MITÄ VARHAISTEINI JA TEINI SAA PUKEA JUHLAAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi elämä sanoi hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi elämä sanoi hän

Vieras
Onko teini-ikäisen tai esiteinin puettava juhlavaatteet viimesen päälle jos ei taho? Eli kuinka tarkkoja olette esim teinienne tai esi-sellaisten päättäjäis-, valmistujais- vaatteissa? Tossa 9-16iässähän tulee oma tyyli, joka voi olla erikoisimmastakin päästä. Miten hoidatte tilanteet, annatteko tyypin pukea mitä sattuu, omalla tyylillä siististi, vai pitääkö olla superjuhlavaate niinku oikeaoppisesti? Mielipiteitä?
Täällä asiaa pohditaan kun tuntuu ettei mikään vaate kelpaa!! =/

Minun mielestä on hyvä opettaa teinillekin, kuinka vaatetuksella kunnioitetaan juhlakalua. Vähän tietty voi olla joustoa nuoren kohdalla, mutta kunhan olisi siistit vaatteet.

koulun kevätjuhlaan voi mennä omantyylisissä siisteissä vermeissä, sukujuhliin (jos sellaisia saattuis tälle kesälle) vaatisin sit "juhlavampaa" tyyliä lasta/nuorta kunnioittaen kuitenkin

No en mä ainakaan poikaa voi pakottaa pukeutumaan mihinkään kravaatteihin, mitä se vihaa. Yritän neuvotella hänet pukeutumaan jollain tavalla arjesta poikkeavasti, yleensä olen saanut hänet laittamaan jonkun kivan kauluspaidan ja farkut. Ja olen katsonut, että tukka on siististi ajeltu pois tai että irokeesi on kammattu ojennukseen.

mun mielestä vähän erilaiset ku arkena, mutta ei missään nimessä esim. skeittikenkiä... meillä ysi laitto viime keväänä koulun päättäjäisiin puvun, ihan oli oma idea, mitä mä vähän kauhistelin, mut näytti puku olevan suurimmalla osalla pojista...

En ole teini-ikäisen nuoren vanhempi - ihan näin alkuun..

Mut on kasvatettu niin, että juhlissa (valmistujaiset, päättäjäiset, häät, hautajaiset...) pukeudutaan juhlavammin kuin tavallisesti. "Ykkösiin" pukeutuminen osoittaa juhlan ja juhlittavan kunnioitusta. Ja milloinkas sitä sitten tälläytyisi, jollei juhliin?

kyllä meillä ainakin tehdään kompromisseja aika lailla ton 15vuotiaan pojan kanssa. ristiäisiin, synttäreille, häihin on riittänyt farkut, kauluspaita auki alle t-paita. hautajaiset on ollut ainoat mihinkä olen pakottanut laittamaan suorat housut. tytöt laittavat mielellään nätit oman tyyliset mekot, mutta nää pojat on hankalampia

kyllä meillä ainakin tehdään kompromisseja aika lailla ton 15vuotiaan pojan kanssa. ristiäisiin, synttäreille, häihin on riittänyt farkut, kauluspaita auki alle t-paita. hautajaiset on ollut ainoat mihinkä olen pakottanut laittamaan suorat housut. tytöt laittavat mielellään nätit oman tyyliset mekot, mutta nää pojat on hankalampia

Välillä just näkee näitä, kun teinit haluaa laittaa juhliin mitä sattuu päälle.Esim. jotkut kauhtuneet lököfarkut ja muka siisti kauluspaita.Kaiken kruunaa vielä arkilenkkarit kuluneet ja likaiset.Onneksi katsotte vähän teinien perään et mitä pukevat juhliin.

Ei ne tytöt aina halua pukea mekkoja. Mitäs sit ku tyttö 13vee sanoo, että hän ei mekkoo laita, hamettakaan ei missään nimessä. Hatulla aikoo lähteä.. Hohhoijaa.. Mikä neuvoksi mikä? Suostuu sentään ihan mielestäni suht siisteihin vaatteisiin, eikä edes farkut sentään. Mut se hiton hattu!???

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Välillä just näkee näitä, kun teinit haluaa laittaa juhliin mitä sattuu päälle.Esim. jotkut kauhtuneet lököfarkut ja muka siisti kauluspaita.Kaiken kruunaa vielä arkilenkkarit kuluneet ja likaiset.Onneksi katsotte vähän teinien perään et mitä pukevat juhliin.

ostan tietenkin joka juhliin uudet farkut ja kauluspaidan, siirtyy sitten juhlien jälkeen arkikäyttöön, en tietenkään laittais mitään vanhoja lököfarkkuja juhliin, usein ostan vielä mustat niin kun kauempaa katsoo menee ihan suorista housuista

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Ei ne tytöt aina halua pukea mekkoja. Mitäs sit ku tyttö 13vee sanoo, että hän ei mekkoo laita, hamettakaan ei missään nimessä. Hatulla aikoo lähteä.. Hohhoijaa.. Mikä neuvoksi mikä? Suostuu sentään ihan mielestäni suht siisteihin vaatteisiin, eikä edes farkut sentään. Mut se hiton hattu!???

laittaisko jotkut siistit caprit, niitä löytyy joka lähtöön

Alkuperäinen kirjoittaja ei:

Minkälainen hattu?

No ku ei tosta hatusta saa selvää. Ei lierihattu eikä taikurihattu eikä lippalakkityylikään. Voiko hatulla lähteä, en ole ihan varma, vaikka kyl se kokonaisuuteen sopisi...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
No ku ei tosta hatusta saa selvää. Ei lierihattu eikä taikurihattu eikä lippalakkityylikään. Voiko hatulla lähteä, en ole ihan varma, vaikka kyl se kokonaisuuteen sopisi...

No anna sen pitää se hattu.

Meitä vähän ihmetytti kun tässä taannoin sukulaiset tuli hääjuhlaamme vanhemmat ihan juhlan luonteeseen sopivasti mutta heidän 2 lasta, silloin 13 ja 11 v olivat pukeutuneet collegehousuihin, huppareihin, T-paitaan ja jalassa lenkkarit. Kaikki muut oli juhlavaatteissa. Meillä itsellä on 2 teiniä, jotka onneksi ymmärtävät että juhliin puetaan juhlavammin ja teinityttömme pukeutuukin hameeseen /mekkoon tms. Poika suoriin housuihin ja kauluspaitaan. Jalassa asuun sopivat kengät. Tämä on mun mielestä tosiaan sitä juhlakalun kunnioittamista ja kuuluu sivistykseen tietää miten kuuluu pukeutua mihinkin tilaisuuteen. =)

No kyllä teini-ikäistenkin tulee pukeutua juhliin juhlavaatteisiin. Farkut ei ole koskaan juhla-asu, mutta ei nyt välttämättä puku kravatteineenkaan ole välttämätön aina. Siltä väliltä kuitenkin löytyy paljon valinnan varaa. itse hieman ihmettelin kun miehen teini-ikäinen sisko esiintyi isänsä syntymäpäivillä vaatteissa joita uskoisin hänen kyllä käyttävän koulussakin. Ihan siistit vaatteet kyllä, mutta ei ollenkaan juhlalliset. Eikä taatusti kyse ollut siitä ettei olisi saanut uusia juhlavaatteita. On loukkaavaa päivänsankaria kohtaa saapua juhlaan arkiaatteissa.

Mulla on 13 ja 12 vuotiaat pikkuveljet ja ne kyllä mielellään laittaa juhlavaatteet juhliin. Joskus, kun mun mielestä jotain liian arkista, niin sanon, et vähän noloja ootte, jos ihan röntyissä tuutte tai ai että on tyylikäs, kun laitat tän ! Tms. Kyllä ne sitte innostuu laittamaan, kun etsii niille mukavat päälle ja juhlavat :)

No se on hienoo, että jollain suostutaan ne suorat housut laittamaan, mutta meillä ei! Meillä jätetään koko juhliin tuleminen tai mökötetään jossain nurkassa. Eipä ole järkeä siinä hommassakaan yhtään! Kun on nolo, niin on nolo... Joka kerta joku kompromissi on täälläkin löydetty. Uudet farkut tai farkkushortsit sekä kauluspaita. Kauluspaitakin pitkin hampain, mutta kuitenkin niin, että lähtee mukaan ja on yhteistyökykyinen! Vaikka kuinka pienemmät pukee kiltisti suoria housuja, mekkoja, kravatteja ym. niin eipä vaikuta teinin pukeutumiseen kyllä millään tavalla! Jalassa on uudet kangaskengät, koska muut ei kelpaa. Ihan siitin näköisiä ovat joka kerta silti olleet, vaikka eivät puvuissa olekaan. Ainakin tosi moni tullut kehumaan, kuinka siististi ovat pojat pukeutuneet! Ihan turhaa ruveta tuollasesta asiasta tappelemaan teinien kanssa. Kyllä he ihan varmasti myöhemmin silti osaavat pukeutua!

Yhteistyössä