Mitä tapahtuu ehkäisy kapseli poiston jälkeen?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miia11

Uusi jäsen
30.05.2011
1
0
1
Hei kaikki!

Minulle asennettiin ehkäisykapseli joulukuussa 2011 . minulla ei ollut yhtään mitään sivuoireita tai muuta vastaavaa. Olen mennyt naimisiin kuukausi sitten ja päätin perustaa perheen aviomieheni kanssa. Poistin kapselin 4.5.2011 elikkä käytin kapselin vain 5 kuukautta. Homman nimi on nyt se, että menkat eivät tulleet ollenkaan, en ole käytänyt mitään pillereitä. Minulla ei ole mitään huonovoitisuutta tai muuta vastaavaa kapselin poiston jälkeen. Nyt haluaisin tietää missä on menkat ja miksen ole sit raskaana missä oikein mättää. Onko kellään kokemusta tai tieto tästä kertokaa olen kauheen huolissani. Kiitis

Hei itelläni alkoi menkat vasta 2,5v kapselin poiston jälkeen, ja nyt ne on tullut 4-7kk välein. Tiesithän kapselin ottaessasi, että vaikka itse kapseli poistetaan aikaisemmin, niin ehkäisyteho saattaa säilyä silti sen 5-10 vuotta?

[QUOTE="mii";23876515]Hei itelläni alkoi menkat vasta 2,5v kapselin poiston jälkeen, ja nyt ne on tullut 4-7kk välein. Tiesithän kapselin ottaessasi, että vaikka itse kapseli poistetaan aikaisemmin, niin ehkäisyteho saattaa säilyä silti sen 5-10 vuotta?[/QUOTE]

No ei tasan säily noin kauaa, kun ei kapselin teho paikallakaan olevana ole kuin 3-5 vuotta (riippuen kapselista) ja kapselin teho loppuu välittömästi jos se siis poistetaan ajallaan.

vicy: sulla ei taida olla omakohtaista kokemusta, niinkuin mulla. Mulla laitettiin ehkäisykapseli ja kuten ap_llä se kerkesi olemaan vain n. 6kk kunnes miehen kanssa rupesimme haluamaan kolmatta lasta(meillä ei siis lapsettomuudesta tietoakaan aiemmin ja olemme alle 30v)

No kapselin aikana mulla ei ollut menkkoja ollenkaan, ja menkkoja ei vain kuulunut, ja meni 2,5v ennenkuin ensimmäiset kk tulivat. Kävin lääkärissä moneen otteeseen, mutta lääkäri minulle sanoi, että vaikka ehkäiskapselin poistaa, sitä ainetta jää elimistöön ja sen poistuminen kestää!!

[QUOTE="mii";23876690]vicy: sulla ei taida olla omakohtaista kokemusta, niinkuin mulla. Mulla laitettiin ehkäisykapseli ja kuten ap_llä se kerkesi olemaan vain n. 6kk kunnes miehen kanssa rupesimme haluamaan kolmatta lasta(meillä ei siis lapsettomuudesta tietoakaan aiemmin ja olemme alle 30v)

No kapselin aikana mulla ei ollut menkkoja ollenkaan, ja menkkoja ei vain kuulunut, ja meni 2,5v ennenkuin ensimmäiset kk tulivat. Kävin lääkärissä moneen otteeseen, mutta lääkäri minulle sanoi, että vaikka ehkäiskapselin poistaa, sitä ainetta jää elimistöön ja sen poistuminen kestää!![/QUOTE]

no 2,5 vuotta on ihan normaalta kuullostava aika, kun sen verran kestää sen teho paikallaankin olevana, mutta tuo 5-10 vuotta oli ehkä vähän liioiteltua??

Ja kyllä, mulla on omakohtaista kokemusta kapseleista. Mulla poistettiin kapselit viime syksynä (olivat maksimi ajan) ja aloitin pillerit heti kapseleiden poiston jälkeen. Nyt odotan pilleri vauvaa rv 27...

tiestikö, että ehkäisykapseleita on erilaisia? niitä on 5 vuoden teholla ja 10v teholla. Itselläni oli tuolla 10v teholla mutta painankin vain 50kg, kaverilleni laitettiin 5v teholla, mutta painaa 85kg, niin lääkäri sanoi, että jos on ylipainoa teho on max 5v!

[QUOTE="mii";23876725]tiestikö, että ehkäisykapseleita on erilaisia? niitä on 5 vuoden teholla ja 10v teholla. Itselläni oli tuolla 10v teholla mutta painankin vain 50kg, kaverilleni laitettiin 5v teholla, mutta painaa 85kg, niin lääkäri sanoi, että jos on ylipainoa teho on max 5v![/QUOTE]

huoh... Ehkäisykapseleita on 3 ja 5 vuoden teholla. Ei ole olemassa mitään 10 vuoden kapseleita ja nykyään noita 5 vuoden kapseleitakaan ei enää saa mistään (valmistus lopetettu tänävuonna).

[QUOTE="mii";23876826]silloin vajaa 5v sitten kun minulle kapselit laitettiin(2kpl siis) niin ne oli 10v teholla! älä puhu mitään asiasta josta et tiedä[/QUOTE]

en jaksa tapella sun kanssasi koska väkisin tunnut haluavan haastaa riitaa.. 10 vuoden kapseleita ei ole olemassakaan, Jadellella on ollut tuollaiset kapselit jossa on 2 kapselia, mutta niiden teho on sen 5 vuotta...

Kannattaa varata aika lääkäriin jos ei kuukauden sisällä ala kuukautisia kuulumaan. (ja sitä ennen pois sulkea raskauden mahdollisuus)

Kyllä ne kuukautiset saadaan alkamaan vaikka lääkitystä apuna käyttäen, älä huoli.

mulla on ollut kapseli nyt reilu puoli vuotta. ensimmäisenä kuukautena tuli menkat normaalisti ja sitten ne jäivät kokonaan pois. nyt puolen vuoden jälkeen menkat alkoivat ja ovat kestäneet nyt valehtelematta seitsemän viikkoa.... ei sovi tämä kapseli yhtään mulle. onko kellään muulla ollut vastaavaa?

mulla on ollut kapseli nyt reilu puoli vuotta. ensimmäisenä kuukautena tuli menkat normaalisti ja sitten ne jäivät kokonaan pois. nyt puolen vuoden jälkeen menkat alkoivat ja ovat kestäneet nyt valehtelematta seitsemän viikkoa.... ei sovi tämä kapseli yhtään mulle. onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Mulla kans ollut kapseli n. puoli vuotta. Ensin ei menkkoja tullut ollenkaan ja nyt sitte parin viimesen kuukauden aikana vähän väliä. Jos ei varsinaisia menkkoja niin ainakin jotain tuhru vuotoa. Taidan poistattaa koko paskan kun epäilen että vaikuttaa kyllä mielialaankin, koko ajan ku persiille ammuttu karhu.

ite poistin torstaina eli muutamia pv sitten, ja olo todellakin helpotti! Ensin menkat loppu ja sit alko jatkuvaa pikku vuotoa..nyt on mieli parempi ja kaikki hyvin..käsi vaan vähän mustelmilla ja 3pv ei saanut mennä suihkuun mulla oli nexplanon 3v..mut oli kädessä vaan 1v.

itse laitoin kapselin kesällä 2012 ja otin pois joulukuussa 2012 jatkuvien menkkojen takia.. koko ajna jotain pientä tuhrua vähintään! miksi ehkäistä sellaista jota ei voi harrastaa? ;D

Mulle asennettiin Nexplanon-kapseli (3 v) huhtikuussa 2012 eli kun ensimmäiset menkat alkoivat synnytyksen jälkeen (eli puoli vuotta synnytyksestä). Kapselin asennuksen jälkeen mulla oli enemmän vuotopäiviä kuin ilman vuotoa. Tätä kesti useita kuukausia ja meinasi jo hermotkin mennä ja lopulta totuin siihen ja vuotokin niukentui niin vähäiseksi ettei siitä ollut enää haittaa. Nyt on kulunut 1 v ja 4 kk ja menkat eivät ole missään vaiheessa olleet täysin normaalit ja kiertokin hieman heittelee. Nyt loppuaikoina menkat on tullu suht säännöllisesti eikä oo kestäneet kauaa. Nyt kuitenkin on tilanne, ettei menkkoja ole kuulunut yli kuukauteen. Mietin, että joko tässä nyt vaan on taas kierto sekaisin tai sit on ehkäisy pettänyt. Aika epätodennäköistä tuo jälkimmäinen mutta onhan niitäkin sattunut. Mikään ei ole 100-prosenttisen varmaa! Kapseli on mielestäni kätevin ehkäisytapa, joka markkinoilta löytyy! Ja jopa noiden menkkaongelmien jälkeen voin sanoa että sopii mulle. Tai sit vaan ollaan miehen kanssa sekaisin ku ei pienet vuodot haittaa :D

Mulla oli kapseli 1.5 vuotta, menkkoja ei tullu kertaakaan sinä aikana. Poistettiin se kapseli elokuussa 2013 ja ekat menkat alkoivat 2 kk päästä siitä. Ja ovat nyt olleet äärettömän kipeät, särkee niin että päivät menee kaksinkerroin maatessa vahvimman buranan voimalla. Tavaraa myös tuntuu tulevan sen puolentoista vuoden edestä..huhhuh

Mulla on tuo ehkäisykapseli ollut jo 4vuotta ja pahimmillaan kuukautiset kestivät sen 6kk. Että ei ole mtn syytä huolestua. Ehkäisy pelaa, joten ei mua ole kuukautiset hirveesti haitanneet. Veriarvot tosin niin alhaiset etten saa edes verta luovuttaa mutta kaikella hintansa :) enkä ole kuullut noista 10 vuoden kapseleista.

Ärsyttävä koko kapistus! Asennuksesta saakka eli noin. 8kk ollut keskimäärin kolmet menkat kuukaudessa, kestäen 3-5pvä, on selkä-ja alamahakivut ynnä muut menkkaoireet. Kolmet pillerit olen kokeillut, puikot latistaa tehokkaasti tunnelman, rengas on hankala muistaa, kierukka on kokeiltu kolmesti aiheuttaen kohtutulehduksen.. Avioliitossa ei viitsisi kondomin kanssa pelata. Eli siinäpä ne vaihtoehdot tais kaikki tullakin. Toisin sanoen, siedän vuodot tai elän selibaatissa Jälkimmäinen ei taida olla edes vaihtoehto joten..

Mulla ollut kolmen vuoden Nexplanon-kapseli nyt 1,5 vuotta ja ensi keskiviikkona lopulta olen sitä menossa poistattamaan. Aikaisemmin käytin Yasmin-pillereitä reilut neljä vuotta, sopivat eivätkä aiheuttaneet mitään oireita, mutta unohtelin niitä, joten ajattelin vaihtaa varmempaan... No, kapselin kanssa mulla ei alkuun tullut menkkoja lainkaan, mutta sittemmin kolmen kk välein suunnilleen tullut: ennen vuotoa rinnat todella kipeät ja kivikovat pitkän aikaa (2-3 vkoa) ja vuotokin ailahtelevaa ja kestoltaan 5-7 vkoa. Lisäksi mulla on ainakin vienyt kaikki halut myös. Ukko on ihan helisemässä ;<

Implanonin kanssa mulla oli alkuun pitkään vuotoa, mutta loppuivat eikä ole tullut myöhempien kapseleiden kanssa ollenkaan sellaista.
Ja ne 2kpl kapseleita on vissiin Jadelle. Teho kestää about 5v.
Mulla ei ole kyllä ollut mitään ongelmia poiston jälkeen. Heti tuli tyhjennysvuoto ja alle 1kk vai tasan 1kk poistosta tein positiivisen raskaustestin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä