Mitä sinä et tiennyt synnytyksestä?

Pojanäippä
Enpä tiennyt, että supistukset tuntuvat reisissä. Käynnistyksen vuoksi alkoivat heti reippaasti kahden minuutin välein ja samaa tahtia jatkuivat.
En tiennyt sitäkään, että käynnistetty synnytys päättyy normaalia useammin sektioon mutta nytpä tiedän.
Mukava yllätys oli nopea toipuminen sektiosta, seuraavana päivänä lenkkeilin vauvan sängyn kanssa pitkin osaston käytäviä.
 
venni
1. Se, kuinka nopeaa toipuminen voi olla - kaikki eivät tartte uimarenkaita istuessaan!
2. Se, että ponnistaminen on kaikista iiseintä ja "parasta" koko hommassa.
3. Se, että supistukset voi tuntua niin kovilta, ettei tosiaankaan pysty / halua kuljeskella ympäri salia, ei edes istuskella kiikkutuolissa, vaan maata kuin raato ja rentoutua niiden puristusten välillä.
Ja takana kaksi synnytystä (ilman epiduraalia/spinaalia).
 
-Sitä, että kätilö ei osaa katsoa ultraa ja synnytys keskeytetään lääkkeillä moneksi tunniksi, kunnes lääkäri tulee toteamaan, että käynnistäkää uudestaan.
-Kuinka se sattuu, kun kätilö pehmentää/auttaa sormilla kohdunkaulaa avautumaan |O
-Miltä maha tuntuu, kun on juuri synnyttänyt. Niin kuin turvonnut pullataikina :x
-Ja sitä, kuinka äkkiä tuon kaiken pystyisi tekemään uudestaan :heart: Menikö 15min poikien syntymän jälkeen, kun tokaisin, että tuonhan tekis koska vaan uudestaan :headwall:
 
nyt tiedän
Minulla taas ponnistus ei oikeastaan millään kerralla sattunut. No vika kerralla kun poika lähes 5 kg ja supistukset ei sattuneet ollenkaan ponnistus jonkun verran tuntui, toisilla kerroilla ei yhtään. Eli olin luullut sen tuntuvan kauhealta, mutta olikin synnytyksen helpoin vaihe.
Ja sitä en tiennyt, että vielä kotiin lähtiessäkin se maha on ISO. Tavalliset housut ei todellakaan menneet jalkaan.
 
vieras
En tiennyt, että kun välilihan leikkaushaavaa piti ommella moneen kerrokseen. Siis sain tikkeijä paljon myös emättimen sisälle ja moneen muuhunkin paikkaan, mitä en varmaan edes tiedä. Tikit eivät siis jääneetkään vaan tuohon ihon pinnalle;D
 
Räpätäti paniikissa
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
EN tiennyt, että vielä neljättä synnyttäessäni, synnytys voisi kestää niin kaun ja olla kaikista synnytyksistäni vaikein ja kivuliain.
Luulin, että se helpottaa kokoajan, mitä useamman synnyttää, enää en luule!
mulla kanssa neljäs kaikista kamalin :eek:
Siis EIKÄ!! Ja mä kun odotan tästä nopeinta ja siten myös helpointa synnytystä juurikin kipujen ja pelon vuoksi.. :(
 
Ekaa kun menin tekemään niin en tiennyt et karvat raastetaan kuivalla ja tylsällä terällä veke |O :xmas: :ashamed: :/ :whistle: ;)

Ja mä tyhmä olin oikein jättänyt ajelematta kun en muka kehdannu ilmankaan mennä :D :headwall: ..Noh, kerrasta viisastuin...
 
vilpuri
En tiennyt että synnytyksen jälkeen ei istuta normaalisti kuukauteen. Tikkejä neulottiin tunti, pahoja repeytymiä. Suuri verenhukka, 4pss tiputettiin lisää verta. 3 päivään ei päässyt suihkuun kun ei pysynyt itse pystyssä ja kukaan ei auttanut. Tämän koin esikoisesta ja silti uskalsin tehdä toisen joka kokemuksena oli puolta parenpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .......:
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Miten kipeäksi rinnat voivat tulla, kun maito kasaantuu. Mulla maidoneritys oli valtavaa ja sitä suihkusi koko ponnistusvaiheen aikana niin, että kaulasta alaspäin uin maidossa ja lapsivedessä. Kätilö vaihtoi jatkuvana syöttönä mulle siteitä rintojen päälle, mutta ne mitään pitäneet. Kun vauva oli mahanpäällä, kätilö pumppasi litran maitoa rinnoista ennen kuin pystyin antamaan rintaa vauvan suuhun, ettei heti tukehtuisi siihen. On paljon muitakin asioita, mitä en tiennyt ja sanonkin näin jälkikäteen, että ONNEKSI en tiennyt (kuten alapään tikkaus) :D

Miten sul maitoa tuossa vaiheessa oli jo "noussut", kun yleensä se nousee vasta n. 3 pv synn. jlk? :O En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta maitotulvasta synnytyksen yhteydessä ;)

itekki imetin jo synnytys salissa. en sit tiiä mitä sieltä rinnasta tuli vai tuliko mitään.
 
Mä luulin että synnytys on aina hirveää tuskaa, verta, hikeä ja kyyneleitä, mutta en ole kokenut omissani mitään näistä edellä mainituista.

Ensimmäisen jälkeen synnytyksen jälkeiset kivut ja vuodot olivat yllätys, toisella kertaa ei ollutkaan enää ollenkaan niin pahoja kummatkaan.
 
En jaksanu kahlata kaikkia vastauksia,mutta omalta kohdalta se,että en arvannu että supistukset voi ottaa niin kipiää... :D Tai että se lapsivesi ei lopu olleskaan... Tai se että ilokaasu ei auta yhtää mitää... :D Mutta se oli kaikkein jännintä,että synnytyssalissa saatiin syödä ja että patistettiin suihkuun heti sitte ku pysty nousemaan.
Muoks: Enkä arvannu et synnytys olis niin nopee ja helppo ekaksi kerraksi.
 
böh
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ekaa kun menin tekemään niin en tiennyt et karvat raastetaan kuivalla ja tylsällä terällä veke |O :xmas: :ashamed: :/ :whistle: ;)

Ja mä tyhmä olin oikein jättänyt ajelematta kun en muka kehdannu ilmankaan mennä :D :headwall: ..Noh, kerrasta viisastuin...
Onkohan tuo karvojen ajelu kätilö tai sairaala kohtaista? Ei mulla ajeltu, eikä tulut mieleenkään, että ne sellaista alkaisivat touhuamaan... :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mä en tiennyt ekalla kerralla synnytyksestä oikein mitään. Kivut olivat aivan hirveät, paljon kamalammat kuin olisin koskaan osannut kuvitella.
peesi. Olin jossakin tajunnan rajamailla niissä tuskissani. Aivan hirveää.
 
x

Siitä yllätyin että lapsivettä oli niin vähän (synnytys tosin 43. viikolla). Oli käynnistetty synnytys ja nopeus (3h45min) yllätti sekä kivuttomuus. Ponnistus muutama minuutti vaikka olin etukäteen pelännyt että en jaksa ponnistaa. Onneks ei ehditty laittaa kipulääkkeitä kun niitä jotenkin "pelkäsin" etukäteen
 
Mulle oli yllätys se, miten suuri kokemus se synnytys oikeesti on. Jotenkin vaan kuvittelin, että sitä menis sairaalaan synnyttää ja se ois siinä, mutta oikeesti se on yksi elämän suurimmista kokemuksista. Hyvässä ja pahassa.

Positiivinen yllätys oli myös se jälkivuodon määrä, sitä oikeesti tuli tosi vähän. Muutama päivä meni side pöksyissä, sen jälkeen riitti pikkuhousunsuoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja böh:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ekaa kun menin tekemään niin en tiennyt et karvat raastetaan kuivalla ja tylsällä terällä veke |O :xmas: :ashamed: :/ :whistle: ;)

Ja mä tyhmä olin oikein jättänyt ajelematta kun en muka kehdannu ilmankaan mennä :D :headwall: ..Noh, kerrasta viisastuin...
Onkohan tuo karvojen ajelu kätilö tai sairaala kohtaista? Ei mulla ajeltu, eikä tulut mieleenkään, että ne sellaista alkaisivat touhuamaan... :eek:
Luulen kans että toi on ihan sairaala kohtaista. "Ennen muinoin" ajeltiin kaikilta rutiinisti tyyliin "tervetuloa rouva synnyttämään, tehdään teille nyt suolihuuhtelu ja ajellaan karvat." Ja sama seuraavalle rouvalle :LOL: Sitten tuli aika jolloin piti erikseen toivoa, että karvoja ei ajella ja joskus toiveita kuunneltiin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja böh:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ekaa kun menin tekemään niin en tiennyt et karvat raastetaan kuivalla ja tylsällä terällä veke |O :xmas: :ashamed: :/ :whistle: ;)

Ja mä tyhmä olin oikein jättänyt ajelematta kun en muka kehdannu ilmankaan mennä :D :headwall: ..Noh, kerrasta viisastuin...
Onkohan tuo karvojen ajelu kätilö tai sairaala kohtaista? Ei mulla ajeltu, eikä tulut mieleenkään, että ne sellaista alkaisivat touhuamaan... :eek:
mulle kätilö sano ku alko tikkaamaan että "tämän jos oisin tiennyt niin oisin ajellu karvat" :LOL:
 

Yhteistyössä