Mitä sinä tekisit? Tuosta onko lapsesi ruma - ketjusta poimittua.

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mun lapsellani on pieni kosmeettinen kauneusvirhe, joten varmaan muiden silmissä hän on ruma. Minusta maailman ihanin! Olen kuitenkin miettinyt että tyttö voi aikuisena halutessaan korjauttaa tuon pienen virheen suht helposti. En halua sitä lapsena leikkauttaa, mutta olen miettinyt mitä pitää sitten vastata kun hän itse asian havaitsee ja kenties sitä suree?

Ja se että kysyisi jostain plastiikkakirurgilta on kuitenkin poissuljettua, kun en nyt asialle halua mitään tehdä, olisi kuitenkin hyvä tietää milloin voi ja miten iso leikkaus kyseessä on jos tyttöni itse haluaa korjauksen.

Vaikeita juttuja. Onneksi tyttö on vielä pieni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ex kiusattu:
Korjauttaisin pienenä.Vuosien kiusaaminen jättää ihmiseen todella syvät psyykkiset arvet.
Voiko tollaista edes korjauttaa pienenä? Kasvoissa oleva pieni epämuodostuma kyseessä. Pelkään että siihen muodostuisi arpikudosta, eikä kasvot "kasva" oikein.

En tiedä, minä ajattelen että moni pitäisi minua turhamaisena jos sen leikkauttaisi nyt.

e
Jos kyse esim. hörökorvista niin korjauttaisin mahdollisimman pienenä. Se, että jokin kauneusvirhe on sinusta vain söpö, ei tee hänestä söpöä muitten silmissä, ja ihmiset osaavat olla todella julmia.

ex kiusattu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Korjauttaisin pienenä.Vuosien kiusaaminen jättää ihmiseen todella syvät psyykkiset arvet.
Voiko tollaista edes korjauttaa pienenä? Kasvoissa oleva pieni epämuodostuma kyseessä. Pelkään että siihen muodostuisi arpikudosta, eikä kasvot "kasva" oikein.

En tiedä, minä ajattelen että moni pitäisi minua turhamaisena jos sen leikkauttaisi nyt.
Kannattaa käydä siellä lääkärillä

Mäkin korjauttaisin lapsena, jos olettaisin,että on sellainen jonka haluaa myöhemmin kuitenkin korjata. Mahdollisimman pienenä.Lapsena paranee paremmin ja ei tarvi asiasta sitten enää huolehtia.

vieras

Mitä väliä sillä on, vaikka sinua pidettäisiinkin turhamaisena? Itse ajattelisin lapsen parasta. Ehkä voisit kysyä tuosta arpikudosasiasta plastiikkakirurgilta.

kiinnostaa mikä tämä pieni kosmeettinen kauneusvirhe on? miksi lapsesi sitä surisi?

en leikkauttaisi, lapsi saisi itse tehdä päätöksen joskus. en pelkäisi kiusaamista tms. kiusaamisen syyksi riittää lähes mikä tahansa esim etunimi, joten en sen perusteella lähtisi lasta leikkelemään, päinvastoin kannustaisin terveeseen vahvuuteen ja omanarvontuntoon, jokainen on tässä maailmassa omanlaisensa, kahta samanlaista ei ole.

hm
kannattaa puhua lääkärin kanssa onko tarvetta leikkaukselle... joskus tosiaan voi jäädä arpeutumia jos kasvuiässä leikataan mutta joskus se voi olla siunaus että on kasvavassa iässä ja iso uusiutuu nopeammin jne... :)
kannattaa siitä kysyä vaikkei leikkaukseen päätyisikään! :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Jos kyse esim. hörökorvista niin korjauttaisin mahdollisimman pienenä. Se, että jokin kauneusvirhe on sinusta vain söpö, ei tee hänestä söpöä muitten silmissä, ja ihmiset osaavat olla todella julmia.
En ole sanonut että kauneusvirhe on söpö, vaan että lapseni on suloinen siitä huolimatta. Pieni virhe nenässä, ja luulen että sen voisi aikuisiällä/ isompana leikata helpostikin. Mutta en tiedä sitä miten nenä/kasvot muuttuvat kasvuiässä enkä tiedä onko arpi samassa kohtaa sen parempi kun nykytilanne.

Leikataanko hörökorvat ihan kosmeettisista syistä vai onko siihen jokin muukin syy?

Tällä hetkellä on kyse tosi pienestä lapsesta, joten mikään paikallispuudutuksessa tehtävä leikkaus ei tule kyseeseen, ja nukutusleikkaus tuollaisen asian takia ei minusta ole sen asian arvoista riskeineen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
kiinnostaa mikä tämä pieni kosmeettinen kauneusvirhe on? miksi lapsesi sitä surisi?

en leikkauttaisi, lapsi saisi itse tehdä päätöksen joskus. en pelkäisi kiusaamista tms. kiusaamisen syyksi riittää lähes mikä tahansa esim etunimi, joten en sen perusteella lähtisi lasta leikkelemään, päinvastoin kannustaisin terveeseen vahvuuteen ja omanarvontuntoon, jokainen on tässä maailmassa omanlaisensa, kahta samanlaista ei ole.
Jotain tällaista ajattelen itsekin. Mutta haluaisin kuitenkin tietää onko se mahdollista korjata ja jos niiin minkä ikäisenä. Ihan siksi, että tietäisin mitä sitten täytyy vastata kun asia tulee puheeksi.

e
En ole sanonut että kauneusvirhe on söpö, vaan että lapseni on suloinen siitä huolimatta. Pieni virhe nenässä, ja luulen että sen voisi aikuisiällä/ isompana leikata helpostikin. Mutta en tiedä sitä miten nenä/kasvot muuttuvat kasvuiässä enkä tiedä onko arpi samassa kohtaa sen parempi kun nykytilanne.

Leikataanko hörökorvat ihan kosmeettisista syistä vai onko siihen jokin muukin syy?

Tällä hetkellä on kyse tosi pienestä lapsesta, joten mikään paikallispuudutuksessa tehtävä leikkaus ei tule kyseeseen, ja nukutusleikkaus tuollaisen asian takia ei minusta ole sen asian arvoista riskeineen.
Ota nyt ihmeessä selvää, että onko leikkaus helpompi tehdä jo lapsena vai vasta kasvun loputtua.

en tajua näitä vastauksia, mitä vikaa on hörökorvissa. mallitoimistotkin ovat täynnä niin lapsi- kuin aikuismalleja persoonallisine piirteineen ja hörökorvat on monella.

missä maailmassa te elätte? nykyään jo lapset huomaavat että suomi on täynnä erilaisuutta ja siellä pienet erilaisuudet hukkuu isompien joukkoon. suurin asia lapselle on se, miten omat vanhemmat asiaan suhtautuvat. jos vanhemmat häpeilevät tai olettavat, että erikoisuus aiheuttaa jotain ongelmia imee lapsi tämän itseensä myös.

päät pystyyn nyt vaan! jokainen on oma itsensä. ja kiusaamiseen riittää syyksi vaikka vääränvärinen t-paita tai erikoinen nimi tai jopa tavallinen nimi, josta voi vääntää jonkun mainoksen mukaan jonkun laulun.

Mä menisin nyt erikoislääkärin luokse lapsen kanssa, ja pyytäisin hänen arviotaan leikkaustarpeesta ja siitä, missä iässä leikkaus kannattaisi tehdä, jos se on tarpeen. Kurjaa olisi, jos kävisikin niin, että leikkauksesta tulisikin suurempi ja arvista pahemmat ja riskitkin olisivat isommat kun sen tekisi aikuisena, verrattuna siihen, että oltaisiin tehty jo lapsena. Parempi siis selvittää asia ensin spesialistin kanssa ja sitten vasta tehdä päätöksiä sen suhteen, miten toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:

Jotain tällaista ajattelen itsekin. Mutta haluaisin kuitenkin tietää onko se mahdollista korjata ja jos niiin minkä ikäisenä. Ihan siksi, että tietäisin mitä sitten täytyy vastata kun asia tulee puheeksi.
voithan tosiaan kysyä lääkäriltä, mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä että pieni erilaisuus ei todellakaan ole syy altistaa lasta isolle toimenpiteelle, nukutus jo yksinään on sellainen.

lapsesi kasvot tosiaan muuttuvat kovasti kasvun aikana, luustokin muovautuu aikuisikään asti. kertoisin lapselle sitten kun kyselee, että jokaisella ihmisellä on jokin oma juttu, jota muilla ei ole. hänellä se on ehkä näkyvämpi kuin jollain toisella, mutta puhuisin positiivisesti ja siten, että lapsi arvostaisi itseään sellaisena kuin on. vanhemman asenne asiaan on se ratkaiseva siltä osin miten lapsi asiaan suhtautuu.

jos lapsi kovasti harmittelisi tätä kohtaa niin kertoisin lapselle, että sitä ei ehkä kannata vielä lapsena operoida (jos näin siis olisi, siis faktatietoa lääkäriltä) mutta jos hän myöhemmin tahtoo niin asian voi kyllä korjata.

vieras
Riippuu ihan mikä ''kauneusvirhe'' on kyseessä. En todellakaan menis leikkauttamaan hörökorvia, itsellänikin on hörökorvat eikä koskaan ole kiusattu!

Omalta lapseltani leikattiin n. sentin halkaisijaltaan oleva luomi pois poskesta tämän ollessa hiukan yli 1v. Neuvolalääkäri antoi lähetteen plastiikkakirurgille, joka sanoi, että tälläiset luomet on hyvä leikata pois ihan pienenä ennen kuin ne altistuvat hankaukselle ja auringolle. Arpikudostakaan ei muodostu ollenkaan niin paljon, kuin vanhempana.

Todella siististi saatiin luomi pois, pienenpieni arpi näkyy kun oikein katsoo mutta koulu-ikään mennessä tuskin mitään.

Minä kävisin kysymässä ammattilaisen mielipidettä siitä, missä iässä kannattaa leikata, ja missä iässä leikkauksen riskit (ruman arpikudoksen muodostuminen jne) on suurimmat.

Sitten miettisin sitä, missä iässä olisi lapsen kannalta armeliainta tehdä pieni kosmeettinen toimenpide; ts. missä vaiheessa kiusaaminen kenties alkaa, jos alkaa.

ap
Riippuu ihan mikä ''kauneusvirhe'' on kyseessä. En todellakaan menis leikkauttamaan hörökorvia, itsellänikin on hörökorvat eikä koskaan ole kiusattu!

Omalta lapseltani leikattiin n. sentin halkaisijaltaan oleva luomi pois poskesta tämän ollessa hiukan yli 1v. Neuvolalääkäri antoi lähetteen plastiikkakirurgille, joka sanoi, että tälläiset luomet on hyvä leikata pois ihan pienenä ennen kuin ne altistuvat hankaukselle ja auringolle. Arpikudostakaan ei muodostu ollenkaan niin paljon, kuin vanhempana.

Todella siististi saatiin luomi pois, pienenpieni arpi näkyy kun oikein katsoo mutta koulu-ikään mennessä tuskin mitään.
Samantyyppisestä asiasta kyse, joten olisin kiinnostunut tietämään kuinka tuo leikkaus tehtiin? Paikallispuudutuksessa vai nukutettiinko lapsi? Meillä se ei ole luomi, mutta luomen kokoinen koholla oleva kohta nenärustossa/ruston vieressä.

Mun mieheni todennäköisesti vastustaa leikkausta viimeiseen asti. Itse olen sitä mieltä että asia olis hyvä selvittää niin tietäisi vaihtoehdot.

..
Ei muutakun amerikkalaiseen malliin vaan, leikataan lapset jo pieninä yhteiskunnan ihanteisiin sopivaksi! Herätkää nyt hyvät ihmiset! Tuohon kun lähtee niin missä menee raja? Silikonit rippilahjaksi, nenä seiskaluokalle menon kunniaksi? Juuri noin toimimalla muokataan niitä lastenkin asenteita. Surulliseksi vetää.

Lapsille tosiaan riittää kiusaamisen aiheeksi etunimi/sukunimi/paidan väri. Tukekaa ja kasvattakaa lastenne henkistä puolta niin että tulevat onnelliseksi itsenään!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ei muutakun amerikkalaiseen malliin vaan, leikataan lapset jo pieninä yhteiskunnan ihanteisiin sopivaksi! Herätkää nyt hyvät ihmiset! Tuohon kun lähtee niin missä menee raja? Silikonit rippilahjaksi, nenä seiskaluokalle menon kunniaksi? Juuri noin toimimalla muokataan niitä lastenkin asenteita. Surulliseksi vetää.

Lapsille tosiaan riittää kiusaamisen aiheeksi etunimi/sukunimi/paidan väri. Tukekaa ja kasvattakaa lastenne henkistä puolta niin että tulevat onnelliseksi itsenään!
En ole missään vaiheessa sanonut että haluaisin leikata tytön nenän nyt. Haluaisin vain tietää että JOS se halutaan leikata, milloin se pitäisi tehdä. Mun ajattelumalli on sellainen että sit kun on tarpeeksi iso ymmärtämään asian (ja haluamaan sitä) ja kun leikkaus voidaan tehdä paikallispuudutuksessa ilman että kenenkään tarvii pitää lapsesta kiinni. Äidin toiveiden takia leikkausta ei tulla tekemään. Tai siksi että pelkäisin että lasta kiusataan.

Tässä tuli kuitenkin hyviä pointteja siitä että arpikudos voi jäädä vähäisemmäksi jos sen leikkaa aiemmin kuin murrosiässä. Täytyy varmaan soittaa aika jonnekin konsultaatioon, niin että tietäisi sitten mitä on odotettavissa. Tähän asti on lähinnä itse odoteltu sitä että kasvaako tuo epämuodostuma tytön mukana vai pieneneekö se suhteessa kasvoihin kun kasvot muuten kasvavat.

Keittiönoita
Minäkin suosittelen plastiikkakirurgin kanssa keskustelemista. Saat siten tietoa riskeistä sekä onnistumisen mahdollisuuksista. Myös siitä, mikä on lapsen itsensä kannalta järkevintä eli pahentaako aika tilannetta vai parantaako.

Meillä oli aikoinaan vähän samanlainen tilanne, joskin kyse ei ollut pelkästään ulkonäköasiasta vaan toiminnallisestakin ongelmasta. Keskustelin asiasta hoitavan lääkärin kanssa ja päätettiin jäädä toistaiseksi odottamaan niin lapsen kasvamista omine tahtoineen kuin läääketieteen kehittymistäkin. Noh, tyttö on nyt 24 v eikä leikkausta edelleenkään ole tehty vaan tyttö on itse todennut, että pärjää varsin hyvin ilman leikkaustakin.

Yhteistyössä