Mitä se haittaa jos puolittaa lääkkeen...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuka tietää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuka tietää?

Vieras
... vaikka siinä ei ole sitä jakoviivaa?
Olen kuullut vain, että lääkettä ei pidä puolittaa jos siinä ei ole jakouurretta, mut onko siitä siis oikeesti jotain haittaa?
Minulla on aika vahvoja lääkkeitä nukahtamiseen (sain tutulta) ja haluaisin ottaa vaan pienen palasen siitä.

No sitä lääkeainetta voi olla tabletissa epätasaisesti. Ja liian pieni annos ei välttämättä auta ollenkaan.

ps. Tiesitkö että on rikos antaa omia reseptilääkkeitään muille?

Ja tiedätkö, vaikka se lääke sopii sun tutulle, se ei välttämättä sovi sinulle. Älkää nyt tohtoroiko toisianne, anna lääkärin tehdä se homma tuttusi puolesta.

Voit saada siitä pienestä palasesta suuren määrän liian pian lääkettä, koska suojakalvo rikkoontuu ja lääke imeytyy liian pian elimistöösi.... Elä missään tapauksessa tee niin! Mene läkäriin!

Montakin syytä, miksi ilman jakouurretta ei saa jakaa. Osa lääkeaineista hajoaa vatsalaukussa, sen takia niissä on suojaava kalvo, jotta lääkeaine imeytyy vasta suolistossa. Eli hajottamalla ei tule ollenkaan vaikutusta. Osan kuuluu imeytyä vähitellen elimistöön, näin pillerin hajottamalla saat liian nopeasti liian suuren annoksen.

Ja ihan oikeesti, kuin uskallat syödä nukahtamiseen auttavia pillereitä ilman lääkärin ohjeita. Mitä jos sulla on taustalla joku sairaus tai syöt jotain lääkettä, minkä kanssa kyseistä pilleriä ei saa syödä. Voipi käydä huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkkeistä;24867422:
Montakin syytä, miksi ilman jakouurretta ei saa jakaa. Osa lääkeaineista hajoaa vatsalaukussa, sen takia niissä on suojaava kalvo, jotta lääkeaine imeytyy vasta suolistossa. Eli hajottamalla ei tule ollenkaan vaikutusta. Osan kuuluu imeytyä vähitellen elimistöön, näin pillerin hajottamalla saat liian nopeasti liian suuren annoksen.

Ja ihan oikeesti, kuin uskallat syödä nukahtamiseen auttavia pillereitä ilman lääkärin ohjeita. Mitä jos sulla on taustalla joku sairaus tai syöt jotain lääkettä, minkä kanssa kyseistä pilleriä ei saa syödä. Voipi käydä huonosti.

Ei mulla oo mitään sairauksia.
Eikä se lääkärikään voi tietää etukäteen että mikä pilleri sopii kellekin.
Olin muutama vuos sitten lääkärien koekaniinina kun määräsivät millon mitäkin lääkettä ja lopulta multa lähti taju kesken yhen palaverin.
Mut joo, en oo tässä vetämässä mitään lääkkeitä sen enempää, ajattelin vain että muutaman tosi huonosti nukutun yön jälkeen vois ottaa murusen tuota lääkettä jos se jeesais et sais yhet kunnon unet niin jaksas taas paremmin.

Ketipinoria en kyllä ottaisi noin vain ilman lääkärin määräystä, mutta joku nukahtamislääke menisi minulla ilman ongelmia enkä epäilisi ottaa, jos on tarvetta, sillä olen käyttänyt niitä aikaisemmin reseptillä.

Jos sinulla on tarvetta nukahtamislääkkelle, niin käy hakemassa resepti lääkäriltä, niin saat sopivampaa lääkettä.

Älä käytä Ketipinoria, jos:

olet allerginen (yliherkkä) ketiapiinille tai Ketipinor-tablettien jollekin muulle aineelle
käytät joitakin HIV-lääkkeitä, sienilääkkeitä (esim. ketokonatsolia), tiettyjä antibiootteja (erytromysiinia tai klaritromysiinia) tai masennuslääke nefatsodonia.
Ole erityisen varovainen Ketipinorin suhteen, jos sinulla on:

samanaikaisesti käytössäsi joitakin muita lääkkeitä (ks. kohta Muiden lääkevalmisteiden samanaikainen käyttö)
sydän- ja verisuonitauti
tai jollakulla suvussasi on diagnosoitu pidentynyt QT-aika
tai jollakulla suvussasi on ollut veritulppia, sillä tämän kaltaisten lääkkeiden käytön yhteydessä voi tulla veritulppia.
aivoverenkierron sairaus
matala verenpaine tai aiempi pyörtyminen
ollut kouristuksia
ollut halvauskohtaus
maksan tai munuaisten vajaatoiminta
diabetes (sokeritauti)
aiemmin todettu alhainen valkosolumäärä.
Kerro lääkärille, jos jokin yllä mainituista koskee tai on koskenut sinua.

Muiden lääkevalmisteiden samanaikainen käyttö

Kerro lääkärille kaikista käytössäsi olevista lääkkeistä. Tämä koskee sekä reseptilääkkeitä että ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, rohdosvalmisteita ja luontaistuotteita. Muista myös mainita, jos olet äskettäin käyttänyt jotain lääkettä.

Älä käytä Ketipinoria, jos käytät seuraavia lääkkeitä:

joitakin HIV-lääkkeitä
joitakin sienilääkkeitä (esim. ketokonatsolia)
tiettyjä antibiootteja (erytromysiinia tai klaritromysiinia)
masennuslääke nefatsodonia.
Joidenkin lääkkeiden tai Ketipinorin teho voi muuttua, jos käytät lääkkeitä samanaikaisesti. Kerro lääkärillesi, jos käytät näitä lääkkeitä tai olet aikeissa lopettaa niiden käytön:

muut keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet
psyykenlääkkeet, masennuslääkkeet (esim. fluoksetiini)
epilepsialääkkeet (esim. fenytoiini tai karbamatsepiini)
verenpainelääkkeet.
Varovaisuutta on syytä noudattaa, kun ketiapiinia käytetään samanaikaisesti sellaisten lääkkeiden kanssa, joiden tiedetään vaikuttavan suolatasapainoon tai pidentävän QT-aikaa EKG:ssä (esim. rytmihäiriölääkkeet, nesteenpoistolääkkeet, makrolidiantibiootit tai atsoliryhmään kuuluvat sienilääkkeet).

Kerro myös lääkärillesi, jos käytät rifampisiinia (tuberkuloosilääke), barbituraatteja (unilääkkeitä) tai tioridatsiinia (psykoosilääke).

Muista mainita Ketipinorin käytöstä seuraavien lääkärissä käyntien yhteydessä.

Aikaisemmin onki tullut hyvin jo selväksi, miksei kannata jakaa lääkkeitä jos ei sitä uurretta ole. Lisäksi Ketipinor on hyvin vahva lääke - oma mies sai sitä nimenomaan unettomuuden hoitoon ja pillerin otettuaan olis nukkunut kaks päivää.

Ketipinor on heti lääkeaineen vapauttava lääke eli imeytymisen kannalta ei ole väliä vaikka tabletin puolittaisi. Ja periaatteessa lääkeaineen pitäisi olla jakautunut tasaisesti koko tablettiin, pieniä heittoja tietenkin varmaan on. Vaarana on että annostus ei ole sitten puolittaessa tarpeeksi suuri, mutta sen tietää sitten käyttäjä itse onko annos tarpeeksi suuri vai ei.

Missä unilääkkeessä ei ole jakoviivaa? Tenoxissa ja Imovanessa on..

Höm imovane ei ole unilääke, vaan nukahtamista edistävä, itse joskus niitä sain eikä edes kourallisella saanut unta tulemaan sen nopeammin, joten lopetin ja siirryin Zolpidemiin, joka on omasta mielestä todella hyvä unilääke, mutta sekin sitten vaihettiin ketipinoriin ja neuvo lääkäriltä, aloita 25mg ja ota niin monta kun uni tulee, Okei olen aina ollut huono nukahtamaan 2-4 tuntia pyörinyt yleensä peittojen alla, ellei sitten ole ollut todella pitkä (16h) työpäivä niin sillon on valmista kauraa. Nyt menee ketipinoria 100mg ja 50mg päälle jos 1,5h päästä ei väsy meinaa tulla, tosin olen huomannut, että kun ottaa 100mg ja noin 1,5-2h päästä juuri ennen nukkumaan menoa lisäksi 50mg niin nukkuu huomattavasti pidempään ja paremmin. Mutta se toimii jokaisella erilailla,
uskoisin.
MUTTA kyseinen lääkäri väitti että ketipinoori on siitä hyvä lääke, kun siihen ei jää koukkuun eikä tule lopetettaessa oireita, mutta nyt kun olen täältä kaikkea lukenut, niin alan miettiä, että miten hyvin lääkäri tunsi kyseisen lääkkeen...

mutta nyt kun olen täältä kaikkea lukenut, niin alan miettiä, että miten hyvin lääkäri tunsi kyseisen lääkkeen...

Just näin. Aina palstamammat yhden lekurin päihittää lääketieteellisessä tiedodda.

[QUOTE="vieras";27758989]Ai tietää vai?[/QUOTE]

No kuka sen sitten tietää? :D Ei todellakkaan lääkärikään tiedä esim. riittääkö sun päänsärkyyn 400mg ibubrofeenia vai 800mg vai jopa enemmän vai auttaako se ollenkaan vai onko sulle joku muu lääke sopivampi, esim. ketoprofeeni. Vastaavasti jos ihminen ei nukahda milligrammalla x tiettyä unilääkettä, on annos silloin hänelle liian pieni ja silloin aletaan hakemaan sitä oikeaa annostusta. Eli kyllä ne lääkäritkin heittelee välillä ihan hatusta niitä annostuksia, tosin jotain suositusta noudatten ja toivoo, että se menee jokaisen kohdalla oikein, mutta ei lääkärikään mikään fakiiri ole, joka tietää sun aineevaihdunnasta tai miten esim. lääkkeitä metaboloit, jotka myös vaikuttaa niiden lääkkeiden vaikuttavuuteen.

... vaikka siinä ei ole sitä jakoviivaa?
Olen kuullut vain, että lääkettä ei pidä puolittaa jos siinä ei ole jakouurretta, mut onko siitä siis oikeesti jotain haittaa?
Minulla on aika vahvoja lääkkeitä nukahtamiseen (sain tutulta) ja haluaisin ottaa vaan pienen palasen siitä.

Mä otin pari kertaa ketipinorii 200mg,baarin jälkeen.on vp lääkitys.kummallakin kerralla ihan ihme vapinat ja levoton olo alussa..no mittasin vpaineet toisella kerralla 100/60 ja syke 150.ei tarvii enää vetää nukahtamiseen.perseestä lähtevä vapina ja ihanouto kuosi.aamulla ei tienny mikä päivä.jos haluu relaa nii bentsoi

Yhteistyössä