Mitä te tekisitte tässä tapauksessa?

  • Viestiketjun aloittaja Riitu herran vuonna 1921
  • Ensimmäinen viesti
Riitu herran vuonna 1921
3-vuotias poika sai vähän aikaa sitten pikkusiskon ja tahtoi tietää, että "Mistä tuo on otettu" kun näki vauvan ensimmäisen kerran. Poika on tietenkin liian pieni tietämään totuuden, joten hänelle kerrottiin sen löytyneen saunan lauteiden alta ja poika uskoi sen. Olinhan minä naapurin emännän kanssa saunassa kun vauva syntyi, naapurin emäntä oli siis synnytyksessä apuna. Nyt kuitenkin naapurin 6v ja 9v pojat olivat kertoneet tuolle meidän pojalle, että vauva oli kasvanut minun mahassani ja tullut sieltä ulos. Tosin he väittivät, että vauva tuli minun "pepusta". Satuin kuulemaan kun naapurin pojat kertomaan tämän pojalleni ulkona ja näin itse pojat mutta he eivät nähneet minua. Mitä minun pitäisi tehdä? Pitäisikö minun pitää tämä omana salaisuutenani vai kertoa naapurin emännälle mitä heidän poikansa kertoi minun pojalleni? Olihan se poikani korville sopimatonta kuultavaa mitä hän kuuli naapurin pojilta ja haluaisin naapurin emännän tietävän kuinka rumasti hänen poikansa tekivät minun pojalleni puhumalla hänelle tuollaisia mutta naapurin emäntä se juuri auttoi vauvan ja myös tuon pojan maailmaan. Ja kun minä tästä vielä lisää lapsia taatusti saan niin pelkään, että hän ei auta enää minua synnytyksissä jos kerron tästä hänelle. Entä mitä teen pojalleni joka murjottaa kun hänelle ei oltu kerrottu totuutta siitä mistä vauva tuli?
 
vierailija
Voithan sä edelleen leikkiä ettet ole kuullut tai nähnyt mitään. Kyllä kuitenkin nykymaailmassa lapset ymmärtävät jo hyvin varhain asioita vaikka me aikuiset emme sitä tahtoisikaan. Muistan jo kahdeksan vuotta sitten melkein jo ekaluokkalaiset opiskelevat jo ihmisen biologiaa, joten kyllä nämäkin jutut varmasti tulevat lapsesi eteen ennemmin tai myöhemmin. Toki voit myös jutella lapsesi kanssa asioista johonkin sävyyn ei ehkä ihan suoraan vaan jollain lapsen näkökulmasta käsin.
 
vierailija
Ohje pienen lapsen äidille. Kun lapsi kysyy jotain niin vastaa vain siihen kysymykseen ei lisäselityksiä. Pieni lapsi on kuin rakentuva tiilitalo, johonka kerros kerrokselta lisätään ja laajennetaan dataa. Lapsi kysyy ymmärtämyksensä rajallisia kysymyksiä ei muuta.
 

Yhteistyössä