Mitä vastaat 8- vuotiaalle tyttärellesi, kun hän kysyy että mitä tarkoittaa menkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä i t i
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastaisin: ne on yhtä kuin kuukautiset. Eli se tarkoittaa sitä että naisilla tulee verta pimpistä, mut se ei ole vaarallista eikä satu (no joskus kyl voi olla kipeätki menkat mut ne kerkeää kertoa myöhemmin). Vastaisin vain kysymykseen mitä on menkat, en lähtis kertomaan sen tarkemmin mistä ne jotuu jne. Mut 8v:lle on jo muutenki hyvinki syytä selvittää et mitä ne on.. itellä on menkat alkanu 11v:nä.
Selittäisin myös sen että sillon kun naisilla on menkat pidetään sidettä ja tyttö on varmasti nähny niitä sun varastoissa

Siis 8vuotias. Ei hän ole enää mikän ihan pikkulapsi. Jos tuon ikäisille kerrotaan jo avoimesti mistä vauvat tulee ja miten ne mahaan menee niin miksi ei menkoista?

Tarkoittaako AP, että kuukautiset ovat jotenkin niin nolo asia, että niistä ei voi 8-vuotiaalle kertoa?! Hienoa, vieläkin saadaan siis kasvatettua lapsia jotka häpeävät luonnollisia ruumiin toimintoja...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja Ä i t i;22530117:
heh, no ei meillä ainakaan...

no tee vaan sama karhunpalvelus mitä minun äiti teki.
Ei siittä puhuttu mitään ja minulle on järkytys kun ne alko. Ja sittenki piti aina salata milloin ne on ja oli niin hävettävä asia ku olla ja voi.

[QUOTE="vieras";22530127]Siis 8vuotias. Ei hän ole enää mikän ihan pikkulapsi. Jos tuon ikäisille kerrotaan jo avoimesti mistä vauvat tulee ja miten ne mahaan menee niin miksi ei menkoista?[/QUOTE]

Meillä 8v ei kyllä tiedä vielä miten vauva mahaan menee. Ei ole kysynyt, joten en ole ottanut asiakseni alkaa siitä erikseen puhumaan. Sen kyllä tietää, miten vauvat tulee ulos.

Vastaisin ihan kuin se asia on. Kyllä kuukautisista, naisen hedelmällisyydestä ja lasten tulemisesta voi puhua 8-vuotiaan kanssa. Mitä asiallisempi informaatio, sen vähemmän kysymyksiä.

Kerroin ihan juurtajaksaen lapsille, kun kyselivät juuri asiasta. Ja kaikesta muustakin, mitä tulee kun murrosikä alkaa. Kerroin myös, kun tyttäret ovat erillaisia kehoiltaan, että ei oo mikään ihme, jos toisella alkaa menkat ensi vuonna ja toisella vasta 5 vuoden päästä. Lapsien tulemista on sivutettu jo vähän, mutta kyllä kerron miten sekin toimii ja koitan ainakin ahdasmielisesti valistaa siihen suuntaan, ettei sukupuolielämää tarvitse aloittaa vielä yläasteikäisenä.

Mä meidän 7-vuotiaalle vähän aika sitten selvitin kuukautiset, kerroin ihan että kerran kuukaudessa jokaisella naisella tulee verta pimpistä, jos ei odota vauvaa. Ja että se ei ole vaarallista, eikä tee kipeää. Että se kestää muutaman päivän ja loppuu. Se oli sillä selvä. Katsoin tarpeelliseksi kertoa, kun tyttö kovasti ihmetteli mun kuukautissiteitä.

Mulla on itsellä menkat alkaneet 10-vuotiaana, mutta ei mulle kukaan ollut silloin vielä niistä kertonut ja arvatkaa vaan säikähdinkö.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja newbie
Siis halooo!! Tyttäreni kysyi asiaa ja kerroin mitä se tarkoittaa, ehdottomasti ja tietenki kerron kun se asia ei tosiaankaan ole häpeällinen aiha. Kysyin siis teiltä vaan että miten TE kertoisitte. Mun mielestä lapset saa olla lapsia niin kauan ku mahdollista mutta jos kysyy niin tosi kerrotaan. Olisin varmaan aika lähiaikoina kertonut kuukautisista muutenkin hänell.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä i t i;22530222:
Siis halooo!! Tyttäreni kysyi asiaa ja kerroin mitä se tarkoittaa, ehdottomasti ja tietenki kerron kun se asia ei tosiaankaan ole häpeällinen aiha. Kysyin siis teiltä vaan että miten TE kertoisitte. Mun mielestä lapset saa olla lapsia niin kauan ku mahdollista mutta jos kysyy niin tosi kerrotaan. Olisin varmaan aika lähiaikoina kertonut kuukautisista muutenkin hänell.

Kyllä ne lapset on lapsia vaikka kuukautista tietäisivätkin, ja vaikka ne kuukautiset lapsena alkaisivatkin.
Itse olin 9 v.(juuri täyttämässä 10) ja kaverini 10-vuotias kun menkat alkoivat, kukaan ei ollut puhunut mitään asiasta.
Koulussa vähän aihetta sivuttu, mutta kun ne sitten alkoivat, en tiennyt YHTÄÄN mitä tehdä.
Salasin menkat ja kerroin äidille vasta 3 _vuotta_ myöhemmin, en uskaltanut/pystynyt/tiennyt mitä sanoa, se oli niin pelottava asia.
Olisi ollut mahtavaa jakaa se pelko/pakokauhu/itku niinkin normaalista asiasta äitini kanssa,mutta ajattelin että olen jotenkin epänormaali tms. kun kukaan ei aiheesta ollut mitään puhunut.
Vielä monta,monta vuotta myöhemminkin häpesin ja salailin menkkojani.

siis minä en kyllä kykene kuvittelemaan tilannetta, että oma tyttäreni olisi 8v eikä olisi koskaan kuullut kuukautisista... siis hyvänen aika, nehän on luonnollinen asia mitä niitä salaamaan.

Meillä jo 3-v tyttö tietää,mitä ne on. On sattunut paikalle kun vaihdan sidettä. Ei tiedä miksi ne on (siis kuukautiskieerosta), mutta tietää että kaikilla "isoilla tytöillä" ja naisilla on menkat kerran kuussa. Olen sanonut ettei satu vaikka siinä verta onkin.

Juttelen sitten tarkemmin nuo kierrot ja muut kun on isompi.

Mietin itse samaa, koska 5-vuotias poika on joskus kysynyt mitä siteet on. En ole halunnut kertoa verestä, koska on ihan kauhuissaan kaikesta vereen ja haavoihin liittyvästä. Miten kertoisitte ja milloin?

Meillä lapset kyllä tiesivät kuukautisista jo aika pienenä. Kyselivät terveyssiteistäni ja kerroin mitä ne on ja mihin niitä käytetään. Mitään sen enempää en asiaa alkanut avaamaan.

1.luokalla heillä oli jo "seksivalistusta" koulussa. Opettaja kertoi ikätasoon nähden valaisevasti miten lapsia tehdään jne.

[QUOTE="vieras";22530138]no tee vaan sama karhunpalvelus mitä minun äiti teki.
Ei siittä puhuttu mitään ja minulle on järkytys kun ne alko. Ja sittenki piti aina salata milloin ne on ja oli niin hävettävä asia ku olla ja voi.[/QUOTE]

Sama juttu mulla. Mulle ei kerrottu mitään asiasta vaikka sitten kyllä tajusin että ne on kuukautiset.

Omilleni olen kertonut asiasta jo ennen kuukautisten alkamista paitsi 9v. Syksyllä kysyin omalta 10 v, että tietääkö hän mitkä kuukautiset ovat. Ei kuulemma tiennyt, joten kerroin hänelle. 12v kuukautiset olleet jo 2 vuotta säännölliset, joten epäilen kyllä pikkusiskojen asiasta tietävän.

Itse haluan, että omat tyttöni kokevat asian luonnollisena ja osaavat käyttää kuukautisuojia oikein.

Toki kannattaa muistaa ettei kaikilla hedelmällisessä iässä olevilla naisilla ole kuukautisia esim. hormonikierukan takia. Toki tuollaset ehtii selittää myöhemminkin, ei kiire...

[quote="kaisa";22530112]vastaisin: Ne on yhtä kuin kuukautiset. Eli se tarkoittaa sitä että naisilla tulee verta pimpistä, mut se ei ole vaarallista eikä satu (no joskus kyl voi olla kipeätki menkat mut ne kerkeää kertoa myöhemmin). Vastaisin vain kysymykseen mitä on menkat, en lähtis kertomaan sen tarkemmin mistä ne jotuu jne. Mut 8v:lle on jo muutenki hyvinki syytä selvittää et mitä ne on.. Itellä on menkat alkanu 11v:nä.
Selittäisin myös sen että sillon kun naisilla on menkat pidetään sidettä ja tyttö on varmasti nähny niitä sun varastoissa[/quote]

voi vittu häpiä

Nykyään tytöillähän voi alkaa menkat jopa 8-vuotiaana, erityisesti jos on kyseessä aikaisin kehittynyt ja hiukan pullea tapaus. Että kyllä tuon ikäisen vois jo olla ihan hyvä tietää menkoista jotain!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä