Mitä tekisitte, outo puhelu opettajan kanssa...

  • Viestiketjun aloittaja VanhempiX
  • Ensimmäinen viesti
VanhempiX
Mitä tekisitte mun tilanteessa...

Meillä koululainen joka opettajan mukaan muuttunut nyt apeaksi ja sulkeutuneeksi koulussa. Olemme tästä ymmällämme, koska kotona tyttö on hyvinkin vapautunut oma itsensä. Muutaman kerran on kyllä ilmaissut viime viikkoina ettei haluaisi mennä kouluun..
Eilen puhuin sitten opettajan ja erityisopettajan kanssa puhelimessa tytön asioista. Ja olen ihan puulla päähän lyöty siitä miten tuo puhelu meni..
Halusin kysyä opettajalta muutamaa tyttöä vaivannutta asiaa. Kun kysyin (ja kyllä, ihan asiallisesti), oli opettajan reaktio "ei herranen aika" ja _nauroi_ toisen opettajan kanssa. Sitten kyllä myös vastasi varsinaiseen asiaan. Tämä toistui toistakin asiaa kysyessäni. Plus vielä korotetulla äänellä "anteeksi mitä!" vielä yhteen asiaani ja kovaan ääneen sellainen selitys puheeni päälle, että jouduin rauhallisesti toteamaan hälle ettei minulle tarvitse hermostua.. Ja nämä asiat joita kysyin tosiaan ovat ihan normaaleja lasta (ja minua) mietityttäviä asioita, millään tavalla en syyllistää yrittänyt. Tuosta puhelusta jäi itselle ihan kiusattu ja näyryytetty olo, siis minulle, aikuiselle, puhelusta opettajien kanssa! Enpä ole koskaan moista puhelua aiemmin puhunut ja meillä on sentään neljä koululaista..
Nyt mietityttää, miten opettajat reagoivat lapseeni siellä koulussa, jos kerran puhelussa reaktiot minulle hänen mietteistään olivat jo tätä luokkaa.. ja jos lapsi on siellä apea tms, niin tämä ope ei kovin myötätuntoiselta nyt kyllä vaikuta..
Tyttö on luonteeltaan aika ujo muutenkin.
Mitä siis tekisitte minun tilanteessani? Koulukuraattoria mietin, että jos hälle jotenkin asiasta kertoisi, kun olen lapsen asioista hänen kanssaan jo keskustellut. Mutta lisäongelmia en tytölle tästä haluaisi.. Olisi vaan hyödyllistä jos joku ulkopuolinen tahokin tietäisi tällaisesta, ihan tulevaa ajatellen, tulossa on kuitenkin lapsen asioista palaveri.. Nyt kyllä ahdistaa mennä koko palaveriin. Luotto meni tähän opettajaan :/
 
vierailija
Jatkossa kannattaa tämän tyyppiset ongelmat selvittää Wilman kautta kirjallisena, jolloin opettajat joutuvat todella miettimään asioita ja käsittelemään ne asianmukaisesti.

Näin jää kirjallinen selvitys myös jatkoselvittelyjä varten, jos ongelmat eivät lähde korjaantumaan sekä saat itse rauhassa omaan tahtiin myös jatkaa keskustelua tarvittaessa.

Samalla jää pois ylimieliset naurut ym. joilla selvästi pyrkivät vähättelemään ja luomaan sinulle ikävän tunteen. Tämä on varsinkin naisopettajilla tyypillistä, jos ovat tunneköyhiä suorittajia ja työhönsä väsyneitä.

Palaveriin älä mene yksin. Molemmat vanhemmat osallistuu pakaveriin tai ota mukaan muu läheinen ystävä tueksi.
 
No ompa kurja tilanne!:(

Minä epäilen, että vaikka et syyllistänyt ketään niin sellaisena nykyään opettajat sen ottavat, koska heillä ei ole aikaa (kaikille) tarkkailla tai auttaa tai kysellä/selvittää/puuttua koulussa. Tämän vuoksi he lähtökohtaisesti saattavat ottaa itseensä.
Voi olla, että opettajat saavat vanhemmilta huonoa palautetta mikä entisestään pistää nostamaan takajaloilleen.
Halua kenties on tehdä vaikka ja mitä, mutta aikaa ei. Lisäksi opettajille on tehty melko mahdottomaksi puuttua häiriökäyttäytymiseen tunneilla.

Valitettavasti tilanne on tämä monessa koulussa.

Ehdottomasti hyvä idea tuo kuraattori ja jos mahdollista niin kuraattori tai koulupsykologi mukaan palaveriin, jos ei tähän niin tuleviin?

Vaikea uskoa, että puhelunne vuoksi lapsesi olo kärsisi millään lailla koulussa opettajien vuoksi, uskon, että kyseessä oli vain puolustusreaktio.

Tsemppiä kovasti paljon sinulle ja lapselle, ja jatkossakin kyselet kaikki teitä askarruttavat kysymykset, tottakai!
 
Jatkossa kannattaa tämän tyyppiset ongelmat selvittää Wilman kautta kirjallisena, jolloin opettajat joutuvat todella miettimään asioita ja käsittelemään ne asianmukaisesti.

Näin jää kirjallinen selvitys myös jatkoselvittelyjä varten, jos ongelmat eivät lähde korjaantumaan sekä saat itse rauhassa omaan tahtiin myös jatkaa keskustelua tarvittaessa.

Samalla jää pois ylimieliset naurut ym. joilla selvästi pyrkivät vähättelemään ja luomaan sinulle ikävän tunteen. Tämä on varsinkin naisopettajilla tyypillistä, jos ovat tunneköyhiä suorittajia ja työhönsä väsyneitä.

Palaveriin älä mene yksin. Molemmat vanhemmat osallistuu pakaveriin tai ota mukaan muu läheinen ystävä tueksi.
Hyvin neuvottu!💪👍
 
Minkä ikäisestä lapsesta puhutaan? Kasvu on vaiheita, eli ainakin murrosikäiset ovat taipuvaisia juuri tuontyyppiselle käyttäytymiselle ja toki pitää selvittää ystävyyssuhteet: onko kiusaamista/somekiusaamista jne…
 
vierailija
Kukaan ei tiedä Ap:n esittämistä kysymyksistä yhtään mitään, mutta neuvoja tulee ja opettaja on jo syyllistetty.
Miksi aloittaja ei kerro tarkemmin kysymyksiään opettajalle?
Jos kysymykset olivat asiaan liittyviä, paheksuisin reaktioita.
Jos kysymykset olivat syyllistäviä, provosoivia ja ulkopuolelta kuulun vaikutusmahdollisuuksien, en yhtään ihmettele vastaajien reaktioita asioihin.
Koulun reksihän se on opettajien ja muunkin henkilökunnan lähin esimies.
Jos kokisin itseni "nolatuksi" opettajan taholta, painuisin selvittään asiaa koululle ja keskustelisin alkajaisiksi rehtorin kanssa tilanteesta.
 
vierailija
Kiitos teille ystävällisistä ja tsemppaavista vastauksista!! Kyllä, tilanne on kurja ja huoli lapsesta ja siitä otetaanko hänen asiansa nyt ollenkaan tosissaan koulussa..

Ja nyt harmittaa juurikin, että kyseessä oli puhelu. Wilmaviesteillä tuollaiset reaktiot jäisi pois kokonaan.. eikä tosiaan jäänyt nyt millään tavalla "talteen" nämä heidän reaktiot.

Lapsi on 10v. Aiemmin tänä lukuvuonna oli kaveriensa kanssa jotakin keskinäistä riitaa, mutta ne selvitettiin silloin. Pari päivää sitten oli tilanne, että lapsi oli yrittänyt lähteä koululta kotiin, mikä kuitenkin huomattiin. Minulle on kertonut että halusi lähteä koska oli niin ikävä kotiin.. itse mietin että miten paha olla lapsella oli koulussa ja kokeeko hän ettei voi mennä koulun aikuiselle kertomaan olostaan, jos mieluummin yrittää lähteä kotiin kuin menee kertomaan..
 
vierailija
Kukaan ei tiedä Ap:n esittämistä kysymyksistä yhtään mitään, mutta neuvoja tulee ja opettaja on jo syyllistetty.
Miksi aloittaja ei kerro tarkemmin kysymyksiään opettajalle?
Jos kysymykset olivat asiaan liittyviä, paheksuisin reaktioita.
Jos kysymykset olivat syyllistäviä, provosoivia ja ulkopuolelta kuulun vaikutusmahdollisuuksien, en yhtään ihmettele vastaajien reaktioita asioihin.
Koulun reksihän se on opettajien ja muunkin henkilökunnan lähin esimies.
Jos kokisin itseni "nolatuksi" opettajan taholta, painuisin selvittään asiaa koululle ja keskustelisin alkajaisiksi rehtorin kanssa tilanteesta.
Ok, voin kyllä kertoa minkä tyyppisiä asioita, ei siinä mitään. Lapsi oli miettinyt esimerkiksi pulpettien vaihtoa uuteen järjestykseen, että miksi hän istuu nyt tietyllä kohdalla. Tästä kysyin opettajalta, sanoin että lapsi on tätä miettinyt niin siksi kysyn. Mielestäni ei mitenkään syyllistävä asia kyllä ole tällainen lapsen pohtima "murhe". Olisihan siihen voinut vastata ihan asiallisesti.
 
vierailija
Nyt meinaa mennä lapsi pesuveden mukana. Kyse on nyt vain ja ainoastaan siitä, että koulussa ollaan huolissaan lapsen tilanteesta, joka on hyvä asia. Lapsi on se ykkönen ja vanhemman tulee muistaa se. Reippaasti hoitamaan tilannetta ja vähän enemmän kilpikonnan kilpeä peliin.
 
Kukaan ei tiedä Ap:n esittämistä kysymyksistä yhtään mitään, mutta neuvoja tulee ja opettaja on jo syyllistetty.
Miksi aloittaja ei kerro tarkemmin kysymyksiään opettajalle?
Jos kysymykset olivat asiaan liittyviä, paheksuisin reaktioita.
Jos kysymykset olivat syyllistäviä, provosoivia ja ulkopuolelta kuulun vaikutusmahdollisuuksien, en yhtään ihmettele vastaajien reaktioita asioihin.
Koulun reksihän se on opettajien ja muunkin henkilökunnan lähin esimies.
Jos kokisin itseni "nolatuksi" opettajan taholta, painuisin selvittään asiaa koululle ja keskustelisin alkajaisiksi rehtorin kanssa tilanteesta.
Jos ap kertoo, että eivät olleet syyllistäviä niin sen mukaan mennään. Helppoa, eikö?

Koulut pyrkivät nykyään suojelemaan mainettaan ja valitettavasti ”kivakoulu”/”kiusaamaton koulu” jne. ovat utopiaa, vaikka hyvään tällä pyritään.
Rehtori on koulun keulakuva ja olet oikeassa, on opettajan lähin esimies, mutta itse ottaisin mielummin mukaan kuraattorin tai koulupsykan. He eivät edusta varsinaisesti koulua vaan oppilaita…
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Ja kyseessä tosiaan pienen koulun johtajaopettaja..
Kilpikonnan kilpeä tai ei, niin kyllä tuo reagointitapa oli jo vähän liikaa itselleni. Ehkä olen sitten liian herkkä.
- ap
 
vierailija
Kuka muu sun lapsen etua ajaa jos et sinä?
Ei kukaan muu, sillä tosiasiahan on, että opettajat ovat vihollisia ja kohtelevat juuri sinun lastasi kaltoin.
Lapsen suusta, varsinkin oman lapsensa suusta kuulee aina totuuden ja kun sen kuulee, kannattaa asia tehdä selväksi myös lasta vihaaville tahoille selväsanaisesti.
Meidän lapsi ei tee koskaan mitään väärin ja tehtäväni vastuullisena vanhempana on puuttua myös siihen missä kohdassa luokkaa lapseni haluaa istua.
 
Ja kyseessä tosiaan pienen koulun johtajaopettaja..
Kilpikonnan kilpeä tai ei, niin kyllä tuo reagointitapa oli jo vähän liikaa itselleni. Ehkä olen sitten liian herkkä.
- ap
Varmasti moni yhtyy tähän, että reagointi opettajilta on ollut huono.

Toivottavasti selviää miksi lapsesi käytös on muuttunut, hän on tässä pääasia, et sinä eivätkä opettajat.
 
Ei kukaan muu, sillä tosiasiahan on, että opettajat ovat vihollisia ja kohtelevat juuri sinun lastasi kaltoin.
Lapsen suusta, varsinkin oman lapsensa suusta kuulee aina totuuden ja kun sen kuulee, kannattaa asia tehdä selväksi myös lasta vihaaville tahoille selväsanaisesti.
Meidän lapsi ei tee koskaan mitään väärin ja tehtäväni vastuullisena vanhempana on puuttua myös siihen missä kohdassa luokkaa lapseni haluaa istua.
No on näitäkin!
Yleensä ”häirikkölasten” vanhemmat ovat pahimpia näissä keisseissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Lastasi kiusataan koulussa, sen takia on siellä apea ja sanoo kotona, ei haluaisi mennä. Lapsen voi olla äärettömän vaikea myöntää asiaa vanhemmalle, sillä kiusaamisen kohteeksi joutuminen on äärettömän häpeällistä lapsen/nuoren itsensä mielestä. Kiusaaja voi olla myös opettaja. Kiusaajat voivat myös olla niitä, jotka välillä ovat nk kavereita. Lapsi voi olla hämmentynyt tästäkin.

Se, että edes johtavassa asemassa oleva opettaja ei ota murheitanne tosissaan on hänelle ja koko koululle suureksi häpeäksi.

Todellakin on sinun tehtäväsi puolustaa lastasi kaikin keinoin. Mikäli et saa apua koulustanne, kannattaa harkita muita vaihtoehtoja ennen kuin tilanne kroonistuu, ts lapsella puhkeaa ahdistuneisuushäiriö tai masennus jatkuvan kiusaamisen vuoksi. Koulua voi ehkä vaihtaa ja myös kotikoulu on vaihtoehto. Jos olisin sinä, en jättäisi kiveäkään kääntämättä varmistaakseni lapsen hyvinvoinnin.

Saa olla herkkänahkainen ja sensitiivinen, se on lapsellesi vain hyväksi. Nyt kuitenkin koveta nahkaasi sen verran, että olet piittaamatta opettajien naureskelusta/kiusaamisesta ja vain ajat lapsesi asiaa. Kiusaamisesta voi myös tehdä rikosilmoituksen jos se on vakavaa, lehdistölle voi puhua koulun alennustilasta jne. Älä jää asian kanssa yksin vaan hae apua jos kerran koulu ei auta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä