Mitä tehdä. Lapsen kiusaaminen

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
myös äiti
Usko omaa poikaasi jos kertoo että häntä kiusataan -- harva lapsi keksisi tuollaisia juttuja, sehän voi olla "noloa" että joutuu myöntämään että itseä kiusataan, joten älä odota että itse huomaat lisää ennen kuin tilanne pahenee.

Jos lapsesi sanoo kiusaajalle ettei halua leikkiä kiusaajan kanssa ja tämä sanoo "no mene sitten" kuten sanoit, opeta poikasi vastaamaan tyyliin "hyvä juttu, niin menen", tai "joo, mä meen pelaamaan pleikkarilla" tai "meen mun isän kanssa uimaan" tai jotain muuta kivaa ja jos kiusaaja vastaa jotain, poikasi voi vain sanoa "just, hyvä" tai ihan mitä vaan kunhan saa viimeisen sanan ja "voittaa erän". Lapsikiusaajienkin kanssa pitää olla tiukkana, tiedän omasta kokemuksesta, ennen kuin kiusaaminen lisääntyy.

Tärkein asia kuitenkin on että opetat pojallesi ettei hän välitä kiusaamisesta, ettei toinen voi satuttaa häntä sanoilla (esim. ettei hän kuvittele että pitää laihduttaa jos joku on haukkunut). Kerro että kiusaajaa ehkä harmittaa kun poikasi on niin mukava ja kiusaaja itse osaa vain määräillä ja yrittää kontrolloida, joten kiusaaja yrittää latistaa poikaasi, mutta se ei tule onnistumaan. Kun kiusaaja seuraavan kerran sanoo jotain, esim. poikasi on lihava tai tyhmä, sano pojallesi että kurjaa että toinen sanoi noin, mutta sinähän et usko että se on totta, vai mitä, niin kauan että poikasi sanoo, okei, en usko että se on totta. Kuulostaa ehkä hölmöltä mutta toimii kun toistaa tarpeeksi, siis poikasi alkaa uskoa ja voi jatkossa tsempata itseään jos teet tätä systemaattisesti parin kuukauden ajan ja siitä hyvästä itsetunnosta on hyötyä vanhempanakin, koska aina tulee olemaan joku joka ajattelee että meistä jokainen on tyhmä tai jotain muuta, koska kemiat ei pelaa kaikilla aikuisillakaan.

Sitten opeta poikasi sanomaan kiusaajalle jotain tyyliin "voi, voi, sulla on varmasti huono olo kun sanot tollasta, kukahan on sulle sanonut noin rumasti ja mistä olet oppinut noin, puhuuko sun vanhemmat sulle noin ilkeästi, voi raukkaa" jne. Ja sano itse näin kiusaajalle suoraan jos kuulet kiusaamista.

Vielä yksi vaihtoehto on että kutsutte vain tämän kiusaajan teille ja teette kaikkea huippuhauskaa yhdessä (se vaatii kyllä sulta vähän viihdyttämistä) niin että poika haluaa tulla uudestaan ja voitte katsoa loppuuko kiusaaminen siihen.

Jaksamisia teidän perheelle!
 

Yhteistyössä