Mitä tarkoittaa "tuloraja / ka" palkkalaskelmassa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihan hukassa

Vieras
Sain palkkakuitin tänään, ja katselin että ihan pirusti on verotettu. Laskimella katsoin että about 34 % on veroa, vaikka veroprosenttina on 21 %.

Tuloraja / vv ei tietenkään ole vielä tässä vaiheessa vuotta ylittynyt, mutta joku ihme tuloraja/ka (inkomst gr./pe) kylläkin.

Googlella en vain löytänyt että mitä tuo ka tarkoittaa :O

Argh, miksi nuo palkkakuitit pitää kirjoittaa tuollaisella salakielellä ettei normi-ihminen niistä tajua mitään...
Soittelen palkanlaskentaan huomenna, mutta ajattelin jos täällä ensin vähän viisastuisi ettei ihan tyhmiä siltä palkanlaskijalta kysele :D

Tuloraja palkkakaudelle. Eli jos olet valinnut verokortin jossa on kuukausittain tuloraja eikä yhtä rajaa koko vuodeksi. Yleisempi on se että määritellään kuukausittainen tuloraja. Vuorotyötä tai epäsäännöllistä työtä tekevät valitsevat sitten tuon koko vuoden tulorajan jolloin voi käydä niin että esim koko marras- ja joulukuun palkat menee lisäprosentilla kun raja on ylittynyt.

[QUOTE="Vieraana";30049304]Tuloraja palkkakaudelle. Eli jos olet valinnut verokortin jossa on kuukausittain tuloraja eikä yhtä rajaa koko vuodeksi. Yleisempi on se että määritellään kuukausittainen tuloraja. Vuorotyötä tai epäsäännöllistä työtä tekevät valitsevat sitten tuon koko vuoden tulorajan jolloin voi käydä niin että esim koko marras- ja joulukuun palkat menee lisäprosentilla kun raja on ylittynyt.[/QUOTE]

Mutta omasta mielestäni kyllä ruksin verokortista tuon yhden rajan koko vuodeksi epäsäännöllisen työaikani takia.

Ja mitä se palkkakausi tarkoittaa? Itse olen pienituloinen ja tuo "ka:n" raja on lähempänä kymppitonnia ja se olen mukamas nyt ylittänyt noin satasella :O :?

[QUOTE="joopa";30049333]Alkoi 1.2. eli voi hyvinkin olla tuloraja täyttynyt.[/QUOTE]

Mutta tammikuussa en kylläkään tienannut niin suurta määrää kuin mitä noiden erotus on...
No, saa nähdä mitä kapulakieltä sieltä palkanlaskennasta tulee :D

:| Höh. Nyt kun tuota verokortin puolikasta katselen, niin näyttäis siltä että palkanlaskennassa onkin pistänyt sen A:n minulle, eli kuukausitulorajan.
Olen ihan varma että ruksin kohdan B, mutta empä tietenkään ottanut kopiota itselleni, joten todisteitahan minulla ei siitä ole, huoh!

Ja koska tuo ka joka tämänpäiväisessä palkkakuitissa on tasan 1/3 vuositulorajasta, niin senhän täytyy tarkoittaa 4 kuukautta? Ja helmikuusta 4kk eteenpäin on kesäkuu. Joten kaipa tuo jollain epäloogisella tavalla on totta.

Hassua vain että joka kuukausi minulle on sitä palkkaa tullut 0-300 euroa vähemmän kuin tuo kk-raja, joten outoa miten se nyt yhtäkkiä onkin ylittynyt?!?

Ei voi muuta kuin soitella ja ihmetellä.

Loma-ajanpalkka ja lomarahat usein menevät yli ton peruskuukausirajan ainakin tuntityöntekijöillä... Eli oletko ollu lomalla?

Itse lomailen vasta syksyllä, mutta lomarahathan tulevat nyt lähikuukausina. Kiva tietää että menee heti tuo 40,5 % niistäkin prkl.

Viime vuoden palkkakuitissa näkyy että on porrastettu veroprosentti, ja ainakin pitkälle syksyyn olen pärjännyt 17,5 %:lla. Palautuksiakin tuli ihan kiitettävästi.
Nyt (samat tulot kuin viime vuonna) laitoin jo valmiiksi 21 %, ja silti sitten otetaan osa kk-tuloista tuolla 40,5 %... Että sapettaa.

Muutosverokortillahan tämä vissiin sitten selviää jos ei palkanlaskenta myönnä mokanneensa??

Juu, olen jo siellä :D
Mutta nyt kun pistin nuo arvioidun vuoden bruttotulon ja sitten nuo kertyneet bruttotulot ja ennakonpidätykset, niin tuo laskuri pisti sinne 15 % perusprosentiksi!?!

Eikä sitä vissiin saa tuolta muutettua, joten onko ihan OK tuohon muutosverokorttiinkin pistää kuulakärkikynällä se haluttu veroprosentti?

Ei ole ok. Jos haluat muuttaa veroprosenttia alaspäin sun pitää tilata verottajalta uusi verokortti. Jos nostat prosenttia voit tehdä sen ilmoittamalla palkanlaskentaan.

Juu, olen jo siellä :D
Mutta nyt kun pistin nuo arvioidun vuoden bruttotulon ja sitten nuo kertyneet bruttotulot ja ennakonpidätykset, niin tuo laskuri pisti sinne 15 % perusprosentiksi!?!

Eikä sitä vissiin saa tuolta muutettua, joten onko ihan OK tuohon muutosverokorttiinkin pistää kuulakärkikynällä se haluttu veroprosentti?

Mielestäni sinun ei kannata muuttaa verokorttia yhtään mitenkään ennen kuin olet selvittänyt mikä vanhassa on mennyt vikaan.

[QUOTE="www";30049679]Mielestäni sinun ei kannata muuttaa verokorttia yhtään mitenkään ennen kuin olet selvittänyt mikä vanhassa on mennyt vikaan.[/QUOTE]

Vikaan on mennyt että on se kuukausittainen tuloraja eikä se vuosituloraja jonka kyllä ruksin. Muistan että pari nuorta työkaveria kyseli minulta mitä minusta kannattais tehdä, ja neuvoin ruksimaan B:n, joten olisi tosi outoa miksi itse en niin olisi tehnyt...

Veikkaan että kanssa syynä on se että ennen sain palkan 15. päivä, ja se nyt muuttui kahden viikon väliseksi. Joten tavallaan sain nyt yhden kuukauden sisään 1,5 kuukauden palkan, joka sitten jotenkin sekoitti tuon järjestelmän :?

Muutin tuon nyt kuitenkin B-kortiksi, sillä inhottavaahan tuo on kun joutuu koko ajan kyttäämään meneekö kuukausiraja yli vai ei. Kuitenkin nyt kesällä on ylitöitäkin ja ne lomarahatkin tulee jne. Vähentää tuota ressiä. Paitsi sitten joulu-tammikuussa :D

[QUOTE="Vieraana";30049660]Ei ole ok. Jos haluat muuttaa veroprosenttia alaspäin sun pitää tilata verottajalta uusi verokortti. Jos nostat prosenttia voit tehdä sen ilmoittamalla palkanlaskentaan.[/QUOTE]

Mutta minähän olen tilaamassa uutta verokorttia. Ja nostamassa prosenttia.

Yhteistyössä