Mitä tehdä kun soseet ei maistu??!!

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja vailla
Ikää vauvalla vasta 4,5 kk, mutta koska on täysin korvikkeella on soseita nyt syöty ts. maisteltu muutama viikko. Mutta kun ei meinaa mennä sitten millään...

Juotan ensin maidon, joka sekään ei meinaa nyttemmin oikein maistua... ja sitten annan bataattisosetta jonka olen tehnyt itse, niin alkaa muutaman lusikan jälkeen "uikuttamaan" että vähän niin kun itkee muttei kuitenkaan ja sitten alkaa kiemurtelemaan sitterissä. Kaupan maissisose uppoaa ehkä hivenen paremmin kun se on koostumukseltaan parempaa, mutta hyvin pian alkaa siinäkin uikutus ja kiemurtelu. Syötän siksi maidon ensin että sitä tulee juotua, olen kokeillut toisinpäinkin, mutta sitten ei juo maitoa. Mangosose uppoaa kyllä kun sitä annan iltapäivästä. Luumusosetta annetaan välillä myös että maha toimisi.
 
pohojalaane
tätä mäkin ihmettelin, että miksi neiti kyökkii soseita kun yritän syöttää. Mutta söisitkö itse, jos maha on jo maidosta täynnä? Niinpä mä ainakin annan ensin soseet ja sitten maitoa päälle jos haluaa. Mä tosin imetän vielä, mutta eihän se asiaan vaikuta mistä maitonsa saa. Toinen tyttö vähensi soseiden myötä imetystä niin, että huoli juomista enää aamuisin ja iltaisin, eikä se neuvolan tädin mielestä ollu mitenkään ihmeellistä. Soseistahan vauva ravintonsa saa, juo kun on jano =)
 
No jos sun soseet ei oo tarpeeksi sileitä. Minä annoin reilusti vaan kaupan soseita ja ensin niitä hedelmäsoseita, ja silti oppii syömään porkkanaa ja perunaa. Osta niitä hedelmäsoseita niin vot alkaa suu napsaa.
 
Keikas
Silloin, kun mun esikoinen oli vauva, suositus oli, että soseita 4kk:sta lähtien (muuttui seuraavana vuonna). Aloin sit tunnollisesti antaa, ja oli tosi vaikeaa. Jälkeenpäin olen ajatellut, että olis pitänyt unohtaa ne vaikka pariksi viikoksi ja sit yrittää uudestaan. Kuopuksella kun alettiin vasta 5,5-kuisena, niin upposivat heti hyvin. Suosittelen siis pitämään vaikka parin viikon tauon.
 
Meillä oli imetetty vauva ja ekat 10kk lähinnä söi rintamaitoa (ihan sama vaikka olisi ennen imetystä sosetta tarjonnut). Ihan kotisoseita tarjoilin ja reissussa ollessa valmiita, eikä ne sen paremmin menneet alas. Sitten rupes yhtäkkiä syömään kunnon ruokaa ja nykyään on oikein isoruokainen 1v 2kk tyttönen täällä :)

Meidän neiti ei koskaan ole tykännyt kaupan silkinsileistä soseista, kun on niitä hörppinyt sellasella imemis-otteella, mutta rakeisemmalle ruoalle aina avaa suun ammolleen. Nää 1-3v ruoatkin on hirveetä mössöä vaan.
 
aloittaja
Olen tuota tosiaan kokeillut että antaisin maidon vasta soseiden jälkeen, mutta se ei sitten uppoa heti perään, eikä tunnin päästäkään ja nyt kun nuo sosemäärät on vielä hyvin pieniä niin sitten ei nuku päikkäreitäkään kunnolla kun tulee jo nälkä, että en sitten tiedä. Juu kyllä nuo makeat soseet näyttäisi maistuvan. Jotkut vaan sanovat että niitä ei kannattaisi antaa alkuunsa juurin tuon takia ettei sitten huoli noita "suolaisia" soseita, mutta jos ei muutkaan uppoa. Olen itse tehnyt soseen kyllä niin että laitan vielä siivilän läpi ja lisään pari tippaa öljyä että sileää kyllä pitäisi olla, en sitten tiedä. Jospa tämä tästä sitten ajan kanssa. Meillä on vaan näitten soseitten myötä alettu yöllä heräämään useammin syömään maitoa kuin ennen. Maitokaan kun ei oikein maistu päivällä. Saa apteekin korviketta Almiron peptiä ja se on niin pahaa, etten kyllä joisi itsekään.... =)
 
Jos lisäruualle on suuren korvikemäärän vuoksi tarvetta, niin voit aivan hyvin antaa makeita soseita. Minä en ole kahdenkymmenen vuoden aikana tavannut yhtäkään lasta jolle ei-makeat ruuat eivät olisi kelvanneet myöhemmin vaikka hedelmällä onkin kiinteät ruuat aloitettu.
Almironista voi tehdä velliä jos se maistuisi paremmin, tai voit koittaa ihan puuroakin antaa.
 
Aloittaja
Kiitos vinkeistänne! Ehkä se on niin että hiljaa hyvä tulee! Täytyy tosiaan yrittää jatkaa niin että annan iltapäivästä noita hedelmäsoseita kun niistä niin tykkää ja sitten aamupäivästä yritän aina tuota suolaista, ottaa sitten vaikka edes muutaman lusikallisen jos ei muuta.

Mitenkä teillä on onnistunut tuo maidon juominen, elikkä annatteko te maidon ennen vai jälkeen soseita?
 

Yhteistyössä