Mitä tarkoitetaan vauvan istuttamisella?

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön ja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön ja huolestunut
Mitä tarkoitetaan vauvan istuttamisella, siis onko kaikki istuma-asennossa sylissä pitäminen istuttamista vai vain sellainen että vauva istuisi ilman selkätukea?

Kuinka pientä vauvaa saa pitää sylissä istuen, jos vauvan selkä nojaa äidin masuun? Onko tästä haittaa pienelle? Meillä on 4 kk vauva ja olen pitänyt häntä tuolla lailla istuen mutta sitten kuulin jostain että "istuttaminen" ei ole hyväksi alle puolivuotiaille.

Kiitos jos joku viitsii selventää!
 
..,,
alle puolivuotias ei saa istua oman painonsa varassa, eli siis normaalisti istua. Selän pitää nojata esim. sylissä jonkin verran viistossa, eli ei niin, että lapsen selkä on kohtisuorassa kattoon. Meilläkin 4kk oli sylissä puoli-istuvassa asennossa, yritimme välttää istuttamista..
 
alkup. tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
alle puolivuotias ei saa istua oman painonsa varassa, eli siis normaalisti istua. Selän pitää nojata esim. sylissä jonkin verran viistossa, eli ei niin, että lapsen selkä on kohtisuorassa kattoon. Meilläkin 4kk oli sylissä puoli-istuvassa asennossa, yritimme välttää istuttamista..
kiitos vastauksesta! Tiedätkö mistä johtuu ettei saa pitää selkää kohtisuorassa kattoon?
 
Älä kiirehdi
Istuttamista on kaikki istuma-asennossa pitämiset, mutta kyllä puoli-istuvassa varmaan voi hiukan pidellä 4kk ikäistäkin vauvaa ainakin jos vauva itse kampeaa päätään jo ylöspäin. Haittaa voi siis koitua selälle ja mahdolliset haittavaikutukset eivät näy pitkään aikaan.

Tuo 6kk ei ole myöskään mikään tarkka raja, vaan vauvaa saa istuttaa kun vauva itse menee istumaan, usein vasta 8kk-9kk iässä. Tätä ennen on hyvä esim. ruokailut hoitaa sitterissä tai sitten ainakin tosi hyvin tukea syöttötuoliin eikä istua siinä "koko päivää". Eli kun rattaissakin lukee 6kk--> niin mieluiten kuitenkin vasta kun lapsi osaa istua, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.

Toiset ihmiset eivät välitä näistä(kään) suosituksista mitään ja istuttavat jo vaikka 1kk ikäistä aivan surutta. Kukin tavallaan.
 
istuva härkä
Meillä lapsi alkoi kampeamaan itseään istuvampaan asentoon reilun kahden kuukauden iässä (itse asiassa molemmat lapsemme) ja sitten kun ikää oli tuo neljä kuukautta, niin puolimakaava/puoli-istuva asento sylissä tai sitterissä oli jo mahdoton pitää, sillä niin kovasti lapsi halusi istua että nosti ihan kunnon itkun kun yritti pidätellä. 5-kuukautisneuvolassa meille sanottiin, että nou problem, että saa istua kun fyysiset valmiudet siihen niin selvät. Näet sen kyllä itse lapsestasi, että miten istuminen onnistuu. Tuskin kukaan on niin hömelö, että väkisellä vääntäisi lapsen istuvaan asentoon, jos toinen on vielä "veltto makaroni", joka ei kykene kannattelemaan ylävartaloaan ja selkä pääsee römsähtämään ihan mutkalle siinä istuma-asennossa.
 
Älä kiirehdi
Kohtisuorassa tulee liikaa painetta vauvan selälle. Selkä on vielä heikko ja sen pitää ensin vahvistua. Selkä vahvistuu (ja on vauvan aivoillekin hyödyksi) kun vauva on paljon lattialla masullaan. Tämä masullaan olo on tärkeää myös siksi, että siitä vauva voi alkaa ryömimään kohti leluja ym. ja tutkailla myöhemmin maailmaa myös hiukan käsien varassa olemalla ja pikkuhiljaa ylös (ja istumaan) nousemalla. Jos lapsi oppii kovin aikaisin istumaan, niin liikkeelle lähtö ei kiinnosta niin paljon jne. Tämä siis haittana mahdollisten selkävaivojen lisäksi.

Oletko muuten huomannut, että puistoissakin on kahdenlaisia vauvakeinuja? Toisissa istutaan ja toisissa ikään kuin seistään vaikkei jalkojen alla olekaan mitään. Eli pienemmät vauvat voivat kiikkua niissä.
 
kkk_ik
Kannattaa kyllä olla tarkkana tuon istumisasian kanssa. Meilläkin esikoinen oli syntymästään asti hyvin virkeä ja valpas eikä hän ole koskaan tykännyt olla sylissä selällään, vaan aina mahdollisimman pystyssä asennossa, jotta näkee kunnolla ympärilleen. Silti olen kaikkien kolmen lapsen kohdalla pitänyt huolta, että en istuta lasta ennenkuin hän osaa itse mennä istuma-asentoon.

Lähes jokainen aikuinen on kärsinyt selkävaivoista jossakin vaiheessa elämäänsä ja selkävaivat ovat myös yleinen työkyvyttömyyden syy. Kannattaa siis suojella jo heti alusta pitäen selkäänsä!!!

Jos lasta totuttaa siihen istuma-asentoon, niin moni lapsi on tyytyväinen eikä heillä ole mitään halua lähteä liikkeelle. Kun lasta ihan pikkuvauvasta asti totuttaa pitämään lattialla (esim. maton päälle vauvan oma viltti ja vauva siihen), niin vauva tottuu ensinnäkin olemaan itsekseenkin ja hän saa treenata siinä lihaksistoaan. Vauvalla on aika pitkään heijasteita, joten liian aikainen istuttaminen voi myös aiheuttaa ikäviä tilanteita, kun vauva kaatuu holtittomasti.

Meillä vauvat lähteneet siis kävelemään 10-11 kk:n iässä ja sitä ennen siis noin 6 kk:n iässä nousseet mahallaan maatessa suorien käsien varaan ja siitä nostaneet peppuaan. Pian sen jälkeen n. 7 kk:n iässä ovat sitten oppineet istumisen taidon itse sekä lähteneet siitä sitten ryömimään. Loppujen lopuksi aika vähän aikaahan sitä vauvaa tarvitsee istuma-asennon osalta varoa.
 
2 kk:n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön ja huolestunut:
Mitä tarkoitetaan vauvan istuttamisella, siis onko kaikki istuma-asennossa sylissä pitäminen istuttamista vai vain sellainen että vauva istuisi ilman selkätukea?

Kuinka pientä vauvaa saa pitää sylissä istuen, jos vauvan selkä nojaa äidin masuun? Onko tästä haittaa pienelle? Meillä on 4 kk vauva ja olen pitänyt häntä tuolla lailla istuen mutta sitten kuulin jostain että "istuttaminen" ei ole hyväksi alle puolivuotiaille.

Kiitos jos joku viitsii selventää!
Tänään olin fysioterapiassa ja fysioterapeutti neuvoi niin, että vauvaa saa kyllä pitää tuetussa istunnassa eli esimerkiksi pystyasennossa istumassa sylissä niin, että häntä tuetaan. Mutta lattialle ei saa laittaa istumaan. Vauvan täytyy keksiä se istuminen itse eli ei saa laittaa istumaan = istuttaa.

Neuvoi muutenkin, että vauvalle on hyvä paikka lattia, jossa häntä voi viihdyttää. Vauva oppii samalla liikkumaan ja eri lihakset vahvistuvat.

 
Apilanmesi
Vauvaa saa pitää ja tukea ns. istuma-asennoissa niin, että vauvan koko paino ei kuitenkaan ole selän päällä. Esim. kantoliinassa vauva voi huoletta "istua" sivuttain ihan kunnollakin, koska liina jakaa painon tasaisesti eri puolelle kehoa.

Istuma-asento ei siis itsessään aiheuta ongelmaa vaan se, että vauvan selän alueelle kohdistuu liikaa rasitusta.
 
eka vastaaja
Minusta suositus on se, että kun lapsi ISTUU itse voi istuttaa. Eli ei kun lapsi menee itse istumaan. Joku varmasti jo vastasikin, mutta selkä ei ole siis kehittynyt ja ranka voi vioittua, jos liian aikaisin vaaditaan liikoja.
 
...
Ennen vanhaan oli kuulemma tapana opettaa lapset istumaan niin, että heidät pantiin lattialle istumaan tyynyillä tuettuina. No, kyllähän nuo sen sitten oppivat. Mutta nykyään ei siis suositella tällaista, vaan nimenomaan vauva istuu sitten kun on itse siihen valmis eli osaa mennä istumaan.

Mulle sanottiin neuvolassa että n. puolivuotiaasta voi pitää lyhyitä aikoja syöttötuolissa (siis sen syöttämisen verran). Samoin fysioterapeutti sanoi, että sylissä istuminen, siis tuettuna, on eri asia kuin lattialla istuttaminen.
 
Huhhuh!
Alkuperäinen kirjoittaja Älä kiirehdi:
Istuttamista on kaikki istuma-asennossa pitämiset, mutta kyllä puoli-istuvassa varmaan voi hiukan pidellä 4kk ikäistäkin vauvaa ainakin jos vauva itse kampeaa päätään jo ylöspäin. Haittaa voi siis koitua selälle ja mahdolliset haittavaikutukset eivät näy pitkään aikaan.

Tuo 6kk ei ole myöskään mikään tarkka raja, vaan vauvaa saa istuttaa kun vauva itse menee istumaan, usein vasta 8kk-9kk iässä. Tätä ennen on hyvä esim. ruokailut hoitaa sitterissä tai sitten ainakin tosi hyvin tukea syöttötuoliin eikä istua siinä "koko päivää". Eli kun rattaissakin lukee 6kk--> niin mieluiten kuitenkin vasta kun lapsi osaa istua, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.

Toiset ihmiset eivät välitä näistä(kään) suosituksista mitään ja istuttavat jo vaikka 1kk ikäistä aivan surutta. Kukin tavallaan.
Tälläisiä suosituksia ei todellakaan ole olemassa! Oletko aivan sekaisin! Lapsen saa 6 kk iässä laittaa syöttötuoliin joskaan siinä ei koko päivää istuteta. Puoli-istuvasta asennosta ei ole vauvalle mitään haittaa. Koitapa pitää vauva 8 kk ikään asti muussa kuin istuvassa asennossa ja katso sitten miten normaalia lapsen kehitys on. Kyllä jää monet taidot saavuttamatta normaalissa tahdissa.
 
Jeps vanhempi..
Eikös "älä kiirehdi" mainitsemat asiat ole juuri suositusten mukaisia. Tai ainakin itse olen ymmärtänyt samansuuntaisesti tuon asian. Eli lapsi saa istua kun osaa itse nousta istumaan, oli vauva sitten 4kk tai 8kk. Toki pienempänäkin saa pitää puoli-istuvassa asennossa tuettuna, etenkin jos kovasti itse kampeaa ylöspäin. Ja 6kk iässä yleisesti voi laittaa syöttötuoliin ruokailun ajaksi tuettuna jne.
 
Älä kiirehdi
Voisiko nimimerkki "Huhhuh!" laittaa linkin joihinkin suosituksiin ja näyttää kuinka vääräss olen? Tai kysyä asiaa neuvolasta tai vaikka fysioterapeutilta? Kommentti että vauva ei kehity normaalisti jos ei istu ensimmäisen 8kk aikana vasta onkin täysin naurettava. Epäilen, että kyseessä on taas joku typerä teiniäiti... vai?

Olen edelleen samaa mieltä kuin olin aikaisemminkin ja voin vain todeta, että otan aina kaikista epäselvistä asioista selvää ja noudatan itse suosituksia niin imetyksen, ruoan ja muunkin suhteen.

Älkää siis kiirehtikö vauvojenne istumista ;)
 
Älä kiirehdi
Tässä esim.
http://www.kookas.fi/articles/read/5651

"Istuma-asentoa vauva harjoittelee makuuasennossa oleskellen. Hän makailee selkä suorana lattialla ja nostaa varpaat kattoa kohden. Tasapainoaistin kehittyessä vauva pystyy istumaan tuetusti vaikkapa sylissä. ... Vauvan onkin hyvä olla paljon vapaasti lattialla. Vauvan istuttaminen pitkiä aikoja esimerkiksi baby-sitterissä voi hidastaa vauvan liikunnallisia kykyjä huomattavan paljon. Vauva kaipaa toki sylittelyä ja vanhempien lähellä oloa, mutta vauvan kantaa antaa olla paljon myös vapaasti lattialeikeissä, jotta hän saa kartuttaa taitojaan.
...
Jotkut vauvat tuntuvat viihtyvän kylkimakuuasennossa ja sattuvat sitten erään kerran kuin vahingiossa puoli-istuvaan asentoon. 7-9 kuukautta vanha vauva ryhtyy jo joskus konttausharjoituksiin tosissaan. Myös istumisesta tulee suurta huvia ja istumaharjoitukset tulevat jokapäiväisiksi. ... Tasapaino- ja suojareaktiot ilmaantuvat suunnilleen 8-9 kuukauden paikkeilla, ja ne mahdollistavat varsinaisen istumisen. Vauva viihtyy istuma-asennossa ehkä pitkiäkin aikoja taidon kerran opittuaan. Hän tuntuu suorastaan nauttivan saadessaan katsella maailmaa istuma-asennosta käsin. "

Tuo nyt oli ensimmäinen linkki jonka Google puski...
 
Älä kiirehdi
Myös Helistimen verkkolääkärijutuista löytyi asiaan liittyvä kysymys ja vastaus:

http://www.helistin.fi/?page=7905050&qid=9213846

Ei kyllä liene mikään lääkäri tuo rouva, mutta eiköhän tämä asia ala jo tulla selväksi tyhmemmällekin.
 
Huhhuh!
Alkuperäinen kirjoittaja Älä kiirehdi:
Voisiko nimimerkki "Huhhuh!" laittaa linkin joihinkin suosituksiin ja näyttää kuinka vääräss olen? Tai kysyä asiaa neuvolasta tai vaikka fysioterapeutilta? Kommentti että vauva ei kehity normaalisti jos ei istu ensimmäisen 8kk aikana vasta onkin täysin naurettava. Epäilen, että kyseessä on taas joku typerä teiniäiti... vai?

Olen edelleen samaa mieltä kuin olin aikaisemminkin ja voin vain todeta, että otan aina kaikista epäselvistä asioista selvää ja noudatan itse suosituksia niin imetyksen, ruoan ja muunkin suhteen.

Älkää siis kiirehtikö vauvojenne istumista ;)
Voin kyllä kuvitella että teet kaiken pilkulleen niinkuin kirjassa lukee. Maalaisjärki silti puuttuu. Kuvittelepa lasta joka ei saa ennen 8 kk ikää olla missään vähänkään istumista muistuttavassa asennossa. Ei myöskään saa seisottaa koska sehän on jaloille pahaksi. Vauvan ainoa asento on siis mielestäsi makuuasento. Siinähän se vauvan motoriikka todella kehittyykin. Jepjep.

Kyllä se vauva saa esim sitterissä olla ihan pienestä asti, samoin noissa vauvan kuljetushärveleissä joissa asento kuitenkin usein on melko istuva. Ja vaikka vauva ei ihan vielä itse osaisi istumaan mennäkään niin syöttötuoliin voi kuuden kuukauden iässä laittaa. Ihan suositusten mukaan.
 
Huhhuh!
Alkuperäinen kirjoittaja Älä kiirehdi:
Tässä esim.
http://www.kookas.fi/articles/read/5651

"Istuma-asentoa vauva harjoittelee makuuasennossa oleskellen. Hän makailee selkä suorana lattialla ja nostaa varpaat kattoa kohden. Tasapainoaistin kehittyessä vauva pystyy istumaan tuetusti vaikkapa sylissä. ... Vauvan onkin hyvä olla paljon vapaasti lattialla. Vauvan istuttaminen pitkiä aikoja esimerkiksi baby-sitterissä voi hidastaa vauvan liikunnallisia kykyjä huomattavan paljon. Vauva kaipaa toki sylittelyä ja vanhempien lähellä oloa, mutta vauvan kantaa antaa olla paljon myös vapaasti lattialeikeissä, jotta hän saa kartuttaa taitojaan.
...
Jotkut vauvat tuntuvat viihtyvän kylkimakuuasennossa ja sattuvat sitten erään kerran kuin vahingiossa puoli-istuvaan asentoon. 7-9 kuukautta vanha vauva ryhtyy jo joskus konttausharjoituksiin tosissaan. Myös istumisesta tulee suurta huvia ja istumaharjoitukset tulevat jokapäiväisiksi. ... Tasapaino- ja suojareaktiot ilmaantuvat suunnilleen 8-9 kuukauden paikkeilla, ja ne mahdollistavat varsinaisen istumisen. Vauva viihtyy istuma-asennossa ehkä pitkiäkin aikoja taidon kerran opittuaan. Hän tuntuu suorastaan nauttivan saadessaan katsella maailmaa istuma-asennosta käsin. "

Tuo nyt oli ensimmäinen linkki jonka Google puski...
Ihan hyvä lähde. Harmi vaan että siinäkin meni pieleen esim. tuo suojareaktiot, joiden nimi oikeasta on suojeluheijasteet. Myös niiden ilmaantumisaika on virheellinen, ne kun voivat tulla esiin jo 6 kk iässä.

No, joka tapauksessa, tuli sellainen olo että käsitämme tuon istuma-asennon eri tavalla ja puhummekin kenties hieman eri asioista.
 
Onko aina pakko
Ihan asian sivusta, mutta käsittämätöntä, että joku kehtaa puhua täällä "typeristä teiniäideistä". Tämä palsta on vertaistukea varten ja tänne saavat kirjoittaa kaikki. Minusta muiden luokitteleminen hyviksi tai huonoiksi äideiksi iän perusteella ei sekään ole osoitus kovin kypsästä ajattelusta.
 
Totta!
Alkuperäinen kirjoittaja Onko aina pakko:
Ihan asian sivusta, mutta käsittämätöntä, että joku kehtaa puhua täällä "typeristä teiniäideistä". Tämä palsta on vertaistukea varten ja tänne saavat kirjoittaa kaikki. Minusta muiden luokitteleminen hyviksi tai huonoiksi äideiksi iän perusteella ei sekään ole osoitus kovin kypsästä ajattelusta.
Nimenomaan! Ikä ei todellakaan kerro kyvystä olla äiti. Monet teiniäidit selviytyvät äitiydestä todella luontevasti ja suhtautuvat lapseen ja sen kasvattamiseen paljon suuremmalla maalaisjärjellä kuin monet hysteerisesti kaiken kirjoista lukevat vanhemmat äidit. Ei ole iästä kiinni tuo hyvä äitiys.
 
ihan sama
on tämäkin...ihmiset kyselee täällä neuvoja,mikä on hyvä asia, mutta sitten jotkut lapselliset rupee täällä väittelee tyhmistä asioista. rauhottukaa nyt vähän ja huolehtikaa omista asioista.
 
----neito---
Meillä poika rupesi nousemaan tukea vasten 8 kk:ta vanhana ja rupesi istumaan 9 kk:ta vanhana ja silloinkin vain jalkojen päällä. Siinä vaiheessa kun poitsu rupesi seisomaan, niin totesin, että eiköhän selkä ole riittävän vahva, jos olisi heikko niin ei kai hän seisoisi tukea vasten. :) Jos yritän laittaa pojan "normaalin vauvan istuma asentoon", niin poitsu rupeaa saman tein konttamaan eteenpäin. Nyt harrastetaan jalkojen päällä istumisen lisäksi sellaista aita juoksija asentoa (ikää nyt 9,5 kk:ta). Istuminen ei vieläkään ole kovinkaan kiinnostavaa, konttaaminen ja seisominen on. :) Niin ja kysymys, saako istuttaa lasta joka seisoo, mutta ei istu itse? ;)
 

Yhteistyössä