Mitä tapahtuu, kun okt:n tontin vuokrasopimus päättyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän sitä yleensä jatketa, mutta suurella todennäköisyydellä vuokraa vaan nousee. Just jostain luin, että täällä kaupunki tulee nostamaan vuokria aika paljonkin noissa tilanteissa.

[QUOTE="vieras";22221475]tee viisas päätös, älä osta.[/QUOTE]

Suurin osa täällä myytävistä vanhemmista taloista on juuri näitä, joissa vuokrasopimus päättymässä 10-15 vuoden päästä...

Eipä ole koskaan tietääkseni tapahtunut, että asuinrakennukselle tehty tontin vuokrasopimus olisi jäänyt uusimatta. Sopimusta jatketaan, mutta samalla voidaan tontin vuokran määrä tarkistaa.
Nythän varsinkin isommissa kaupungeissa 50 vuotta sitten tehty vuokrasopimus on ollut tasapuolisuuden kannalta täysin järjetön eli täysin ilmainen verrattuna ostettavien tonttien hintaan. Ei kai minkään kaupungin tai kunnan etu ole, että esim. 120 omakotitaloa määrättäisiin purettavaksi vain siksi, että tontin vuokrasopimus päättyy. Myös monet kerrostalot on rakennettu kaupungeissa vuokratonteille.

Ei kai siinä muuta tapahdu kun että vuokra nousee hurjasti, täälläpäin n. 1000 neliön tonttivuokra saattaa olla 200 euroa vuodessa ja kun sopimus loppuu se onkin 1500 euroa vuodessa...

[QUOTE="vvv";22221517]Onko kellään tietoa minkä verran vuokrat voivat pahimmillaan nousta? Kaksikertaisiksi tai suuremmiksi?[/QUOTE]

Yleensä vuokrankorotus perustuu yleiseen maan hinnan nousuun. Vuokrat ovat joka tapauksessa edullisia verrattuna kaupungeissa myytävien tonttien hintaan. Samalla tontin ja kunnallistekiikan hintaa ei tarvitse maksaa kerralla, eikä se sisälly talon osto- tai rakennushintaan ja silloin voi päästä pienemmällä velalla kiinni omaan taloon. Maaseudulla, missä tontit ovat halvempia, ei vuokratontteja olekaan. Tottakai tontin vuokrajalla, joka yleensä on kaupunki tai kunta, on järki ja kohtuus kädessä tonttien vuokria määriteltäessä.

kannattaa selvittää kuka sen tontin omistaa. Esim meillä on 50 vuoden vuokrasopimus, jota 20 vuotta jäljellä, mutta mahdollisuus lunastaa tontii kunnalta milloin tahansa.

Mä tiedän tapauksen missä kunta purki käytössä olevan kesämökin tontin vuokrasopimuksen ja mökki piti purkaa. Kunta otti saaren omaan käyttönsä "virkistysalueeksi" mitä ei tällä hetkellä kukaan käytä.

Mun isä lunasti tontin itselleen pari vuotta sitten. Tontin vuokra olisi lähes kymmenkertaistunut (tontti saatu v. -78) ja koska mä olen kiinnostunut asumaan siinä talossa sitten joskus tulevaisuudessa, niin hänen mielestään se kannatti lunastaa omaksi.

Mä tiedän tapauksen missä kunta purki käytössä olevan kesämökin tontin vuokrasopimuksen ja mökki piti purkaa. Kunta otti saaren omaan käyttönsä "virkistysalueeksi" mitä ei tällä hetkellä kukaan käytä.

Tämä tapaus täytyy olla erityinen poikkeus ja tontin mahdollinen vuokrasopimuksen määräaikaisuus on varmaankin ollut tiedossa jo sopimusta tehtäessä Ts. kyseessä on ollut "tilapäinen" loma-asunto. Rakennus ei varmaankaan ole myös ollut miljoonan Euron hirsihuvila.

Mulla on OKT kaupungin vuokratontilla. Kun vuokra-aika oli päättymässä, kaupunki antoi vaihtoehdoiksi joko vuokrasopimuksen jatkamisen hivenen kalliimmalla hinnalla tai tontin ostamisen.

Päätettiin jatkaa vuokraamista.

Yhteistyössä