Mitä tehdä kun lapsi lyö?!

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
Tämä alkoi aika yllättäen muutama kuukausi sitten. Jos jokin asia ei mene lapsen mielen mukaan, hän mottasee. Jos pikkuveli ei leiki niin kuin hän haluaa, niin hän lyö. En tiedä mitä teen tai miten rankaisen lasta tästä kun kieltäminen ei auta, lapsi vaan suuttuu silmittömästi!
 
arestiin välittömästi ikävuosien mukaan minuutteja sit anteeksi pyyntö sekä sinulta että siltä ketä on lyönyt...jälkeenpäin arestin päätteeksi keskustelette asiasta selität että se on väärin, tulee paha eli yms...tietty ikätason mukaisella kielellä..voit myös arestin jälkeen laittaa lapsen yksin leikkimään koska hän lyö. tepsii pian
 
vieras
Onko näit aloituksia useampi :eek: vai mihin mun teksti hävis?

Siis kiellä, estä ja vahdi toistoa toistoa toistoa ja siis oikeesti että et voi kieltää koska lapsi suuttuu? Tottakai pitää kieltää, et meillä EI lyödä piste!
 
Yritä napata kädestä kiinni ennen kuin lapsi saa lyötyä. Tai nappaat kädestä heti kiinni kun on lyönyt ja kiikuta arestiin jäähylle. Sen jälkeen keskustelu ja anteeksi pyyntö.

Ei lapsen suuttumista tarvitse pelätä, sinä olet aikuinen. Anna kiukutella, mutta siellä jäähyllä.
 
ap
ei suostu pyytämään anteeksi, jäähylle vieminen saa aikaan kamanlan raivokohtauksen ja joudun pistämään huoneeseensa ja oikeasti pitämään ovea kiinni jotta ei tule sieltä pois, huutaa ja raivoaa huoneessaan ja yrittää pois. Ei puhettakaan että suostuisi istumaan esim jossain jäähypenkissä. Kiinni jos pidän niin saa myös hirveät kilarit. En yleensä ehdi estämään lyömistä koska mottasee ihan yllättäen ja yhtäkkiä kesken leikin tai pelin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei suostu pyytämään anteeksi, jäähylle vieminen saa aikaan kamanlan raivokohtauksen ja joudun pistämään huoneeseensa ja oikeasti pitämään ovea kiinni jotta ei tule sieltä pois, huutaa ja raivoaa huoneessaan ja yrittää pois. Ei puhettakaan että suostuisi istumaan esim jossain jäähypenkissä. Kiinni jos pidän niin saa myös hirveät kilarit. En yleensä ehdi estämään lyömistä koska mottasee ihan yllättäen ja yhtäkkiä kesken leikin tai pelin.
Minkä ikäinen lapsi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi raivoaa niin sinä aikuinen otat syliin ja pidät paikallaan siellä jäähyllä kunnes talttuu.
joo näin juuri,tiedän lapsen joka oli kauhea kiukkupussi,juuri löi, huusi yms. vanhemmat piti kiinni jäähyn ajan sylissä ja aina jäähylle vaikka sata kertaa päivässä. Nyt seki lapsi on kiltti 9vuotias,enää ei uskois:)
 
näin
Tuo on sellainen helppo asia mikä on aina ja yksiselitteisesti kielletty ja minkä kiellettyydestä ei missään tilanteessa lipsuta. Eli aina kielto ja rangaistus, esim. jäähy, ja se anteeksipyyntö. Vaikka siitä sitten seuraisi lapselle raivari ja alkuun homma olisi kohtuuttoman vaikea hoitaa, mutta silti. Ellei lapsessa ole mitään vikaa niin kyllä hän äkkiä oppii, että yksi mottaisu ei kannata kun seurauksena on tunnin kaikkia turhauttava härdelli.

Eihän teillä vaan ole edes lievää perheväkivaltaa mitä lapset joutuvat näkemään tai vielä pahempaa itse kokemaan?
 
ap
Lapsi on 5v. Ei ole kotona minkäänlaista väkivaltaa, en tajua mistä on oppinut tuon lyömisen..Tai ehkä on ottanut mallia serkustaan 10v joka raivoaa ja lyö äitiään, kun ovat olleet meillä käymässä ja se meidän lapsen lyöminen alkoi niihin aikoihin kun näki pari kertaa tuon serkkunsa raivokohtaukset äitiään kohtaan..
 
hoi
mä tein yhdelle tutulle lapselle, oisko ollu jotain 4v, niin et ku tiesin et tulee lyömään niin tatruin ranteesta ja sanoin et minuahan sinä et lyö! en huutanut vaan tiukasti sanoin. Sen jälkeen ei oo yrittänytkään mua mutta muita on, kun antavat lyödä ja vaan sanoo hiljaa et ei saa.. Lapsi oli sellainen että kun hermostui ( tyhjästä yleensä-> pilalle hemmoteltu) niin kiersi ringissä kaikki läsnäolijat järjestelmällisesti kokeillen, et ketä saa lyödä. Ei ole omia lapsia, mut muahan ei kukaan lyö!
 
hoi
Alkuperäinen kirjoittaja hoi:
mä tein yhdelle tutulle lapselle, oisko ollu jotain 4v, niin et ku tiesin et tulee lyömään niin tatruin ranteesta ja sanoin et minuahan sinä et lyö! en huutanut vaan tiukasti sanoin. Sen jälkeen ei oo yrittänytkään mua mutta muita on, kun antavat lyödä ja vaan sanoo hiljaa et ei saa.. Lapsi oli sellainen että kun hermostui ( tyhjästä yleensä-> pilalle hemmoteltu) niin kiersi ringissä kaikki läsnäolijat järjestelmällisesti kokeillen, et ketä saa lyödä. Ei ole omia lapsia, mut muahan ei kukaan lyö!
Ja vielä.. äitnsä katsoi minua pahasti, vaan mitä sitten! Kun ei kerran hyssyttelevää äitiään usko!
 
huh
Eli tuon ikäisen kanssa asiasta pitäisi jo pystyä keskustelemaan sekä etukäteen että jälkikäteen. Minä ottaisin yhteyttä esim. neuvolapsykologiin ihan jo saadakseni varmasti ammattimaisia vinkkejä tilanteen hoitamiseen plus kyllä tuossa vaiheessa alkaa herätä jo huoli siitä onko lapsi kaikin puolin ihan normaali.
 

Yhteistyössä