Mitä vaaditte 3-vuotiailta?

Gluteus maximus
pitää osata käyttäytyä pöydässä ja syödä ja juoda (meillä välillä tuo käyttäytyminen aika kauheaa), pukea (ainakin yrittää, käydä vessassa itse, Käsienpesut ym. itsenäisesti tässä hiukan alkua.

Meillä poika lähestyy jo 4-vuoden ikää, mutta onhan tässä tätä 3v. elämää eletty.

Helpompi ehkä vastata mitä poika osaa _jos haluaa: pukea itse kaikki muut sisävatteet paitsi ei sukkia, ulkohaalarin osaa vetää päälleen ja talvikengät ja saappaat pukea, syödä osaa itse, käy itse potalla, pyyhkimisessä autetaan vielä, osaa leikata saksilla, 30 palan palapelejä, kirjaimet osaa ja numerot, laskee ainakin 20, osaa kirjoittaa oman nimensä, osaa ajaa apupyöräisellä pyörällä, hiihtää, kiipeillä puihin ja muihin paikkoihin, osaa aika hyvin eri kasveja ja eläimiä.

Ja osaahan tuo pajon muutakin, mutta se mitä harjoitellaan tänä kesänä on vauhtien ottaminen keinussa (osaa kyllä mutta ei viitsi) ja uimista myös. Myös ilman apupyöriä olisi tarkoitus kokeilla pyöräilemistä.

Se mitä vaaditaan pojalta on omatoiminen syöminen, veikan kanssa nätisti leikkiminen, tavaroita ei oteta kaverin kädestä, hyviä käytöstapoja vaaditaan myös, mutta nekin on välillä sellaisia, jotka poika osaa, mutta ei viitsi/halua tehdä. Leikin ja huijauksen avulla saisi tietty useimmat asiat tehdyiksi, mutta aina ei jaksa keksiä mistä narusta nyt vetäisi ja annan asian olla. Kyllä sitä ehtii sitten kun elämä tästä toivottavasti tasottuu ja helpottuu, pikkuveikka kasvaa isommaksi ja saadaan allergiat kuriin ja yöt ehjiksi. Nyt omat voimat on taas aika finaalissa synttärihulinaviikon puolivälissä.

Kiva kun tuli jo kahdelta jotain kerrottavaa. Itselläni on pian 3,5 vuotias poika. Mukava lukea muiden vaatimuksia ja osaamisia. Mitenkäs kyläilyt sujuvat teillä? jos on esim muita lapsia? käyttäytyykö kunnolla?meillä välillä riippuu paikasta. Mutta monasti jos pienempiä niin "minä olen jo iso" esitys alkaa..isompien seurassa taas kunnioittaa isompaa..jännä juttu :)

itellä kohta 3v(2v8kk) poika, osaa pukea ite,laittaa kengät jalkaan, ottaa kaapista vaatteet, vie likaset likapyykkiin, pesee kädet, käy vessassa, siivoa, osaa äitiä auttaa pyykin levityksessä ja astioiden laittamisessa koneeseen ja kaikkea muuta..

mulla tyttö 3v4kk:
Osaa pukea itse kaikki vaatteet myös napit ja vyöt onnistuu, osaa ajaa polkypyörällä,käy vessassa itse,pesee kädet sen jälkeen,ruokailee itse,laittaa cd:n soittimeen,maalaa vesiväreillä,piirtää,osaa laskea 10, osaa monen laulun sanat ulkoa,oppi just r kirjaimen sanomaan.

meillä on tosi voimakas uhma menossa ja käytös siten vaihtelevaa.välillä kaikki rutiinit sujuu mallikkaasti mutta välillä kaikesta väännetään kättä :D kyläilyt yleisesti ottaen sujuu hyvin, mutta leluista tietty tulee riitaa toisten kanssa.

Punaherukka
Meillä on tyttö 2v10kk ja pääsääntöisesti huolehtii itse vessareissut (vieraissa paikoissa autan, samoin kakan jälkeen käyn siistimässä ) + käsipesut. Tyttö osaa syödä itse, voidella leivän, kaataa mehua, avata (löysästi kiinnitetyn) pullonkorkin jne. Myös vaatteiden pukeminen ja vaihtaminen onnistuu jo melko itsenäisesti, tosin sillä varauksella, että välillä saumat on päällä tai kuvapuoli selässä...

Nuo on siis asioita, jotka sujuu tytöltä mutta mitä asioita äitinä oletan tytön osaavan: Vaadin tyttöä hillitsemään huutamista samassa huoneessa, missä vauvaikäinen veli nukkuu. Vaadin, että pikkuveljen leluja ei viedä pihalle eikä tuulikaappiin. Vaadin, että omasta huoneesta kerätään lattia tyhjäksi ennen yöunia. Vaadin, että tyttö kävelee kauppareissut eikä kinua ostoskärryihin. Vaadin, että tyttö jaksaa jo odottaa hieman omaa vuoroaan jos esim. pikkuveli on juuri syömässä, kun tyttö haluaa mehua tai apua jossain asiassa.

Lisäksi toivoisin, että tyttö jaksaisi leikkiä välillä hieman itsekseenkin! Olen aivan kateellinen, kun tuttavaperheissä 3-vuotiaat viihtyvät jo pidempiä aikoja omissa leikeissään eivätkä koko aikaa tarvitse aikuista tai kaveria leikittämään.

Yhteistyössä