Mitä tarkoittaa erityislapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyn"

Vieras
Itse ajattelisin, että kyseessä on lapsi jolla on joitain erityisiä tuentarpeita, esim. arkisiin asioihin liittyen mutta olen ilmeisesti väärässä? Tälläkin palstalla ko. sanaa käytetään hyvin erilaisissa yhteyksissä ja merkityksissä. Mikä on erityislapsi teille?

Minullekin erityislapsi tarkoittaa lasta, jolla on erityisen tuen tai hoidon tarvetta johtuen vammasta, pitkäaikaisesta sairaudesta, erityispiirteestä tms.

Mitä muita merkityksiä olet ap nähnyt? Mun miestä erityislapsi nimitys on sopinut kaikkiin hyvin. Toiset lapset ovat erityisempiä kuin toiset. Joku on joskus saattanut käyttää erityislapsinimitystä tarkoittamaan äidilleen erityistä lasta. Se on erilainen tulkinta eikä sovi erityislapsen määrittelyksi.

Juuri tuota että lapsi on erityinen vanhemmilleen (eivätkö kaikki lapset ole?) tai omaa sellaisia temperamenttipiirteitä/taitoja, joita vanhemmat pitävät erityisinä (taiteellisuus tms). Tai sitten toisinpäin, eli esim. kehitysvammaisesta lapsesta ei käytetä termiä eritysilapsi, koska 'kehitysvamma'-sanan käyttö jotenkin, miten sen nyt yrittäisin ilmaista, on jotenkin enemmän 'erityistä'....
Ääh, yritys oli hyvä, mutta en nyt saa itseäni kunnolla ilmaistua.

Mua ärsyttää tuo erityislapsi-sanan käyttö! Ihan niinkuin ei-erityistä-tukea-tarvitsevat lapset eivät olisi erityisiä! Miksei asioista voi nykyään enää puhua niiden omilla nimillä?

[QUOTE="Ansu";30192709]Mua ärsyttää tuo erityislapsi-sanan käyttö! Ihan niinkuin ei-erityistä-tukea-tarvitsevat lapset eivät olisi erityisiä! Miksei asioista voi nykyään enää puhua niiden omilla nimillä?[/QUOTE]

Siksi koska oikeat termit leimaavat. Ihmisillä on tosi vähän ymmärrystä jos puhun lapseni erityisyydestä diagnoosilla.

[QUOTE="Ansu";30192709]Mua ärsyttää tuo erityislapsi-sanan käyttö! Ihan niinkuin ei-erityistä-tukea-tarvitsevat lapset eivät olisi erityisiä! Miksei asioista voi nykyään enää puhua niiden omilla nimillä?[/QUOTE]
Mikä sitten olisi sinun mielestäsi oikea oma nimi? Erityistä tukea tarvitseva lapsi on aika pitkä nimitys toistuvasti käytettäväksi.

Mikä vika on vammaisessa?

Tuntuu, että erityislapsi-nimitystä käytetään useimmiten ADHD:sta yms. häiriöistä kärsivistä lapsista, jotka ei ole määritelmällisesti vammaisia. Vaikka erityislapsi-termi kattaa kaikki tilanteet, joissa lapsi tarvitsee erityistä tukea, yleensä vaikkapa kuulo- ja näkövammaisten lasten vanhemmat kertovat tuen tarpeen syyn tarkemmin. Samoin vaikeasti kehityisvammaisten vanhemmat, sillä pelkkä erityislapsi-nimitys kuvaa tilannetta huonosti.

Minunkin mielestäni erityislapsi on lapsi, joka ei selviydy ikätasoisesti ilman erityistä tukea.

En tiedä, miksi yleensä ei enää puhuta vammaisista. Syitähän voi olla useampia. Nykysuuntaus on kuitenkin kaikkialla sama. Mielenterveyspotilaat ovat mielenterveyskuntoutujia, potilaat ovat asiakkaita kaikkialla muualla paitsi sairaalassa...Minulle maksetaan erityislapsestani vammaistukea. Mutta kaikki erityislapset eivät ole mielestäni välttämättä vammaisia, vaikka omani voin kyllä tähän kategoriaan laittaa. Virallisesti hän ei ole vammainen, luultavasti siksi että silloin hän olisi oikeutettu tiettyihin palveluihin vammaispalvelulain nojalla ;)

Yhteistyössä