MITÄ TEHDÄ ULKONA 2-VUOTIAAN KANSSA??

• Viestiketjun aloittaja Vieras harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Vieras harmaana
Mitä aktiviteettia keksisin tuolle esikoiselle ulkona? Yleensä poika seisoo puistossa tumput suorana kun ei ole mitään tekemistä ja yritää lähteä sitten juoksemaan läheiselle tielle ym.

Lunta ei ole, hiekkalaatikko on jäässä ja ainoa tekemisen arvoinen näissä lähellä olevissa puistoissa on keinut. Liukumäkeä ei suotu laskemaan. Minulle on vauva mukana vaunuissa joten kaikki kiva ympäristön tutkiminen ei ole mahdollista. Joskus ollaan oltu läheisellä pururadalla kävelemässä ja poika haluaisi kovasti mennä sinne metsään seikkailemaan mutta vaunuilla sinne ei pääse ja en yksinkään voi vauvaa pururadalle jättää.

Olen yrittänyt esitellä luonnon "hienouksia" kuten esim. jäätyneitä kukkia, linnunlaulun kuuntelemista ym. mutta naapuritalon parkkipaikat kiinnostaisivat enemmän. Ja sinnehän en voi lasta päästää toisten autoja käpälöimään.

samaa ongelmaa meidän 2,5 vuotiian kanssa..

kyllä me silti aina jotian ollaan keksitty.. jos pn pikku pakkasta niin rikotaan lätäkköjen jäitä..
keräillään keppejä.. oksia käpyjä ämpäriin.. jos on yhtään plussaa niin joidenkin juttujen alta saa hiekkaa irti..

Kaisa
Mitäs, jos menisitte johonkin metsään kävelemään, siellä ei tarvi kun tallustaa menemään ja aina on jotain katsottavaa ja tutkittavaa. Vaikka johonkin pururadalle tms. Mulla on puoltoistavuotias poika joka rakastaa rekkoja, joten voi olla että me seisotaan jonkun ison tien varrella ja ihmettellän rekkoja ja muita autoja. (Ja joo, ei seisota siinä tienpientareella vaan tietty turvallisen matkan päässä, mistä kuitenkin näkee)

kaisa taas
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Mitäs, jos menisitte johonkin metsään kävelemään, siellä ei tarvi kun tallustaa menemään ja aina on jotain katsottavaa ja tutkittavaa. Vaikka johonkin pururadalle tms. Mulla on puoltoistavuotias poika joka rakastaa rekkoja, joten voi olla että me seisotaan jonkun ison tien varrella ja ihmettellän rekkoja ja muita autoja. (Ja joo, ei seisota siinä tienpientareella vaan tietty turvallisen matkan päässä, mistä kuitenkin näkee)
Oho, en huomannutkaan, että vauva ja vaunut mukana. No sit vaikka johonkin urheilukentälle, mis on iso alue, missä voi juosta pallon kanssa, ja vaunut voi olla siinä kanssa ja itse touhuta mukana. Voi olla, että jos hän ei itse tunnu keksivän tekemistä tai ei halua mennä yksin esim. leikkipuistossa, niin sun vaan täytyy mennä sinne mäkeen ja muualle mukaan. Otat vaunut vaan ihan lähelle.

vieras
no meidän 2,5v kyllä näköjään kleksii tekemistä...koukkii lapiolla maata, oli siellä lunta tai ei, potkii potkumopolla, työntää nukkea rattaissa, tekee ja heittelee "lumipalloja"(kourallinen lunta rukkasessa...), tekee polkuja lumeen(tuohonkaan ei paljoa lunta tarvi), joskus istuu rattaissa tai kävelee rattaiden vierellä.
Sopivasti päälle,ettei oo ihan tönkkö, mut ettei myöskään palele

Työäiti
Jalkapalloa&sählyä voi pelata ulkona, plaston autoja, kivien keräilyä, rappujen harjaamista, pyöräilyä, jääliukumäkeä (liukurilla pystyy laskemaan jos on vaan vähän jäätä), keinumista, kävelyretkiä. Luistelua jäähallissa/ulkojäällä.

Meillä olisi varmaan muuten sama ongelma, mutta onneksi neidillä on kaverina neljä 4-vuotiasta heppua joiden kanssa touhuaa sujuvasti. Ihan uskomatonta tuo noiden mielikuvitus....viime päivät ovat rakentaneen linnuille ruokapaikkaa sellaiseen jäätyneeseen hiekka/lumikasaan.....siellä sojottaa raketin kantoja, keppejä ja käpyjä ja sitten sitä rakennetaan tuntikaupalla ja huutavat taivaalle kurkku suorana "liinnnnuuuuuut tulkaaaa syömäääään".....jos lentää lentskari yli niin sille huudetaan "ottakaaaaaa kyyytiiiiiiin".

Yksi päivä oikein mietin että ensimmäistä lasta piti kasvattaa ja tämä kolmas on kasvanut aivan huomaamatta noiden isompien seassa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no meidän 2,5v kyllä näköjään kleksii tekemistä...koukkii lapiolla maata, oli siellä lunta tai ei, potkii potkumopolla, työntää nukkea rattaissa, tekee ja heittelee "lumipalloja"(kourallinen lunta rukkasessa...), tekee polkuja lumeen(tuohonkaan ei paljoa lunta tarvi), joskus istuu rattaissa tai kävelee rattaiden vierellä.
Sopivasti päälle,ettei oo ihan tönkkö, mut ettei myöskään palele
No kun ei ole mitään "lisävarusteita". Ei omisteta potkumopoa, pyörää eikä nukenvaunuja. Pulkka on mutta täällä länsirannikolla ei ole yhtään lunta, nurmikkoa sitäkin enemmän :/
Poika on vähän huono keksimään mitään sopivaa tekemistä. Yleensä ne kiinnostavat asiat on niitä kiellettyjä, kuten juuri parkkipaikoille karkaaminen.

Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
No kun ei ole mitään "lisävarusteita". Ei omisteta potkumopoa, pyörää eikä nukenvaunuja. Pulkka on mutta täällä länsirannikolla ei ole yhtään lunta, nurmikkoa sitäkin enemmän :/
Liukuri on todella halpa ostaa, muutama euro. Kulkee vaunujen kyydissä helposti. Pyöräkin löytyy edullisesti kirpparilta...

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Liukuri on todella halpa ostaa, muutama euro. Kulkee vaunujen kyydissä helposti. Pyöräkin löytyy edullisesti kirpparilta...
No se ei nyt auta tähän päivään... Pyörä hankitaan kevääksi. Ja ainoa lähellä oleva mäki laskee tuohon parkkipaikalle. Täällä on todella tasaista. Mäkiä ei ole kun seutu on entistä merenpohjaa.
Mäkeä voi laskea Yyterissä silloin kun lunta on. Ja pelle Hermannin puisto on myös pojan suosikki, mutta koska en omista ajokorttia enkä autoa niin päästään sinne vain viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Liukurilla he eivät varmaankaan tee mitään, jos ei kerta luntakana ole

;) Mutta pallolla voi pelata monen laisia pelejä ja ilman palloa voi leikkiä hippaa tai kuurupiilosta. Ja ihan tosi, kyllä vain on kesällä tai lumiaikaan paljon enemän tekemistä ja kylmällä lumettomalla ajalla saa ihan tosissaa keksiä itse niitä juttuja sille pienelle. Kavereiden kanssa kyllä keksivät, mutta yksin on paljon vaikeampi.

Hyviä ehdotuksia on tullut. Olen ihan unohtanut että palloahan voi potkia :D Ei varmaan tullut mieleen kun en itse siitä lapsena innostunut. Ja käpyjen keräily voisi olla myös kiva juttu. Hippa voisi olla myös pojasta kiinnostava, äidille vaan vähemmän päälle ettei tule hiki
:)

MAIJA
Edelleen haluisin korostaa, että ne lapset oppii mallin kautta matkimalla. Sama sisäleikeissä kuin ulkona, eli anna mallia mitä voi tehdä. Esim. pari tyhjää limupulloa tai tölkkiä mukaan ja käyttää niitä keiloina ja pallolla yrittää kaataa, muutama sisälelu mukaan, auto, eläin jne. ja pesee ne kun menee sisälle tai ottaa vakkariulkoleluiks. Kyllä noilla mielikuvitustakin on, mutta sun täytyy näyttää mallia ja esimerkkiä, jos tuntuu että lapsi ei itse keksi.

+
ämpäriin keräillään kaikennäköistä,palloa pelaillaan,sitten on kaikenlaista autoa ja mopoa ja raksaa potkuteltavaksi.lapiom kanssa on vaan ihan muuten vaan kiva heilua,tai sitten ihan kävelylenkkejä

Mä pistän välillä 2,5v:n hommiin pihalla. Eilen oli oikein hyvä sää haravoida viime syksyn lehtiä pois kun ei ollut pakkasta. Samoin oltiin siivoomassa ulkosaunarakennusta ja tyttö oli kivasti apuna kuuraamisessa.
Myös tuo lähtee mielellään kävelyttämään kanssani koiraa ja katselee luonnossa olevia puroja ja ojia, toivoen että näkisi vesieläimiä.

Keinussa tuo viihtyy vain hetken aikaa. Hän tykkää enemmän tehdä ja näpertää kaikenlaista. Käpyjen kerääminen hiekkaämpäriin on siistiä ja mutasoppaa on kiva "keittää" sangossa. Mitä sotkusempaa puhaa, sen kivempaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Mä pistän välillä 2,5v:n hommiin pihalla. Eilen oli oikein hyvä sää haravoida viime syksyn lehtiä pois kun ei ollut pakkasta. Samoin oltiin siivoomassa ulkosaunarakennusta ja tyttö oli kivasti apuna kuuraamisessa.
Myös tuo lähtee mielellään kävelyttämään kanssani koiraa ja katselee luonnossa olevia puroja ja ojia, toivoen että näkisi vesieläimiä.

Keinussa tuo viihtyy vain hetken aikaa. Hän tykkää enemmän tehdä ja näpertää kaikenlaista. Käpyjen kerääminen hiekkaämpäriin on siistiä ja mutasoppaa on kiva "keittää" sangossa. Mitä sotkusempaa puhaa, sen kivempaa. =)
Tällaisina päivinä sitä kaipaa omaa pihaa. Täällä betoniviidakossa tuntuu olevan vain asfalttia ja parkkipaikkoja toisen perään.

vieras
Me käveltiin mm. pururadalla ja metsässä siten, että vauva oli minulla kantoliinassa. Piti vain katsoa reitti siten, ettei joutunut isompaa kantamaan ;) Lisäksi poika tykkää juosta kilpaa puun luota toiselle tai hippaa. Mielikuvitusleikit eli jossain on koti ja jossain kauppa ja taas juostaan edes takas. Pallon potkiminen, potkumopoilu, hiekkaan piirtely läheisellä pallokentällä...
Meillä lapsi keksii enemmän tekemistä kuin äiti. Mulle on aina ollut hankalaa olla pitkä aika itsekseni lasten kanssa leikkikentällä. Siksi yritänkin sopia treffit jonkun muun kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:

Hassua, meillä oli eilen pakkasta liki -20 ja jossain haravoidaan lehtiä ;) !!

Meillä miltei 2-vuotiaan poitsun kanssa kun ulkoillaan niin ei tartte paljon tekemistä keksiä. POitsu ite tutkii ja kävelee ja menee eteenpäin. Meillä sama ongelma ollut tuon parkkipaikkojen kanssa (rivitaloyhteisö) sinne olis kova hinku, mutta nyt jo kyllä yskoo kiellon ettei sinne mene.
Meillä on rattikelkka jossa poika tykkää kovasti istua ja ohjata. Käyty sitten jäällä joka ihan tossa vieressä kävelemässä ja laskettu mäkeä, keinuttu, ajettu aurarekalla ja lastattu lunta kyytiin ja kipattu, heitelty koiralle palloa..ihan mitä mielikuvitus vain sallii =) meillä poika niin "ehtivä" ettei kyllä tartte sille tekemistä keksiä...antaa mennä vaan sinne minne poika menee ja ite meen perässä. yhdessä sit tutkitaan kaikkea...
näin meillä :D

yks vaan
ota autoja mukaan ulos ja etsikää liukumäki. meillä autot laskevat mäkeä samalla poitsun kera. autojen kanssa keksii aina tekemistä. ja kaikki kuraleikithän on ihania, kun on lapio ja ämpäri mukana.

Yhteistyössä