Mitä työtä teette te joilla runsaat kuukautiset?

Mulla myös ongelmallista koska joudun työni puolesta pitämään usein sellaista vaatetusta että liian runsas vuoto on monesti tullut läpi. Onhan se noloa pyllistellä jumppatrikoot päällä ja huomata että hups, taas falskaa :( Minulla vuodot runsaantuivat kierukan jälkeen mutta en nyt sitten tiedä mitä pitäisi asialle tehdä kun ei oikein muukaan ehkäisy sovi.

Minä olen niin onnellinen vaihdevuosistani. Kuukautisten aikaan elämä oli yhtä helvettiä ja vieläkin nousee häpeän puna niitä ohivuototilanteita muistellessa. Kerran meni jopa sille vaalealle toimistotuolille
ashamed.gif
.

Lääkkeeksi sain lopulta Cyklokaproneita (2tbl/3x vrk) ja ne jonkin verran helpotti.

Nää hikoilut kyllä kestän :)

Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että runsaiden menkkojen syy pitäisi aina tutkia, sillä jos syy on kuten minulla, niin hoitamattomana jopa syövän mahdollisuus on olemassa. Eli itse kärsin endometriumin hyperplasiasta, joka tarkoittaa kohdun limakalvon liikakasvua, josta vuodot johtuvat. Hoitona mulla tällä hetkellä on hormonikierukka, joka toimiikin loistavasti. Kohdunpoisto on myös mahdollinen, mutta lääkärin kanssa päädyimme nyt alkuun kierukkaan, koska kohdunpoistollakin on komplikaatioriskinsä.

Lisää tietoa hyperplasiasta: PPSHP - Endometriumin hyperplasia

Mulla kyllä todettiinkin syövän esiaste, joka leikattiin. Tiedä sitten oliko sillä yhteyttä runsaisiin kuukautisiin. Tosin kärsin noista jo ihan nuorena tyttönä jo.

Multa on kohtu poistettu runsaiden kuukautisten vuoksi muutama vuosi sitten.Sitä ennen mulla oli hormonikierukka, mikä petti ja tulin raskaaksi.(Rakenneultrassa rv 20+3 huomattiin pikkuisen menehtyneen ja edessä oli kuolleen pikkuisen synnyttäminen).Yritettiin lämpöpallo hoitoa, mutta se epäonnistui.Kokeilin cyklokapronia vuodon hillitsemiseksi, mutta sekään ei toiminut odotetulla tavalla.Leikkaava lääkäri sanoikin, että kohdunpoisto oli tarpeellinen toimenpide kohdallani.Alakautta poistettiin.Sairaslomaa oli muistaakseni kuutisen viikkoa.

Mulla oli todella runsaat menkat vielä 1,5 vuotta sitten. Tyypillistä oli se, että tamponista ja siteestä huolimatta tuli hulahduksia, joita ei edes side ehtinyt imenään. Syyksi paljastui se, että mulla oli kohdussa koko kohdun täyttävä polyyppi ja kohdun suulla pingispallon kokoinen myooma. Nuo vaikuttivat myös siten että menkkojen kesto oli jo 13 päivää ja väli vain 23 päivää. Siis suurinosa kuukaudesta oli menkkoja.

Sain ensi avuksi verenvuotoa hillitsevän lääkityksen ja sitten polyyppi ja myooma poistettiin, ja nyt on hyvä. Menkkojen väli on 28 päivää, vuotoa tulee n. 6 vuorokautta, josta kolmena vuoto on runsaampaa ja olen niin tyytyväinen.

Itse teen it-hommia, palavereista ei vessaan pääse, mutta muuten pystyin käymään riittävän usein. Aina vaan, se riittävän useinkaan ei riittänyt, kun esim. istui ja nousi ylös, saattoi tulla hulahdus, joka sotiki kaiken.

[QUOTE="Tiu";27976548]Hormonikierukka sillä vähenee vuodot...[/QUOTE]

Tuo ei välttämättä ole ratkaisu. Kirjoitin jo eilen iltana tähän ketjuun että minulta poistettiin kohtu myooman takia muutama viikko sitten. Itselläni oli Mirena kierukka, joka aluksi hillitsi vuotoa. Kierukka laitettiin 4 v sittn ja silloin ei vielä ollut myoomaa.

Nyt sitten kun marraskuussa kävin naistentautien polilla sterilisaatioon menon takia, niin
gyne huomas ultrassa että myooma on iso ja kierukka oli siirtyny paikaltaan. Joten
päädyttiin kohdun poistoon.

Koska kohtukin oli suurentunut ja myooma iso, niin sitä ei saatu normaalisti tähystysjutulla alakautta pois
vaan piti tehdä avoleikkaus. Onneksi kuukautiset loppu. Olen nyt siis 36 ja 11 vuotiaasta kuukautiset ollu
ja monia eri juttuja saanu kärsiä kuukautisten takia. 4 ensimmäistä vuotta kamalista kivuista ja yleisesti runsaista vuodoista melkein koko ajan. En jää kaipaamaan kuukautisia millään tavalla, kiitos.

Mulla ollut viimeset 5 v ongelmia menkkojen kans. Kolme viimeistä vuotta syöny Teroluteja tasaamaan noita. Kun en halunnut ehkäisyä. Mulla siis niin että menkat tulee monen kuukauden välein ja sit kun tulee niin ne ei lopu itestään. Kerran oon kaavinnassa ollu tuon takia.

Nyt sit ei loppunu vuoto noilla teroluteillakaan. Sain sit verenvuoto esto lääkityksen mutta hitaasti sekin auttoi. Kävin naistenpolilla ja vaihtoehdot vähissä. Mirena kierukka laitetaan parin kk päästä. Toinen vaihtoehto olis ollu polttaa kohdun limakalvot minkä jälkeen sitte ehkäisylääkitys myös. Viimeisenä sit kohdun poisto.

Ja en kyllä pidä runsaina menkkoja jos pärjää päivän tamponilla ja siteellä. Mulla ne riittää noin tunniksi ja sit on jo polvia myöten märkänä jos ei vessaan pääse. Ap:n tilanne kyllä kuulosti vielä pahemmalle mitä omani. Mut lääkäristä saa apua.
Ei tää oo elämää enää kun vuodot kestää viikkotolkulla (edelliset menkat oli 32 pv) ja sit oli vajaa 3 viikkoa väliä ja taas on viikon jo vuotanu.

[QUOTE="vieras";27977369]Mulla ollut viimeset 5 v ongelmia menkkojen kans. Kolme viimeistä vuotta syöny Teroluteja tasaamaan noita. Kun en halunnut ehkäisyä. Mulla siis niin että menkat tulee monen kuukauden välein ja sit kun tulee niin ne ei lopu itestään. Kerran oon kaavinnassa ollu tuon takia.

Nyt sit ei loppunu vuoto noilla teroluteillakaan. Sain sit verenvuoto esto lääkityksen mutta hitaasti sekin auttoi. Kävin naistenpolilla ja vaihtoehdot vähissä. Mirena kierukka laitetaan parin kk päästä. Toinen vaihtoehto olis ollu polttaa kohdun limakalvot minkä jälkeen sitte ehkäisylääkitys myös. Viimeisenä sit kohdun poisto.

Ja en kyllä pidä runsaina menkkoja jos pärjää päivän tamponilla ja siteellä. Mulla ne riittää noin tunniksi ja sit on jo polvia myöten märkänä jos ei vessaan pääse. Ap:n tilanne kyllä kuulosti vielä pahemmalle mitä omani. Mut lääkäristä saa apua.
Ei tää oo elämää enää kun vuodot kestää viikkotolkulla (edelliset menkat oli 32 pv) ja sit oli vajaa 3 viikkoa väliä ja taas on viikon jo vuotanu.[/QUOTE]

Sun tilanne on kyllä vielä hirveämpi kuin mulla oli, mulla se tamponi ja yöside saattoivat riittää kahdeksi tunniksi - mutta toisaalta ne saattoivat riittää vain 10 minuutiksi kun tuli hulahdus. Ja siinä hulahduksessa kastui kyllä kaikki vaatteetkin sitten samantien, eli mikään ei riittänyt imemään sitä yllättäen tulevaa verta.

Vuotoa mulla oli se 13 päivää kuussa, ja menkkojen väli aiemmasta kirjoituksestani huolimatta vain 21 päivää.

Ennen lapsia kuukautiset olivat erittäin runsaat 5-7 päivää. Käytin aina sekä tamppoonia että sidettä. Esikoisen jälkeen vuoto väheni selkeästi, runsaat ne silti olivat. Toisen jälkeen minulla on ollut niukat kuukautiset, oi autuutta :)

muoks. ja vastaus kysymykseen: aina pääsee vessaan, urheillessa oli hankalaa kun pelit kestivät lähes kaksi tuntia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä