Mitä tehdään Orkidealle, kun kukat ovat pudonnet?

• Viestiketjun aloittaja LimainenVarpaanväliEtana ei jaksa kirjautua
  • Ensimmäinen viesti
LimainenVarpaanväliEtana ei jaksa kirjautua
Sain keväällä lahjaksi orkidean ja olen ihme ja kumma saanut sen pysymään elossa tähän asti, nyt eilen tippui viimeinen kukka.

Miten kukkaa hoidetaan tästä eteenpäin?

Olen tähän asti upottanut sen kerran viikossa veteen jossa hieman lantaa.
Entäs nyt kun kukkia ei enää ole, eikä yhtään nuppuakaan näyttäisi olevan.

Orkidea aika hankala saada uudelleen kukkimaan. itse olen onnistunut uusintakukitukseen, kun kukka ollut länsi ikkunalla. keväällä tein mullanvaihdon. Sitä puurouhetta laitoin sekä pohjalle salaojaksi että sit pintaan katteeksi. kastelen ihan normaalisti päältä, kun multa aina hieman kuivahtaa. Katteen alla kosteus pysyy aika pitkään. ehkä se kerran viikkoon on hyvä. Sumutella voi, mut aina aamulla, ettei vettä jää lehtihankoihin. Kaasvattelee lehtiä ja juuria väliajan ja sit kesällä alkaa tulla kukkavarret.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Riippuu orkideasta. Se on erittäin helppo, miä en tajua miksi ihmiset väittää sitä vaikeaksi :D Phalaenopsikset miulla elää ja kukoistaa loistavasti.
Yleensä ihmiset kastelee liikaa... Tarttis kastella vaan kerran viikossa.

Mun orkidea kukki lokakuussa,tiputti kukat ja katkoin kuihtuneen kukkavarren. Kastelin kerta viikkoon ja mitään ei tapahtunut. Oli ja nökötti paikallaan koko talven kun odotin kesää että heitän sen sitte pihahommien yhteydessä metsään. En kastellut juuri lainkaan koko talvena. Kissat sen pari kolme kertaa heitti lattialle ja kaavin isompia rouheita takas purkkiin vaan.

Nyt olin sitä kuukaus sitten heittämäs roskiin kun vihdoin viimein sain aikaseks ja päätin viel antaa raukal lähtövedet niin hitto vie,sehän on tehny uusia lehtiä 2kpl. Eli hengissä näyttää olevan :D

Miä
No niin. Kun ne kukat tippuu niin se on hyvinkin elossa vielä, jatketaan samalla kerta viikkoon kastelulla, lannoitetaankin mielellään. Jos se kukkavana kuihtuu niin leikataan pois. Se kasvattaa uuden. Se näyttää raadolta mutta ei ole. Kukkii puolisen vuotta ja lepää saman verran. Näkisittepä miun raadot nyt :D Tikkuja monta kappaletta.

Kukkahattu
Kyllä se siitä toipuu taas.
Sillä välillä voit vaikka katsella kukkivia orkideoita netistä:
Tässä Orchis mascula
http://www.topwalks.net/plants/violet/orchis_mascula_c_more.htm
Sivustosta löytyy valtavasti kukkakuvia, joita saa klikkaamalla isommiksi.

Yhteistyössä