Mitä tekisitte tilanteessani?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti

Erota vai ei?

  • kyllä kannattaa

  • ei kannata

  • jatka samaan malliin


Results are only viewable after voting.
vierailija
Otsikossa kysymys. Olen itse lopen uupunut, kyllästynyt ja vittuuntunut tilanteeseen. Teen asiantuntijatyötä, käytännössä työaika 50h/vko, töitä teen myös kotona. Kaksi kouluikäistä lasta. Mies tekee vuorotyötä (itsekin tein ennen hoitotyötä 3-vuorossa). Nyt tilanne on se, että minun harteillani on kaikki. Käyn töissä, hoidan kotityöt, teen ruuat ja huolehdin lapset harrastuksiin.

Mies istuu iltavuoroviikon aamun kotona, kirjaimellisesti. Jos käy kaupassa, ostaa ruokaa vain itselleen ja paistaa uunissa makkaran ja ranskanperunoita. Ei puhettakaan että tekisi koko perheelle ruokaa, niin että meidän olisi helppo käydä syömään kun tullaan töistä ja koulusta. Ei hän kuulemma osaa eikä halua opetella. Siinäpä alan tekemään ruokaa illalla puoli kuusi kun kotiin pääsen. Lapset kiljuu nälkäisenä ja yritän samalla auttaa yhtä kotiläksyissä. Mutta ennen kuin pääsen tekemään ruokaa, on minun siivottava tiskit pöydiltä, kahvinpurut pitkin keittiönpöytiä ja astianpesukone on täynnä puhtaita astioita. Pese pyykkiä, imuroi lattialta hiekat, ruoamurut, pyyhi ruokapöytä jne. Lista on loputon.

Sitten kun saadaan vihdoin syödyksi, niin täytyy katsoa vielä vähän työjuttuja, sitten laittaa lapset nukkumaan, ja taas katsoa työjuttuja ja koittaa rauhoittua seuraavaan työpäivään. Aamuvuorossa jos mies on niin tulee töistä kotiin ja odottaa ruuatta niin kauan että olen kotona ja alkaa hiostamaan että jos voisin tehdä ruokaa.

EN JAKSA! Mitä tekisitte? Erotako, että saan viikon hengähtää?
 
  • Surullinen
Reactions: Elena777
vierailija
Miten olet päästänyt tilanteen tuollaiseksi? Ihan ko jostain 20-vuoden takaa. Meillä edelleen joutuu muistuttamaan asioista, mutta osaa sentään ruokaa tehdä ja imuria heilutella. Saa jopa pyykkikoneen pyörimään tarvittaessa ja osaa omatoimisesti tyhjentää ja täyttää tiskikoneen joka aamu ennen töihin lähtöä, sekä viedä roskat. Tekee ruokaa usein.2
 
vierailija
No huh, ehkä työnteon vähentäminen vois olla yks. Kirjoita kauppalistaa niin voi se mies varmaan napata ainakin samalla ne ruuat kaupasta. Ja tiskikoneen tyhjennys ei ole kohtuuton pyyntö myöskään. Ja kai se osaa jotain eineksiä lämmittää muillekin kuin itselleen. Hernekeittoa, pinaattilettuja jne..
 
vierailija
Tilatkaa SUPERNANNY muutamaksi päiväksi. Hän laatii teille ja teidän kanssanne UUDET SÄÄNNÖT
Olet suostunut liikaa, kyllä minä teen kaiken......kyllä nyt miehen tulee ostaa koko perheen ruuat, jos kerran osaa kaupassa käydä
la lapset mukaan kotitöihin!
Valmista kotiruokaa saa nykyään kaupasta , opeta mies viemään lapset harrastuksiin, tyhjentämään tiski/pesukone. Vähennä työmäärää ettet saa burnoutia.
 
vierailija
Ei miehet ole luonnostaan mitään kotihengettäriä, heitä tulee opettaa ja opettaa, kyllä hekin oppivat, kun kärsivällisesti ja luovasti jaksaa yrittää. Lapset pitää jo pienestä pitäen opettaa tekemään kotitöitä , minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, sanoo sananparsi ja se pitää paikkansa.
 
vierailija
Onko sinulla ylirasittunut vaimo ollenkaan mitään tukiverkostoa, joka auttaa esim. lasten kanssa, tarkoitan mummoja, pappoja, tätejä, enoja, kummeja ja kumminkaimoja?
Sosiaalinen verkosto on tärkeä, ei kukaan yksin jaksa!!
 
yhdessätekeminen
Ruuanlaiton voisi hyvin jakaa osittain miehelle, jos kerran osaa köydä kaupassa- Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. On hyvä valmiiksi suunnitella mitä huomenna syötäisiin. Jos vaikka huomenna on nakit ja muusi, niin kyllä se mies nyt varmaan osaa ostaa nakkipaketin ja perunoita tai valmiin muussiaineksen. jne, Minulla on viisi ruokalajia, joita pyöritän viikon aikana .( Se on enemmän kuin naapurin emäntä, joka keittää joka päivä makkarakeittoa) Idea on siinä, että osaa etukäteen ostaa tietyt ruokatarvikkeet.
Arjen pyörittäminen on sitä, että osaa organisoida ja delegoida. Lapset tyhjentämään tiskikone ja siivoamaan tiskipöytä, sen voi ja pitääkin vaatia lapsilta vähintään.
 

Yhteistyössä