Mitä teen tuon vuotavan sektiohaavan kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liinu"

Vieras
Tänään tuli viikko sektiosta ja huomenna pitäs poistaa tikit, mutta kun se vuotaa kudosnestettä... ei ole varsinaisesti auki, mutta jostain välistä varsinkin suihkuttelun jälkeen vuotaa. Ei kai siitä voi tikkejä poistaa, mutta toisaalta voiko niitä enää pitääkään =ó( Sitä nestettä tulee siis ihan niin, että lattialle tulee noin 4 cm halkaisijaltaan oleva lammikko tai kaks.

Olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin näyttämään. Joka tapauksessa menet huomenna ja katsovat mitä sille tekevät. Voisit soittaa vaikka ensin, että lääkäri katsoisi sen.

[QUOTE="vieras";25234561]Olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin näyttämään. Joka tapauksessa menet huomenna ja katsovat mitä sille tekevät. Voisit soittaa vaikka ensin, että lääkäri katsoisi sen.[/QUOTE]
Vuotavaa haavaa pitäisi puhdistaa kaksi kertaa päivässä.

[QUOTE="vieras";25234573]Vuotavaa haavaa pitäisi puhdistaa kaksi kertaa päivässä.[/QUOTE]

Suihkuttelen sitä kolme kertaa päivässä ja kuivailen. Maanantaina pääsin sairaalasta ja sanoivat, että hyvältä näyttää ja hyvä, että vuotaa pois ylimääräistä nestettä. Mutta olen jo epätoivoinen, koska se menee umpeen...

moi,
mene vaan huomenna poistattamaan tikkejä suunnitellusti, niin joku katsoo sen haavan sitten samalla. Jos sulla on siellä nestekertymää eli seroomaa, on parempi, että se tulee pois. Voihan se olla, että haavan pinta aukeaa jostakin kohtaa, kun tikit poistetaan. Mutta se haava paranee kyllä, parempi, että neste pääsee pois. Tai sitten lääkäri voi poistaa sitä nestettä, jos siinä tuntuu kunnon lammikko.

multa poistettiin hätäsektion jälkeen hakaset niin mulla oli pieneltä alueelta hieman auki ja vuoti kudosnestettä. kävin lääkärissä näyttämässä ja ne anto kotiin sellaista haavalappua, olikohan se joku aquagel lappu. sillä parani tosi nopeasti ja hyvin. itsestä tuntui inhottavalta kun oli vähän auki.

Multa poistettiin sektiohaavasta tikit ja vasta silloin huomattiin että haava on keskeltä ja toisesta reunasta auki.Terkka oli sitä mieltä että ei sille enää mitään voi, pitää vaan suihkutella säännöllisesti että paranee eikä tulehdu. Nyt mennyt n. 3 kk ja vielä on haava keskeltä vähän auki ja satunnaisesti vuotaa vähän jotakin. Yhdet antibiootit oon haavan takia syönyt kun oli ehtinyt tulehtua. Tästä kaikesta kiitos lääkärille joka ompeli haavan 4 tikillä.

Oma haava vuoti jo sairaalassa, tulehdusarvot olivat pilvissä. Sain antibioottia suoraan suoneen viikon laitoksessa ja sen jälkeen suun kautta vielä viikon. Jälkitarkastukseen mentäessä valitin edelleen haavan kipeyttä ja sitä että tuntuu kuin jotain olisi sisällä edelleen. Sain puhuttua lääkärin tekemään reijän rokotusneulalla ja yllätys yllätys piälle puoltoista desiä sieltä tulikin kudosnestettä tms. Leikkauksesat 4kk eteen päin haava oli kipeä ja sain ajan ultraan. Siellä oli jokin edelleen, mutta kipu hälveni vähitellen. Että näin.

Alan ihmisten luulis olevan sen takia töissään, että auttaisivat avun tarvitsijoita.

No sanopas muuta. Taisi olla kiire aamukahville. Kyllä on harmittanut monet kerrat mutta minkäs teet asialle enää näin jälkikäteen. Potilasvahinkoilmoitus on käynyt mielessä mut en taida jaksaa.

[QUOTE="böö";25239864]Miten haava paranee, jos se on vähän auki ja tikit poistetaan?? Ja jos vielä vuotaa jotain nestettäkin.[/QUOTE]

Aika huonosti. Arvestakaan ei tule kovin siisti.

Täällä tuore kokemus tuollaisesta! Vauva on nyt 2kk ja toissapäivänä totesin haavan vihdoin olevan kiinni kokonaan, eikä vuoda enää mitään! Ihan älyttömän pitkä toipuminen oli siis minulla, jälkivuotokin loppui jo ajat sitten, mutta haava vaan tihkutteli. Huonosta tikkauksesta terkka sanoi pääosin hitaan paranemisen johtuneen. Yksi lääkekuuri oli tässä välissä ja olin jo ihan kypsä ainaiseen suihkutteluun ja ilmakylpyihin, kun ei sitä nyt jatkuvasti voi päivästä toiseen painella ilman housuja. Pahasti ei mulla siis tulehtunut, mutta ikäänkuin varuiksi kuuri annettiin, pientä hajua oli kirkkaassa vuodossa, jota haavasta tuli.

Käy tosiaan näyttämässä haavaa pian ja varaudu henkisesti pitkään toipumiseen! Ekasta sektiosta mulla haava parani tosi nopeasti, viikon jälkeen en muista enää vaivanneen millään tavalla. Tää toinen oli sitten ihan toisenlainen!

Yhteistyössä