kipeisiin nänneihin niin kuin kertakäyttöiset paperiversiot!

Meil oli ja on hoitopöytä, nyt alkaa käymään pieneksi kun tyttö on 6kk. Mut ihan ehdoton meillä oli. Paras paikka hoitaa ja vaihtaa vaatteet eikä selkä rasitu.

ÄP:n haalari on nyt sopiva. VAikka siin on tosi tiukat ne hihansuut. En tykkää. Mennään sit tammialesta ostamaan kunnon peuhaushaalari. :)

3vk iässä makoili lelukaaren alla lattialla leikkimatolla ja katseli leluja. :) Olis varmaan pärjänny ilmankin... mut tykkäs!

vaatteista... 50-56 cm oli tarpeen kyllä mut meil oli ehkä muutama vaatekerta liikaa, tyttö alkoi oksentelemaan vasta kun oli reilun 1kk-1,5kk. 56 cm meni tosi lyhyen aikaa kun siinä vaiheessa oli kasvuspurtti ja tyttö kasvoi seitsemän senttiä kolmessa viikossa.... :p 62 meni pitkään! Sit kasvu vähän alkaa hidastumaan niin 68 ja 74 kestääkin jo monta kuukautta mallista riippuen.

Sitteri on hyvä! VAikka tyttö ei siinä ollut kuin muutamaan otteeseen päivän aikana mut silti!

Itkuhälyttimet on meil koko ajan käytössä kun tyttö nukkuu etupihalla vaunuissa ja niihin ei oo suoraa näköyhteyttä.

yöpuvut!!! Niitä joo tarvii. Sellaisia missä on se sukkaosio. Ainakin meidän tyttö alkoi tuossa 3-4kk iässä potkimaan peiton pois! :)

body+housut -yhdistelmä on pienellä paras. :heart: Lindexin velourhousut on hyviä. :)


Onnea matkaan! :) :flower: :flower:
 
aiemmista teksteistä pisti silmään tuttipullot... meillä on tällä hetkellä 3 tuttipulloa käytössä, ja hyvin riittävät. tuon kolmannenkin pullon ostin vasta viime viikolla (tyttö 4,5kk). suosittelen ostamaan ehkäpä joitakin erilaisia tuttipulloja, tai sillä pullotutillahan on enempi merkitystä. MAM-venttiilipulloissa ja Aventin pulloissa on tuttiosa leveä ja hidas virtaus, muistuttavat äidin rinnanmuotoa ja maidoneritystä. säästynette ehkä pullo/rintahämmenyksiltä, jos syötätte vauvaa molemmilla tavoilla.

vaatteista ois kommenttia. ihan pienelle vauvalle ei ehkä ole käytännöllistä potkuhousut. meillä ainakin tyttö piereskeli ja turautteli montakin kertaa tunnissa, ja jos sattui nukkumaan, ni oli inhottava repiä ne potkuhousujen nepit olalta auki, käännellä vauvaa sen takia, ja kurkata vaippaan - aha, ei siellä ollutkaan kakkaa... :kieh: puolipotkuhousut oli tosi käteviä siis! ja siinä on se sukkaosa samassa, varpaat lämpimässä. :xmas:
terällisiä yöpukuja!! jos mahdollista, valitse sellaisia, joista saat puvun avattua jalkopäästä. ei tarvitse riisua koko vauvaa yöllisissä vaipanvaihdoissa =) eli kaksoisvetoketju, tai nepit.
paidat ei oikein toimi, meil ainakin oli paidat korvissa ku vauvaa nosteltiin/nostellaan paljon. bodyt on tosi hyviä!

pukluharsoja!! :)

itkuhälytin, sitteri.. ovat olleet meillä tarpeellisia, mut nääkin ehtii.

kantoliina oli kans kiva alle 3kk ikäisen kanssa. kun viihtyi sylissä, mut itel ois ollu leivän tekemistä, koiran pissatusta, pesukoneen tyhjennystä... yms. :)

muista pitää järki matkassa ku ostelet, ettei tuu turhuuksia! jos teillä on apteekki synnärimatkan varrella, eikä synnytyksen tienoilla oo juhlapyhiä et apteekit ois kiinni, ni unohda ihmeessä esim. rintakumien, maidonkerääjien osto etukäteen. rintapumpun saa prismasta/cittarista, ja synnärillä niitä voi testata et voi sit ostaa mieluisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mapitus:
Onnea nyt heti alkuun täältäkin!
Meille esikoinen syntyi 4kk sitten. Muista hommata Imetysliivejä! Vähintään kahdet on oltava! Itsellä oli aluksi vain yhdet ja pikaiseen piti toiset hommata :) Rintaliivisuojia myös! Tein niitä itse ja olikin paljon mukavampia kuin kaupan kertakäyttöiset.
Vauvalle menee äitiyspakkauksen laatikko ensipetinä pari eka kuukautta, eli pinniksellä ei ole kiirettä. Hoitopöytä on kätevä oman selän säästämisen vuoksi.
Todellakin ei kannata 50cm bodyjä hommailla kuin ehkä pari ja loput suosiolla jo numeroa paria isompaa. Harmittaa kun jäi meilläkin paljon vaatteita yhden käytön jälkeen pieneksi :/
Tuttipulloja ainakin se 10 kpl on hyvä varata alkuun ja jos ei pulloa tarvi heti, niin myöhemmin ainakin. Rintapumppu on myös ollut ainakin itselle kultaakin kalliimpi, kun on halunnut lähteä välillä tuulettumaan.
Mukavaa odotusta !
:flower:
Siis ei niitä pulloja kannata kymmeniä hommata jos ehkä niitä joskus tarttee. Pari kolme riittää alkuun mainiosti ja sitte hankkia lisää jos näyttää siltä että imetys ei onnistu tai haluaa lopettaa sen muuten vaan. Mä imetin vuoden ikään ja siitä siirryttiin suoraan nokkamukiin, tai no jo aiemminkin sai nokkamukista. Pulloja ei koskaan tarvittu, ehkä pari kertaa juonu tuttipullosta.
 
tuttipulloista Meillä oli pari, kolme ihan alkuun. Vaikka imetinkin, halusi iskä välillä antaa pullosta jne. Meillä oli alkuun Ainun pullot, joista ei osannutkaasn imeä maitoa. Kokeiltiin sitten luonnonkumituttia, siitä meni vähän paremmin. Kokeiltiin myös Aventin pulloa, ei siitäkään. Lopulta Prismasta ostin ihan NUK-merkkisen koliikkipullon (siinä ei kyllä mitään venttiilihärpäkkeitä ole!). Pullo on leveäkantainen ja tutti muistuttaa rintaa. Nyt 8kk iässä tyttö vieläkin juo mieluiten maidon siitä pullosta, vaikka nokkamuki jo paljon käytössä.

Rintapumpun laitoin miehen hakemaan ennen kotiutumista. Kaameen kipeetä teki, ku maito nousi ja sitä tuli paljon! Imetysliivejä olin parit hommannut etukäteen, mutta eihän ne mitään sopineet niitten tissien kanssa päälle :D Liian pieniä, vaikka ostinkin suuremmat, mitä kuppikoko oli loppuraskaudessa. Imetystoppeja olin hommannut etukäteen, niillä mentiinkin siihen ast kunnes hommasin sopivan kokoiset liivit. Ja noista Imetystopeista tykkäsin kotiloissa tosi paljon, yöaikaan varsinkin ihana päällä :) Ja pulloihin liittyen kyllä varaisin korviketta kotiin, jos imetys ei sujukaan heti aluksi.

Vaatteita olin varannut suurin osa koossa 62, meillä ne oli sopivat vasta 3kk iässä. Syntyikin pieni tyttö ja olin ostanut liian vähän vaatteita koossa 50-56. Nyt ostaisin enemmän, mutta toisaalta, jos syntyy isompi vauva, niin ne ei mahdu pitkään...Toppapuku saatiin koossa 56, joka oli sekin maaliskuiselle, alle kolmikiloiselle aivan liian suuri! Mutta vähemmän suuri kuin se ÄP-pakkauksen. Meillä oli sen maalis-huhtikuulla tuo toppapuku käytössä ja mielestäni ihan hyvä. Hyvin sai kaukaloonkin sen kanssa. Pakkauksen toppis on nyt meidän 8kk ikäiselle tytölle vielä reilu, vielä voi aukaista taitettavat hihan- ja lahkeensuut. Uskon puvun sopivan koko tämän tulevan talven. Perusvaatteista ihan ykköset on tosiaan muidenkin mainitsemat nepparilliset/nauhalliset kietaisubodyt heti alussa sekä puolipotkarit, sukkahousut ja ihan college/velourhousut. Terälliset yöpuvut oli alkuun kivat, mutta pitkä tyttö kun oli, niin kävivät nopeasti lyhyiksi. Aika nopeesti siirryttiin terättömiin yöpukuihin ja sukat niiden kanssa.

Hoitopöytä oli meillä käytössä tuohon 7kk ikään asti. Säästi alussa kyllä kovasti selkää.

muovitettufrotee tai tms. vauvan sängyn patjan alle ja myös aikuisten sänkyyn, kun vauva paljon vieressä oli yöaikaan. Jos tuli pissat läpite, niin ei ollut sänky märkänä.

Amme meillä on ihan perusmallinen ja lattialla pidetään kylppärissä. Meillä on tulppa pohjassa, kätevää laskee vedet pois kylvyn jälkeen suoraan lattiakaivoon.

Itselle varaisin nyt myös enemmän siteitä jälkivuotoa varten. Sekä särkylääkettä, mä olin ainakin kipeä vielä jonkun aikaa kotona. Vauvalle ei nyt heti alkuun [/b]suppoja tarvitse ostaa, kun niitä ei saa antaa alle 3kk ikäiselle ilman lääkärinmääräystä!

Tässä nyt mitä minulle tuli äkkisestään mieleen. Onnea vauvanodotukseen =)
 
MLL
Kiitos taas valaisevista vastauksista! Olenkin jo jonkin verran saanut tietoa, mitä ollaan saamassa sukulaisilta ja vaatteitakin on parit hommattuna, loput varmaan haen sitten vasta joulun jälkeen kun alkaa nähdä mitä sieltä sukulaisista tulee :)

Toi tuttipullo asia vaikuttaakin yllättävän moni mutkaiselta :D Olin ajatellut vaan yhden tai kaksi pulloa tilata netistä isyyspakkaukseen, mutta liekö ne sitten ihan turhakkeita kun ovat ihan tavis pulloja hauskalla tekstillä. Onneksi tässä on suht lähellä isoja kauppoja joista mies voi sitten tarvittaessa koukata vaikka seittämän sorttiset pullot ja katselin, että sittarissa oli rintapumppujakin, jos tiukka paikka yllättää.

Muutenkin huomaan näistä vastauksista että esim. vaatteet on aika mielipide kysymys, joten taidan keskittyä vaan 56/62 cm vaatteisiin ja hankkia niitä isompia sitten kun tiedän mistä tykkään. Kaipa sitä vauvankin tultua vielä kauppaan joskus pääsee... :whistle:
 
Tuttipulloista; esikoiselle hankittiin varmuuden vuoksi 1 ja sitten myöhemmin haettiin pari lisää. Kuopukselle nuo olivat valmiina, mutta ei ole tarvinnut kuin sitä yhtä. Ja ihan ovat sitä tavallista perusmallia, ja hyvin ovat kelvanneet! Imetän muuten, mutta välillä kun olen pois, isä juottaa pullosta.
Oman kokemuksen pohjalta en suosittele hamstraamaan mitään erikoisuuksia, ellei ole tosi paljon ylimääräistä rahaa eikä sitten jälkeenpäin harmita, että hyvä tavara on jäänyt käyttämättä...

Vaatteet on tosiaan sellainen juttu, että itsekin aloitettiin aika pienellä varastolla ja vasta tosiaan sitten kun näki, että minkälaisia on itse luontevin käyttää, hankittiin lisää. Meillä 4kk vauvalla ollut käytössä lähinnä bodyt ja puolipotkarit, öisin kokohaalari ja ulkoillessa äp:n kevyttoppapuku ja/tai makuupussi ja nyt kylmemmillä ilmoilla se toppapuku. Sisällä kylmemmällä on ollut villaista bodyn ja potkareiden päällä.

Oikeestaan nyt kylmemmillä ilmoilla olen vaatetuksen puolesta kaivannut ainoastaan kunnollista villaista kypärämyssyä, puuvillaiset tulevat ikävän märiksi hiostuessaan. Eli ruskovillan myssy tai vastaava olisi tarkoitus hankkia.

Ja kauppaan pääsee kuin vain päättää lähteä, vauva pärjäilee hyvin isukinkin kanssa... ;)

Vielä voisin sanoa, että enemmän kuin tavaroita, tarvitset AIKAA eli aikaa olla ihan rauhassa vaan vauvan kanssa, ja jos mahdollista, niin aluksi joku muu tekee ruoat ja siivoukset yms. kun itse toivut synnytyksestä, tutustut vauvaan ja opettelet imettämään. Mulla on molemmilla kerroilla ollut oma äiti miehen lisäksi apuna muutaman päivän. Imetys esim. voi viedä alussa ihan hirvittävästi aikaa ennen kuin maito lähtee nousemaan, ja sen kannalta alku kannattaa ottaa rauhallisesti, koska myöhemmin on sitten paljon helpompaa, jos imetys sujuu hyvin. Sori meni vähän ot...
 
MLL meillä on ruskovillan villahaalari ja kypärämyssy ja ne on ihania. :heart: Tosi ohuita, ei kutita, ihanan pehmeitä ja lämpöisiä. Jos on muutama plusaste niin ei tarvii muuta vaunuihin kuin sen ja makuupussin. :) Ja mahtuu ihanasti haalarin alle tarvittaessa. suosittelen! :wave:

Jahas. Nyt pesemään pulloja. Meillä tyttö on siis pelkästään pullolla ja meillä on 4 aventin pulloa maitokäyttöön ja muutama MaMin pullo velliä varten. Hyvin riittää kun pesee usein. :) Eipähän jää lojumaan....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
.

Ja kauppaan pääsee kuin vain päättää lähteä, vauva pärjäilee hyvin isukinkin kanssa... ;)
Eikä sen vauvan kanssa kulkemistakaan kannata pelätä ja stressata, jos pitää lähetä kauppaan niin vauva mukaan vaan :)

Niin ja siis ei tietenkään nyt ihan muutaman päivän ikäistä tietty kannata alkaa kaupoilla roudaamaan mutta aika äkkiä kannattaa siihenkin opetella että kulkee vauvan kanssa, sitä helposti jumittuu sitte kotiin ja on aina sen varassa että joku muu on vauvan kanssa.
 
Nuista vaatteista vielä.. toki on ihan makuasia mistä tykkää, mutta itse tykkäsin kovasti tumppupotkupuvuista mitä hommattiin nuorimmaiselle. Esikoinen oli kova raapimaan itseään pienenä ja olikin alussa posket ihan naarmuilla... tälle nuorimmaiselle hommattiinkin sit noita tumppupotkareita. Olivat ihan mahtavia etenkin sen pari viikkoa kun kynsien leikkaamista ei vielä suositella. Toki tumppubodyt ajaa saman asian =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja L-ouisa:
Onnea näin ennakkoon tulevasta perheenlisäyksestä :heart:

Mitäs vauvat sit tarvii..

vaatetta;
- bodyt
- puolipotkarit
- housut/potkarit
- sukkia
- jalkaterälliset unihaalarit

Noita suosin tän mein kuopuksen 1,5kk käytössä. Ollaan nyt siirtymässä kokoon 62cm. Mutta hmm..ehkä 56cm vastasyntyneelle.
Määrällisesti..vähintään vaatekerta/päivä.

Kietasubodyt käteviä vastasyntyneelle;itteä se pukeminen jännitti ja sai miehenki osallistuun ko oli helppoa puettavaa..;)

Pakkauksen haalarit reiluja;mulla käytti niitä esikko vielä 1,5v. ikäisenä. Eli kattoisin kyllä toppahaalarin/toppapussin.
Sit jonkin sortin toppamyssy kans..

-Huppupyyhe kiva noissa kylpytilanteissa.


Hoidollisia;
- talkkia
- suppoja kannattaa hankkii ennakolta ni on sit sen tarpeen tullen.
- vanupuikot
-----------
Noilla pääsee jo alkuun.
Sitte
- ihovoide
- nenänniistäjä

Äidille hankkisin;
- ison kasan siteitä jälkivuotoa ajatellen
- liivinsuojia
- Tutustuisin ennakolta imetysliiveihin mutten ennakolta hankkis ko ihan 1-2kpl.
(esim. babyidea nettikauppana sellanen josta oon tilaillu)
- Tutustuisin myös rintapumppuun ennakolta jotta osaa sen miehen sit tarvittaessa lähettää ostaan ja se tietää millasen tuo..;)
- puklurättejä menee kans.. Ihan jo maidonpyyhkimiseen suupielistäkin.

Varoix ostaisin kyl kans tuttipullon sekä korviketta. Koskaan ei tiedä miten käy. Meillä esim. mulla ei ollu maito vielä noussu ko kotiuduin ja sen takia lisämaitoa jouduin vauvalle antaan; oli ihan kotiutumisen ehtonakin.

Näin äkkiseltään tämmösiä aatoksia..
suppoja ei saa antaa ennen 3kk ikää? meillä ainakin viikkoa vajaa 3kk pyydettiin tyksiin käymään lasten päivystykseen illalla, kun että oltaisiin annettu kotona suppo.

muoks. ruskovilla on niin pehemää esim johonkin novitan nalleen verrattuna, ihan kun eri maasta. ei kutita varmasti ketään.
 
Suppojahan ei suositella nykyään ensisijaisesti ollenkaan, eikä tosiaan alle 3kk saa antaa ainakaan ilman lääkärin määräystä, joten niitä nyt en kyllä todellakaan ensimmäisenä olisi hankkimassa kotiin vanhenemaan...

Ja tosiaan se Ruskovillan villa on sellaista pehmeää neulosta, muitakin merkkejä toki on samantyyppisiä, mutta nyt en muista.
 

Yhteistyössä