Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? (taloudellinen p***a tilanne)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä oon tämmönen paria vuotta vaille 30-vuotias yksinhuoltaja äitee joka opiskelee. Nyt en sitten kesäks saanut töitä joten jouduin valitettavasti tyytymään toimeentulotukeen...eka toimeentulotuki tuli tililleni 2.7, vaikka hakemuksen olin laittanut jo toukokuun puolivälissä. Eli kesäkuun elin lapsilisällä ja elatuksella ja kun toimeentulotuki tuli tilille meni se luonnollisesti koko raha laskujen maksuun. No sitten kun olin maksanut kaikilla rahoillani laskuja, niin otinpa tuossa sitten parit vipit kesän aikana joka tietenkin vaikutii toimeentulotukeeni, niin että sitä myönnettiin minulle viime kuussa 200e (tyhmyydestä sakotetaan) Tänhetkinen tilanne on se, että juuri laskemani mukaan pitäisi minun maksaa laskuja yli700e edestä ja tilillä on tällähetkellä 100e. Vähän on semmoinen ranteet auki fiilis, kun ei tiedä yhtään miten tästä selvitä :( Mummiltani voisin ehkä saada apua, mutta kun ylpeys ei vaan anna periksi ja pyytää apua häneltä. Nyt saa sitten ruveta haukkumaan miten olen huono ihminen ja miten pystyn näin p*skasti hoitamaan asiani (ihan kun en sitä itse tietäisi)
 
Jaana
En halua haukkua mutta itseaiheutetussa tilanteessa täytyy sen verran nöyrtyä että anoo rahaa esimerkiksi sukulaisilta, jos se vaan on mahdollista. Ymmärrän että nolottaa, olen itsekin joutunut niin joskus tekemään mutta tuntuu että opin siitä.
Toivottavasti kaikki selviää !
 
en tajunnut
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja en tajunnut:
Miten sulla on jatkuvasti noin tajuttoman isoja laskuja?
No nyt on muutamat puhelinlaskut, vuokra, sähkö, netti ja sitten noi hel***in vipit.
Puhelinlaskuun, nettiin ja sähkölaskuun voi pitkälti vaikuttaa omalla kulutuksellaan. Vuokraan saat varmasti asumistukea, jos sossun asiakaskin olet.
 
vieras
pakkohan sitä on ruokaa saada, meinaan siis kun otit vippejä. Ymmärrettävää, kun soskussa on noin pitkät jonot, niin jostain sitä rahaa on saatava. Osittain tilanne kuulosti tutulta. Rahat menee kaikki laskuihin. Mies joutuu usein ottamaan vippejä, vaikka työssä käyvä onkin. Vasta mekin olimme soskun asiakkaita...
 
just
"Nyt saa sitten ruveta haukkumaan miten olen huono ihminen ja miten pystyn näin p*skasti hoitamaan asiani (ihan kun en sitä itse tietäisi)"

Toi on kyllä huono asenne :( ota nyt ittees niskasta kiinni ja hoida jatkossa asiat paremmin
 
vieras
Oot opiskelija, joten oletettavasti olet oikeutettu ottamaan opintolainaa. Ota sitä!!
Otat sen verran kun voit saada kerralla, sitä saa kai puolen vuoden lainan kerralla( tai vuoden, en tiedä nykysysteemiä, kun omasta opiskelusta on jo sen verran monta vuotta) ja maksat tuon pikavipin ym pois.
Ja sit jo opiskeluaikana voit toki lyhentää opintolainaa, mut ei oo pakko. Ja jos sun pitää maksaa nuo laskut ennekuin ehdit opintolainan saada, niin pyydä siltä mummoltas, ja maksa sille ekaks takas tuosta lainasta.
 
sossuntäti
vuokra ja sähköhän pitäisi mennä maksuun toimeentulotuesta...jokaisella on kuitenkin oltava katto päänpäällä ja sähköt. Noissa pikavipeissä näkyy olevan kuntakohtaisia eroja...suosittelen, että vaadit aikaa sosiaalityöntekijälle ja selvität heille mikä tilanteesi on.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja en tajunnut:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja en tajunnut:
Miten sulla on jatkuvasti noin tajuttoman isoja laskuja?
No nyt on muutamat puhelinlaskut, vuokra, sähkö, netti ja sitten noi hel***in vipit.
Puhelinlaskuun, nettiin ja sähkölaskuun voi pitkälti vaikuttaa omalla kulutuksellaan. Vuokraan saat varmasti asumistukea, jos sossun asiakaskin olet.
Puhelinlaskuissa oonkin tehnyt parannuksen (laskut on 40 vähemmän kuin ennen) Nyt siis jotain 30e luokkaa ja netti mulla on kyllä kiinteä ja sähkössä mä kyllä yritän säästää vaan niin hyvin kun voin. Asumistukea kyllä saan, mutta kyllä mä silti maksan vuokraa 200e kuussa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sossuntäti:
vuokra ja sähköhän pitäisi mennä maksuun toimeentulotuesta...jokaisella on kuitenkin oltava katto päänpäällä ja sähköt. Noissa pikavipeissä näkyy olevan kuntakohtaisia eroja...suosittelen, että vaadit aikaa sosiaalityöntekijälle ja selvität heille mikä tilanteesi on.
Mun toimeentulotuki päätöksessä luki, että vuokran maksan itse.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oot opiskelija, joten oletettavasti olet oikeutettu ottamaan opintolainaa. Ota sitä!!
Otat sen verran kun voit saada kerralla, sitä saa kai puolen vuoden lainan kerralla( tai vuoden, en tiedä nykysysteemiä, kun omasta opiskelusta on jo sen verran monta vuotta) ja maksat tuon pikavipin ym pois.
Ja sit jo opiskeluaikana voit toki lyhentää opintolainaa, mut ei oo pakko. Ja jos sun pitää maksaa nuo laskut ennekuin ehdit opintolainan saada, niin pyydä siltä mummoltas, ja maksa sille ekaks takas tuosta lainasta.
En mä saa opintolainaa. Eipä mulla ois mitään hätää, jos mä oisin sen viime viikolla saanut. Sen varaanhan mä kaiken pistinkin, että sillä maksan kaikki laskut, vaan enpä maksakkaan.
 
Mama the strange
Sossuntädin juttusille siitä vaan. Ehkä ne ymmärtää sun tilannettas.
Apua PAKOLLISTEN laskujen maksuun saa myös seurakuntien diakoniatoimistoilta, vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan.
Seuraavan kerran jätät vipit ottamatta ja käyt ennemmin vaikkapa juuri tuolla diakoniatoimistossa, niiltä voi saada maksusitoumuksia ruokakauppaankin, jos on oikein huono tilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oot opiskelija, joten oletettavasti olet oikeutettu ottamaan opintolainaa. Ota sitä!!
Otat sen verran kun voit saada kerralla, sitä saa kai puolen vuoden lainan kerralla( tai vuoden, en tiedä nykysysteemiä, kun omasta opiskelusta on jo sen verran monta vuotta) ja maksat tuon pikavipin ym pois.
Ja sit jo opiskeluaikana voit toki lyhentää opintolainaa, mut ei oo pakko. Ja jos sun pitää maksaa nuo laskut ennekuin ehdit opintolainan saada, niin pyydä siltä mummoltas, ja maksa sille ekaks takas tuosta lainasta.
Tätä mäkin ehdottaisin.
 
hmm...
Puh.lasku 30e/kk, aika paljon? Mulla on sellainen liittymä, että ehkä kolmen kuun välein menee 20e. Ja kyllä ne sossusta vuokran maksaa, jos ei oikeasti ole rahaa, lapsiakin kun on.
Miksi muka et saa opintolainaa, en tajua?!
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Puh.lasku 30e/kk, aika paljon? Mulla on sellainen liittymä, että ehkä kolmen kuun välein menee 20e. Ja kyllä ne sossusta vuokran maksaa, jos ei oikeasti ole rahaa, lapsiakin kun on.
Miksi muka et saa opintolainaa, en tajua?!
no ei ole iso puh.lasku..

miksi et saa opintolainaa? minuakin kiinnostaa.

jaksuja!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Puh.lasku 30e/kk, aika paljon? Mulla on sellainen liittymä, että ehkä kolmen kuun välein menee 20e. Ja kyllä ne sossusta vuokran maksaa, jos ei oikeasti ole rahaa, lapsiakin kun on.
Miksi muka et saa opintolainaa, en tajua?!
no ei ole iso puh.lasku..

miksi et saa opintolainaa? minuakin kiinnostaa.

jaksuja!
Maksoin vähän liian myöhässä tossa keväällä mun tuohi master card laskuni ja loput varmaan voi arvatakkin...
 
Hisu
Opintolainaa jos et saa niin kannattaisiko kysyä pankista käyttölainaa. Maksaisit pienissä erissä pois sitä mukaa kun pystyisit. Ei ihanteellinen vaihtoehto mutta parempi kuin pikavipit.
 
hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Puh.lasku 30e/kk, aika paljon? Mulla on sellainen liittymä, että ehkä kolmen kuun välein menee 20e. Ja kyllä ne sossusta vuokran maksaa, jos ei oikeasti ole rahaa, lapsiakin kun on.
Miksi muka et saa opintolainaa, en tajua?!
no ei ole iso puh.lasku..

miksi et saa opintolainaa? minuakin kiinnostaa.

jaksuja!
Maksoin vähän liian myöhässä tossa keväällä mun tuohi master card laskuni ja loput varmaan voi arvatakkin...
Öh, no siis, jos on rahapulassa korviaan myöten, mitenniin ei oo iso puh.lasku?? En tajua, kun kerran VOI olla pienempikin. Itse soittelen kaikki8 pakolliset puhelut tolla 20e n. 3kk:n välein, eiköhän siitäKIN kannata säästää jos voi?

Jos teillä on mitään lääke tms. menoja, sossu maksaa ne suoraan (maksusitoumus).

Ja tosiaan, vuokrankin, jos niikseen tulee. Mene juttelemaan.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Maksoin vähän liian myöhässä tossa keväällä mun tuohi master card laskuni ja loput varmaan voi arvatakkin...
ei luottotiedot mene siitä että maksat yhden laskun "vähän myöhässä"...
Ei mulla luottotiedot ole mennykkään, vaan se mun laskuni siirty perintään ja kerta sössin tunkin, niin eipä pankki mulle enään mitään laina anna. ymmärrettävistä syistä.
 
Hisu
Tuli mieleen yksi kaveri, jolta luottotiedot mennyt... sai sossun kautta jotain lainaa millä makseli velat pois ja pääsi jaloilleen. En tiedä millä nimikkeellä ja mistä tarkalleen tuota lainaa saa, itse kutsui sitä "köyhien lainaksi". Tietääkö joku paremmin?
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Maksoin vähän liian myöhässä tossa keväällä mun tuohi master card laskuni ja loput varmaan voi arvatakkin...
ei luottotiedot mene siitä että maksat yhden laskun "vähän myöhässä"...
Ei mulla luottotiedot ole mennykkään, vaan se mun laskuni siirty perintään ja kerta sössin tunkin, niin eipä pankki mulle enään mitään laina anna. ymmärrettävistä syistä.
Toinen pankki antaa opintolainaa varmasti, valtiohan sen takaa ja jokainen opiskelija on siihen oikeutettu!!
 

Yhteistyössä