Mitä tarkoittaa viidesläinen

  • Viestiketjun aloittaja Tittamaariia
  • Ensimmäinen viesti
minä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliike
Viides herätysliike (eli viidesläisyys, viitoslaisuus tai femmalaisuus, tunnetaan myös uuspietisminä) on yhteisnimitys Suomessa ennen toista maailmansotaa ja sen jälkeen syntyneelle herätyskristillisyydelle. Se muodostaa oman Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä toimivan herätysliikkeensä. Järjestysnumerossaan se on evankelis-luterilaisen kirkon "virallisista" herätysliikkeistä viides, koska se syntyi 1900-luvulla perinteisten 1800-luvulla syntyneiden rukoilevaisuuden, herännäisyyden, evankelisuuden ja lestadiolaisuuden jälkeen...
 
Ev lut kirkon herätysliike, lapsikaste.

"Viidesläisyys on hajanainen, eikä sillä ole selvää keskusjohtoa. Se koostuu eri järjestöistä, joista merkittävimmät ovat Suomen Raamattuopisto (SRO), Suomen Raamattuopiston säätiö (SROS), Kansan Raamattuseura (KRS) ja Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys (SEKL), joka on suurin ja laajin viidesläisistä liikkeistä"
 
Tarkoittaa kansanlähetystä eli ev.lut. kirkon yhtä herätysliikettä. Kansanlähetyksellä ei ole "omaa" kastetta vaan tunnustaa siis kirkon lapsikasteen. Hivenen karismaattisempi (eli Pyhän Hengen toimintaa korostava) kuin kirkko ja sen herätysliikkeet muuten, ja siksi yhteistyö mm. vapaaseurakuntien ja helluntaiseurakuntien kanssa tuntuu olevan vähän helpompaa kuin kirkolla keskimäärin... tai ainakin itse oon näin tuntenut. =)
 

Yhteistyössä