Mitä sormiruuaksi?

Mitä voisi antaa sormiruuaksi ja minkä kokoisia paloja 9kk ikäiselle? En ole vielä antanut muuta kuin maissinaksuja... Pelkään että tukehtuu! :/ Kaksi hammasta on alhaalla. Mitä leipää voisi antaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja salmo:
Meilläkin 9kk kahella hampaalla. Sormiruokiin kuuluu mm näkkäri, hapankorppu, vaalea leipä (maalaisviipaleet tai joku monivilja), naksut, TalkMURUT, banaani, rypäleet, mandariini...
Annatko valmiita pieniä paloja, vai isompia viipaleita, joita voi sitten kädessä pitäen syödä?
 
Meillä mennään samalla linjalla: banaania, maissinaksuja, TalkMURUja (ne on suomalaisesta kokojyväviljasta, ei sokeria, löytyy murohyllystä), omenanapaloja, näkkäriä ja leipää imeskeltäväksi. Keitettyä makaronia. Hampaita on tasan yksi. Aluksi pelkäsin minäkin että tukehtuu mutta kyllä näyttää kaikki liian iso tulevan äkkiä ulos. Tyttö on 10 kk, ehkä vielä 8-kuisen kanssa olisin varovaisempi, kun silloin vasta harjoittelee sitä miten ruokaa liikutellaan suussa. Maissinaksuilla oli turvallista aloittaa.

Meillä on vain tuo sormiruokailu johtanut siihen, että pitää olla aina itse syömässä samalla kun syötän. Hirveä huuto siis alkaa jos yritän vain lappaa ruokaa suuhun niin, ettei neiti saisi itse samalla napsia jotain.
 
Mie oon kans aika hysteerikko tukehtumisen (ja kyllä kaiken muunkin "epäterveellisen") suhteen, mutta ensimmäisten kokeilupalojen jälkeen oon ollu aika luottavainen meidän neidin (nyt 7,5kk) oman napostelun suhteen =) Alkuun (joskus 5kk iässä) kuivatin ruisleivästä kantoja ( siis sellaista kotitekoista ruisleipää) ja annoin mutustella niitä. Paloja ei lähtenyt mutta makua tuli vähän =) Tän jälkeen on kokeiltu banaania (tosin aikansa kun on sitä mutustanut tuntuu menevän tosi liukkaaksi noi palat ja ei pysy oiken enää kädessä..) maissinaksuja, ja isompia porkkanoita. Siis sellaisia TOSI isoja porkkanoita, mitä ei saa tungettua kurkkuun.. Nii juu ja kurkkua on kans maisteltu! Ei kyllä ole niin maistuvaa kuin hedelmät.. =)
 
Kurkkua (iso pala käsiin järsittäväksi), keitettyjä (all-dente) kasviksia (porkkana, kukkakaali, parsakaali), hedelmän- ja avokadon paloja (verkkomelonia myös isona palana), leipää (jos kovempi niin kokonaisena annoin käteen, pehmeämmän laitoin murenoiksi), riisikakkua ja näkkäriä (meillä tosin maissi-riisi, mikä on pehmoisempaa kuin tavallinen), maissinaksuja, keitettyä pastaa (esim. fusilli) ja muroja olen antanut parin kuukauden ajan. Nyt lapsi on kohta 12kk ja saa noiden lisäksi joskus keksiä ja nakkia (ravitsemussuunnittelijan ohjeistuksella :D ) ja leipääkin uskaltaa antaa jo tuoreempana. Varmimpia aloitukseen ovat juurikin maissinaksut, riisikakku, kurkku ja isohkot hedelmänpalat, joista saa järsittyä makua suukkuun.
 
Tyttiliini
Mutta mites sitten se, kun vauvat ei saisi syödä suolaista? Meidän tyttö 11 kk hinkuu aina ruisleivän perään mutta ei hirveän usein anneta kun niissä taitaa olla kaikissa suolaa. Ja itse ei osata tehdä! Sämpylöitä ollaan sitten leivottu ilman suolaa, tai isoveli on ylpeänä leiponut B). Mutta siis ruisleipää pikkuinen hinkuu, uskaltaako sitä tosiaan antaa?
 
Tyttiliini: Sitä leipää menee varmaankin tämänikäisillä aika vähän, joten suolamäärä jää todella vähäiseksi. Ihan hyvin mielestäni uskaltaa siis antaa leipää; me ainakin olemme antaneet. Ja voihan sitä (jos on mahdollisuus) valita kaupasta vähäsuolaisemman leivän. :)
 

Yhteistyössä