Mitä tulee välttää?

Mitä vältätte kammoksuen raskausaikana? itselläni on raskaus vasta rv 6 vaiheessa, ja satuin vain kauhukseni jostain lukemaan, miten ihmiset välttävät koskemasta omiin lemmikkeihinsä, kukkapenkkeihin, kasvimaahansa jne.
Itselläni on koira ja pihalla kasvimaa, jota intohimoisesti huollan. Maaperästä ilmeisesti voi jotain bakteeria saada, vai? Onko muut kuulleet vastaavia, onko vakavaakin?
Olisiko ihan käsihygieniasta huolehtiminen vain olennaista..
 
kyllä mä ainakin tongin tuolla ulkona kukkapenkeissä ja rapsuttelen koiraa ja kissaa :whistle: mutta oikeesti kun asiat ajattelee maalaisjärjellä niin varmasti selviää raskaudesta ihan turvallisesti, mutta kyllä kädet aina pesen hyvin saippualla...listeria vaara myös kissan ulosteissa, mutta eihän siihen tarvi käsin koskea!
ruuiasta olen ehdottomasti välttänyt kylmäsavulohta ja silliä, koska raa'assa kalassa on se listeria vaara!
 
Joo, kyllä mäkin luotan ihan maalaisjärkeen. Ihmettelen vain, kuinka ihmiset voi antautua tuollaiselle hysterialle. Toki tahdon tehdä kaiken mahdollisimman oikein ja saada kaiken sujumaan hyvin, mutta kohtuus kaikessa. Kyllä meidän koiramaiset olennot saa jatkossakin rapsutuksia ja syliin tulla ;) Ja kukkapenkkien kimppuun taas huomenna :)
 
Kyllä mä kukkapenkissä olen möyhinyt innoissani, mut hanskat kädessä. Ei oo tullut mieleen että siitä haittaa olisi. Kissaa mulla ei ole, mutta en vaihtaisi hiekkistä jos olisi. Siinä on se toksoplasmainfektiovaara, mut kukin tekee tietenkin miten parhaaksi näkee.
Syömisistä olen ollut syömättä maksaa, tuore- ja homejuustoja ja graavikalaa. Muuta en ole tainnut mitenkään erityisesti välttää. Kahvin juontia olen vähentänyt kofeiinin takia, mutta pari kuppia kuitenkin juon päivässä.
 
Kuusenkerkkä
Kissan (ulkoruokinnassa, joka saalistaa) ulosteessa voi olla toksoplasmoosi, joka voi aiheuttaa keskenmenon myöhäisessäkin vaiheessa raskautta. On elävä organismi, siis loisen tyyppinen. Joten hyvä käsihygienia, jos pelaa ulkokissan ulosteen kanssa.

Listeria vaara on noissa homejuustoissa ja graavi- sekä kylmäsavukalassa ja joissakin tuorejuustoissa. Listeria tuhoutuu kuumennuksessa ja tuotteet ovat näin ollen kypsennettyinä turvallisia käyttää (+72C).

Maksassa on runsaasti A-vitamiinia, joka rasvaliukoisena kertyy elimistöön. Liiallinen A-vitamiinin saanti voi aiheuttaa muistaakseni epämuodostumia sikiössä. Eniten kuitenkin olisin huolissani monivitamiini tableteista, jos käytät tarkista ettei A-vitamiinia ole tuotteessa.
 
Vitamiinitableteista tuli mieleeni että olen syönyt Lady Vita tuotetta joka on suunniteltu erityisesti raskaana oleville ja imettäville. En ota niitä säännöllisesti, mutta on hyvä lisä monipuoliseen ruokavalioon (eli otan niitä kun jaksan muistaa).

Tuote on siis turvallinen ja sisältää kaikki tarvittavat vitamiinit...poislukien tuon A- vitamiinin, joka on siis haitallinen. En tarkalleen muista, mutta kuukauden satsi oli vissiin parin kympin luokkaa..

Pakkaus sisältää lisäksi kalsium-tabletteja. Itse saan kalsiumia päivässä kyllä riittävästi maidosta, juustosta, jogurtista jne. joten kalsium tabletteja tulee syötyä vielä harvemmin... ja eiks liiallisesta kalsiumin saannista ole haittaakin...?
(vauvan luusto tulee kovemmaksi eikä jousta riittävästi -> synnytys voi olla sen vuoksi hankalampi) vai oonko ihan hakoteillä? =)

 

Yhteistyössä