mitä tarkoitat sanalla verkkaisesti?

  • Viestiketjun aloittaja Iinaliina
  • Ensimmäinen viesti
vieras
"Virallisesti" se tarkoittaa hidasta. Kielitoimiston sanakirja sanoo näin:

verkkainen (rinn. verkkaisa): hidas; hätäilemätön, rauhallinen. Verkkaiset askeleet. Verkkainen työtahti. Virran verkkainen juoksu. Iltapäivän verkkaiset tunnit. Seinäkellon verkkainen raksutus.

Tuiman kohdalla tunnustetaan molemmat murremerkitykset sen yleisimmän merkityksen lisäksi:

tuima
1. ankara, kova, voimakas, raju, kiivas, tulinen, tuikea. Tuima tuuli. Tuima taistelu. Lähti tuimaan loppukiriin.
2. vihainen, ankara. Tuima katse.
3. murt.
a. länsisuomalaisessa puhekielessä: liian suolainen; väkevä; kitkerä, karvas, kirpeä.
b. itäsuomalaisessa puhekielessä: vähäsuolainen; suolaton, laimea, mieto, heikko; hiukaiseva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Virallisesti" se tarkoittaa hidasta. Kielitoimiston sanakirja sanoo näin:

verkkainen (rinn. verkkaisa): hidas; hätäilemätön, rauhallinen. Verkkaiset askeleet. Verkkainen työtahti. Virran verkkainen juoksu. Iltapäivän verkkaiset tunnit. Seinäkellon verkkainen raksutus.

Tuiman kohdalla tunnustetaan molemmat murremerkitykset sen yleisimmän merkityksen lisäksi:

tuima
1. ankara, kova, voimakas, raju, kiivas, tulinen, tuikea. Tuima tuuli. Tuima taistelu. Lähti tuimaan loppukiriin.
2. vihainen, ankara. Tuima katse.
3. murt.
a. länsisuomalaisessa puhekielessä: liian suolainen; väkevä; kitkerä, karvas, kirpeä.
b. itäsuomalaisessa puhekielessä: vähäsuolainen; suolaton, laimea, mieto, heikko; hiukaiseva.
tän mukaan en ookkaa sit itäsuomalainen :D
 
"vieras"
Onko tää taas kysymys, että muu Suomi ja pohjanmaa. Ne pohjanmaalaiset kun käsittävät kaiken aina omanlaisesti.

Verkkaisesti on ehdottomasti hitaasti! (olen keski-suomesta/tampereelta)

Tuima ei ole suolaisuutta tai mitään ruokajuttuja ollenkaan. Tuima on katse, ilkeä katse. Tai tuima tuuli=kova tuuli.
 
.
[QUOTE="vieras";22879082]Onko tää taas kysymys, että muu Suomi ja pohjanmaa. Ne pohjanmaalaiset kun käsittävät kaiken aina omanlaisesti.

Verkkaisesti on ehdottomasti hitaasti! (olen keski-suomesta/tampereelta)

Tuima ei ole suolaisuutta tai mitään ruokajuttuja ollenkaan. Tuima on katse, ilkeä katse. Tai tuima tuuli=kova tuuli.[/QUOTE]

mä olen keski-suomesta ja kyllä verkkaisesti on ehdottomasti nopeasti!
 
InnostunutsonnI
Verkkaisesti-sanaa olen aina pitänyt samana kuin "nopea". Jaa'a! Saattaa tosin olla että se on alunperin meinannut hidasta mutta joku on vaan käsittänyt huudon "Tuu nyt verkkasesti!" väärin ja se on saanut uuden merkityksen. Joka on kyllä meikäläisen mielestä se parempi. Verkkaisesti=nopeasti. Siitä en pääse mihinkään.
 
Järkevä ihminen
Haloo tyhmät!

Vaikee katsoa vaikka sivistyssanakirjasta sanan oikee merkitys? Se on aivan sama millaisia merkityksiä ootte sille itse keksineet.

Ja siellähän lukee tietysti "hitaasti".
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Järkevä ihminen;24281097:
Haloo tyhmät!

Vaikee katsoa vaikka sivistyssanakirjasta sanan oikee merkitys? Se on aivan sama millaisia merkityksiä ootte sille itse keksineet.

Ja siellähän lukee tietysti "hitaasti".
Ei se ole tyhmyyttä, vaan paikallisia murre-eroja!
 

Yhteistyössä